پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


فهرستی از بهترین بازیهای تاریخ سینما


فهرستی از بهترین بازیهای تاریخ سینما
ماهنامه معتبر پره میر پس از یک نظرسنجی گسترده از منتقدان و هنرپیشگان برجسته اقدام به چاپ فهرستی از بهترین بازی های تاریخ سینما کرده که البته همچون سایر فهرست های مشابه در دهه های اخیر می تواند جنجالی و بحث برانگیز تلقی شود.برای مشاهده لیست ادامه مطلب را مطالعه کنید .
در مورد این فهرست در انتهای مطلب نکاتی را متذکر خواهیم شد .
۱) پیتر اوتول در نقش تی ایی لورنس در فیلم لورنس عربستان (۱۹۶۲)
بخشی از حوادثی که در مورد این فیلم وجود دارد مربوط به اوتول و حضور او در این فیلم است چرا که نقش لورنس ابتدا به مارلون براندو و آلبرت فینی پیشنهاد شده بود و گرچه دیوید لین (کارگردان فیلم) او را یک انگلیسی خل مزاج برای بازی در فیلم «روزی که بانک انگلستان سرقت شد» خوانده بود ولی اوتول ۳۰ ساله بازی ای در فیلم لورنس عربستان ارائه داد که تقریباً تصور هر هنرپیشه دیگری در نقش او غیرممکن است. گرچه این نقش به گفته خودش تا پایان عمر همراهش بود ولی در مراسم اسکار آن سال رقابت را به گریگوری پک (برای بازی در فیلم کشتن مرغ مقلد) واگذار کرد و پس از آن نیز ۶ بار دیگر نامزد دریافت جایزه شد ولی در هیچ کدام از آنها نیز موفق نبود و در نهایت اسکار افتخاری در ۷۰ سالگی گرفت. او در مورد این نقش می گوید: من محسور این نقش شده بودم و دو سال و سه ماه به چیزی به جز لورنس فکر نمی کردم ولی این برای من بد بود و حس بازیگری ام را در آینده از بین برد.
۲) مارلون براندو در نقش تری مالوی در فیلم در بارانداز (۱۹۵۴)
الیا کازان شخصیت تری مالوی را بچه معصوم کودنی نامید که کارهای بدی انجام داده و می خواهد گناهانش بخشوده شود. مالوی بهترین بازی تمام دوران حرفه ای براندو است و یکی از نقاط اوج آن صحنه به یاد ماندنی در تاکسی است جایی که برادرش چارلی با ناامیدی به رویش اسلحه می کشد و تری مالوی با آرامش آن را کنار می زند و آرام می گوید: چارلی، چارلی... این کار اون نبود. کار تو بود.
۳) مریل استریپ در نقش سوفی زاویس توسکا در انتخاب سوفی (۱۹۸۵)
قدرت بازیگری مریل استریپ در این فیلم با لهجه باورنکردنی لهستانی و آلمانی او همراه شده شخصیت او در این فیلم در اوج رنگ و نگرانی در جریان جنگ دوم جهانی در رؤیای مهاجرت به آمریکا به سر می برد ولی این رؤیایی دست نیافتنی است و سونی هرگز نمی تواند از گذشته اش بگریزد.
۴) آل پاچینو در نقش سانی ورتزیک در بعدازظهر نحس (۱۹۷۵)
پاچینو در این فیلم نقش سارق بانک را ایفا می کند که برای جبران هزینه عمل جراحی دوستش ناچار به سرقت شده و سیدنی لومت از پاچینو خواست تا شخصیت سانی کمترین تفاوت را با شخصیت سرکش و عصبی پاچینو داشته باشد. در صحنه ای بداهه که سانی با تلفن صحبت می کند، بازی پاچینو به قدری هیجان زده است که حس می کنم یک نفر باید به پاچینو بگوید که این فقط یک فیلم است.
۵) بت دیویس در نقش مارگو چانینگ در فیلم همه چیز درباره ایو (۱۹۵۰)
تمایل دیویس به بازی در نقش مارگو حسود، تلخ مزاج و بداخلاق در واقع به این دلیل بود که در چهل سالگی، شخصیت خود دیویس در پشت دوربین تفاوت زیادی با مارگو نداشت.
۶) جیمز کاگنی در نقش جورج کوهان در فیلم یانکی دودل دندی (۱۹۴۲)
ماکاگنی را از بازی در نقش تبهکاران سخت گیر (دشمن مردم) عشاق احساساتی (The Strawberry Blonde) و قاتل روان پریش (White Heat) می شناسیم اما در یانکی دودل دندی او قهرمان یک فیلم موزیکال است که بارها تماشاچی را به خنده و گریه وامی دارد.
۷) داستین هافمن در نقش راستو در فیلم کابوی نیمه شب (۱۹۶۹)
آنچه باعث تأسف اکثر تماشاگران در پایان فیلم شد، رؤیاهای برباد رفته راستو و سرنوشت تلخ او نیست بلکه مظلومیت انسانیت او در این دنیا است. جان شلزینگر در ابتدا فقط می خواست قانع شود که داستین هافمن توانایی بازی در نقش یک بیلیاردباز خیابانی را دارد اما هافمن که با بازی در فیلم فارغ التحصیل در آن زمان شهرت زیادی داشت، چیزی از تصورات شلزینگر در نقش فردی ارائه داد که تمام زندگی اش در لبه پرتگاه زندگی گذراند.
۸) جیمز استوارت در نقش جورج بیلی در فیلم زندگی شگفت انگیزی است (۱۹۴۶).
نخستین بازی جیمز استوارت پس از پایان خدمت در جنگ دوم جهانی که طی آن شاهد به واقعیت پیوستن رؤیاهای مردی هستیم که در آغاز راه مسؤولیت هایش سد بزرگی در برابر خواسته هایش بود.
۹) جین دایلدر در نقش دکتر فردریک فرانکن اشتاین در فیلم فرانکن اشتاین جوان (۱۹۷۴)
هیچ هنرپیشه کمدی نمی تواند در ارائه شخصیتی خل مزاج برابری کند و فرانکن اشتاین جوان کمدی هجو مل بروکس براساس این شخصیت سینمای وحشت _ اوج بازی اوست.
۱۰) رابرت دنیرو در نقش جکی لاموتا در گاو خشمگین (۱۹۸۰)
جکی لاموتا در بیان ساده فردی است که تنها براساس غرایز حیوانی اش زندگی می کند و در رینگ بوکس با حریفانش مبارزه می کند و هر عکس العملش در قالب انسانی هم تند و خشن است علی تی بی و البته دنیرو هنرپیشه ای است که به بهترین وجه این هیولای مجسم را به روی پرده می آورد.
۱۱) دانیل دی لوییس در نقش کریستی براون در فیلم پای چپ من (۱۹۸۹)
دی لوییس فراتر از بازی در قالب نویسنده ای معمول ظاهر می شود و تلاش می کند تا شخصیتی پیچیده، هوس باز و البته خوش ذهن را که در قالب جسمی معلول گرفتار آمده را ارائه کند. او برای بازی هرچه بهتر مدت زمانی را بر روی ویلچیر زندگی می کرد و در این مدت دو دنده اش شکست. او حتی زمانی که مدیر برنامه هایش قصد ملاقات با او را داشت، حاضر نشد از نقش بیرون بیاید .
۱۲) جک نیکلسون درنقش باداسکی بدجنس در فیلم آخرین جزئیات (۱۹۷۳)
گرچه نیکلسون برای این نقش آفرینی در قالب یک سرباز نیروی دریایی نامزد دریافت اسکار شد اما این فیلمی نیست که مورد علاقه طرفداران نیکلسون جوان باشد. اما واقعاً چه کسی بهتر از نیکلسون می تواند نقش یک ضد قهرمان در نیروی دریایی را بازی کند؟
۱۳) کاترین هیپورن درنقش النور در فیلم شیر در زمستان (۱۹۶۸)
مدتها قبل که نقش های محوری زیادی به هنرپیشگان زن هالیوود اعطا می شد ، هیپورن نقش این ملکه قرن دوازدهمی انگلستان را ایفا کرد. حضور او بازی پیتر اوتول در نقش هنری دوم را کاملاً تحت تأثیر قرار داد.
۱۴) رابرت دووال در نقش مک اسلج در فیلم Tender Mercies ( ۱۹۸۳ )
بازی دووال در نقش یک خواننده شکست خورده ومسن موسیقی که اکنون تمام زندگی اش را تشکیل مجدد خانواده خلاصه کرده ، زمانی جذاب تر می شود که بازیهایش در فیلمهایی چون پدرخوانده و یا اینک آخرالزمان تیبی را به یاد بیاوریم.
۱۵) تام هنکس در نقش جاش پاسکین در فیلم بزرگ (۱۹۸۸)
هنکس برای بازی در فیلمهای فیلادلفیا و فارست گامپ جایزه اسکار دریافت کرد ولی برای بازی فوق العاده اش در نقش نوجوانی که مدیر یک شرکت اسباب بازی می شود فقط یک نامزدی به دست آورد.
۱۶) کری گرانت در نقش دی آر دولین در فیلم بدنام (۱۹۴۶)
کری گرانت و اینگرید برگمن در نقش مأمور دولین و آلیشیا هوبرمن جامعه شناس ، تریلر هیچکاک را به فیلمی ماندگار بدل کردند. گرانت در این فیلم نقش فردی را ایفا می کند که علی رغم اندوه درونی اش سرانجام به رابطه عاطفی دلخواهش می رسد.
۱۷) دنزل واشنگتن در نقش مالکوم ایکس در فیلم مالکوم ایکس (۱۹۹۲)
بازی واشنگتن دراین نقش از آن جمله نقش آفرینی هاست که شاید فقط خود او می توانست ارائه دهد. اسپایک علی در مورد او می گوید: برنامه واشنگتن برای این نقش یک سال قبل از شروع فیلمبرداری آغاز شد او معتقد بود اگر قرار است این فیلم موفق باشد، همه چیز بر دوش او خواهد بود. او قرآن می خواند و به زبان عربی عبادت می کرد و خوردن مشروب الکلی و گوشت خوک را کنار گذاشت تا جسم و ذهنش را برای این نقش آماده کند.
۱۸) امیلی واتسون در نقش بس مک نیل در فیلم شکستن امواج (۱۹۹۶)
واتسون را در اولین نقش آفرینی مهمش در قالب زنی ساده انگار می بینیم که تصور می کند می تواند زندگی از هم پاشیده همسرش را با توسل به هر وسیله ای نجات دهد . شخصیت او عشق بچه گانه معصومانه به همسرش دارد و ما انعکاس همه این احساسات را در چهره واتسون می بینیم.
۱۹) آل پاچینو در نقش مایکل کورلئونه در فیلم پدرخوانده ۲ (۱۹۷۴)
پس از مرگ پدر ،مایکل کورلئونه به جای او به قدرت می رسد اما عدم وفاداری برادرش فردو، روابط سرد با همسرش کی و جنگ داخلی برای سرکوب کسانی که می خواهند قدرت خانواده اش را تضعیف کنند، چهره ای اهریمن گونه از شخصیت مایکل ارائه می دهد اما همه ما هنوز او را دوست داریم و او را شاهزاده تاریکی سینما می دانیم.
۲۰) پل نیومن در نقش فرانک گالوین در فیلم The verdiet(۱۹۸۲TB)
تعجب ما از تماشای بازی حیرت آور نیومن در نقش گالوین وکیل متبحر و جدی فیلم زمانی بیشتر می شود که بدانیم بخش عمده از خصوصیات کوچک شخصیت او در فیلمنامه موجود نبود و به پیشنهاد خود نیومن و عمدتاً به شکل بداهه به این شخصیت اضافه شده.
۲۱) جولیتا ماسینا در نقش کابیریا در فیلم شبهای کابیریا (۱۹۵۷)
۲۲) جانی دپ در نقش ادوارد دست قیچی در فیلم ادوارد دست قیچی (۱۹۹۰)
۲۳) راسل کرو در نقش جفری ویگاند در فیلم خودی (۱۹۹۹)
۲۴) همفری بوگارت در نقش فرد دابز در فیلم گنجهای سیرامادره (۱۹۴۸)
۲۵) گرتا گاربو در نقش نینو چکا در فیلم نینو چکا (۱۹۳۹)
۲۶) ماریا فالکونتی در نقش ژاندارک در فیلم مصائب ژاندارک (۱۹۲۸)
۲۷) مارلون براندو در نقش پل در فیلم آخرین تانگو در پاریس
۲۸) روزالیند راسل در نقش هیلدی جانسوی در فیلم His Girl Friday (۱۹۴۰)
۲۹) پیتر سلرز در نقش چنس باغبان در فیلم آنجا بودن (۱۹۷۹)
۳۰) جیمز استوارت در نقش جان فرگوسن در فیلم سرگیجه (۱۹۵۸)
۳۱) جمی فاکس در نقش ری چارلز در فیلم ری (۲۰۰۴)
۳۲) ادری هپبورن در نقش هالی گالیگتی در فیلم صبحانه درتیفانی (۱۹۶۱)
۳۳) داستین هافمن در نقش مایکل دورسی ‎/ دورتی میکلز در فیلم توتسی (۱۹۸۲)
۳۴) باستر کتیون در نقش جانی گری در فیلم ژنرال (۱۹۲۷)
۳۵) فیلیپ سایمور هافمن در نقش ترومن کاپوتی در فیلم کاپوته (۲۰۰۵)
۳۶) فی داناوی در نقش کراس مالوی در فیلم محله چینی ها (۱۹۷۴)
۳۷) جین هکمن در نقش هری کال در فیلم مکالمه (۱۹۷۴)
۳۸) کارول لو مبارد در نقش ماریا تورا در فیلم بودن یا نبودن (۱۹۴۲)
۳۹) لاورنس اولیویه در نقش ریچارد سوم در فیلم ریچارد سوم (۱۹۵۵)
۴۰) نیکول کیدمن در نقش سوزان استون مارتو در فیلم مردن برای (۱۹۹۵)
۴۱) ساموئل ال جکسون در نقش جولز وین فیلد در فیلم قصه های عامه پسند (۱۹۹۴)
۴۲) رابرت دنیرو در نقش تراویس بیکل در فیلم راننده تاکسی (۱۹۷۶)
۴۳) جیمزدین در نقش جیم در فیلم شورش بی دلیل (۱۹۵۵)
۴۴) چارلی چاپلین در نقش دلقک در فیلم روشنایی های شهر (۱۹۳۱)
۴۵) زره ویترپسون در نقش تریسی فلیک در فیلم انتخابات (۱۹۹۹)
۴۶) تام هنکس در نقش چاک نولند در فیلم دورافتاده (۲۰۰۰)
۴۷) جک نیکلسون در نقش اندل پاتریک مک مورفی در فیلم دیوانه از قفس پرید (۱۹۷۵)
۴۸) بیل مورای در نقش فیل کانزر در فیلم روز گراندهاگ
۴۹) لیواولمن در نقش الیزابت ولگر در فیلم پرسونا (۱۹۶۶)
۵۰) همفری بوگارت در نقش سام اسپید در فیلم شاهین مالت (۱۹۴۱)
به نظر من این فهرست در انتخاب برخی موارد خیلی خوب عمل کرده و از اشخاص و فیلمهایی نامبرده که بعضیاشون فراموش شدند مثلا این انتخاب ۳ - مریل استریپ در نقش سوفی زاویس توسکا در انتخاب سوفی (۱۹۸۵) که از فیلمهای فوق العاده مریل استریپه ولی هنوز خیلیا مریل استریپ رو با شکارچی گوزن و یا کریمر علیه کریمر میشناسند که این انتخاب یک یادآوری و تقدیر خوب از بازی زیبای او در فیلم انتخاب سوفیست. اما مشکل اصلی این فهرست شاید در قرار دادن بعضی اشخاص در برخی جایگاه های اشتباه باشه که واقعا بعضیاش خنده داره. مثلا قرار گرفتن نیکول کیدمن برای فیلم «مردن برای» بالاتر از رابرت دنیرو در راننده تاکسی یا جک نیکلسون در دیوانه ای از قفس پرید!!!
مرتضی بهمنی
منبع : مجیدلرن


همچنین مشاهده کنید