جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نه شور نه شیرین


نه شور نه شیرین
کودکان به غذاهای مقوی و پرانرژی نیاز دارند. اما از آنجاکه معده کوچکی دارند، نمی توانند زیاد غذا بخورند، به همین علت باید به آنها غذاهایی داد که سلولز کم و چربی زیاد داشته باشد، یعنی درست برعکس غذاهایی که برای بزرگسالان مناسب است. غذاهایی که سلولز زیاد دارند، شکم را زود پر می کنند و کالری کمی دارند. چربی یکی از غذاهای ضروری برای کودکان است، زیرا سرشار از ویتامین های A و D است که به رشد مغز کمک کمک می کند. بچه های زیر سن پنج سال، هرگز نباید تحت رژیمی قراربگیرند که چربی آن کم است.
بچه ها اصولاً از شیرینی وغذاهای شیرین خوششان می آید، اما باید توجه داشت که هرچه سریع تر، میزان قندهای افزودنی در غذای کودک را پائین آورد یا حذف کرد. از قند فقط بعد از یک سالگی وآن هم به میزان بسیار اندک باید استفاده کرد. استفاده بیش از حد از غذاها و نوشابه های شیرین، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. خوراکی های شیرین چسبنده ، مدت ها روی دندان ها می مانند و محل مناسبی برای رشد میکروب ها فراهم می آورند. میکروب ها ماده اسیدی چسبند ه ای به نام پلاک را روی دندان ها ایجاد می کنند که موجب تخریب دندان ها و لثه ها می شود. هرگز به شیری که به کودک می دهید، قند اضافه نکنید و به هیچ وجه به او آب قند ندهید. یکی دیگر از زیان های مواد شیرین آن است که کودک به سرعت احساس سیری می کند و دیگر میلی به غذاهای مغذی و مقوی ندارد. مراقب باشید غذاهای محتوی ساکارز، گلوکز، فروکتوز، عسل، شربت، نشاسته تصفیه شده، قند مصنوعی، دکستروز و مالتوز را به کودک ندهید. قندهای مصنوعی به هیچ وجه برای کودکان زیر سه سال مناسب نیستند. همچنین قبل از یک سالگی به هیچ وجه نباید به کودک عسل بدهید، زیرا ایجاد حساسیت پوست می کند و این احتمال هم وجود داردکه در آن باکتری های مضر وجود داشته باشد. نمک هم از جمله موادی است که کلیه های نارس کودک قادر به دفع آن نیست. نمک به میزان طبیعی در غذاهای زیادی وجود دارد، بنابراین ضرورتی ندارد که به غذای کودک، نمک اضافه کنید. عادات غذایی غلط از دوران کودکی در انسان نهادینه می شود، بنابراین کودک را به غذاهای شور عادت ندهید تا بعدها در زندگی دچار عوارض ناشی از مصرف زیاد نمک، از جمله فشارخون و تنگی رگ ها نشود. از دادن غذاهایی مانندکالباس، سوسیس، ماهی شور و امثال اینها که حاوی نمک بسیار زیاد است، جداً پرهیز کنید.
خوردن تخم مرغ عسلی در هر سن خطرناک است، زیرا احتمال ابتلا به بیماری خطرناک سالمونلا وجود دارد. از ماه هشتم به بعد می توانید به کودک تخم مرغ بدهید، به شرط آن که سفیده و زرده آن کاملاً پخته باشد. از دادن ادویه های تند و قوی مثل فلفل قرمز به کودک، خودداری کنید. آشنایی کودک با ادویه های ملایم، بایدخیلی کندو تدریجی صورت بگیرد. تا قبل از پنج سالگی، به هیچ وجه به کودک آجیل ودانه های خوراکی ندهید، چون غیر از خطر خفگی، احتمال حساسیت هم وجود دارد. غلاتی مانندگندم، جوی دوسر، جو چاودار به علت داشتن گلوتن، بسیار حساسیت زا هستند و نباید تا قبل از شش ماهگی، آنها را به کودک داد.
نوشابه و غذاهای حاوی مواد افزودنی از جمله طعم دهنده ها، رنگ ها، نگهدارنده ها و امثال اینها، برای کودکان بسیار مضر است. چای و قهوه نیز به علت کاستن از جذب آهن و سایر موادمعدنی و محرک هایی چون کافئین، برای کودک مناسب نیست. نوشابه های گازدار مخصوص بزرگسالان هم مواد قندی مصنوعی و افزودنی های نامناسبی دارد و به سلامت کودکان آسیب می رساند.
زهرا مدرس یزدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید