جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مرید The Flock


مرید  The Flock
▪ کارگردان:لائو وای کئونگ.
▪ فیلمنامه: هانس بائر، کریگ میچل.
▪ موسیقی: گای فارلی.
▪ مدیر فیلمبرداری: انریکه چدیاک.
▪ تدوین: تریسی ادامز، مارتین هانتر.
▪ طراح صحنه: لستر کوهن.
▪ بازیگران: ریچارد گیر[ارول بابج]، کلر دنیس[آلیسون لاوری]، کا دی استریکلند[وایولا فرای]، ری وایز[بابی استایلز]، راسل سیمز[ادموند گرومز]، آوریل لاویگنی[بئاتریس بل]، کریستینا سیسکو[هریت ولز]، دواین ال. برنز[وینسنت رنیسون]، مت شولز[گلن کوستیس]، اد آکرمن[لویس کسلر]، مت سانفورد[جیمز ری وارد].
▪ ١٠٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ ژانر: جنایی، درام، راز آمیز ،مهیج.
ارول بابج، کارمند اداره سلامت عمومی در آستانه بازنشستگی است و باید دستیاری جوان به نام آلیسون لاوری را قبل از خاتمه خدمتش تربیت کند. وظیفه بابج کنترل خلافکاران جنسی ثبت شده در منطقه خویش است. کسانی که دست به آزار و اذیت زوج های خود زده یا آنان را به قتل می رسانند.
بابج سخت شیفته شغل خویش است و زمانی که قوانین را برای ممانعت از این مجرمین کافی نمی یابد، شخصاً دست به اقدام می زند. از این رو بازنشستگی زود هنگام خود را اخراج از سوی مدیران بی مسئوولیت ارزیابی می کند و چندان راغب به یاد دادن رموز حرفه خود به دستیار جوانش نیست. همزمان یافته شدن جسد دختران جوانی که قبل از مرگ به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و گمشدن دانش آموزی نوجوان سبب می شود تا بابج تلاش برای یافتن قاتل را در میان خلافکاران منطقه آغاز کند. او که سال ها قبل نتوانسته، دخترکی را از چنگال قاتلی بی رحم نجات دهد و همواره خود را سرزنش می کند، این بار مصمم است تا دختر ربوده شده را زنده پیدا کند. کاری که خالی از مخاطره نیست و مجبور است تا به آلیسون تازه کار نیز اعتماد کند....
● چرا باید دید؟
لائو وای کئونگ یا آن طور که غربی ها بهتر می شناسندش اندرو لائو، متولد ١٩٦٠ هنگ کنگ با دستیار کارگردانی در فیلم های رزمی چینی آغاز کرد، در دهه ١٩٨٠ فیلمبرداری را آغاز کرد و در سال ١٩٩٠ اولین فیلمش را با نام علیه همه کارگردانی کرد. او تاکنون امضای خود را پای ٣٧ فیلم گذاشته، جوایز متعددی برای فیلمبرداری فیلم های خود و دیگران گرفته، و سینما دوستان بسیاری او را به خاطر پنج گانه جوان و خطرناک و سه گانه روابط جهنمی[که مارتین اسکورسیزی از دست رفتگان را با اقتباس از آن ساخت] می شناسند. روابط جهنمی برای لائو موفقیت هنری فراوانی به همراه داشت و جوایزی متعددی را نیز نصیب او ساخت و سرانجام باعث راه یافتن اش به هالیوود نیز شد. آخرین موفقیت عمده لائو پیش از ساخت مرید نامزدی جایزه بزرگ جشنواره مونترال در سال گذشته برای کارگردانی گل مینا[درباره یک پلیس، یک آدم کش و یک گل] بود.
مرید آن چنان که از نامش برمی آید قصه تربیت کارآموزی جوان است که در نهایت تبدیل به مرید استاد کهنه کار خود می شود. هر چند در آغاز با روسای او همداستان شده و مبارزه خودگمارده او در راه قانون و اجرای عدالت را تقبیح می کند.
البته نام فیلم که می شود معنای گله را نیز از آن مستفاد نمود اشاره به خیل متجاوزانی دارد که بابج همچون چوپانی دقیق بایستی آنها را زیر نظر داشته باشد و در عالم واقعیت نیز چنین متجاوزانی کم نیستند. لائو در آغاز فیلم با استفاده از میان نوشته به این واقعیت اشاره می کند که در امریکا بیش از نیم میلیون خلافکار جنسی ثبت شده وجود دارد و برای تحت نظر داشتن هر هزار نفر آنها فقط یک مامور وجود دارد! [تصورش را بکنید که آمار غیر رسمی شامل چه رقمی می شود! هولناک است، مگر نه؟]
اما قرار نیست تا لائو و فیلمنامه نویس اش نقبی به شخصیت و روان آدم های دو سوی قصه بزند و دلایلی روانشناختی و جامعه شناسانه ارائه کند. لائو یک تریلرساز است و این بار نیز قصه ای از مبارزه با زمان را روایت می کند. بابج و همکارش باید قبل از آن که دیر شود، مظنون و مخفیگاه او را بیابند. بنابراین تمام هم و غم لائو نیز صرف ساختن قهرمان از یک نگهبان خودگمارده قانون با استفاده از ٣٥ میلون دلار بودجه می شود.
اما حاصل کار گویا به مذاق تهیه کنندگان خوش نیامده و نیلز میولر را مامور فیلمبرداری مجدد از چند سکانس می کنند. برای محکم کاری و محک زدن بازگشت مالی فیلم نیز ابتدا آن را در برزیل اکران کرده اند تا بعد چه پیش آید[شاید مستقیماً روانه بازار دی وی دی شود]. هر چند تصور نمی کنم با پخش گسترده کپی غیر قانونی آن از طریق اینترنت دیگر کسی رغبتی به تماشای آن در سالن های سینما داشته باشد.
بازی ریچارد گیر نقطه قوت فیلم است و به نظر می رسد که لائو موفق شده تا نظر مثبت اربابان هالیوود را برای باز گذاشتن دست خود در پروژه های آتی جلب کند.
چون هم اکنون تولید پنج فیلم توسط او در سه سال اخیر اعلام شده و باید منتظر بود و دید که این بار کارگردان خوش سابقه هنگ کنگی در ینگه دنیا چه خواهد کرد. عجالتاً تا آن روز اگر فیلم قابلی دم دست ندارید برای سرگرم شدن و کسب آدرنالین مرید را تماشا کنید. اطمینان می دهم که صد در صد موثر است!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید