ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ / Saturday, 26 July, 2014
شناخت انواع شخصیت ها

شناخت انواع شخصیت هامردم، معمولاً به شخصیت ازجهت تأثیری که فرد در دیگران ایجاد می کند و یا مهمترین تأثیراتی که در دیگران باقی می گذارد، می نگرند. مثلاً او را شخصی پرخاشگر یا مسالمت جو می دانند. اما روانشناسان، به هنگام بررسی «شخصیت» به آن به عنوان مرکز ساختمانها و عملیات روانی ثابت، می نگرند که سازمان دهنده مهارتهای فرد و موجب کنشها و واکنشهای او در محیط زندگی که مایه تمایزش از دیگران است، می باشد.
به عبارت دیگر، شخصیت، نوعی سازماندهی دنیای دستگاهها و سیستمهای بدنی و روانی فرد است که سرشت و فطرت ویژه او را در سازگاری با محیط، مشخص می سازد.
بنابراین روانشناسان، وقتی شخصیت را مورد مطالعه قرار می دهند به فرد به عنوان مجموعه ای که دارای کنش و واکنش است می نگرند درست مانند یک مجموعه به هم پیوسته که کلیه دستگاه های جسمی و روانی آن در یکدیگر تأثیر و تأثر متقابل دارند و رفتارها و واکنش های فرد را طوری مشخص می کند که او را از دیگران متمایز می سازد.
در قرآن، توصیف شخصیت انسان و خصوصیات علمی آن که باعث تمایز انسان از دیگر مخلوقات خداوند است آمده است، چنانکه برخی از مدل ها و نمونه های عمومی شخصیت انسان که با برخی از ویژگی های اساسی مشخص هستند، نیز وصف شده است.
روانشناسان معاصر، به هنگام تحقیق پیرامون عوامل شخصیت ساز، معمولاً عوامل بیولوژیک، اجتماعی و فرهنگی را مورد بررسی قرار می دهند و در بررسی عوامل بیولوژیک، به مسئله تأثیر وراثت و ساختمان بدنی و ماهیت ساختاری سیستم فرض و اعصاب و دستگاه غددی اهمیت می دهند.
بنابراین عوامل مشخص کننده شخصیت، را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد: عوامل وراثتی، یعنی عاملی که از ساختمان طبیعی خود فرد منبعث می شود و عوامل محیطی، یعنی عواملی که از محیط اجتماعی- فرهنگی خارج از وجود انسان، نشأت می گیرد. روانشناسان به هنگام بحث درباره خصوصیات شخصیت منبعث از طبیعت ساختمان خود فرد، تنها به مطالعه عوامل جسمی- بیولوژیک توجه می کنند و جنبه روانی انسان را به فراموشی می سپارند و از آن غافل می مانند.
البته عذر روانشناسی که در پژوهشهای خود، از روش تجربی پیروی می کنند و متعرض جنبه معنوی انسان نمی شوند تا اندازه ای پذیرفته است، زیرا نمی دانند چگونه از راه پژوهشی علمی، به انسان دست یابند. اما ناتوانی آنان دررسیدن به جنبه معنوی انسان از طریق کاوش علمی نباید باعث شود که به هنگام کوشش برای درک شخصیت و علل رفتار او اعم از بهنجار و ناهنجار، از این جنبه معنوی به طور کامل غفلت ورزند.
«اریک فروم»روانکار معروف، قصور و عجز روانشناسی جدید را در خصوص شناخت صحیح انسان که ناشی از عدم توجه به بررسی جنبه روانی انسان است، مشاهده کرده است. او چنین می گوید: «... سنتی که روانشناسی را علم بررسی روح انسان، آن هم با توجه به فضایل و خوشبختی او می شمرد اکنون کاملاً به کناری گذاشته شده است. بدون شناخت ماهیت انسان و عوامل تعیین کننده شخصیت، اعم از عوامل مادی و معنوی، درک روشن و کامل شخصیت انسان، امکان پذیر نیست. اصولاً اکتفا کردن به بررسی عوامل جسمی- بیولوژیک و نادیده گرفتن جنبه روانی انسان، طبیعتاً تصویری مبهم و غیردقیق از شخصیت، به دست می دهد.
الف) آفرینش انسان:
قرآن، کیفیت خلقت انسان ازماده و روح را بیان کرده است. براساس بیان قرآن، خداوند از روح خود در خاک، البته پس از طی مراحل مختلف تکوین آن وتبدیل مثل به گل، گل سیاه گندیده و گل کوزه گری دمید و او را آفرید.
«به خاطر بیاور هنگامی را که پروردگارت به ملائکه گفت: من بشری را از گل می آفرینم، هنگامی که آن را نظام بخشیدم و از روح خودم در آن دمیدم، برای او سجده کنید.»(سوره زمل، ۷۱،۷۲)
کلمه «روح» در قرآن، معانی متعددی دارد. روحی که در آیات مربوط به خلقت آدم(ع) آفریده است، به معنای «روحی» از خداوند است که انسان را آماده دریافت صفات عالی و عشق ورزیدن نسبت به حق می کند و نیز روح به معنای «عنصر علوی» است که انسان را آماده تحقق اموری والا و کسب صفاتی مقدس و... می سازد و او را برای ارتقا به مقامی بالاتر از حیوان، شایسته می گرداند و هدف و غایت والا و خطوط اصلی زندگی آن را برایش مشخص و ترسیم می کند. علاوه براین، بر گرایش او بر منشأ ارزشها و معارفی که حقیقت وجود انسان برای تحقق آنهاست، نیز می افزاید.
به همین دلیل، ساختار وجودی انسان با سایر مخلوقات تفاوت دارد. اجمالاً می توان گفت که وجه تمایز انسان از حیوان، درواقع وجود همین بارقه روح خداوندی در انسان است که فقط او (و نه موجودی دیگر) را آماده شناخت خداوند ایمان به او و عبادت ذات حق و کسب علوم و بهره گیری از آن به منظور ایجاد تمدن در روی زمین و پایبندی به ارزشها و اخلاقیات والا در رفتارهای فردی و اجتماعی کرده است.
ب) تضاد روانی:
انسان از نظر شخصیت، دارای یک سلسله خصوصیات حیوانی است، که در نیازهای جسمانی متبلور هستند و این نیازها به خاطر حفظ ذات و بقای نوع، باید ارضا شوند. او همچنین دارای صفات ملکوتی است که در اشتیاق روحی، نسبت به شناخت خداوند متعال و ایمان به او و عبادت و تقدیس و تنزیه دارای مقامی متبلور هستند. گاهی میان این دو نوع خصوصیات شخصیتی انسان، تعارض پیش می آید و خود انسان نیز این نزاع درونی بین این دو جنبه شخصیتی را احساس می کند. قرآن به حالت نزاع میان جنبه های جسمانی و روانی انسان چنین اشاره می فرماید:
«پس هرکس از حکم خدا سرکش و طاغی شد و زندگی دنیا را برگزید، دوزخ جایگاه اوست و هرکس از حضور در پیشگاه ربوبیت بترسید و از هوای نفس دوری جست، همانا بهشت، منزلگاه اوست.» (سوره نازعات، آیات ۳۷ تا ۴۱)
شاید مشیت خداوندی چنین اقتضا داشته باشد، که انسان، در میان سختیهای دیگر زندگی، از تضاد در این خواسته های جسمانی و روانی نیز رنج ببرد. «ما نوع انسان را به حقیقت در رنج و مشقت آفریدیم.» (سوره بلد، آیه۴)
و نیز شاید مشیت الهی بر این، قرارگرفته باشد که روش انسان در حل این مشکل، همان آزمایش حقیقی و اساسی باشد که خداوند در این دنیا برای انسان مقرر فرموده است. کسانی که بتوانند جنبه های معنوی و مادی شخصیت را در خود جمع کنند و حتی الامکان بیشترین هماهنگی و تعادل را میان آنها برقرار سازند، از این آزمایش، موفق و سربلند بیرون می آیند و شایسته پاداش خوشبختی دنیا و آخرت می شوند. «به حقیقت، اموال و فرزندان شما اسباب فتنه و امتحان شما هستند (چندان به آنها دل نبندید) و (بدانید) که نزد خدا اجر عظیم (بهشت ابد) خواهد بود.» (تغابن، آیه۱۵)
شاید مقتضای حکمت و رحمت خداوند متعال، این است که انسان را با کلیه امکانات لازم، برای حل این تضاد و عبور از مرحله این آزمایش مشکل، کمک کند. از این رو برای تمیز و تشخیص خیر و شر و حق و باطل، به انسان، عقل عطا فرموده است. همچنین به او آزادی اراده و انتخاب داده است تا بتواند در این درگیری تصمیم بگیرد و هر راهی که خود برای حل این تضاد می پسندد انتخاب کند. اصولاً پایه و زیربنای مسئولیت و حسابرسی انسان را همین آزادی اراده و انتخاب راه حل این تضاد، تشکیل می دهد: «راه خیر و شر (حق و باطل، بهشت و دوزخ) را به او ننمودیم؟ (بلد، آیه۱۰)
بنابراین، ساختمان وجودی انسان( فطرت) هم استعداد انجام کارهای زشت و پیروی از هوای نفس و شهوات جسمانی و غرق شدن در لذتهای ملموس و تمایلات دنیوی را دارد و هم آمادگی ارتقا به اوج فضیلت و تقوا و اخلاقیات عالی انسان و عمل صالح و پیامدهای آن را، یعنی رسیدن به آرامش روانی و خوشبختی معنوی.
اگر انسان در زندگی خود، لذتهای دنیوی را انتخاب کند و دنباله رو هوای نفس و شهوات باشد و خدا و روز جزا را فراموش کند، از عقل خود که فاصله میان او و حیوان است استفاده نکرده است. انسانی که این گونه زندگی می کند فاقد شخصیتی رشد یافته است. چنین، درست مانند کودکی است که به جز تمایلات و نیازهای خود، هیچ چیز برایش اهمیتی ندارد و در واقع، هنوز اراده اش قوی نشده و کیفیت و حاکمیت بر هوای نفس و خواسته دل را نیاموخته است. از این رو، همواره دنباله رو خواسته و تسلیم وسوسه های «نفس اماره به سوء» است.
من هرگز نفس خویش را تبرئه نمی کنم که نفس (سرکش) بسیار به بدیها ا مر می کند، مگر آنچه را که پروردگارم رحم کند. پروردگارم غفور و رحیم است.» (یوسف، آیه۵۳)
وقتی انسان، به درجه بالاتری از رشد و کمال برسد، وجدانش بیدار می شود و سستی اراده و پیروی از هواها و شهوات نفس و لذتهای دنیا را که موجب لغزش و گناهش هستند، محکوم می کند و ضمن احساس گناه، نفس خود را به سبب افراط در گناه، سرزنش می کند و با طلب بخشش و توبه به سوی خدا روی می آورد، در این حالت، او تحت تأثیر نفس «لوامه» قرار دارد.
«قسم به روز بزرگ (قیامت) و قسم به نفس پر حسرت و ملامت (یعنی نفس انسان که در قیامت، خود را بر تقصیر و گناه بسیار ملامت می کند.)» (قیامت، آیات۱،۲)
اگر انسان، در توبه و تقرب به خداوند متعال، از طریق انجام عملی صالح و دوری از موجبات خشم خدا، اخلاص داشته باشد و به طور کامل بر هوای نفس و خواسته های جسمانی خود حاکم باشد، نوعی تعادل همه جانبه میان خواسته های جسمانی و روحانی خویش به وجود آورده است. در این صورت می توان گفت: فرد به بالاترین مرحله رشد و تکامل بشری نایل آمده است. یعنی مرحله ای که نفس انسان در آرامش و اطمینان و قادر به سر می برد، آنگاه صفت «مطمئنه» کاملاً بر آنها منطبق خواهد شد.
آن هنگام، به اهل ایمان خطاب لطف رسد که ای نفس قدس مطمئن و دل آرام (به یاد خدا)، امروز به حضور پروردگارت بازآی که تو خشنود (به نعمتهای ابدی او) و او راضی (از اعمال نیک) تو است. باز آی و در صف بندگان خاص من در آی و در بهشت من داخل شو.» (فجر، آیات۲۷، ۳۰)
این مفاهیم سه گانه نفس، یعنی نفس اماره به سوء، نفس لوامه و نفس مطمئنه را می توان حالتهایی تصور کرد که شخصیت انسان در سطوح مختلف رشد، به آن متصف می شود و شخصیت انسان در جریان تضاد درونی میان جنبه های مادی و معنوی ماهیت ساختاری خویش، آنها را پشت سر می گذارد.
زمانی که شخصیت انسان در پایین ترین سطح، قراردارد به طوری که هواها و شهوات و لذتهای جسمانی و دنیوی بر او مسلط اند، در واقع تحت حاکمیت نفس اماره می باشد و هنگامی که به بالاترین درجه رشد و کمال بشری می رسد تا آن جا که تعادل کامل میان خواسته های جسمانی و روانی او برقرار می شود، آنگاه به مرحله ای رسیده است که صفت نفس مطمئنه بر آن تطبیق می کند.
حد وسط میان این دو مرحله، مرحله ای است که انسان، نفس خود را نسبت به خطاهایی که مرتکب شده است به محاسبه می کشد و از ارتکاب کارهایی که موجب خشم خدا و سرزنش وجدان می شوند جدا امتناع می ورزد.
لازم به تذکر است که پس از گذشت چهارده قرن از نزول قرآن، زیگموند فروید مؤسسه روانکاوی، در خصوص شخصیت، نظریه ای ارائه داد و براساس آن نفس را به سه بخش متمایز تقسیم کرد که شباهتهایی به مفاهیم نفس اماره و لوامه و مطمئنه در قرآن دارد. فروید، معتقد است که نفس انسان دارای سه بخش «او»، «من» و «من برتر» است. انواع شخصیت هایی که در قرآن مطرح شده اند عبارتند از :
الف ) مومنان
▪ خصوصیات عقیدتی: ایمان به خدا، پیامبران، کتب آسمانی، فرشتگان، روز قیامت- روز رستاخیز و حساب بهشت و دوزخ، غیب و قدر.
▪ خصوصیات عبادی: عبادت خدا و انجام فرایض از قبیل نماز، روزه، زکات، حج، جهاد در راه خدا، ذکر دائم خدا و...
▪ خصوصیات مربوط به روابط اجتماعی: رفتار خوب با مردم، وجود احسان، تعاون و همکاری، اتحاد و همبستگی، امر به معروف و نهی از منکر و اجتناب از کارهای بیهوده.
▪ خصوصیات مربوط به روابط خانوادگی: نیکی به والدین و خویشاوندان، حسن معاشرت همسران نسبت به یکدیگر، سرپرستی خانواده و پرداخت نفقه به آنها.
▪ خصوصیات اخلاقی، صبر، بردباری، صداقت، عدالت، پاکدامنی، اعمال شدت در گرفتن حق و در راه خدا و...
▪ خصوصیات عاطفی و انفعالی: خدادوستی، ترس از عذاب خدا، امید به رحمت خدا و...
▪ خصوصیات عقلانی و شناختی: تفکر در هستی و آفرینش خدا، طلب شناخت و دانش، عدم پیروی از گمان، جستجوی حقیقت، آزادی فکر و عقیده.
▪ خصوصیات مربوط به زندگی عملی و حرفه ای: اخلاص در عمل و خوب کار کردن، تلاش فعالانه و مجدانه برای کسب روزی.
▪ خصوصیات بدنی: نیرومندی، سلامت، پاکیزگی، طهارت.
اگر به مجموعه این خصوصیات که قرآن، مؤمنان را به آن توصیف کرده است بیندیشیم، می توانیم تصویر دقیق و پر از نشاط زندگی مؤمن را در ذهن خود مجسم کنیم. تصویری که قرآن از مؤمن ارائه می دهد تصویر انسان کامل در حدود امکانات بشری است و آنچه که خدا از ما می خواهد تلاش همه جانبه برای وصول به این کمال است.
خصوصیات مزبور در شخصیت مؤمن مستقل از هم نیستند، بلکه در همدیگر تأثیر و تأثر دارند و مکمل یکدیگرند و نیز مشترکا رفتار مؤمن را در کلید زمینه های زندگی جهت می دهند. به همین دلیل، رفتار مؤمن چه در ارتباط با پروردگار یا ارتباط با مردم و یا با خود، هماهنگ است بدیهی است که گروه مؤمنان از نظر تقوا یکسان نیستند و درجات مختلف دارند که قرآن سه درجه را برای آنان ذکر کرده است:
مؤمنانی که به خود ظلم می کنند، مؤمنانی که میانه رو هستند و مؤمنان پیشتاز خیر.
«سپس این کتاب آسمانی را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم، (اما) از میان آنها عده ای بر خود ستم کردند و عده ای میانه رو بودند و عده ای به اذن خدا در نیکیها از همه (پیشی) گرفتند و این فضیلتی بزرگ است. «سوره فاطر، آیه ۳۲»
«ابن کثیر» در تفسیر این آیه می گوید: «ظالم به نفس، یعنی کسی که در انجام برخی از واجبات، کوتاهی می کند و مرتکب برخی از محرمات می شود و میانه رو کسی است که واجبات را انجام می دهد و محرمات را ترک می گوید اما گاهی هم برخی از اعمال مستحب را انجام نمی دهد و یا مرتکب برخی از مکروهات می شود و پیشتاز در امر خیر کسی است که واجبات و مستحبات را انجام می دهد و محرمات و مکروهات و حتی برخی از اعمال مباح را ترک می کند.»
ب) کافران:
قرآن در آیات زیادی به کافران اشاره می کند و پاره ای از خصوصیات ویژه و اصلی برای آنها نام می برد.
▪ خصوصیات عقیدتی: عدم ایمان به یگانگی خدا، پیامبران، روز قیامت و رستاخیز و حساب.
▪ خصوصیات عبادی: به جز خدا چیزهایی را می پرستند که نه سودی برای آنان دارد و نه زیانی.
▪ خصوصیات مربوط به روابط خانوادگی: ظلم: کافران، در رفتارشان با مؤمنان متجاوز هستند. آنها را مورد تمسخر قرار می دهند و به حقوقشان تجاوز می کنند و نیز امر به منکر و نهی از معروف می نمایند.
▪ خصوصیات مربوط به روابط اجتماعی: قطع رابطه با خویشاوندان.
▪ خصوصیات اخلاقی: پیمان شکنی، فسق و فجور و پیروی از هوای نفس و شهوات و غرور و تکبر.
▪ خصوصیات انفعالی و عاطفی: نفرت و کینه نسبت به مؤمنان و حسادتشان به مؤمنان در نعمتهایی که خداوند به آنها عطا فرموده است.
▪ خصوصیات عقلانی و شناختی: جمود فکری و ناتوانی در ادراک و تعقل، مهرزدگی بر دلهای آنها، تقلید کورکورانه از عقاید و سنتهای پدران و فریب دادن خود.
شخصیتهای کافر از دید قرآن، دچار جمود فکری اند و از ادراک حقیقت توحید که اسلام، مردم را به آن فرا می خواند عاجز هستند. به همین دلیل قرآن آنها را این گونه توصیف می کند: «خدا بر دلها و گوشهای آنها مهر زده و بر چشمهای آنها پرده افکنده شده...» (بقره، آیه ۷)
ج)منافقان:
منافقان مردمی با شخصیتی ضعیف و متزلزل بودند که نمی توانستند موضع آشکاری در برابر ایمان اتخاذ کنند. قرآن خصوصیات مشخص کننده آنها را یادآور شده و آنها را به شدیدترین عذاب تهدید کرده است.
«زیرا منافقان در پایین ترین درجه و مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز یاوری برای آنها نخواهی یافت (بنابراین از طرح دوستی با دشمنان خدا که نشانه نفاق است بپرهیزید). «نساء آیه ۱۴۵».
مهمترین خصوصیات اخلاقی منافقان را که در قرآن آمده است- می توان به شرح زیر خلاصه کرد:
▪ خصوصیات عقیدتی: عدم اتخاذ موضعی شخصی در برابر توحید، اظهار ایمان در میان مسلمانان و اظهار شرک در میان مشرکان.
▪ خصوصیات عبادی: عبادات را از روی ریا و بدون اعتقاد انجام می دهند و با تنبلی و بی حالی به نماز می ایستند.
▪ خصوصیات مربوط به روابط اجتماعی: امر به منکر و نهی از معروف می کنند و در میان مسلمانان، از طریق پخش شایعات، فتنه بر می انگیزند، تمایل به فریب مردم دارند، برای باوراندن سخنان خود، بسیار سوگند می خورند و از نظر ظاهر و قیافه و لباس در میان مردم آراسته اند تا جلب توجه کنند.
▪ خصوصیات اخلاقی: عدم اعتماد به نفس، پیمان شکنی، ریا، ترس، دروغ، بخل، سودجویی، فرصت طلبی و پیروی از هوای نفس.
▪ خصوصیات انفعالی و عاطفی: ترس: منافقان هم از مؤمنان و هم از مشرکان و همچنین از مرگ، هراس دارند و همین باعث تخلف آنها از رفتن به جنگ همراه دیگر مسلمانان می شود. از مسلمانان، نفرت دارند و به آنها کینه می ورزند.
▪ خصوصیات عقلانی و شناختی: تردید و شک و عدم توانایی در قضاوت، تصمیم گیری و تفکر درست. به همین دلیل، قرآن منافقان را به عنوان کسانی که بر دلهایشان مهر نهاده شده، توصیف کرده است. منافقان با توجیه کارهای خود می کوشند از خود دفاع کنند.
زهرا حقیقت
http://loud۲.blogfa.com

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   
خانه و خانواده    بهداشت خانواده    روشهای خاص درمانی    خوددرمانی با استفاده از انرژی گیاهان    انرژی معجزه گر گیاهان    روش سرخ پوستان، برای انرژی گرفتن از گیاهان   
شعر و ادب    خواجوی کرمانی    دیوان اشعار    غزلیات   
دارو و درمان    درمان    جراحی    معده و دئودنوم    معده    بیماری ها و اختلالات معده    زخم معده    درمان   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    بیماری های غدد داخلی و متابولیسم    اختلالات تیروئید   
شعر و ادب    محتشم کاشانی    دیوان اشعار    قطعات   
خانه و خانواده    بهداشت خانواده    بهداشت روانی    بهداشت روانی در دوره کودکی    ویژگی های مهم دردوران رشد    دوران بارداری مادر   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    بیماری های عفونی    انواع بیماری های عفونی    عفونت های ناشی از استافیلوکک    استافیلوکک اورئوس    انواع بیماری ها    مسمویت های ناشی از استافیلوکک    سندرم شوک توکسیک   
آموزش    رشته های تحصیلی    علوم تجربی   
شعر و ادب    هاتف    دیوان اشعار    غزلیات   


کلمات در حال جستجو
ایران خودرو    پژو    رنو    ماه رمضان    عید فطر    سه شنبه    آمریکا    واشنگتن پست    خبرنگار    بازداشت    نقدینگی    یوسفیان ملا    نوباوه    هفت سنگ    اعتراض    تلویزیون    سریال    حمید روحانی    علی مطهری   



خلاصه رسانه‌ها
جنگل 50 ساله "تل‌چیتی" گناوه زیر چرخ ماشین آلات خاکبرداری - گناوه - خبرگزاری مهر: جنگل تل چیتی در کنار ساحل کم نظیر بندر گناوه با قدمتی 50 ساله به عنوان ریه شهر گناوه محسوب می شود که در این سال ها در معرض نابودی کامل توسط برخی ...
مصوبه شورای پول و اعتبار اجرا نشد/ بانک‌ها تمایلی به اعمال نرخ سود جدید تسهیلات ندارند - خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: بانک مرکزی در حالی نرخ های جدید سود تسهیلات مبادله‌ای را برای اجرا به مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ کرده است که با گذشت سه هفته هنوز بانکی‌ها ...
توپ قیمت خودرو معلق بین مجلس و شورای رقابت/ مشتریان سردرگم منتظر قیمت‌های جدید - خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: حداقل 17 روز از تکدر خاطر رئیس جمهور بابت افزایش قیمت خودرو می‌گذرد و همچنان عکس‌العملی از سوی شورای رقابت، مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت ...
راه‌اندازی 10 پالایشگاه جدید در پارس‌جنوبی/ ورود 6 سکوی گازی به خلیج‌فارس - وزیر نفت با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی 10 واحد جدید پالایشگاهی در پارس جنوبی از افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران در سال جاری خبر داد و گفت: ...
روحانیونی که با جان و دل تبلیغ می کنند/ ترويج آموزه هاي ديني رسالت اصلی مبلغان ديني - بیجار - خبرگزاری مهر: همزمان با ماه مبارک رمضان مراسم متعددی در جای جای شهر و روستاهای کشور برگزار می شود به ویژه همزمان با شب های پرفضیلت قدر، نوای الغوث الغوث روزه ...
لحظه انفجار مرقد حضرت یونس(ع) - خاورمیانه - لحظۀ انفجار مرقد حضرت یونس(ع) به دست تروریستهای داعش در موصل.
دژاگه به یک قدمی العربی قطر رسید/ حضور در تست پزشکی و جلسه با سرمربی - بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 یک قدم دیگر به تیم العربی قطر نزدیک شد و نشستی را با سرمربی عربستانی این تیم برگزار کرد.
سناریوهای نفتی ایران در غیاب چینی‌ها/ نفت ایران؛ هدیه روسها به عراق - سناریوهای جدید توسعه صنعت نفت در غیاب شرکت‌های چینی در حالی در شرکت ملی نفت ایران نهایی می‌شود که با مشارکت گازپروم روسیه؛ عراق تولید و صادرات نفت از یک میدان مشترک با ...
عکاسان ایرانی باید از روزهای نخست اتفاقات غزه به منطقه اعزام می‌شدند - رییس انجمن عکاسان ایران با تأکید بر لزوم هماهنگی زنجیره‌وار میان انجمن های تخصصی عکاسی خبری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، عنوان کرد که عکاسان ایرانی باید از همان روزهای ...
روزهای سخت هنرمندی که با سرطان می‌جنگید / روایت دختر استاد‌محمد از زندگی و مرگ این هنرمند - تئاتر - مانا استادمحمد دختر زنده‌یاد محمود استادمحمد می‌گوید هنوز هم باور نکرده است که پدرش دیگر نیست. او از روزهای سختی می‌گوید که به دنبال دارو تمام ایران را زیر و رو می‌کرد.
درهای کاخ سلیمانیه به روی مردم باز شد/ تماشای موزه نقاشیهای دوره قاجار را از دست ندهید - کرج - خبرگزاری مهر: کاخ سلیمانیه از جمله موزه های دیدنی استان البرز در حالی مدتها به دلیل بازسازی و مرمت و برخی مشکلات درهایش به روی مردم بسته بود که به گفته مسئولان ...
تسهیلات جدید فرزندخواندگی/ دختران مجردی که مادر می شوند - شرایط واگذاری کودکان به خانواده های متقاضی در قانون جدید فرزند خواندگی نسبت به گذشته تسهیل شده است به طوریکه با اجرایی شدن این قانون 50 درصد کودکان تحت پوشش سازمان ...
اختصاص تنها نیم درصد بودجه برای تولید باتری لیتیومی/ 90درصد باتریها تا سال 2020 لیتیومی می‌شوند - مجری طرح تولید صنعتی باتری لیتیومی از آخرین وضعیت طرح کلان ملی تولید صنعتی باتریهای لیتیومی خبر داد و گفت: با بومی سازی باتریهای لیتیومی در کشور می توانیم این باتری ها ...
استقلال، جدایی یک تیم و بمب‌های خاموش در بازار/ شروع لیگ بدون سه کاپیتان! - باشگاه استقلال بر خلاف سال‌های گذشته در بازار نقل و انتقالات لیگ برتر عملکرد فعال و کم سر و صدایی داشت تا با جدایی یک تیم (11 بازیکن) و جذب حداقل 9 بازیکن جدید با ...
آیت‌الله حسین شب زنده‌دار درگذشت - آیت‌الله حسین شب زنده‌دار جهرمی از اساتید حوزه علمیه قم صبح امروز به دیار حق شتافت.
اهالی فرهنگ به رییس‌جمهور چه گفتند/ از کمبود بودجه تا مشخص نبودن تکلیف موسیقی - ضیافت افطاری حسن روحانی رئیس جمهور با هنرمندان شامگاه دیشب برگزار شد و نمایندگان حوزه های مختلف فرهنگ و هنر از مشکلات و مسائل حوزه‌های فعالیت خود با رئیس جمهور سخن گفتند.
رونمایی شبه رسمی از مثلث انتخاباتی اصلاح‌طلبان - یک روز پس از راهپیمایی روز قدس، نظر رهبر انقلاب در مورد ضرورت مسلح کردن مردم کرانه باختری در سرمقاله چند روزنامه مورد بررسی قرار گرفته است. کنایه‌ زدن به اصلاح‌طلبان در مورد «نه غزه، نه لبنان» همچنان ادامه دارد. برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مجلس خبرگان و مجلس دهم و اشاره‌ای کوتاه به نقش زمین در ایجاد ثروت‌های بادآورده دیگر مطالب مهم روزنامه‌های اولین روز هفته است.
رایزنی برای رفع مشکل کامیون ها در مرز جواب داد/ توافق گمرکی ایران و ترکیه - بازرگانی - به دنبال مشکلاتی که پیش روی کامیون های حامل بار بین دو کشور ایران و ترکیه حاصل شده بود روسای گمرک دو کشور با یکدیگر به توافق رسیدند تا موانع موجود را از بین ببرند.
پرسپولیس لیگ برتر را چگونه آغاز می کند؟/افتتاحیه های بدون باخت در آزادی - لیگ برتر - تیم پرسپولیس در ادوار گذشته لیگ برتر هیچگاه در بازی های افتتاحیه اش در تهران و ورزشگاه آزادی شکست نخورده است.
آیت‌الله عزیزالله عطاردی درگذشت - آیت‌الله عزیزالله عطاردی استاد اخلاق و پژوهشگر برجسته دینی شب گذشته در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
نرخ شکنی موجران در بازار اجاره/ اجاره بهای آپارتمان‌های 50 متری - خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: با اوج گرفتن تب و تاب بازار اجاره برخی از مالکان با عمال نرخ‌های سلیقه ای، نرخ شکنی کرده اند تا سود بیشتری را به نسبت تورم بازار به دست ...
تکرار تراژدی تلخ "نمره" در دانشگاهها/ کارت زرد "نمره" در پرونده استاد - چانه زنی و اعتراض دانشجویان پس از اعلام نمرات پایان ترم همیشه و در تمام ترمها تکرار می شود، گاه استاد قانع می شود که نمره ای بدهد و گاه دانشجو گله مند از نمره ندادن ...
انتقاد تند پلیس به حوزه مواد مخدر/ واکنش ها به اظهارات رئیس پلیس - انتقاد رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از قانون آیین دادرسی کیفری جدید با واکنش عضو کمیسیون قضایی مجلس و سخنگوی قوه قضائیه همراه شد؛ در حالیکه پلیس معتقد است این قانون تیر ...
گرانترین آپارتمانی که می توان در نیویورک اجاره کرد را ببینید - جهان - هر ماه سکونت در این آپارتمان بیش از 750 میلیون تومان هزینه دارد.
انتشار اولین تصاویر از محل سقوط هواپیمای الجزایر - حوادث - سربازان کشور بورکینافاسو، اولین تصاویر از محل سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی الجزایر را مخابره کردند.
وزیران پر سوال مجلس چه کسانی اند/از دغدغه های نمایندگان تا سوال های بی ارتباط - دولت - چند ماهی از آغاز به کار دولت یازدهم ومجلس نهم سپری نشده بود که کاظم جلالی رئیس فراکسیون اکثریت مجلس از یک نباید ضروری در رابطه دو قوه گفت.
یک میلیارد از بدهی‌‌های معاونت هنری را داده‌ایم/ 3 میلیارد طلب تئاتری‌ها از دولت - معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون یک میلیارد از بدهی‌های قبلی این معاونت پرداخت شده است، از دریافت یک میلیارد دیگر از دولت در آینده خبر ...
بازتاب حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس در مطبوعات جهان - بازتاب حضور گسترده مردم ایران در روز جهانی قدس و اشاره به شعارهای مطرح شده در این روز، درخواست مردم ایران از فلسطینی ها برای ادامه مبارزه با رژیم اسرائیل، توجه مطبوعات اسرائیلی به حضور مردم در روز قدس، درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بودجه بیشتر جهت نظارت بر برنامه هسته ای ایران و گزارش جدید از تولید گاز طبیعی در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
استقلال لیگ برتر را چگونه آغاز می کند؟/ آبی پوشان شکست ناپذیر در هفته اول - لیگ برتر - در تاریخ لیگ برتر، تیم استقلال تهران هرگز فصل را با شکست آغاز نکرده است.
انجام مستحبات نورانيت خاصی برای انسان به ارمغان مى‌آورد/ مستحبات و نوافل نگهبان واجبات است - خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: در دعاي روز بيست و هشتم ماه مبارک رمضان می خوانیم: أَللّـهُمَّ وَفِّرْ حَظّى فيهِ مِنَ النَّوافِلِ وَ أَكْرِمْـنى فيـهِ بِاِحْـضـارِ ...


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved