پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

محکومیت جهانی ترور بی نظیر بوتو


محکومیت جهانی ترور بی نظیر بوتو
ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان و از چهره های سرشناس این کشور بازتاب جهانی گسترده یی را در پی داشت. طی دو روز گذشته بسیاری از رهبران، روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای جهان از غرب تا شرق، از امریکا گرفته تا آسیا نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند. در بسیاری از این ابراز نظرها، اوضاع آینده پاکستان نگران کننده توصیف شده است و حتی برخی کشورها به اتباع خود هشدار داده اند که در سفر به پاکستان جانب احتیاط را رعایت کنند. در همین حال برخی از رهبران جهان خواستار آن شدند که درباره این حادثه تکان دهنده تحقیقات دقیقی انجام گیرد تا روشن شود که چه دست هایی پشت سر این قضیه نهفته است.
تام کیسی سخنگوی وزارت خارجه امریکا با محکوم کردن این حادثه گفت؛ این حادثه نشان می دهد هنوز در پاکستان کسانی هستند که می خواهند روند آشتی را مختل کنند. جرج بوش پس از این رویداد در پیامی با محکومیت شدید این ترور گفت دولت پاکستان موظف است عاملان چنین جنایتی را دستگیر و محاکمه کند.
در همین رابطه کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا بی نظیر بوتو را یک «قهرمان» توصیف کرد و گفت؛«بی نظیر بوتو قهرمان مردم سالاری و زنی شجاع بود.»وی که برای امضای دفتر یادبود بی نظیر بوتو در سفارت پاکستان در امریکا حضور یافته بود، گفت؛«امروز روز غم انگیز بزرگ و عزای بزرگی است.»رایس افزود؛ «راه بزرگداشت بوتو ادامه روند مردم سالاری در پاکستان است.» امریکا در پی کشته شدن بوتو و احتمال به تعویق افتادن انتخابات آینده این کشور خواستار آن شد که این انتخابات در موعد مقرر برگزار شود. رایس نیز در گفت وگو با «امین فهیم» جانشین بوتو در حزب مردم پاکستان، برگزاری انتخابات در موعد مقرر را مورد تاکید قرار داد. سازمان ملل این انفجار را محکوم کرد و شورای امنیت با تصویب بیانیه یی با محکوم کردن این حادثه از پاکستانی ها خواست که خویشتنداری به خرج دهند و ثبات کشور خود را حفظ کنند. سازمان عفو بین الملل در بیانیه یی گفت؛«کوتاه کردن عمر یک رهبر سیاسی با چنین روش وحشیانه یی تکان دهنده است.»این بیانیه از پاکستانی ها خواست به دموکراسی و قانون احترام بگذارند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این حادثه را «جنایتی شنیع و حمله به ثبات پاکستان» توصیف کرد.دولت بریتانیا ترور بی نظیر بوتو را «حمله یی احمقانه» توصیف کرد و دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلستان گفت از این حادثه «عمیقاً تکان خوردم». وی افزود؛ «بوتو در عمل و کلام، تعهد عمیق خود به کشورش را نشان داد.» نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه با ارسال پیامی این قتل را محکوم کرد.کاخ الیزه با صدور پیامی به نقل از سارکوزی گفت؛«با ابراز تاسف از مرگ دردناک بی نظیر بوتو مطلع شدم. من با شدت تمام این اقدام وقیح را محکوم می کنم.»
ضمناً فرانسه روز جمعه از اتباع خود خواست از سفر به پاکستان خودداری کنند. وزارت خارجه فرانسه به اتباع خود توصیه کرد با محدود کردن جابه جایی خود در این کشور تدابیر بیشتری را برای تامین امنیت خود بیندیشند. برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز ضمن ابراز تاسف شدید مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان و مردم پاکستان اعلام داشت. در ایتالیا رئیس جمهور این کشور سوء قصد به جان بی نظیر بوتو را محکوم و ابراز امیدواری کرد که مردم پاکستان راه او را ادامه دهند. کشیش «فدریکو لومباردی» مدیر دفتر مطبوعات واتیکان نیز خبر کشته شدن بوتو را فاجعه بار خواند. ماسیمو دالما معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا نیز گفت؛«بی نظیر بوتو زنی بود که می خواست مبارزات خود را تا آخر و تنها با سلاح گفت وگو و مقابله سیاسی پیش برد.»وزارت امور خارجه ایتالیا نیز به مسافران ایتالیایی توصیه کرد به پاکستان سفر نکنند یا اگر سفر می کنند در مناطقی محفوظ بمانند و با سفارتخانه در ارتباط باشند. آلمان نیز با محکوم کردن این ترور نسبت به امکان دسترسی عناصر نامطلوب به تسلیحات اتمی پاکستان هشدار داد. فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان گفت؛«درباره آنچه ما باید برای پایان دادن به این اوضاع انجام دهیم با سازمان ملل، امریکا و اتحادیه اروپا گفت وگو خواهیم کرد.»مقامات هندی ترور بی نظیر بوتو را به شدت تقبیح کردند و یادآور شدند که «وقوع این حادثه نشانگر گسترش بیش از پیش تروریسم در منطقه است.»مقامات هندی همچنین احتمال «به تعویق افتادن انتخابات پاکستان» را مطرح کردند. شعیب اقبال معاون رئیس مجلس ایالت دهلی این حمله را نشانه تلاش عده یی برای «ممانعت از برقراری دموکراسی در پاکستان» توصیف کرد. نخست وزیر هند نیز گفت؛«با مرگ بوتو شبه قاره رهبری برجسته را که در راه دموکراسی و آشتی در کشورش کار می کرد از دست داد.»مقامات افغانی نیز ترور بوتو را محکوم کردند و روزنامه های این کشور نوشتند «ترور بوتو احتمالاً باعث خروج پرویز مشرف از کاخ ریاست جمهوری خواهد شد.»عبدالله احمد بداوی نخست وزیر مالزی با محکوم کردن این اقدام آن را یک «تراژدی بسیار ناراحت کننده» توصیف کرد. وی به خبرگزاری مالزی گفت؛«از شنیدن این خبر شوکه شدم.» بداوی همچنین گفت؛«دعا می کنم که وضع در پاکستان هرچه زودتر ثبات یابد.»کره جنوبی هم ترور بی نظیر بوتو را محکوم و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر پاکستان به ثبات و آرامش دست یابد.دولت های قبرس، ترکیه، اردن، سوریه، بنگلادش و سریلانکا هر کدام با انتشار بیانیه هایی این حادثه را محکوم کردند. در میان کشورهای عرب امارات متحده با محکوم کردن ترور بوتو، مردم را به متحد شدن در برابر دشمنان دعوت کرد و آن را «خسارت جبران ناپذیری» برای منطقه دانست.
محمد جاسم الصقر رئیس پارلمان انتقالی عرب ترور بوتو را «ترور دموکراسی» دانست و آن را محکوم کرد.وی ابراز امیدواری کرد که در اسرع وقت تروریست هایی که به این جنایت دست زدند، بازداشت و محاکمه شوند. دولت سوریه این ترور را «یک تعرض تروریستی بزدلانه» نامید و گفت که از این حادثه «شوکه شده است». فواد سنیوره نخست وزیر لبنان با محکوم کردن این حادثه بوتو را «یکی از زنان مبارز و از رهبران مردم پاکستان و جهان اسلام» دانست. حزب الله لبنان نیز با محکوم کردن این ترور «نسبت به پیامدهای این حادثه خطرناک» ابراز نگرانی کرد و از همه ملت های منطقه خواست با حفظ آگاهی و احساس مسوولیت خود در دام فتنه و جنگ داخلی نیفتند.گروه اخوان المسلمین مصر نیز با صدور بیانیه یی «استبداد، وابستگی به بیگانگان و دخالت های خارجی» را عامل ترور بی نظیر بوتو رهبر حزب مردم پاکستان دانست. مهدی عاکف نیروهای پاکستانی را به تلاش برای بازگرداندن ثبات و آرامش به این کشور، حفظ وحدت و مخالفت با استبداد و تروریست و نیز وابستگی فراخواند. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در تماس تلفنی با پرویز مشرف از ترور بی نظیر بوتو ابراز تاسف کرد و گفت «ترکیه مانند گذشته در مبارزه با تروریسم در کنار مردم پاکستان خواهد بود.» عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه نیز با ارسال پیامی از ترور بی نظیر بوتو ابراز تاسف کرد.
ترور بی نظیر بوتو حادثه یی تکان دهنده برای جهان بود و همین امر جایگاه سیاسی و بین المللی وی را نشان می دهد. گمانه زنی ها در مورد عاملان این ترور همچنان ادامه دارد. افرادی خواستار آن هستند که در این باره تحقیقات بین المللی صورت گیرد. هیلاری کلینتون کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و بین المللی برای این کار شد و گفت؛ «ما به تحقیقات بین المللی و مستقل در مورد ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان نیاز داریم.» وی با ناکام توصیف کردن کمک های امریکا به دولت پرویز مشرف گفت؛ «به وضوح مشخص است که سیاست ارائه کمک های فراوان دولت بوش به پرویز مشرف ناکام بوده است.» بسیاری از امریکایی ها معتقدند که کمک های ۱۱ میلیارد دلاری امریکا به پاکستان که برای مبارزه با تروریسم اعطا شده کارآمد نبوده است. ترور بی نظیر بوتو یک بار دیگر نشان داد که در کشورهای توسعه نیافته سیاست با ترور و انفجار است که سخن می گوید نه با رای و گفت وگو.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید