شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


اطلاعاتی مفید درباره غذاساز


اطلاعاتی مفید درباره غذاساز
غذاساز یک وسیله چندکاره آشپزخانه است که میتواند تقریبا تمام انواع مواد غذایی را سریع و آسان خرد ، ورقه، رنده، آسیاب و پوره کند. بعضی از مدلها حتی میتوانند آب لیمو و سبزیجات را گرفته، مایه کیک را هم زده، خمیر نان را ورز داده و گوشت و سبزیجات را چرخ کنند.
این دستگاه در سال ۱۹۷۳ توسط کارل سونتهایمر (۱۹۹۸-۱۹۱۴ مهندس و مخترع آمریکایی) به بازار آمریکا معرفی شد. او یک سال تمام بر روی همزن برقی صنعتی فرانسوی کار کرد تا بتواند آنرا با مصرف خانگی سازگار کند. هرچند مدتی طول کشید تا مصرف کنندگان به سدمندی این وسیله پی ببرند، اما پس از آن مخلوط کن برقی در سراسر جهان از جمله پرفروشترین وسایل خانگی شد.
● قطعات اصلی
غذاسازهای مدرن در سه اندازه اصلی ارایه میشوند: بزرگ یا full، متوسط یا compact و کوچک یا mini. اما اندازه غذاساز هرچه باشد، در هر صورت دارای یک سری قطعات اصلی است که در تمام غذاسازها وجود دارد: موتور، کاسه یا پارچ با یک درب و یک محل تغذیه (ریختن مواد در داخل دستگاه) و مجموعه ای از قطعات جانبی.
محل قرارگیری موتور در پایه دستگاه است و سنگین ترین بخش آن محسوب میشود. طبعا هرچه دستگاه بزرگتر باشد، موتور سنگین تری نیز دارد که گاهی تا ۹ کیلو وزن دارد.این سنگینی دلیل مهمی دارد. در واقع این پایه سنگین موجب میشود که دستگاه در هنگام کار و چرخش سریع پره های آن، از جای خود حرکت نکند. اولین غذاسازها تنها به رنگ سفید و از جنس پلاستیک محکم ساخته میشدند و امروزه در انواع رنگهای زیبا و با بدنه فلزی و پلاستیکی عرضه میشوند.
از قسمت موتور میله ای به سمت بالا درآمده که کاسه یا پارچ دستگاه بر روی آن قرار گرفته و قفل میشود. این ظرف معمولا از جنس پلاستیک یا شیشه شفاف است. درب این ظرف نیز بر روی دهانه محکم شده و بر جای خود قفل میشود. در بسیاری از مدلهای قدیمی، پیچاندن یا محکم کردن درب، موتور را به راه می انداخت اما مدلهای جدید مجهز به دگمه روشن و خاموش هستند.
درب ظرف دارای یک قسمت تغذیه است که برای وارد کردن مواد مانند سبزیجات یا گوشت به داخل دستگاه است و اندازه دهانه آن بسته به اندازه دستگاه و مورد استفاده آن متفاوت است. گنجایش ظرف غذا ساز به این ترتیب است: اندازه بزرگ دارای گنجایش ۹ تا ۱۳ پیمانه ماده غذایی هستند، اندازه متوسط از ۵ تا ۷ پیمانه و اندازه کوچک از ۲ تا ۵ پیمانه گنجایش دارند. بعضی مدلها دارای دو ظرف بزرگ و کوچک هستند که هردو با یک پایه مشترک کار میکنند.
● قطعات جانبی
در یک غذاساز معمولی، قطعات جانبی بر روی میله داخل ظرف محکم میشوند. قطعات استاندارد درنظر گرفته شده برای غذاسازها عبارتند از یک تیغه به شکل S و صفحه های مخصوص رنده و خرد کردن. تیغه S شکل در ته ظرف قرار میگیرد. این قطعه از دو تیغه کوچک قوس دار و بسیار تیز ساخته شده است که در دو جهت مخالف به روی یک ستون کوچک و محکم پلاستیکی نصب شده اند و بر روی میله مخصوص داخل ظرف محکم میشوند. این تیغه معمولا از فلز ساخته میشود و در بعضی موارد از جنس پلاستیک سخت است. تیغه های فلزی به خاطر تیزتر بودن و طول عمر مفید بیشتر، به انواع پلاستیکی رجحان دارند.
صفحه های رنده کننده و خرد کننده از جنس فلز هستند و در بالای ظرف بسته میشوند. به این ترتیب ماده غذایی که از طریق دهانه درب وارد دستگاه میشود، بلافاصله با تیغه تماس پیدا کرده خرد میشود و در داخل ظرف میریزد. سوراخها و شکافهای موجود بر روی این صفحات، اندازه های مختلفی دارند و مواد را در اندازه های ریز، متوسط، درشت و فانتزی رنده و خرد میکنند. این صفحات به صورت جداگانه نیز به فروش میرسند و میتوان با تهیه چند مدل دیگر، مجموعه موجود را کاملتر کرد.
توجه کنید که به خصوص برای استفاده از این تیغه ها، حتما مواد را با دسته یا کاردک مخصوص به داخل دستگاه بریزید و هرگز آنها را با دست به داخل فشار ندهید.
● قطعات جانبی دیگر
علاوه بر ضمائم استاندارد شما میتوانید قطعات دیگری را هم به غذاساز خود اضافه کنید و دستگاه خود را کارآمدتر نمایید. از جمله این قطعات میتوان به موارد زیر اشاره کرد: • تیغه خمیر نان: این تیغه از پلاستیک و گاهی از جنس فلز ساخته میشود، نسبت به تیغه S خمیدگی کمتری داشته و برای تهیه خمیر نان یا پیتزا مورد استفاده قرار میگیرد.
▪ تخم مرغ زن:
این قطعه از دو بازوی بلند متصل به همزنهای گلابی شکل ساخته شده است و برای هم زدن تخم مرغ، مایه کیک و خامه به کار میرود و مایه ای پف دار و سبک تولید میکند.
▪ صفحه خلال کننده:
این قطعه دارای ردیفی از دندانه های بیرون زده کوتاه و تیز است و هرنوع ماده غذایی را به شکل رشته هایی باریک خرد میکند.
▪ صفحه سیب زمینی خرد کن:
این صفحه مانند مدل قبلی است با این تفاوت که دندانه ها بزرگترند و برای خرد کردن سیب زمینی در اندازه مناسب برای سرخ کردن به کار میروند.
▪ آب پرتقال گیر:
صفحه ای با یک برآمدگی گنبد شکل دندانه دار برای گرفتن آب مرکبات.
▪ آب میوه گیری:
این قطعه میوه ها و سبزیجات را به پوره ای نرم تبدیل میکند، آب آنرا در پایین ظرف جمع کرده و تفاله را بر روی صافی از یکدیگر جدا میکند.
● انتخاب غذاساز مناسب
در اینجا به چند نکته مفید درباره انتخاب و خرید غذاساز مناسب اشاره میکنیم:
▪ گنجایش
همانطور که اشاره شد، مدلهای مختلف غذاساز دارای ظرفیتی از ۱.۴ تا ۳ لیتر هستند. یکی از مهمترین نکات در انتخاب غذاساز، توجه به مقدار استفاده شما از آن است. اگر حجم استفاده شما و تعداد افراد خانواده شما زیاد است یا معمولا مهمان دارید، حتما نوع بزرگتر آن را انتخاب کنید.
▪ نیروی دستگاه
غذاساز موردنظرتان باید برای انجام دادن تمام اموری که از آن انتظار دارید، دارای نیروی کافی باشد. نیروی این دستگاهها از ۴۰۰ تا ۱۱۰۰ وات و بیشتر متفاوت است. هرچه میزان نیروی موتور بیشتر باشد، کارهای محوله به دستگاه سریعتر انجام شده و غذاساز برای کارهای سنگینتر مناسبتر خواهد بود. سعی کنید که با توجه به بودجه خود، قویترین مدل ممکن را تهیه کنید و در کل هدف خود را بر روی خرید مدلی با میزان وات ۷۵۰ به بالا قرار دهید.
▪ تیغه ها
بهتر است که تیغه های غذاساز از جنس فلز ضد زنگ باشند زیرا جنسهای دیگر نمیتوانند تا این حد مقاوم و بادوام باشند. بسته به بودجه ای که درنظر گرفته اید، بهتر است از بین دو دستگاه با کیفیت مشابه، آن را که دارای تیغه ها و صفحات بیشتری باشد انتخاب کنید.
امروزه بسیاری از قطعات غذاسازها را میتوان در ماشین ظرفشویی شست. توجه کنید که اگر از ماشین ظرفشویی استفاده میکنید، این امکان در دستگاهی که میخرید موجود باشد.
● ایمنی
بسیاری از مدلهای غذاساز مجهز به ویژگیهای ایمنی مختلفی هستند. از جمله دربهای قفل شونده، فاصله زیاد بین ورودی مواد و تیغه ها و خاموش ماندن دستگاه در صورت درسته نشدن درب ظرف. این نکات ایمنی شما و اهالی خانه را تضمین کرده و اگر موجب بالا رفتن قیمت دستگاه هم شوند، ویژگیهایی بسیار با ارزش محسوب میشوند و بهتر است با مبلغ بیشتر، دستگاهی با ایمنی بالا تهیه کنید.


همچنین مشاهده کنید