جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

میلان، قهرمان بدون شکست ایتالیا


میلان، قهرمان بدون شکست ایتالیا
کسب پیروزی ۲ بر ۱ اینتر در دربی میلان سبب شد که نوار پیروزی های این تیم ادامه داشته باشد. شاگردان مانچینی توانستند با گذشت ۱۷ هفته از آغاز رقابت های سری A همچنان بدون شکست در صدر جدول رده بندی قرار گیرند.
سایت گل در مطلبی به بررسی این کامیابی و احتمال قهرمانی این تیم بدون شکست پرداخته که در ادامه می خوانید: از زمان جنگ جهانی دوم، تنها یک تیم توانسته بدون هیچ شکستی فاتح اسکودتو باشد. این اتفاق تنها در فصل ۱۹۹۲- ۱۹۹۱ افتاد در آن فصل میلان که بازیکنان ارزنده ای همچون فرانکو باره سی، پائولو مالدینی، فرانک ریکارد، مارک فان باستن و رودگولیت را در اختیار داشت، توانست ۵۸ مسابقه را بدون شکست پشت سر گذاشته و قهرمان شود. تیم های زیادی درایتالیا بوده اند که توانسته اند نتایج خوبی کسب کنند و قهرمان لیگ ایتالیا شوند. در دهه ۴۰ تورینو، در دهه ۵۰ اینتر، در دهه ۷۰ و ۸۰ یوونتوس با حضور تراپاتونی، میلان با آریگو ساچی در اواخر دهه ۸۰ و یوونتوس با لیپی در سال های دهه ۹۰ توانستند بازی های خوبی به نمایش بگذارند اما هیچ یک از این تیم ها و مربیان نتوانستند آن افتخار میلان را با فابیو کاپلو تکرار کنند.
در فصل ۱۹۷۹-۱۹۷۸ پروجا تیم خوبی بود که با حضور پائولو روسی جوان در خط حمله توانست بدون شکست نایب قهرمان شود. آنها از ۳۰ بازی، ۱۹ بازی را با تساوی پشت سر گذاشتند. آنها در پایان فصل و در حالی که رقابت تنگاتنگی با میلان داشتند قهرمان اسکودتو نشدند. اکنون با گذشت چندین سال از آن دوران و تغییر و تحولات فراوانی که در فوتبال ایتالیا شاهد بوده ایم، این سؤال همچنان مطرح است که آیا اینتر می تواند تا پایان فصل و بدون شکست صدرنشین و قهرمان سری A باشد. اکنون با پایان رقابت ها و آغاز تعطیلات زمستانی، اینتر توانسته با اختلاف ۷ امتیازی نسبت به تیم دوم جدول با اقتدار، صدرنشین باشد.
اینتر تا پایان هفته هفدهم موفق شده ۱۳ بازی را با پیروزی و تنها ۴ بازی را با تساوی پشت سر بگذارد. از سوی دیگر این تیم ۳۷ گل به ثمر رسانده و تنها ۹ گل دریافت کرده است. آمار، حکایت از آن دارد که در این فصل شاهد تیمی خارق العاده و بی نظیر از اینتر هستیم. مارچلو لیپی مربی تیم ملی ایتالیا که توانست با لاجوردی پوشان قهرمان جهان شود اخیراً در اظهار نظری اعلام کرد که اینتر «غیر قابل مهار» است. از سوی دیگر اینتر در این فصل مشکلات زیادی در میانه میدان داشته است. بازیکنان خوب و تأثیرگذار این تیم همچون پاتریک ویه را، لوئیز فیگو، اولیور داکورت و دژان استانکوویچ اکثراًَ با مصدومیت های طولانی مدت مواجه بودند با این همه اینتر توانست روند کامیابی های خود را ادامه دهد. اینتر در سال های گذشته نمی توانست به چنین اقتداری دست یابد اما در فصل جاری توانست به هماهنگی بالایی برسد و بازی های زیبایی نیز به نمایش بگذارد. در این موفقیت یک مسأله روشن وجود دارد و آن اینکه آبی و مشکی های میلان بدون وجود مسائل مالی در لیگ ایتالیا نمی توانستند چنین موفقیتی داشته باشند. همچنین گفته می شود که ماسیمو موراتی مالک باشگاه اینتر نیز دارای پرونده فساد مالی است که این می تواند روند موفقیت های این تیم را بیش از گذشته تحت تأثیر قرار دهد. با این همه در این شکی نیست که میلان در حال حاضر شکست ناپذیر و غیر قابل مهار است. فرصت به دست آمده برای اینتر بهترین فرصت ممکن برای این تیم است تا بتواند ارزش های خود را بیش از گذشته به اثبات برساند. مانچینی و موراتی می دانند که این فرصت ممکن است دیگر برای آنها تکرار نشود بنابراین درصدد هستند که از آن به نحو مطلوب استفاده کنند.
▪ تیم هایی که از سال ۱۹۵۰ با ۲ شکست قهرمان شده اند:
۱) میلان فصل ۱۹۵۹- ۱۹۵۸
۲) بلونیا فصل ۱۹۶۴- ۱۹۶۳
۳) اینتر فصل ۱۹۶۵- ۱۹۶۴
۴) میلان فصل ۱۹۶۸- ۱۹۶۷
۵) کالیاری فصل ۱۹۷۰- ۱۹۶۹
۶) یونتوس فصل ۱۹۷۷- ۱۹۷۶
۷) ورونا فصل ۱۹۸۵- ۱۹۸۴
۸) میلان فصل ۱۹۸۸- ۱۹۸۷
۹) اینتر فصل ۱۹۸۹- ۱۹۸۸
۱۰) میلان فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۲
۱۱) یوونتوس فصل ۱۹۹۸- ۱۹۹۷
۱۲) میلان فصل ۲۰۰۴- ۲۰۰۳
▪ تیم هایی که از سال ۱۹۴۵ با یک باخت قهرمان شده اند:
۱) فیورنتینا فصل ۱۹۵۶- ۱۹۵۵
۲) فیورنتینا فصل ۱۹۶۹- ۱۹۶۸
۳) یوونتوس فصل ۱۹۷۸- ۱۹۷۷
۴) یوونتوس فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ (این قهرمانی گرفته شد)
۵) اینتر فصل ۲۰۰۷- ۲۰۰۶
تنها باشگاهی که بدون شکست موفق به قهرمانی در لیگ ایتالیا شد، میلان است. آنها در فصل ۱۹۹۲- ۱۹۹۱ به این مهم دست یافتند. اکنون در فصل ۲۰۰۸- ۲۰۰۷ رقابت های سری A اینتر وضعیتی مشابه میلان سال ۱۹۹۱ دارد باید دید که شاگردان مانچینی می توانند رکورد میلانی ها را در این راستا بشکنند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید