شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


بررسی شرایط استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در گروه صنعتی اخگر


بررسی شرایط استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در گروه صنعتی اخگر
مدیریت کیفیت جامع فلسفه مدیریتی است که هدف آن به کارگیری تمامی منابع سازمان از جمله کارکنان به عنوان موثرترین عامل دستیابی به اهداف شرکت است. تمرکز اصلی نظام مدیریت کیفیت جامع بر افزایش رضایت مشتری (خواه درونی و یا بیرونی) است. TQM به ترکیب فلسفه مدیریت مشارکتی ، تکنیک های آماری و همکاری پرسنل از طریق ارتباطات می پردازد تا به بهبود کیفیت کالاها و خدمات ، زمانبندی صحیح تولید ، تامین نیاز مشتریان و کاهش هزینه ها منجر شود. بنابراین ، TQM تمامی فعالیتهای یک سازمان از فروش و بازاریابی گرفته تا طراحی ، تولید و خدمات پس از فروش را در بر می گیرد. با توجه به اهداف والای نظام TQM ، در این مقاله وضعیت شرکت اخگر جهت استقرار نظام TQM از طریق چک لیست های ممیزی به دو شیوه بررسی گردیده است. یکی بر اساس اصول چهارده گانه دمینگ حاوی ۱۰۰ سوال و دیگری براساس زیرسیستم های موجود در شرکت حاوی ۱۱۸ سوال که شامل سیستم های آموزش ، مشارکت کارکنان ، سنجش کارایی ، تشویق و تنبیه ، کیفیت ، ارتباط با مشتری ، بازرسی و ... می شود. پس از ارزیابی شرکت بر اساس چک لیست های ممیزی ، نقاط قوت و ضعف گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای ارزیابی نهایی شرکت از معیار هیتوشی کومه کمک گرفته شده که گروه صنعتی اخگر با استفاده از این معیار یک شرکت معمولی به حساب می آید.
گردآورندگان: غلامعلی رئیسی
منبع : مهندسی صنایع


همچنین مشاهده کنید