پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سنت های خانوادگی را محترم بشمارید!


سنت های خانوادگی را محترم بشمارید!
سنتهای خانوادگی که در عصر حاضر باعث استحکام بنیاد خانواده می شوند، بسیار مهم هستند. بنا به چهار دلیل عمده، والدین در هر خانواده باید به این مهم توجه کنند و سعی در حفظ و گسترش آنها داشته باشند.
۱) سنتهای خانوادگی، زندگی را برای اعضای خانواده قابل پیش بینی می کند. در دنیای امروزی که اغلب حوادث و اتفاقات روزانه غیرقابل پیش بینی هستند، پایبندی به این سنتها زندگی را چه برای والدین و چه برای بچه ها امن تر و مطمئن تر می سازد.
۲) هویت هر خانواده و احساس اینکه هر فرد به جمعی تعلق دارد و می داند که کیست، براساس این عقاید و سنتها بنیان گذاشته می شود.
۳) ایجاد یک سری آداب و رسوم و سنتها در هر خانواده باعث احساس نزدیکی و ارتباط با سایر اعضای خانواده و فامیل می شود.
۴) سنتهای هر خانواده ارزشها را به بچه ها می آموزد. کودکان یاد می گیرند که چگونه والدینشان به یک سری عقاید و آرا از قبیل: انجام یک سری اعمال مذهبی در روزی خاص یا ملاقات با افراد بزرگتر فامیل در آخر هفته یا کمک به سایر اعضای خانواده و فامیل به هنگام نیاز و اضطرار، پایبند هستند و با یادگیری این ارزشها می توانند آنها را در دوران بزرگ سالی و در خانواده آینده خود به کار ببندند.
● آفریننده باشید
سنتهای خانوادگی می تواند به سادگی کاری باشد که شما روزانه، هفتگی یا سالانه به آن پایبندید. تنها معیار انتخاب لذت بردن خود شما و فرزندانتان از انجام آن عمل است به عنوان مثال:
▪ هر شب قبل از خواب برای فرزندتان قصه بخوانید.
▪ مقید باشید که همه اعضای خانواده حداقل شام را در کنار هم میل کنند.
▪ هر جمعه صبح همه اعضای خانواده با هم صبحانه بخورید (معمولاً در سایر روزهای هفته میسر نیست)
▪ یک روز خاص در هفته یا ماه همه اعضای خانواده یا فامیل دور هم جمع شوید.
▪ شب تعطیل آخر هفته شام را بیرون از منزل صرف کرده و با تهیه یک فیلم خانوادگی مناسب در آن شب و تماشای آن، دور هم جمع شوید.
▪ در روزهای تعطیل خاص یا آخر هفته ها آشپزخانه توسط مردان خانواده اداره شود!
● جشن تولدها
سالگرد تولدها در هر خانواده می تواند فرصتی مناسب برای ایجاد یک سری سنتها و رسم و رسوم باشد. در خانواده ما مرسوم است که بچه ها سال در میان می توانند دوستانشان را برای تولدشان دعوت کنند. در سالهای غیر از این، فقط اعضای خانواده در جشن تولد بچه ها شرکت می کنند. ما همیشه برای جشن تولد اتاقی را با شرشره و بادکنک تزئین می کنیم و کودکی که تولد اوست، خودش شکل کیکش را انتخاب می کند. اگر شما قادر به پختن کیک یا تزئین آن نیستید، می توانید از روی آلبومهای موجود در قنادیها شکل آن را انتخاب کنید.
در روز تولد، کسی که جشن متعلق به اوست از انجام وظایف عادی روزانه معاف است و همین طور اجازه دارد که برای شام هر چه خواست سفارش دهد.
● تعطیلات
برقراری یک سری آداب و رسوم برای گذراندن تعطیلات هم می تواند باعث استحکام و ارتباط بیشتر افراد خانواده شود. در خانواده ما مرسوم است که در عصر روز کریسمس بچه ها هدیه های خود را باز می کنند.
هر ساله شام و دسری خاص برای این روز تهیه می شود. در روز عید پاک بچه ها باید سبدهای ایستر خود را که در گوشه و کنار منزل پنهان شده، پیدا کنند (ما ایرانیان نیز مراسمی خاص و سنتی در طول سال داریم همانند برگزاری شب یلدا، مراسم خاص عید نوروز و...).
حتی خود شما نیز می توانید تعطیلات خاص خانوادگی برگزار کنید. روزهایی را که می توان به مناسبت آن در خانواده جشن برپا کرد، می تواند به شرح زیر باشد:
▪ اولین روز بازگشت به مدرسه
▪ اولین روز آغاز تعطیلات تابستانی
▪ تولد هر یک از اعضای خانواده
▪ جشن دریافت کارنامه درسی بچه ها
▪ پیاده روی دسته جمعی و خانوادگی در اولین روز یکی از ماههای بهاری (چه هوا آفتابی باشد و چه ابری) مهمانی شام ماهانه توسط یکی از اعضای خانواده یا دوستان (هر ماه یک خانواده)
طناز زارعی طوسی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید