ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ / Saturday, 23 August, 2014 /
شناخت انواع شخصیت ها

شناخت انواع شخصیت هامردم، معمولاً به شخصیت ازجهت تأثیری که فرد در دیگران ایجاد می کند و یا مهمترین تأثیراتی که در دیگران باقی می گذارد، می نگرند. مثلاً او را شخصی پرخاشگر یا مسالمت جو می دانند. اما روانشناسان، به هنگام بررسی «شخصیت» به آن به عنوان مرکز ساختمانها و عملیات روانی ثابت، می نگرند که سازمان دهنده مهارتهای فرد و موجب کنشها و واکنشهای او در محیط زندگی که مایه تمایزش از دیگران است، می باشد.
به عبارت دیگر، شخصیت، نوعی سازماندهی دنیای دستگاهها و سیستمهای بدنی و روانی فرد است که سرشت و فطرت ویژه او را در سازگاری با محیط، مشخص می سازد.
بنابراین روانشناسان، وقتی شخصیت را مورد مطالعه قرار می دهند به فرد به عنوان مجموعه ای که دارای کنش و واکنش است می نگرند درست مانند یک مجموعه به هم پیوسته که کلیه دستگاه های جسمی و روانی آن در یکدیگر تأثیر و تأثر متقابل دارند و رفتارها و واکنش های فرد را طوری مشخص می کند که او را از دیگران متمایز می سازد.
در قرآن، توصیف شخصیت انسان و خصوصیات علمی آن که باعث تمایز انسان از دیگر مخلوقات خداوند است آمده است، چنانکه برخی از مدل ها و نمونه های عمومی شخصیت انسان که با برخی از ویژگی های اساسی مشخص هستند، نیز وصف شده است.
روانشناسان معاصر، به هنگام تحقیق پیرامون عوامل شخصیت ساز، معمولاً عوامل بیولوژیک، اجتماعی و فرهنگی را مورد بررسی قرار می دهند و در بررسی عوامل بیولوژیک، به مسئله تأثیر وراثت و ساختمان بدنی و ماهیت ساختاری سیستم فرض و اعصاب و دستگاه غددی اهمیت می دهند.
بنابراین عوامل مشخص کننده شخصیت، را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد: عوامل وراثتی، یعنی عاملی که از ساختمان طبیعی خود فرد منبعث می شود و عوامل محیطی، یعنی عواملی که از محیط اجتماعی- فرهنگی خارج از وجود انسان، نشأت می گیرد. روانشناسان به هنگام بحث درباره خصوصیات شخصیت منبعث از طبیعت ساختمان خود فرد، تنها به مطالعه عوامل جسمی- بیولوژیک توجه می کنند و جنبه روانی انسان را به فراموشی می سپارند و از آن غافل می مانند.
البته عذر روانشناسی که در پژوهشهای خود، از روش تجربی پیروی می کنند و متعرض جنبه معنوی انسان نمی شوند تا اندازه ای پذیرفته است، زیرا نمی دانند چگونه از راه پژوهشی علمی، به انسان دست یابند. اما ناتوانی آنان دررسیدن به جنبه معنوی انسان از طریق کاوش علمی نباید باعث شود که به هنگام کوشش برای درک شخصیت و علل رفتار او اعم از بهنجار و ناهنجار، از این جنبه معنوی به طور کامل غفلت ورزند.
«اریک فروم»روانکار معروف، قصور و عجز روانشناسی جدید را در خصوص شناخت صحیح انسان که ناشی از عدم توجه به بررسی جنبه روانی انسان است، مشاهده کرده است. او چنین می گوید: «... سنتی که روانشناسی را علم بررسی روح انسان، آن هم با توجه به فضایل و خوشبختی او می شمرد اکنون کاملاً به کناری گذاشته شده است. بدون شناخت ماهیت انسان و عوامل تعیین کننده شخصیت، اعم از عوامل مادی و معنوی، درک روشن و کامل شخصیت انسان، امکان پذیر نیست. اصولاً اکتفا کردن به بررسی عوامل جسمی- بیولوژیک و نادیده گرفتن جنبه روانی انسان، طبیعتاً تصویری مبهم و غیردقیق از شخصیت، به دست می دهد.
الف) آفرینش انسان:
قرآن، کیفیت خلقت انسان ازماده و روح را بیان کرده است. براساس بیان قرآن، خداوند از روح خود در خاک، البته پس از طی مراحل مختلف تکوین آن وتبدیل مثل به گل، گل سیاه گندیده و گل کوزه گری دمید و او را آفرید.
«به خاطر بیاور هنگامی را که پروردگارت به ملائکه گفت: من بشری را از گل می آفرینم، هنگامی که آن را نظام بخشیدم و از روح خودم در آن دمیدم، برای او سجده کنید.»(سوره زمل، ۷۱،۷۲)
کلمه «روح» در قرآن، معانی متعددی دارد. روحی که در آیات مربوط به خلقت آدم(ع) آفریده است، به معنای «روحی» از خداوند است که انسان را آماده دریافت صفات عالی و عشق ورزیدن نسبت به حق می کند و نیز روح به معنای «عنصر علوی» است که انسان را آماده تحقق اموری والا و کسب صفاتی مقدس و... می سازد و او را برای ارتقا به مقامی بالاتر از حیوان، شایسته می گرداند و هدف و غایت والا و خطوط اصلی زندگی آن را برایش مشخص و ترسیم می کند. علاوه براین، بر گرایش او بر منشأ ارزشها و معارفی که حقیقت وجود انسان برای تحقق آنهاست، نیز می افزاید.
به همین دلیل، ساختار وجودی انسان با سایر مخلوقات تفاوت دارد. اجمالاً می توان گفت که وجه تمایز انسان از حیوان، درواقع وجود همین بارقه روح خداوندی در انسان است که فقط او (و نه موجودی دیگر) را آماده شناخت خداوند ایمان به او و عبادت ذات حق و کسب علوم و بهره گیری از آن به منظور ایجاد تمدن در روی زمین و پایبندی به ارزشها و اخلاقیات والا در رفتارهای فردی و اجتماعی کرده است.
ب) تضاد روانی:
انسان از نظر شخصیت، دارای یک سلسله خصوصیات حیوانی است، که در نیازهای جسمانی متبلور هستند و این نیازها به خاطر حفظ ذات و بقای نوع، باید ارضا شوند. او همچنین دارای صفات ملکوتی است که در اشتیاق روحی، نسبت به شناخت خداوند متعال و ایمان به او و عبادت و تقدیس و تنزیه دارای مقامی متبلور هستند. گاهی میان این دو نوع خصوصیات شخصیتی انسان، تعارض پیش می آید و خود انسان نیز این نزاع درونی بین این دو جنبه شخصیتی را احساس می کند. قرآن به حالت نزاع میان جنبه های جسمانی و روانی انسان چنین اشاره می فرماید:
«پس هرکس از حکم خدا سرکش و طاغی شد و زندگی دنیا را برگزید، دوزخ جایگاه اوست و هرکس از حضور در پیشگاه ربوبیت بترسید و از هوای نفس دوری جست، همانا بهشت، منزلگاه اوست.» (سوره نازعات، آیات ۳۷ تا ۴۱)
شاید مشیت خداوندی چنین اقتضا داشته باشد، که انسان، در میان سختیهای دیگر زندگی، از تضاد در این خواسته های جسمانی و روانی نیز رنج ببرد. «ما نوع انسان را به حقیقت در رنج و مشقت آفریدیم.» (سوره بلد، آیه۴)
و نیز شاید مشیت الهی بر این، قرارگرفته باشد که روش انسان در حل این مشکل، همان آزمایش حقیقی و اساسی باشد که خداوند در این دنیا برای انسان مقرر فرموده است. کسانی که بتوانند جنبه های معنوی و مادی شخصیت را در خود جمع کنند و حتی الامکان بیشترین هماهنگی و تعادل را میان آنها برقرار سازند، از این آزمایش، موفق و سربلند بیرون می آیند و شایسته پاداش خوشبختی دنیا و آخرت می شوند. «به حقیقت، اموال و فرزندان شما اسباب فتنه و امتحان شما هستند (چندان به آنها دل نبندید) و (بدانید) که نزد خدا اجر عظیم (بهشت ابد) خواهد بود.» (تغابن، آیه۱۵)
شاید مقتضای حکمت و رحمت خداوند متعال، این است که انسان را با کلیه امکانات لازم، برای حل این تضاد و عبور از مرحله این آزمایش مشکل، کمک کند. از این رو برای تمیز و تشخیص خیر و شر و حق و باطل، به انسان، عقل عطا فرموده است. همچنین به او آزادی اراده و انتخاب داده است تا بتواند در این درگیری تصمیم بگیرد و هر راهی که خود برای حل این تضاد می پسندد انتخاب کند. اصولاً پایه و زیربنای مسئولیت و حسابرسی انسان را همین آزادی اراده و انتخاب راه حل این تضاد، تشکیل می دهد: «راه خیر و شر (حق و باطل، بهشت و دوزخ) را به او ننمودیم؟ (بلد، آیه۱۰)
بنابراین، ساختمان وجودی انسان( فطرت) هم استعداد انجام کارهای زشت و پیروی از هوای نفس و شهوات جسمانی و غرق شدن در لذتهای ملموس و تمایلات دنیوی را دارد و هم آمادگی ارتقا به اوج فضیلت و تقوا و اخلاقیات عالی انسان و عمل صالح و پیامدهای آن را، یعنی رسیدن به آرامش روانی و خوشبختی معنوی.
اگر انسان در زندگی خود، لذتهای دنیوی را انتخاب کند و دنباله رو هوای نفس و شهوات باشد و خدا و روز جزا را فراموش کند، از عقل خود که فاصله میان او و حیوان است استفاده نکرده است. انسانی که این گونه زندگی می کند فاقد شخصیتی رشد یافته است. چنین، درست مانند کودکی است که به جز تمایلات و نیازهای خود، هیچ چیز برایش اهمیتی ندارد و در واقع، هنوز اراده اش قوی نشده و کیفیت و حاکمیت بر هوای نفس و خواسته دل را نیاموخته است. از این رو، همواره دنباله رو خواسته و تسلیم وسوسه های «نفس اماره به سوء» است.
من هرگز نفس خویش را تبرئه نمی کنم که نفس (سرکش) بسیار به بدیها ا مر می کند، مگر آنچه را که پروردگارم رحم کند. پروردگارم غفور و رحیم است.» (یوسف، آیه۵۳)
وقتی انسان، به درجه بالاتری از رشد و کمال برسد، وجدانش بیدار می شود و سستی اراده و پیروی از هواها و شهوات نفس و لذتهای دنیا را که موجب لغزش و گناهش هستند، محکوم می کند و ضمن احساس گناه، نفس خود را به سبب افراط در گناه، سرزنش می کند و با طلب بخشش و توبه به سوی خدا روی می آورد، در این حالت، او تحت تأثیر نفس «لوامه» قرار دارد.
«قسم به روز بزرگ (قیامت) و قسم به نفس پر حسرت و ملامت (یعنی نفس انسان که در قیامت، خود را بر تقصیر و گناه بسیار ملامت می کند.)» (قیامت، آیات۱،۲)
اگر انسان، در توبه و تقرب به خداوند متعال، از طریق انجام عملی صالح و دوری از موجبات خشم خدا، اخلاص داشته باشد و به طور کامل بر هوای نفس و خواسته های جسمانی خود حاکم باشد، نوعی تعادل همه جانبه میان خواسته های جسمانی و روحانی خویش به وجود آورده است. در این صورت می توان گفت: فرد به بالاترین مرحله رشد و تکامل بشری نایل آمده است. یعنی مرحله ای که نفس انسان در آرامش و اطمینان و قادر به سر می برد، آنگاه صفت «مطمئنه» کاملاً بر آنها منطبق خواهد شد.
آن هنگام، به اهل ایمان خطاب لطف رسد که ای نفس قدس مطمئن و دل آرام (به یاد خدا)، امروز به حضور پروردگارت بازآی که تو خشنود (به نعمتهای ابدی او) و او راضی (از اعمال نیک) تو است. باز آی و در صف بندگان خاص من در آی و در بهشت من داخل شو.» (فجر، آیات۲۷، ۳۰)
این مفاهیم سه گانه نفس، یعنی نفس اماره به سوء، نفس لوامه و نفس مطمئنه را می توان حالتهایی تصور کرد که شخصیت انسان در سطوح مختلف رشد، به آن متصف می شود و شخصیت انسان در جریان تضاد درونی میان جنبه های مادی و معنوی ماهیت ساختاری خویش، آنها را پشت سر می گذارد.
زمانی که شخصیت انسان در پایین ترین سطح، قراردارد به طوری که هواها و شهوات و لذتهای جسمانی و دنیوی بر او مسلط اند، در واقع تحت حاکمیت نفس اماره می باشد و هنگامی که به بالاترین درجه رشد و کمال بشری می رسد تا آن جا که تعادل کامل میان خواسته های جسمانی و روانی او برقرار می شود، آنگاه به مرحله ای رسیده است که صفت نفس مطمئنه بر آن تطبیق می کند.
حد وسط میان این دو مرحله، مرحله ای است که انسان، نفس خود را نسبت به خطاهایی که مرتکب شده است به محاسبه می کشد و از ارتکاب کارهایی که موجب خشم خدا و سرزنش وجدان می شوند جدا امتناع می ورزد.
لازم به تذکر است که پس از گذشت چهارده قرن از نزول قرآن، زیگموند فروید مؤسسه روانکاوی، در خصوص شخصیت، نظریه ای ارائه داد و براساس آن نفس را به سه بخش متمایز تقسیم کرد که شباهتهایی به مفاهیم نفس اماره و لوامه و مطمئنه در قرآن دارد. فروید، معتقد است که نفس انسان دارای سه بخش «او»، «من» و «من برتر» است. انواع شخصیت هایی که در قرآن مطرح شده اند عبارتند از :
الف ) مومنان
▪ خصوصیات عقیدتی: ایمان به خدا، پیامبران، کتب آسمانی، فرشتگان، روز قیامت- روز رستاخیز و حساب بهشت و دوزخ، غیب و قدر.
▪ خصوصیات عبادی: عبادت خدا و انجام فرایض از قبیل نماز، روزه، زکات، حج، جهاد در راه خدا، ذکر دائم خدا و...
▪ خصوصیات مربوط به روابط اجتماعی: رفتار خوب با مردم، وجود احسان، تعاون و همکاری، اتحاد و همبستگی، امر به معروف و نهی از منکر و اجتناب از کارهای بیهوده.
▪ خصوصیات مربوط به روابط خانوادگی: نیکی به والدین و خویشاوندان، حسن معاشرت همسران نسبت به یکدیگر، سرپرستی خانواده و پرداخت نفقه به آنها.
▪ خصوصیات اخلاقی، صبر، بردباری، صداقت، عدالت، پاکدامنی، اعمال شدت در گرفتن حق و در راه خدا و...
▪ خصوصیات عاطفی و انفعالی: خدادوستی، ترس از عذاب خدا، امید به رحمت خدا و...
▪ خصوصیات عقلانی و شناختی: تفکر در هستی و آفرینش خدا، طلب شناخت و دانش، عدم پیروی از گمان، جستجوی حقیقت، آزادی فکر و عقیده.
▪ خصوصیات مربوط به زندگی عملی و حرفه ای: اخلاص در عمل و خوب کار کردن، تلاش فعالانه و مجدانه برای کسب روزی.
▪ خصوصیات بدنی: نیرومندی، سلامت، پاکیزگی، طهارت.
اگر به مجموعه این خصوصیات که قرآن، مؤمنان را به آن توصیف کرده است بیندیشیم، می توانیم تصویر دقیق و پر از نشاط زندگی مؤمن را در ذهن خود مجسم کنیم. تصویری که قرآن از مؤمن ارائه می دهد تصویر انسان کامل در حدود امکانات بشری است و آنچه که خدا از ما می خواهد تلاش همه جانبه برای وصول به این کمال است.
خصوصیات مزبور در شخصیت مؤمن مستقل از هم نیستند، بلکه در همدیگر تأثیر و تأثر دارند و مکمل یکدیگرند و نیز مشترکا رفتار مؤمن را در کلید زمینه های زندگی جهت می دهند. به همین دلیل، رفتار مؤمن چه در ارتباط با پروردگار یا ارتباط با مردم و یا با خود، هماهنگ است بدیهی است که گروه مؤمنان از نظر تقوا یکسان نیستند و درجات مختلف دارند که قرآن سه درجه را برای آنان ذکر کرده است:
مؤمنانی که به خود ظلم می کنند، مؤمنانی که میانه رو هستند و مؤمنان پیشتاز خیر.
«سپس این کتاب آسمانی را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم، (اما) از میان آنها عده ای بر خود ستم کردند و عده ای میانه رو بودند و عده ای به اذن خدا در نیکیها از همه (پیشی) گرفتند و این فضیلتی بزرگ است. «سوره فاطر، آیه ۳۲»
«ابن کثیر» در تفسیر این آیه می گوید: «ظالم به نفس، یعنی کسی که در انجام برخی از واجبات، کوتاهی می کند و مرتکب برخی از محرمات می شود و میانه رو کسی است که واجبات را انجام می دهد و محرمات را ترک می گوید اما گاهی هم برخی از اعمال مستحب را انجام نمی دهد و یا مرتکب برخی از مکروهات می شود و پیشتاز در امر خیر کسی است که واجبات و مستحبات را انجام می دهد و محرمات و مکروهات و حتی برخی از اعمال مباح را ترک می کند.»
