چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

استانداردهای محل نگهداری اسب


استانداردهای محل نگهداری اسب
از آنجائی که اسب بیشتر اوقات شبانه روز را در اصطبل بسر می برد محل نگهداری او باید دارای شرایط زیر باشد : آفتابگیر باشد ، تا هم خود اسب و هم محیط اطراف او در معرض تابش نور خورشید بوده و در معرض امراض ناشی از عدم تابش نور قرار نگیرد. اسب بطور مداوم خود را تخلیه میکند و محیطی مناسب برای رشد و نمو میکروبها بوجود می آورد و میکروب امراضی از قبیل کزاز در محیط آلوده اصطبلی بدون نور آفتاب ، براحتی زندگی می کنند. دارای فضای کافی بوده تا اسب براحتی در آن گردش کرده و بخوابد و بلند شود . اسبها در صورت احساس امنیت و داشتن فضای کافی براحتی می خوابند . حرارت ثابتی داشته باشد .
دیوارهای آن از مصالحی ساخته شده باشد که در اثر سایش اندامهای اسببا آنها ،او را زخمی نکند .
- آخورها و کف آن قابل شستشو باشد و هر چند روزیکبار بخصوص آخورها ، تمیز شوند . بستر نرم و پوشیده از کلش یا خاک اره باشد تابراحتی قابل حمل و نقل بوده و هرچند روز یکبار تعویض شوند .
- درب و یا دربها بهاندازه کافی فضا برای ورود و خروج اسب داشته باشند .
- حصارهای بین اتاقکها طوریتعبیه شوند که اسبها براحتی یکدیگر را دیده و از مصاحبت با یکدیگر لذت ببرند.
● مزرعه ، پادوک یا مرتع:
اسبها بایدمدتی آزادانه در مرتع ، مزرعه ، پادوکها رها باشند . گذشته از علف که غذای طبیعیاسب است ، وقت گذرانی در محوطه باز به او آرامش می دهد . بعضی از اسبها به طور دائمآزاد هستند و برخی به تناوب ، هفته ای یا ماهی را آزادانه سر می کنند . اسبهای دروناصطبلی که تمام مدت هم زیر فشار کار هستند معمولا تعطیلات خود را در محوطه آزاد میگذرانند . مهم نیست اسب چه مدت آزاد باشد ، مهم این است که اطمینان داشته باشیمحصار محوطه ای که در آن رها شده ایمناست.
آنچه را که باید درفضای آزاد مد نظر داشت ، قبل از آنکه اسب رارها کنیم نکاتی زیر است :
▪ حصار
دو نکته اساسی دررابطه با حصار وجوددارد ، اول اینکه به اسب آسیب نرساند ، دوم امکان فرار نداشته باشد . حصاری که بهدرستی تعبیه نشده است ، اسب را به مخاطره انداخته ، به او آسیب هم می زند . هر حصارنا امنی ممکن است باعث شود تا اسب با پریدن از روی آن ، شکستن آن یا فشار و پائینکشیدن آن ، فرار کند .
▪ حصارهائی که پایه های عمودی و اتصال های افقی چوبیدارند
این نوع حصارها گرانترین و بهترین نوع حصار محسوب می شوند . در ایننوع حصارها دو یا سه نرده روی دو پایه نصب می شوند . این نوع حصارها پس از نصب بایدبه درستی نگهداری شده و هر پایه یا نرده شکسته بلافاسله ترمیم و یا جایگزین شود . چوب های این نوع حصار باید ایزوله شوند تا در مقابل هوا و جویدن اسب مقاومتکنند.
▪ پایه های چوبی و سیم:
هزینه این نوع حصارها کمتر است. ممکناست ردیف بالا را نرده چوبی استفاده کرد و یا سه یا چهار ردیف سیم از روی هرپایه عبور داد . سیم ها باید به خوبی کشیده شده و روی هر یک از پایه ها محکم شوند . ارتفاع سیم ردیف زیرین از زمین در حدود ۴۵ سانتیمتر است تا اسب نتواند دست و پایخود را از زیر رد کرده و گیر بیفتد. اگر ارتفاع سیم زیرین بیش از حد باشد ، ممکناست اسب سر خود را هم از زیر آن رد کند.
▪ حصار های الکتریکی:
این نوع حصارها بیشتر برای تفکیکاستفاده می شود و زمانی کاربرد دارد که اسب از وجود آن آگاه بوده و به عملکرد آن پیببرد .
در این نوع حصارها احتمال خطر برای انسان و بخصوص اطفال وجود دارد . بهترین روش نمایان کردن چشم انداز آنست که در فواصلی علامتی از پارچه یا پلاستیک بهآن وصل می کنند .
▪ درختچه
این نوع حصار باید به اندازه کافی انبوهباشد تا امکان فرار را از اسب بگیرد و در عین حال باید در تعبیه درختچه هائیاستفاده کرد که سمی نبوده و تیغ و خار آنها اسب را به خطر نیاندازد . از این نوعحصارها بعنوان سرپناه هم می توان استفاده کرد .
▪ دیوار
عرض وارتفاع این دیوارها باید طوری باشد که هم جلوی پریدن اسب از روی آنها را گرفته و همدر اثر لگد زدن نریزد .
▪ حصارهای نامناسب عبارتند از :
ـ حصارهای توری
این نوع حصارها اسب را ترغیب می کنند که دست یا پای خود را داخل آن فروکرده و گیر بیفتد.
ویا حصارهائی که پایه های نرده مانند نوک تیز دارند و نردههای آن هم سیمی است ، سرهای نوک تیز پایه های این نوع حصارها اسب را زخمیمیکنند.
ـ سیم خاردار
از این نوع حصارها در اغلب مراتع استفاده میشود . اگر اسب خود را برای خاراندن به خارهای این سیم بمالد زخمی می شود . اگر ازاین نوع حصار استفاده کردید باید از استحکام سیم ها بطور دائم اطمینان داشته باشید. سیم ها باید محکم و کاملا کشیده شده باشند . اگر سیم از جای خود رها و آزاد شود ،به دو ردست و پای اسب پیچیده و آن را به شدت زخمی می کند. اطراف خارجی حصار هم بایدبطور دائم مراقبت شود تا علوفه در دسترس اسب به هنگام کشیدن سرش به بیرون برایچریدن آنها سمی نبوده و آسیب رسان هم نیستند. هر نوع نارسائی در حصار باید به فوریتبرطرف شود .
● دروازه
دروازه باید به اندازه کافی عریض باشد تا اسبها و خودروها یه راحتی از آن عبور کنند و همواره در شرایط مناسب باشد تا در استفادهاز آن به زحمت نیفتیم . دروازه باید طوری تعبیه شود که انسانها به عبور از روی آنتشویق نشوند . اینگونه دروازها گاهی از لولا و یا از جا در رفته غیر قابل استفادهمی شوند . چفت ها باید بالا و پائین تعبیه شود تا در لنگر نیاندازد.
موقعیت قرارگرفتن درب ورودی برای دسترسی بسیار اهمیت دارد . درب ورودی که رو به جاده ای پر رفتو آمد تعبیه شده چندان قابل توجه نیست . برای عبور و مرور اسبها ایجاد خطر کرده ودزدی اسب را هم ساده تر می کند .
دسترسی به درب ورودی باید راحت ، ساده و دارایامنیت کافی باشد.
برگرفته از:http://aslaan.blogfa.com/post-۳.aspx
منبع : سایت دام‌آوران


همچنین مشاهده کنید