جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کریسمس و زادیک تبریک


کریسمس و زادیک تبریک
امسال دی ماه ایرانیان، جشن هاو عیدهای پی در پی را در خود جا داده که هر کدام از آنها یک رویداد خوش یمن مذهبی، تاریخی یا ملی را برای مردم این مرز و بوم زنده می کند. درحالیکه مردم ایران جمعه شب غرق سرور و شادی همزمانی عید قربان و شب چله به عنوان دو عید مذهبی و ملی بودند و این روزها خود را برای شادمانی عید غدیر آماده می کنند، هموطنان مسیحی نیز در تدارک جشن و سرور میلاد مسیح و نو شدن سال میلادی هستند.
ازنسخ تاریخی چنین برمی آید که دریکی از همین شب های سرد زمستان که ظلمت و جهل بر گرده بشریت سنگینی می کرد، مسیح به عنوان چهارمین پیامبر اولوالعزم از حضرت مریم زاده شد تا از سوی خداوند پیام آور صلح و دوستی برای آزادگان جهان باشد. امروزه عیدکریسمس به عنوان یکی از جشن های بزرگ دنیا و رسوم نیک در میان ملت های مختلف مسیحی در جهان برگزار می شود که مسیحیان ایران نیز همانند دیگر مسیحیان جهان این ایام را به شادی می گذرانند.
پیروان حضرت عیسی(ع) روزمیلاد مسیح را به اندازه ای عزیزو مبارک می شمارند که عید خود و شروع سال را برپایه آن بنا نهاده اند. بر اساس باور کلیسای کاتولیک، روز میلاد حضرت عیسی (ع) و شروع سال مسیحی ۲۵دسامبر برابر با چهارم دی ماه است اما با توجه به باور فرقه های مختلف مسیحی، تا ۱۴ژانویه برای مسیحیان عید تلقی می شود.
ارامنه گریگوری که هم اکنون گروه زیادی از آنان در ایران زندگی می کنند، نخستین قومی درتاریخ هستندکه دین مسیحیت را به رسمیت شناختند و ششم ژانویه را شب عید و میلاد مسیح می دانند که در زبان ارمنی به آن "زادیک" می گویند.
این گروه شب ۳۱دسامبر که شروع سال است را برای همراهی با دیگر مسیحیان جشن می گیرند، اما عید اصلی آنان برابر ششم ژانویه یا ۱۶دی ماه است. بر اساس اعتقادات کلیسای ارامنه که در سال ۳۰۰میلادی خود را مستقل اعلام کرد، ارامنه دنیا درشروع سال میلادی دوجشن برگزار می کنند، یکی شب ۳۱دسامبر که شب تحویل سال نامگذاری شده است و دیگری ششم ژانویه و عید "زادیک". درفاصله یک هفته ای این دوعید، ارامنه مراسم ویژه خود را برگزار می کنند.
در این دو روز ارامنه به کلیسا می روند و اسقف اعظم دعا و خطابه های مخصوص سال نو را به جا می آورد. ارامنه، فلسفه سال نو را در نو شدن زندگی از لباس و پوشاک و خانه تکانی تا شروع زندگی تازه و از بین بردن کدورت ها می بینند. براساس اعتقادات ارامنه،از ۳۱دسامبر تا ششم ژانویه و به مدت یک هفته خانواده ها مراسم ویژه سال نو را برگزار می کنند و ارامنه ایران نیز در تعطیلات چهار روزه سال نو مسیحی این مراسم را برگزار می کنند.
"مارتین لوتر" پایه گذار پروتستانیسم در شب عید مسیحی شاخه های درخت کاج را می برید و به خانه می برد و با تزیین آن ها، به اطرافیان شادمانی می بخشید. از آن زمان تزیین درخت کاج کریسمس بین مسیحیان باب شد.
به باورهموطنان ارمنی درخت کاج کریسمس سمبل نشاط و نوشدن است. درخت کریسمس با میوه های مختلفی تزیین می شود که هر یک از این میوه ها به نوعی نمادی از زندگی هستند. آنها معتقدند دو هزار سال پیش که مسیح متولد شد،اطرافیان و حواریون وی به برکت این میلاد مبارک، شیرینی و خوراکی مهیا کردند و در کنار یکدیگر به جشن پرداختند.
بر اساس این اعتقاد، ارامنه برای شب عید، خوراک های رنگین تهیه می کنند و سفره های خود را با انواع شیرینی و بیسکویت مخصوص که به شکل برگ کاج است، تزیین می کنند. شادی کودکان قسمت اعظمی از زیبایی شب عید مسیحی است. کودکان در این شب با امید و آرزوی هدیه بابانوئل به خواب می روند تا صبح روز عید را با دریافت هدایای زیبا شروع کنند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید