سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


خانواده، قلب جامعه است


خانواده، قلب جامعه است
زندگی بالاترین نعمتی است که خداوند به شما هدیه کرده است. ازدواج، یعنی زندگی مشترک زن و مرد، با این هدف که در کنار هم، پهلو به پهلو قدم بردارند و رشد کنند.
برای موفقیت در هر کاری، باید با اصول و قواعد آن آشنا شویم. در زندگی زناشویی هم ضوابط و معیارهایی وجود دارد که شناختن آن ضروری و لازم است. کمتر اتفاق می افتد که دختر و پسر در آستانه ازدواج و حتی در ادامه زندگی مشترک از یکدیگر شناخت کافی به دست آورده و هدف از ازدواج را برای خود روشن کرده باشند. آنها اغلب طبق رسم و عادت عمل می کنند. ارزش ها، پیش داوری ها و فرهنگ اجتماعی در انتخاب آنها تاثیر دارند و بسیاری از ازدواج ها را در واقع دیگران ترتیب می دهند. اگرچه اصل مهم، انتخاب و تصمیم طرفین است اما محیط، اطرافیان و خانواده ها مستقیم و غیرمستقیم در این کار نقش دارند. در زندگی زناشویی خوشبختی وجود دارد به شرط آنکه برای رسیدن به آن تلاش کنیم، بنابراین شناختن عوامل موثر، ارزش ها، ضوابط و معیارها، آگاهی از قوانین حاکم بر روابط اجتماعی، شناخت آداب و رسوم و سنت های هر جامعه برای رسیدن به یک ازدواج موفق و دوام خانواده کاری بسیار مهم و ضروری است. ازدواجی که با شناخت صحیح صورت گیرد از خطر جدایی و طلاق می کاهد. هر چقدر انسان از خود و محیط زندگی اش بیشتر بداند امکان عمل صحیح و درست بیشتر می شود. ازدواج هم نیاز به شناخت و اطلاعات زیادی دارد که زن و مرد باید آنها را به دست آورند. ازدواجی موفق است که در آن ترکیبی از عقل و احساس باشد و نحوه انتخاب همسر، هدف از ازدواج، هماهنگی در موارد مختلف زن و مرد مشخص شود از این فرصت با انتخاب همراه و همدل خوب ومناسب استفاده کنید.
با جاری شدن صیغه عقد، زن و مرد با تمام صفات و آرزوها، عقاید و روابط اجتماعی خود را وارد زندگی مشترک می کنند. پس باید هر دو در این صفات، آرزوها و عقاید و روابط اجتماعی به دنبال هماهنگی باشند در ابتدا باید دختر و پسر از خود بپرسند این ازدواج بر اساس چه هدفی صورت می گیرد. مصلحت های اجتماعی- نیازهای عاطفی- عشق، بقای نسل، ارضای غرایز- مسائل اقتصادی یا سیاسی: کدام یک؟ بعد از این که هدف از ازدواج روشن شد باید بررسی کنیم که آیا با هدف طرف مقابل ما نزدیکی دارد. در صورت نزدیکی هدف و قبول آن ها باید از مسائل روانی، تربیتی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی خود و طرف مقابل آگاهی پیدا کنیم و در جست و جوی هماهنگی باشیم.
عشق تنها، برای ادامه زندگی زناشویی کافی نیست. شناخت، درک و پذیرش، اعتماد و صمیمیت متقابل، پیوند های محبت را محکم تر می کند. هماهنگی از نظر اقتصادی یعنی زن و مرد از شرایط اقتصادی یکدیگر با خبر بوده و با آن موافق باشند.از نظر اجتماعی، نقاط مشترک و تفاوت های خود و همسر آینده مشخص گردد. از نظر فرهنگی، آرزوها و هدف های زن و مرد و امکان نزدیک بودن آنها با یکدیگر بررسی شود. زن و مرد برای شروع زندگی زناشویی باید تصویر واقعی و روشنی از آینده زندگی خود داشته باشند. دوستی، صداقت، اعتماد، درک روحیه همسر و پذیرش این که می خواهیم با انسانی متفاوت با خود زندگی کنیم از ضروریات دستیابی به سعادت است.
اعظم بشیری
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید