چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


مالیات بر خانه های خالی،نگاهی به تجربه چند کشور


مالیات بر خانه های خالی،نگاهی به تجربه چند کشور
طرح مالیات بر مسکن خالی ،اگرچه در ایران پس از مدتها مسکوت ماندن در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و شورای اسلامی شهر تهران نیز طرحی مشابه را برای تشدید عوارض واحدهای مسکونی خالی در دست بررسی دارد ،اما در بسیاری از کشورهای دنیا این طرح به شکل قانونی و مشخص سالهاست که اجرا می شود .
● روزانه ۹ یورو جریمه در اسپانیا
دولت ایالتی باسک اسپانیا مالکان واحدهای خالی را به میزان روزانه ۹ یورو جریمه می کند.
با اتخاذ این تصمیم از سوی دولت ایالتی باسک اسپانیا در صورتی که ملک مورد نظر برای سال دوم نیز خالی بماند مقدار جریمه به میزان ۱۲ یورو در روز افزایش می یابد .
بنابراین گزارش مقامات ایالتی باسک اظهارداشته اند در شرایطی که بسیاری از مردم نیازمند خانه هستند وجود خانه های خالی از سکنه غیر قابل قبول است.
پیش بینی می شود در صورت اعمال این قانون می توان تعداد ۲۶۰۰ واحد مسکونی را برای افراد جوان که فاقد توانایی خرید خانه جدید هستند فراهم کرد.
گفتنی است در سال ۲۰۰۵ میلادی وجود ۵۴ هزار ملک خالی در منطقه باسک تخمین زده شده است که از این میان تعداد ۲۰ هزار واحد، خانه های دوم بوده اند.
● مالیات ۱۰ درصدی در آمریکا
بنابر یک مصوبه قانونی در آمریکا ،خانه هایی که به امید افزایش قیمت و کسب سود در آینده خالی نگه داشته شده باشند ، صاحبان آنها مالیاتی معادل ۱۰ درصد ارزش ملک را باید بپردازند.
این مالیات برخانه هایی اعمال می شود که برای مدت زمان یک سال خالی ثبت شوند.
بر اساس این گزارش کشور آمریکا جزو کشورهایی است که شکست را در بازار مسکن تجربه کرده است. برای مثال دهه ۱۹۸۰ میلادی یکی از دوره هایی است که بازار مسکن آمریکا با این شرایط مواجه شده است. ودر حال حاضر نیز از ناحیه مسکن به شدت مورد تهدید است .
لازم به ذکر است که به همین منظور در برخی از مناطق آمریکا قوانینی مبنی بر وضع مالیات بر خانه های خالی به تصویب رسیده است که از این میان می توان به ایالت رود آیلند و شهر پنسیلوانیا اشاره داشت.
● وضعیت مالیات در فرانسه
مقامات دولتی فرانسه اقدام به وضع مالیات بر خانه های خالی در شهر پاریس و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت کرده اند.
بر اساس طرح توسعه منطقه پاریس و حومه سالانه باید ۵۳ هزار واحد مسکونی در این منطقه عرضه شود. این در حالی است که آمار عرضه سالانه مسکن در این منطقه نزدیک به ۴۱ هزار واحد است.
بر اساس این گزارش دولت فرانسه برای رفع این کسری در بخش هایی از این کشور اقدام به وضع مالیات بر خاه های خالی کرده است.
● تشدید مالیات بر خانه های خالی در انگلستان
دولت های محلی در بندر اسمیر و نستون انگلستان تصمیم به تشدید مالیات بر خانه های خالی به منظور باز گرداندن این خانه ها به بازار مسکن گرفته اند.
بنا براین تصمیم پس از ۶ ماه خالی ماندن خانه ای در این منطقه ، مالیاتی معادل ۵۰ درصد از کل مالیات بر خانه های خالی وضع می شود و بعد از یک سال خالی ماندن، صاحب خانه باید به اندازه کل ارزش مسکن مالیات بپردازد.
بر اساس این گزارش مسئولین محلی اظهار داشته اند که مالیات بر خانه های خالی به معنی افزایش قابل توجهی در درآمدهای دولت های محلی نبوده و هدف اصلی از این قانون بازگرداندن این خانه ها به بازار خرید و فروش و اجاره است. این قانون جدید از آوریل ۲۰۰۷ به اجرا در آمده است.
گفتنی است بندر اسمیرونستون در حال حاضر دارای بیش از ۱۰۰ ملک هستند که بین ۶ تا ۱۲ ماه خالی بوده و ۱۵۴ ملک که بیش از یک سال خالی بوده اند.
منبع : رسانه مالیاتی
منبع : سایت حسابیران


همچنین مشاهده کنید