ب) کافران:
قرآن در آیات زیادی به کافران اشاره می کند و پاره ای از خصوصیات ویژه و اصلی برای آنها نام می برد.
▪ خصوصیات عقیدتی: عدم ایمان به یگانگی خدا، پیامبران، روز قیامت و رستاخیز و حساب.
▪ خصوصیات عبادی: به جز خدا چیزهایی را می پرستند که نه سودی برای آنان دارد و نه زیانی.
▪ خصوصیات مربوط به روابط خانوادگی: ظلم: کافران، در رفتارشان با مؤمنان متجاوز هستند. آنها را مورد تمسخر قرار می دهند و به حقوقشان تجاوز می کنند و نیز امر به منکر و نهی از معروف می نمایند.
▪ خصوصیات مربوط به روابط اجتماعی: قطع رابطه با خویشاوندان.
▪ خصوصیات اخلاقی: پیمان شکنی، فسق و فجور و پیروی از هوای نفس و شهوات و غرور و تکبر.
▪ خصوصیات انفعالی و عاطفی: نفرت و کینه نسبت به مؤمنان و حسادتشان به مؤمنان در نعمتهایی که خداوند به آنها عطا فرموده است.
▪ خصوصیات عقلانی و شناختی: جمود فکری و ناتوانی در ادراک و تعقل، مهرزدگی بر دلهای آنها، تقلید کورکورانه از عقاید و سنتهای پدران و فریب دادن خود.
شخصیتهای کافر از دید قرآن، دچار جمود فکری اند و از ادراک حقیقت توحید که اسلام، مردم را به آن فرا می خواند عاجز هستند. به همین دلیل قرآن آنها را این گونه توصیف می کند: «خدا بر دلها و گوشهای آنها مهر زده و بر چشمهای آنها پرده افکنده شده...» (بقره، آیه ۷)
ج)منافقان:
منافقان مردمی با شخصیتی ضعیف و متزلزل بودند که نمی توانستند موضع آشکاری در برابر ایمان اتخاذ کنند. قرآن خصوصیات مشخص کننده آنها را یادآور شده و آنها را به شدیدترین عذاب تهدید کرده است.
«زیرا منافقان در پایین ترین درجه و مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز یاوری برای آنها نخواهی یافت (بنابراین از طرح دوستی با دشمنان خدا که نشانه نفاق است بپرهیزید). «نساء آیه ۱۴۵».
مهمترین خصوصیات اخلاقی منافقان را که در قرآن آمده است- می توان به شرح زیر خلاصه کرد:
▪ خصوصیات عقیدتی: عدم اتخاذ موضعی شخصی در برابر توحید، اظهار ایمان در میان مسلمانان و اظهار شرک در میان مشرکان.
▪ خصوصیات عبادی: عبادات را از روی ریا و بدون اعتقاد انجام می دهند و با تنبلی و بی حالی به نماز می ایستند.
▪ خصوصیات مربوط به روابط اجتماعی: امر به منکر و نهی از معروف می کنند و در میان مسلمانان، از طریق پخش شایعات، فتنه بر می انگیزند، تمایل به فریب مردم دارند، برای باوراندن سخنان خود، بسیار سوگند می خورند و از نظر ظاهر و قیافه و لباس در میان مردم آراسته اند تا جلب توجه کنند.
▪ خصوصیات اخلاقی: عدم اعتماد به نفس، پیمان شکنی، ریا، ترس، دروغ، بخل، سودجویی، فرصت طلبی و پیروی از هوای نفس.
▪ خصوصیات انفعالی و عاطفی: ترس: منافقان هم از مؤمنان و هم از مشرکان و همچنین از مرگ، هراس دارند و همین باعث تخلف آنها از رفتن به جنگ همراه دیگر مسلمانان می شود. از مسلمانان، نفرت دارند و به آنها کینه می ورزند.
▪ خصوصیات عقلانی و شناختی: تردید و شک و عدم توانایی در قضاوت، تصمیم گیری و تفکر درست. به همین دلیل، قرآن منافقان را به عنوان کسانی که بر دلهایشان مهر نهاده شده، توصیف کرده است. منافقان با توجیه کارهای خود می کوشند از خود دفاع کنند.
زهرا حقیقت
http://loud۲.blogfa.com

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
ارتباطات    جامعه شناسی    روش تحقیق در جامعه شناسی    مراحل تحقیق    نمونه گیری   
دارو و درمان    درمان    چشم پزشکی(افتالمولوژی)    نوروافتالمولوژی    حرکات خارجی چشم    اتصالات هسته ای و اینفرانوکلئار   
شعر و ادب    امیر خسرو دهلوی    گزیده اشعار    غزلیات   
سرگرمی    طالع بینی    طالع بینی خورشیدی    تیر   
شعر و ادب    فردوسی    شاه نامه    پادشاهی خسرو پرویز   
روانشناسی    تاریخ علم روانشناسی    تحولات بعدی در دوران شناسی جدید    روانشناسی پویا    روانشناسی پویای دیگر   
شعر و ادب    فروغی بسطامی    دیوان اشعار    غزلیات   
بانک و بیمه    حقوق تجارت    شرکت ها    تقسیم بندی شرکت ها    تقسیم بندی براساس قانون تجارت ماده ۲۰    انواع شرکت های تجاری براساس ماده ۲۰    شرکت های سهامی    سهام   
ارتباطات    ارتباطات انسانی    پیام    پیام های غیرکلامی    ارتباطات غیرکلامی    زبان بدن کودک    زبان بدن بین سه تا شش سالگی    هیجان های یک کودک    محبت و عشق ورزیدن    محبت و عشق با زبان بدن   
دارو و درمان    درمان    جراحی    رودهٔ بزرگ    بیماری های کولون و رکتوم    کولیت اولسروی مخاطی ایدیوپاتیک    درمان   


کلمات در حال جستجو
نبرد    شیر    تمساح    فیل    چین    جنگنده    آمریکا    داعش    سنگسار    موصل    محمدعلی نجفی    وزارت علوم    شورای امنیت    حق پخش    سازمان لیگ    یگان ویژه    اغتشاش    سردار کرمی    ناجا    ظریف    اشتون    بروکسل    حدادعادل    نجفی    استیضاح    امریکا    تالسا    خونین   



چگونه عربستان سعودی «هیولای سلفی‌گری» را به وجود آورد؟ - هرچند در آغاز پیدایش و همچنین پیشروی های اولیه تروریست های تکفیری در خاورمیانه، سیاستمداران آمریکایی از موضع گیری در مقابل آن خودداری کرده و حتی در راستای سیاست های خود آن ها را مورد حمایت قرار دادند، اما با جدی تر شدن خطر، واکنش آمریکایی ها نیز شکل بارزتری یافته است. انتقاد یک عضو شورای روابط خارجی آمریکا از عربستان سعودی، در همین راستا قابل ارزیابی است.
شورای عالی امنیت ملی ورود کرد تا مسابقات هفته پنجم هم پخش شود - در حالی که سازمان و لیگ و فدراسیون فوتبال پیرو موضع‌گیری‌های چند ماه پیش‌شان در خصوص حق پخش تلویزیونی واقعی مسابقات لیگ برتر از عدم پخش رقابت‌های لیگ از هفته پنجم خبرداده بودند با ورود شورای عالی امنیت ملی ماجرا وارد فاز جدیدی شد و مسابقات این هفته هم از انتن صدا و سیما پخش می‌شود.
صفار هرندی: امروز به نام جلوگیری از زیاده خواهی حق طبیعی نیروهای انقلاب را نمی‎دهند - محمد حسین صفار هرندی در مراسم افتتاحیه رسانه های دیجیتال انقلاب با انتقاد از ویژه خوارخواندن نیروهای انقلاب گفت: مظلومیت این نیروها به اندازه ای است که حتی برای دریافت ...
استخدام اساتید امریه در دانشگاه، بخشنامه‌ای بود که ملغی شده - آن گونه که از جوابیه دانشگاه آزاد بر می‌آید، خبر «تابناک» درباره اخراج برخی اساتید این دانشگاه مورد تایید قرار گرفته و اقدام صورت گرفته، قانونی و در حیطه اختیارات سازمان مرکزی دانشکاه آزاد اسلامی خوانده شده؛ به این صورت که بخشنامه‌ای از استخدام امریه ها سخن به میان آورده و بعد ملغی شده است.
تکذیب حضور نیروی نظامی ایران در عراق/ ايران هيچ نيروي نظامي به عراق اعزام نكرده است - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان برخی ادعاهای منتشره مبنی بر حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در عراق را به شدت تکذیب کرد .
جزئیات بزرگترین سکوی گازی رژیم صهیونیستی که هدف حمله مقاومت قرار گرفت - خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین تنها به استفاده از تونل‌ها متعدد در جنگ زمینی که صهونیست‌ها را متحیر کرده، خلاصه نمی‌شود و این نیروها از ...
اولین گوشی هوشمند با سیستم عامل فایرفاکس - در نهایت اولین گوشی هوشمند با سیستم عامل فایرفاکس روانه بازار شد. هر چند هنوز برای فایرفاکس خیلی زود است که با سیستم عامل هایی نظیر اندروید و iOS یا ویندوز فون رقابت کند، اما همه اینها خیلی زود تغییر خواهد کرد، آنگونه که مشخص است. زیرا فایرفاکس گوشی هوشمند خود را که نام Spice Fire One برا آن گذاشته خیلی جذاب و مخاطب پسند روانه بازار کرده است.
ریشه های اصلی بحران آب ایران و راهکارهای برون رفت از آن - متخصصان، مسوولان و فعالان امور آب و محیط زیست از وجود بحران جدی آب در ایران سخن می گویند. دریاچه ارومیه در غرب و دریاچه هامون در شرق و زاینده رود و گاوخونی در مرکز، همگی درنتیجه برنامه ریزی نامناسب سوء مدیریت در حال نابودی هستند. حتی دولتمردان و مدیران امور آب که روزی مشکلات منابع آب ایران را بر گردن خشکسالی ها و کاهش نزولات جوی می انداختند امروز به این مساله اذعان دارند که بحران منابع آب در ایران جدی است؛ اما همچنان سخنی جدی از ریشه های اصلی بحران و راهکارهای خروج از آن به میان نمی آید.
کواکبیان:معنای درست اصلاح‌طلبی تعطیل نشدن قانون اساسی در کشور است - دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید براین‌که همه اقوام ایرانی در جهت اتحاد و برابری گام بر می‌دارند گفت: هیچ‌کس حق ندارد چنین فکر کند که اقوام ایرانی مثلا قوم ترکمن بخواهد علیه ایران اسلامی حرکتی کند و اینها حاشیه‌سازی برای اقوام نجیب ایران است.
فواد معصوم:عراقی ها خویشتندار باشند/عاملان جنایت مسجد مصعب بن عمیر مجازات می شوند - رئیس جمهوری عراق ضمن شنیع خواندن جنایت مسجد مصعب بن عمیر از مردم کشورش خواست که خویشتندار باشند و در دام فتنه گرفتار نشوند.
مشکلات اقتصادی از اصلی ترین عوامل بحران های خاورمیانه است/ اولویت اصلی مردم منطقه اقتصاد است نه سیاست - مسئول اسبق امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا ضعف اقتصادی را یکی از اصلی ترین ریشه های بحران های منطقه خواند و خواستار کمک آمریکا به رشد اقتصاد کشورهای خاورمیانه ...
تایید شهادت «جمشید دانایی‌فر» و چند سوال بی پاسخ! - اگر خودمان را جای خانواده داغ دیده گروهبان شهید بگذاریم و موج تکذیب ها بر شهادت وی را شنیده و در مقابل هیچ گواهی از سلامت عزیزمان نبینیم، سخت نیست که حال رفته بر ایشان را درک کرده و شدت استیصالی که به آن گرفتار آمده بودند را تصور کنیم. تکیه بر همین موارد کافی است تا اکنون از مسئولان بخواهیم چرایی تکذیب هایشان را بازگو کرده و واکنشی عاجل به اتهام زنندگان نشان دهند.
به زودی از رانت های میلیاردی ارز مرجع پرده برداری می کنیم/ برنامه های حمایتی دولت برای صادرات کالا به روسیه - معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اختصاص ارز مرجع در مقطعی از زمان میلیاردها تومان رانت را در کشور ایجاد کرده است، گفت: به زودی گزارش مفصلی از رانت های اختصاص ارز ...
دشمنان به دنبال نفوذ و اختلاف میان نیروهای انقلابی هستند - دبیر کل جمعیت ایثارگران:آنچه که در 18 تیر و در ادامه در سال 88 اتفاق افتاد این است که دشمنان انقلاب و نظام سلطه توانسته اند در نیروهای نظام نفوذ پیدا کنند.
سکوت آنکارا مقابل تکفیری‌ها، صدای مطبوعات ترکیه را هم درآورد - شدت گرفتن جنایات تروریست های تکفیری در عراق و سوریه طی هفته های اخیر، سبب شده پس از مدت ها سکوت جامعه بین المللی در این زمینه شکسته و تلاش ها برای مهار اقدامات تکفیری ها آغاز شود. با این وجود، دولت ترکیه همچنان در بهترین حالت، راهبرد سکوت را در مقابل تکفیری ها در پیش می گیرد. اما این راهبرد، اکنون در داخل ترکیه نیز با اعتراض مواجه شده است.
مردم به دیدن «امروز» و «فرشته ها با هم می آیند» نشستند - فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی و «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی حامد محمدی روز پنجشنبه 30 و جمعه 31 مرداد همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) اکران ...
مقاومت یک پهپاد اسرائیلی را بر فراز غزه سرنگون کرد - شاهدان عینی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی بر فراز شمال غزه خبر می دهند.
آمریکا حملات خود علیه داعش را به سوریه گسترش می دهد - منابع خبری از بررسی گسترش حملات علیه داعش به داخل خاک سوریه توسط آمریکا خبر دادند.
سریال‌سازی درباره حضرت ابراهیم(ع)، ابوطالب و امام خمینی(ره) - مدیر اداره کل تولیدات الف ویژه معاونت سیما از تولید سریال‌های با موضوع زندگینامه حضرت امام خمینی (ره)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت ابوطالب (ع) و شهید مطهری خبر داد.
اختصاص درآمد مراسم تجلیل از رابین ویلیامز به خيريه - سودهای به دست‌آمده از نمایش «انجمن شاعران مرده» به خیریه‌های سلامت روانی اختصاص می‌يابند.
سامي يوسف باز هم فارسی مي‌خواند/ اجرای جان جانان، ساری گلین و خراسان - سامي يوسف خواننده شناخته شده، آلبوم جديدش به نام «مركز» را به زبان فارسي در وبسايتش معرفي كرد.
نقش تازه هانیه توسلی - تلویزیون - هانیه توسلی به سریال «اَبله» کمال تبریزی پیوست تا نقش پریسا را در این مجموعه بازی کند.
چند تصویر از انیمشین بوعلی سینا - تلویزیون - ایمیشن بوعلی سینا از مجموعه «مشاهیر» به مناسبت روز پزشک و بزرگداشت بوعلی سینا از شبکه پویا پخش می‌شود.
نگاه پنجشنبه با سردبیری سید عبدالجواد موسوی منتشر می‌شود - ادبیات - نشریه خواندنی «نگاه پنجشنبه» که در مدت کوتاهی توانست مخاطبان قابل توجهی برای خود فراهم کند این بار با عنوان «کتاب هفته خبر» روی دکه‌ها خواهد آمد.
مهاجرانی می‌گفت نیازی به ساخت فیلم دفاع مقدسی نیست/ حمایت دولت اصلاحات از فیلم‌های ضد دفاع مقدس - جواد شمقدری با اشاره به اینکه در دوره اصلاحات ساخت فیلم‌هایی که در جهت سیاه‌نمایی دفاع مقدس بود کلید خورد، اشاره کرد: در مراسمی وزیر وقت (مهاجرانی) رسما گفت که اصلا ...
مختاباد «هم‌صدا با تو» می‌شود/ حمایت از مردم غزه در آمریکا با موسیقی ایرانی - عبدالحسین مختاباد خواننده موسیقی ایران حمایت از مردم بی گناه به ویژه کودکان غزه را از جمله وظایف جامعه هنری به ویژه اهالی موسیقی دانست و گفت: کنسرت موسیقی «هم‌صدا با تو» ...
انتشار اسامی بورسیه ها از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است/ سازمان بازرسی ورود کند - نائب رئیس کمیسیون قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت:انتشار این اسامی به حیثیت افراد صدمه وارد کرده است لذا از طریق مراجع قضایی قابل پیگیر است.
جایگزنی رئیسی با اژه ای/ کریمی رئیس دیوان عالی کشور - در احكام جداگانه‌اي كه از سوي آيت الله آملي لاريجاني صادر شد 6 انتصاب جديد در قوه قضاييه صورت گرفت.
آرزو دارم درباره امام هشتم سریال بسازم/ افتخار به گرفتن جایزه‌ از قرائتی - سیروس مقدم تأکید می‌کند بعد از سفر حج با خودش تصمیم گرفته یا سریال نسازد یا اگر سریالی می‌سازد خدمت به مردم و متکی به باورها و اعتقاداتش باشد و آرزو دارد درباره امام رضا ...
غرب آماه همکاری با اسد علیه داعش است/امکان همکاری آشکار یا پنهان آمریکا با سوریه - یک روزنامه امریکایی با اشاره به افزایش احساسات ضد داعش در کشورهای غربی به دلیل انتشار تصویر سربریدن روزنامه نگار آمریکایی، از آمادگی کشورهای اروپایی و آمریکا برای همکاری ...


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved