جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خوشحالی پنهان «فرگوسن»


خوشحالی پنهان «فرگوسن»
تعطیلات سال نو میلادی و برگزاری جشن های ژانویه در کشور های مختلف اروپایی لیگ های معتبر را با تعطیلات ۲ تا ۴ هفته ای روبرو کرده که ایتالیا، اسپانیا و آلمان را شامل می شود اما لیگ برتر انگلستان با فشار بیشتر طی روزهای آینده دنبال شده و معمولاً کارشناسان عقیده دارند قهرمان این لیگ در جریان همین روزهای پرفشار معرفی می شود چرا که اگر تیمی بتواند از سایر رقبا سبقت گرفته و فاصله اش را بیشتر کند قطعاً در ادامه راه موفقیت های بسیاری خواهد داشت. ۴ تیم آرسنال، منچستریونایتد، چلسی و لیورپول رقابتی تنگاتنگ در صدر جدول دارند که این رقابت به شکل سنتی طی سال های اخیر وجود داشته و حالا تمام کارشناسان و علاقه مندان منتظرند که یک تیم از بین این باشگاه های بزرگ به عنوان قهرمان معرفی شود و در حالی که دیگر خبری از لیدزیونایتد یا کریستال پالاس در لیگ برتر نیست تیم هایی نظیر بلکبرن، نیوکاسل، من سیتی و تاتنهام تنها به عنوان گرمی بخش بازی ها معرفی می شوند. هر ۴ تیم معرفی شده در بالا امروز به مرحله حذفی لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا راه یافتند تا ثابت شود که قدرت فوتبال باشگاهی انگلستان به نسبت سایر کشورها افزایش یافته و تیم های جزیره بر خلاف تیم های این کشور در عرصه بین المللی توفیق بیشتری دارند!
بسیاری بر این باورند که حضور ستاره های بین المللی از کشورهای مختلف در ترکیب این تیم ها دلیل اصلی پیشرفت فوق است تا جایی که صدرنشین فعلی لیگ برتر یعنی آرسنال بدون حضور یک چهره انگلیسی در ترکیب ثابت با مجموعه ای از بازیکنان اروپایی و غیر اروپایی نماد و سمبل چنین تیم هایی است که به کمک اندیشه های تئوریسین بزرگ فرانسوی «ونگر» توانسته با برهم زدن معادلات صدر جدول را به اشغال خود درآورد. چلسی نیز بی شباهت به این تیم نیست البته چند ملی پوش بزرگ از جمله جان تری، اشلی کول، فرانک لمپارد و جوکول، ستون اصلی این تیم لقب گرفته و در کنار بهترین های اروپا و آفریقا شخصیت خاصی به این تیم لندنی بخشیده است. منچستریونایتد با اندیشه های فرگوسن و حضور مردان جزیره همیشه ثابت کرده به این روش پایبند است و اگر بازیکنی غیربومی به ترکیب این تیم راه پیدا کند باید در کنار ستاره های انگلیسی خودنمایی کند و این روش حتی هنگام بازی کردن فوق ستاره ای نظیر «کانتونا» کاملاً رعایت شد و امروز هم نفراتی همچون رونالدو، ته وز و ساها از این قانون تبعیت می کنند و سرآلکس با پایبندی به حضور نفرات انگلیسی روح و انگیزه قهرمانی و جنگندگی را نزدیک به ۲ دهه در این تیم حفظ کرده و افتخارات فراوانی برای باشگاه به ارمغان آورده است. لیورپول به لحاظ قهرمانی در لیگ برتر ضعیف تر از ۳ تیم دیگر کار کرده و در حالی که طی سال های اخیر ۲ مرتبه حضور در فینال لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا را تجربه کرده نتوانسته حتی رتبه دومی لیگ برتر را به خود اختصاص دهد و این مسأله قطعاً ریشه روانی دارد و نباید از کنار این مسأله بی تفاوت گذشت.
جدای از تمام این موارد که در بالا به آن اشاره کردیم بحثی در رابطه با بازیکنان آفریقایی را مطرح می کنیم که موجبات نگرانی مربی بزرگی همچون «آرسن ونگر» را فراهم کرده که هیچ گاه سعی نکرده تمایل خود را به استفاده از تک ستاره ها نشان دهد اما وقتی صحبت از ارکان یک تیم می شود اوضاع فرق کرده و تیمی که در کورس قهرمانی قرار دارد نگران خواهد شد. جام ملت های آفریقا در پیش است و فوق ستاره های شاغل در لیگ های معتبر از سراسر قاره سبز چمدان ها را به مقصد حضور در اردوی ملی می بندند تا هنر خود را جهت کسب افتخار در عرصه ملی و بنام کشورشان خرج کنند و در این بین سهم تیم های انگلیسی بیش از سایر کشورها است و مطمئناً ضرر این قضیه هم بیشتر متوجه تیم های جزیره خواهد شد. آرسنال «کولو توره»، «ابوئه» و «آدبایور» را به عنوان ۳ ستون بزرگ در ترکیب خود دارد که هر کدام تأثیر بسزایی در نتایج این تیم دارند و بی گمان خلأ آنها در ترکیب این تیم محسوس خواهد بود. چلسی، اسین، دروگبا واوبی میکل را به عنوان ۳ عنصر سرشناس و گره گشا در ترکیب دارد که باید با آنها وداع کند و لیورپول به سیسوکو به عنوان یک هافبک دفاعی جنگنده و محوری نظر مثبت دارد و عدم حضورش در مرکز زمین مشکلاتی را برای بنیتز در پی خواهد داشت.
در این بین فرگوسن با بررسی تمامی جوانب به ستاره های آفریقایی روی خوش نشان نداده و هم اکنون نیز می شنویم در نقل و انتقالات ژانویه به دنبال ستاره های اروپا است که آینده نگری این مربی را نشان می دهد و بالطبع خروج ستاره های آفریقایی که در ترکیب اکثر تیم های لیگ برتر مؤثر و مثبت بازی می کنند بیش از هه سرآلکس را خوشحال خواهد کرد و این تیم می تواند از رقبا گوی سبقت را ربوده و به تنهایی در جهت تکرار مقام قهرمانی گام بردارد. خروج ستاره های آفریقایی در اوج دیدارهای لیگ برتر مشکلاتی را در پی داشته که صدای اکثر مربیان و مدیران را درآورده و آنها بارها اعلام کرده اند باید طی توافقات یوفا و کنفدراسیون آفریقا این معضل بزرگ را برطرف کرده و با توجه به هزینه و سرمایه گذاری روی این نفرات استفاده بهینه در اوج رقابت های یک فصل از این گروه صورت گیرد. در حقیقت آزمایش جدیدی پیش روی مربیان حاضر در لیگ برتر قرار می گیرد که باعث خواهد شد ستاره هایی جدید در ترکیب این تیم رؤیت شده و از طرفی ارزش کار سیاهپوستان قاره سیاه که همیشه جنگندگی و تعصب برای باشگاه های خود بازی می کنند بیش از پیش مشخص گردد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید