جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


توصیه های سفر به هند


توصیه های سفر به هند
پیش از رویای سفر به هند و گرفتن عکس یادگاری در جلوی یکی از عجایب هفت گانه جهان - تاج محل- می باید با شرایط سفر به آن کشور آشنا شوید. برای قدم زدن در این رویای شیرین نیاز به اخذ ویزا از سفارت هند در ایران دارید. برای اخذ این ویزا در ابتدا به یک بلیت رفت و برگشت هواپیما نیاز دارید. سپس با مراجعه به سفارت هند- در ایران - و ارائه مدارک مورد نیاز می توانید اقدام به اخذ ویزا بکنید. فراموش نکنید که اخذ ویزا به معنی داشتن سفر خوب نیست. قبل از حرکت اطلاعات خود در مورد کشور مقصد را افزایش دهید.
● فرودگاه
- در هواپیما یک فرم توزیع می شود که مربوط به گمرک فرودگاه است. در این فرم مشخصات خود را اعلام کنید. این فرم در فرودگاه مقصد نیز موجود است.
- در فرودگاه پس از کنترل پاسپورت، بار خود را تحویل بگیرید و مراقب باشید چیزی را از قلم نیندازید. آنگاه به مرحله گمرک می رسید. سعی کنید از کانال سبز گمرک عبور کنید در غیر این صورت می باید از کانل قرمز رد شوید، معمولاً باری که یک دانشجو به همراه دارد مشمول عوارض گمرکی نمی شود لذا از پرداخت هر وجهی به ماموران گمرک خودداری کنید. چنانچه بار شما زیاد است از قبل یک اسکناس ۱۰ دلاری آماده کنید و در صورت اصرار به ماموران گمرک بدهید. هیچ وقت همه پول خود را به این افراد نشان ندهید.
- پس از عبور از گمرک در یک راهرو قرار می گیرید. در سمت راست شما تعدادی باجه قرار دارد. در این قسمت ابتدا مقداری دلار (۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار) را به روپیه تبدیل کنید. سپس از یک باجه دیگر می توانید یک اتومبیل با راننده به مقصد مورد نظر کرایه کنید. چنانچه مقداری از بار خود را روی باربند می گذارید به راننده تذکر دهید که روی آن پلاستیک بکشد.
● حمل و نقل
- شبکه راه آهن داخل شهری در هند محدود است و اتوبوس ها هم به علت جمعیت زیاد و وسعت شهر چندان قابل دسترسی نیستند. افرادی که تازه به هند می رسند پس از اتوبوس وسیله اصلی برای جابه جایی در داخل شهر سه چرخه هایی است به نام« آتو ریکشا» که ظرفیت آنها حداکثر سه نفر است و همواره حالت دربستی دارد. کرایه سه چرخه ها براساس میزان مسافت طی شده، که توسط تاکسیمتر بر حسب روپیه (با شروع ۱۰ روپیه در ابتدا ) نشان داده می شود، تعیین می شود. به غیر از دو وسیله عمومی فوق تعداد قابل توجهی آژانس های تاکسی شهری و برون شهری وجود دارد که این گونه وسیله ها نیز دارای یک هزینه اولیه ثابت بوده و مازاد آن بر حسب مسافت طی شده ( بسته به نوع وسیله نقلیه و دارا بودن یا نبودن کولر ) محاسبه می شود. راه حل دیگر خرید موتور یا کرایه موتور است. پارک موتورهایی به نام کاینتیک را می شود با هفته یی ۳۰۰ روپیه کرایه کرد که از ریکشا به صرفه تر است.
● خرید موتور
- برای رفت آمد راحت ترین و اقتصادی ترین وسیله موتورسیکلت است. نگران نشوید در هند موتور یک وسیله عمومی است و به درستی و با احتیاط از آن استفاده می شود. حتی اساتید دانشگاه نیز از این وسیله برای رفت و آمد استفاده می کنند. به هر حال امکان خرید اتومبیل هم هست و قیمت آن نسبت به ایران ارزان تر است ولی هزینه بنزین بسیار بالاست. برای خرید موتور یک استراتژی اصلی و جود دارد و آن کم مصرف بودن است.
- از خرید موتورهایی مانند کاینتیک و وسپا خودداری کنید چون بسیار پرمصرف هستند. موتورهای چهار زمانه بهترین انتخاب هستند. برای خانم ها هم موتورهایی مانند اسکوتی و سفایر و هوندا اکتیوا مناسب هستند.
به دانشجویان توصیه می کنیم از ابتدا یک موتور صفر کیلومتر بخرند که در طول چند سال استفاده هزینه نگهداری چندانی را متقبل نشوند، قیمت یک موتور صفر کیلومتر بین ۲۵ تا ۶۰ هزار روپیه است.
● رستوران ها
- چنانچه تاکنون به هند سفر نکرده باشید از متفاوت بودن رستوران های هند متعجب می شوید. چون بر اساس تعالیم هندو اکثر رستوران ها تنها غذاهای گیاهی عرضه می کنند که اصطلاحاً Veg نامیده می شوند. برخی رستوران ها هم غذاهای گوشتی عرضه می کنند که اصطلاحاً Non-Veg خوانده می شوند. اتفاقاً در بنگلور و بمبئی بسیاری از رستوران های غیرگیاهی صاحبانی ایرانی مسلمان یا زرتشتی دارند. غذاهای چینی هم در هند بسیار پرطرفدارند و معمولاً با ذائقه ایرانی نیز سازگار هستند. در بنگلور همچنین رستوران های معروفی مانند مک دونالد و پیتزا هات و KFC شعبه دارند.
- نکته دیگر طعم غذاهای هندی است که بسیار تند و با ادویه فراوان طبخ می شوند. به نظر می رسد که غذا مخلوطی از مقدار زیادی فلفل و ادویه با مقدار کمی مواد دیگر است. البته پس از مدتی به این طعم تند عادت می کنید و متوجه می شوید غذاهای هندی بسیار لذیذ هستند و کم کم حالتی پیدا می کنید که غذایی که کم ادویه باشد به شما نمی چسبد. از میان غذاهای گیاهی هند غذایی به نام «ماسالودوسا» که از آرد برنج و سیب زمینی و مخلفات تهیه می شود برای مبتدیان مناسب تر است.
- از میان غذا های گوشتی از میل کردن چیکن بریانی و چیکن تنوری غافل نشوید. البته در هر رستورانی که می روید به هنگام سفارش غذا تذکر دهید که غذای بدون فلفل برایتان بیاورد در این صورت می توانید یک غذای تند اما معتدل را میل کنید.
- یک یادآوری در مورد چای ضروری به نظر می رسد؛ چای در هند همیشه همراه با شیر و ادویه هایی مانند زنجبیل، هل و فلفل سیاه تهیه می شود و بسیار مطبوع است اما اگر نپسندیدید می توانید قهوه را جایگزین کنید.
- همچنین رستوران های ایرانی با بهترین غذاها در هند موجود است و برای دانشجویان ایرانی نیز تخفیف ویژه یی قائل می شوند.
▪ توصیه؛ ریسک خرید غذا از اغذیه فروشی های کنار خیابان را قبول نکنید.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید