شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شادی مجدد برای «تایگر»


شادی مجدد برای «تایگر»
تایگر وودز سیاهپوست و آمریکایی یک بار دیگر مرد اول ورزش گلف در سال گذشته محسوب شد و اشتیاق ورزشدوستان برای دیدن حاصل کار او در سال جدید (۲۰۰۸) فراوان است. برای این گلف باز ۳۴ ساله که از ۱۹۹۶ مشهور شد و از ۱۹۹۸ به جز مقاطعی کوتاه همیشه در صدر جدول جهانی این رشته جای داشته، در سال رو به پایان (میلادی)۷ عنوان قهرمانی در تورنمنت های رسمی بین المللی این ورزش به ثبت رسید. ۴ عنوان از این ۷ مقام در ماه های آگوست و سپتامبر ۲۰۰۷ به دست آمد و یکی از آنها در تورنمنت نهایی A.G.P (اتحادیه گلف حرفه ای جهان) و در گرمای شدید منطقه ساوترن هیلز آمریکا حاصل شد. این سیزدهمین مقام قهرمانی در تورنمنت های بزرگ چهارگانه برای وودز بود و او را به رکورد ۱۸ قهرمانی هموطن مشهور و بازنشسته اش جک نیکولاس در این مسابقه ها نزدیک کرد. وودز در ۵ تورنمنت آخری که طی سال ۲۰۰۷ پای در میدان نهاد ۴ مقام اولی و یک عنوان دومی را به نام خود نوشت.
۲۰۰۷ نخستین سالی بود که شماری از تورنمنت های برگزیده تحت نام سری مسابقات Fedex Cup برگزار شدند و وودز دو تای آنها را برد و در نتیجه در جدول پایانی فصل بر اساس امتیازات حاصله در این پیکارها، عنوان نخست به او رسید و ۱۰میلیون دلار جایزه نقدی ویژه نفر اول نیز به وی اهداشد.وودز درحالی در ماه های پایانی فصل عالی عمل کرد که هنوز تحت تأثیر شادی تولد نخستین فرزندش (در اواخر خردادماه) به سر می برد و وجد آن را همه جا با خود حمل می کرد.این وضعیت در تضاد کامل با شرایط وودز در سال ،۲۰۰۶ زمانی که پدرش درگذشت و او را در غم فرو برد، قرارداشت.
خود وودز در کمترین فاصله تا شروع سال ۲۰۰۸ می گوید: «امسال کاملاً متفاوت با ۲۰۰۶ بود و من آن را نقطه عکس سال پیش می دانم و منظورم فقط وقایع داخل مسابقات نیست بلکه آن چه در بیرون از آن و در صحنه زندگی من نیز رخ داد، همین وضع را داشت. مسائل جنبی و مهم در زندگی باعث می شود دستاوردهای ورزشی تان نیز مفهوم و حالتی متفاوت بیابد و دیدگاه کامل تری را در زندگی تان به دست بیاورید. برای من نیز وقتی نخستین فرزندم پا به عرصه حیات گذاشت، مسائل موجود همین حالت را داشت و زندگی تازه ای برایم فراهم آمد.باید تأکید کنم که وقایع جنبی سال ۲۰۰۷ و پدرشدنم واقعاً برایم شیرین و فوق العاده بودند.»
● حضوری قوی
در شروع فصل نشانه های زیادی از این که وودز سال عالی دیگری را پیش رو دارد، مشاهده می شد، زیرا او در تورنمنت بین المللی بیوک در آمریکا به رتبه نخست رسید و در ماههای مارس و مه نیز در تورنمنت هایی به مقام اول دست یافت در هر دو گرند اسلم نخست امسال نیز که مسترز و یو.اس.اوپن بود، مدعی جدی قهرمانی جلوه کرد. در هر دو گرند اسلم فوق که در پیست های اگوستا و اوکمونت برگزارشد، وودز حضوری قوی را به نمایش نهاد و پیشتاز جدول کلی هم شد، ولی سرآخر به رتبه دوم قناعت کرد.در شهر اگوستا واقع در ایالت جورجیای آمریکا مقام قهرمانی تورنمنت مسترز (اساتید) و بلوز سبز رنگ ویژه نفر اول به زاک جانسون آمریکایی رسید که خودش در توصیف این دستاورد به قصه های قدیمی روی آورد و آن را پیروزی دیوید بر گولیات و کوچک بر بزرگ خواند.در پیست ناجور و ناهموار اوکمونت هم که مسابقات یو.اس.اوپن یعنی دومین گرند اسلم سال در آن برپا شد، انجل کابررای آرژانتینی به قهرمانی دست یافت. او پس از هموطنش روبرتو دی ویچنزو دومین آرژانتینی به حساب می آید که در یکی از گرنداسلم های ۴گانه این ورزش صاحب رتبه نخست می شود.در اوپن بریتانیا که سومین گرنداسلم امسال بود، پادریک هرینگتون ایرلندی به شکلی دراماتیک به عنوان قهرمانی رسید تا اولین قهرمانی یک گلف باز اروپایی در گرنداسلم ها از سال ۱۹۹۹ به بعد را به ارمغان بیاورد و از قضا چه در آن سال و چه امسال گلف اوپن بریتانیا در پیست کارنوستی برپا شد. این بار کار به مرحله پلی اف کشیده شد و هرینگتون در چنین مرحله ای سرجیو گارسیا را پشت سر نهاد. گارسیا که اسپانیایی است به فتح این پیکارها بسیار نزدیک شده بود و در آخرین دقایق فقط ثانیه و ذره ای با فتح حفره موردنظر و رسیدن به امتیاز موردنظرش و قهرمانی فاصله داشت و چون نتوانست توپ را به داخل حفره بیندازد، کار به مرحله پلی اف و ستیز نافرجام او با هرینگتون کشیده شد.
● تقسیم غنایم
گرند اسلم آخر (تورنمنت قهرمانی PGA) نیز همان طور که قبلاً گفتیم با قهرمانی تایگر وودز همراه شد تا سهم وی در این گونه مسابقات محفوظ بماند و ۴ گرنداسلم ۲۰۰۷ حکم به پیروزی ۴ فرد متفاوت بدهند. این وضع، یعنی تقسیم شدن عناوین قهرمانی در تورنمنت های عادی گلف و خارج از عرصه گرنداسلم ها نیز رعایت و اجرا شد و تعداد افرادی که بیش از یک مسابقه را بردند، اندک بود. فیل میکلسون هموطن وودز، به جز وی تنها کسی بود که در سری تورنمنت های ۲۰۰۷ به سه رتبه اولی رسید. سومین عنوان او در ماه سپتامبر و پس از غلبه وی بر وودز در تورنمنت بین المللی دوچه بانک به دست آمد. کار «کی.جی.چوی» از کره جنوبی هم جالب توجه بود، زیرا در دو تورنمنت شامل رقابتی جدید که به نام خود تایگروودز در اواسط تابستان سر می گیرد ، اول شد. با این وجود و به رغم دوبار قهرمان شدن ، جاستین رز بریتانیایی در دو تورنمنت در سطح اروپا، ۲۰۰۷ نیز تحت الشعاع وودز قرار گرفت و او در صدر جدول پیش بینی ها برای سال ۲۰۰۸نیز که از سه شنبه هفته آینده شروع می شود، قرار دارد و بعید است که رقبا بتوانند تفاوت قابل توجهی را در جایگاه وی در ورزش گلف در این سال ایجاد نمایند.
منبع: Newyorker
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید