جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

استخرهای آلوده و بیماری های چشمی پسران


استخرهای آلوده و بیماری های چشمی پسران
بیماری های چشمی ناشی از آلودگی آب استخر در پسران شایع تر است.
نتایج یک پایان نامه نشان داد که بین شیوع بیماری های پوست از طریق آلودگی آب استخرها با توجه به جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد بدین نحو که بیماری های پوستی در دختران شایعتر از پسران می باشد.
اعظم جابری در تحقیق خود با عنوان بررسی آسیب های ورزشی شنا ناشی از آلودگی استخرهای شنای شهر مشهد آورده است: در آزمون فرضی مشخص شد که بین شیوع بیماری پوست از طریق آلودگی آب استخرها در آزمودنی ها با توجه به جنسیت تفاوت معنی داری وجود دارد. در این آزمون معلوم شده که بیماری های پوستی در دختران شایعتر از پسران می باشد و علت این امر به درستی معلوم نیست شاید یکی از عوامل آن حساسیت های بیشتر پوستی در زنان نسبت به مردان باشد به عبارتی دیگر وضعیت شغلی و کاری مردان باعث شده پوست آنها مقاوم تر باشد به همین جهت توصیه می شود که زنان قبل از ورود به استخر خصوصا استخرهای روباز برخی نکات بهداشتی مانند استفاده از کرم های ضد آفتاب را رعایت نمایند.
در ادامه آمده است: همچنین در رابطه با شیوع بیماری چشم از طریق آلودگی آب استخرها در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت و تعداد پسران مبتلا به بیماری چشم از دختران بیشتر مشاهده شد و احتمال اینکه زنان به دلیل حساسیت های بیشتر از عینک در طی دوره آموزشی شنا استفاده کرده باشند وجود دارد.
بر اساس یافته های این تحقیق، در اثر آلودگی آب استخرها بیماری های پوستی به شناگران سرایت می کند.
همچنین اضافه شده است: از بروز بیماری های پوستی که در طی این تحقیق توسط آب آلوده استخر به شناگران سرایت نموده می توان به سوزش، خارش و خشکی پوست اشاره کرد که علت آن را متخصصان پوست کلر و آلودگی آب عنوان نمودند.
لازم به ذکر است، به علت نقص در سیستم های کلرزنی بیشتر مواقع کلر به صورت دستی پاشیده شده که در یک مقطع میزان آن به ۶ تا ۸ میلی گرم در لیتر رسیده و رفته رفته میزان آن کاهش پیدا می کند.
نتایج نشان داد که استخرهای دولتی از استخرهای خصوصی آلودگی میکروبی بیشتری دارند و این خود شاید نشانگر رسیدگی بیشتر و رعایت بهتر موارد بهداشتی در استخرهای خصوصی می باشد و از طرفی شاید به علت استفاده کننده کمتر از این استخرها بوده زیرا استخرهای دولتی به علت هزینه های کمتر طرفداران بیشتری داشته و اغلب ظرفیت پذیرش آنها بیش از حد مجاز می باشد.
در ادامه این تحقیق که در سال ۸۲ با راهنمایی دکتر محمد حسین علیزاده در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تدوین شده آمده است: در آزمون فرض مشخص شد که بین میزان کلر آب استخرها با میزان شمارش باکتری ها ارتباط معناداری وجود دارد که این رابطه مستقیم و در جهت عکس می باشد.
به عبارت دیگر با افزایش کلر میزان باکتری ها کاهش می یابد. زیرا کلر باقی مانده در آب باعث از بین رفتن میکرو ارگانیسم های زنده در آب می گردد. در نتیجه با توجه به اینکه در حال حاضر تنها روش گندزدایی که بیشتر از همه در استخرهای شنا استفاده می شود، کلریناسیون بوده میزان آن باید در حد استاندارد باشد چون استفاده کمتر یا بیشتر از حد استاندارد آن مضر است.
گفتنی است، جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان دختر و پسر هنرستان های تربیت بدنی دخترانه و پسرانه شهر مشهد و دانشجویان تربیت بدنی آموزشکده های فنی دخترانه و پسرانه شهر مشهد در سال ۸۱ و کلیه استخرهای شنای شهر مشهد اعم از دولتی و خصوصی (سرپوشیده و روباز) می باشد. نمونه آماری افراد در این تحقیق نیز ۸۰ نفر می باشد.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید