جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


اولین گام برای یافتن یک شغل رویایی


اولین گام برای یافتن یک شغل رویایی
می‌دانیم که امکان‌پذیر است، حتی اگر تاکنون هفته‌نامه چهار ساعت کار را نخوانده باشیم.
افرادی را در همسایگی‌مان می‌شناسیم یا در تلویزیون دیده‌ایم که شغل‌هایی رویایی دارند، بنابراین می‌دانیم که چنین شغل‌هایی وجود دارند. یک خیال‌پردازی در مورد محل کار وجود دارد: کاری را که دوست داریم و در مورد آن پرشور هستیم انجام دهیم، برای انجام آن دستمزد خوبی بگیریم و در میان افرادی هوشمند و دلسوز تحت رهبری مدیرعاملی خردمند و پایبند به اصول اخلاقی، کار کنیم. این افکار روی کاغذ منطقی به نظر می‌رسد، اما چرا در زندگی واقعی جور شدن شغل رویایی دشوار است.
در ابتدا، خوب است که به خاطر داشته باشیم مقتضیات شغل رویایی ما اغلب با گذشت زمان تغییر می‌کنند.
شغلی که در جوانی برای شما شغلی رویایی بود، ممکن است اکنون به دلیل ساعات کار آن تحمل‌ناپذیر باشد. زمانی که بیست و چند ساله و مجرد بودید از نشستن در اتاق کنفرانسی به همراه همکارانتان و خوردن پیتزا و صحبت کردن تا ساعت ۱۱ شب لذت می‌بردید، اما اکنون تصور آن هم مشکل است.
ممکن است روزی آرزوی شغل مدیریت را داشتید، اما اکنون متوجه شده‌اید که این شغل آخرین چیزی است که به آن علاقه دارید یا متوجه می‌شوید از کار کردن به صورت مستقل بیشتر لذت می‌برید، در حالی که گروه شما اگر به آنها نیاز داشته باشید در دسترس هستند، اما تمام روز جلوی چشم شما حضور ندارند.
● همه شغل‌ها را روی کاغذ بیاورید
نکته این است که شغل‌های رویایی برای هر فردی شغلی متفاوت هستند و بدین معنی است که شغل رویایی فوق سفارشی شما برای شما عالی است، نه برای همه کسانی که در جهان در جست‌وجوی شغل هستند. بنابراین وظیفه شما این است که اول بفهمید به دنبال چه چیزی هستید و تصمیم بگیرید در فهرست شما چه ویژگی‌هایی برایتان مهم‌تر هستند و پس بیرون بروید و آن شغل را پیدا کنید. بهترین راه برای رسیدن به شغل رویایی این است که منتظر بمانید آن شغل شما را پیدا کند.
برای خلق شغل رویایی خود باید فهرست داشته باشید، فهرست کمک می‌کند به آرزوهای خود در دو گروه جداگانه فکر کنید. در دسته اول باید فهرست ویژگی‌های «سخت‌افزاری» را که انتظار دارید در شغل رویایی پیدا کنید بنویسید. مثل اندازه شرکت، صنعت، وظیفه شغلی، شرکت داخلی یا جهانی، سطح مدیریتی، نقش بخش در برابر نقش اداره مرکزی و چیزهای دیگر.
وضعیت جغرافیایی یکی از دشوارترین و تغییرناپذیرترین جنبه‌ها است. برای شغل رویایی خود باید از روستا یا خارج از کشور بگذرید؟ آیا باید از شهر بگذرید و رفت و آمد خود را دو برابر کنید؟
در مورد این پرسش‌ها خوب فکر کنید، زیرا این عوامل تغییر نخواهند کرد.
هنگام تهیه فهرست شغل رویایی خود دقیق باشید. برای مثال، شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی برای یک شرکت جهانی با ۱۰۰۰۰ یا بیشتر کارمند و یک گروه مدیریتی مبتکر و پیشتاز در صنعت پوشاک در مرکز شهر نیویورک. در حقیقت با محدودکردن حوزه خود راحت‌تر می‌توانید کارفرمای واجد شرایط را شناسایی و جست‌وجو کنید. اما قبل از انجام آن اجازه دهید به ویژگی‌های «نرم‌افزاری» شغل رویایی‌تان بپردازیم. به هر حال این ویژگی‌های نرم‌افزاری هستند که شغل‌ها را رویایی می‌کنند.
● نیم‌کره چپ مغز در مقابل نیم‌کره راست مغز
در این فهرست باید بفهمید چه چیزی محیط کار را برای شما خوشایند می‌کند، از جمله عواملی مثل صنعتی که می‌خواهم در آن کار کنم چقدر رشد یافته است؟ درواقع صنعت هر چه رشد یافته‌تر باشد فرهنگ آن محافظه‌کارانه‌تر خواهد بود. در سازمانی که به آن علاقه دارم کارکنان همرده هستند یا در آن نظام سلسله مراتبی وجود دارد. اگر ۱۴سطح مدیریتی بین شما و مدیرعامل وجود داشته باشد، تجربه شغلی شما بسیار متفاوت‌تر خواهد بود، نسبت به زمانی که دو سطح مدیریتی بین شما و مدیرعامل وجود دارد. کار سازمان چقدر مربوط به نیم‌کره چپ مغز در برابر نیم‌کره راست مغز است؟ اگرچه عصب‌شناسان دیگر مدل نیم‌کره چپ- نیم‌کره راست را که زمانی برای درک عملکرد مغز از‌ آن استفاده می‌کردند، به کار نمی‌برند. این مدل هنوز برای شناخت توانایی‌ها و اولویت‌هایمان مفید است. نیم‌کره چپ مغز مربوط به ریاضی، موسیقی و برنامه‌نویسی است.
اگر شما چنین شخصی باشید، سازمانی که این طرز تفکر را دارد برای شما مناسب است. موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های مهندسی دو نمونه از آن هستند. افرادی که بیشتر از نیم‌کره راست مغز خود استفاده می‌کنند به سمت علوم انسانی، زبان و هنر تغییر جهت می‌دهند. آژانس تبلیغاتی و شرکت غیروابسته برای آنها مناسب‌تر است. چیزی که شغل رویایی به نظر می‌رسد، به سرعت نابود خواهد شد، اگر فرهنگ سازمانی آنچه را دوست دارید انجام دهید و خوب هم انجام می‌دهید ستایش نکند.
● گروه رویایی‌تان را شناسایی کنید
پرسش‌های بسیاری هست که باید به آنها پاسخ دهید: چه نوع مدیری می‌خواهم؟ یک مربی که همواره مرا راهنمایی کند، مدیری که در کار من مداخله نمی‌کند و اجازه می‌دهد مهر من روی کار باشد یا ترکیبی از این دو؟ کارکردن با راهنمایی‌های مدیریتی بسیار زیاد به سختی کار کردن با راهنمایی‌های مدیریتی اندک است، بنابراین میزان کنترل شدن شما مهم است.
ترجیح می‌دهم با چه نوع افرادی کار کنم؟ بعضی از ما به دنبال محیطی می‌گردیم که در آن همه نقش خود را می‌شناسند و به آن چسبیده‌اند. برخی تغییر دائمی و تغییر نقش را دوست داریم.
برخی از ما نیازمند کار با افراد هوشمند و کنجکاو هستیم و بعضی دیگر نیازمند گروهی دوستانه و دلسوز. گروه ایده‌آل شما چگونه است؟
آرزوی چه چیزی را دارید؟
شغل رویایی می‌تواند چیزی باشد که شما را به بازنشستگی برساند، یا شغلی که به شما موجی از آموخته‌ها و مهارت را بدهد و شما را برای کار بعدی آماده کند. برخی از جست‌وجوگران شغل رویایی به دلیل شتاب جنون‌آمیز و تقاضا برای کسب و کار جهانی از پا درآمده‌اند و می‌خواهند به یک گوشه آرام بازار عقب‌نشینی کنند. دیگران اگر دست‌کم روزی یک بار با یک بحران روبه‌رو نشوند، جانشان به لب می‌رسد. شما از کدام دسته هستید؟
آیا به دنبال شغلی هستید که مهارت کاری شما را در رمزنویسی یا طراحی گرافیک نشان دهد؟
یا به دنبال شغلی رویایی هستید که به شما امکان می‌دهد به جوانان آموزش دهید یا شغلی که به شما امکان می‌دهد با همکارانتان در سراسر جهان تبادل اطلاعات میان فرهنگی داشته باشید؟
آیا آرزوی شما شغلی است که به شما پاداش می‌دهد یا به شما امکان می‌دهد نام تجاری شخصی خود را به وجود آورید، سرانجام، دستمزد چه قدر برای شما مهم است؟
آیا مزایای دیگر از روزهای تعطیل گرفته تا سفر کاری به مکان مورد علاقه‌تان و پرداخت شهریه دوره‌های آموزشی، براین معادله تاثیر خواهد گذاشت؟
در این مرحله از شغل خود «مزایای خوب» را چگونه تعریف می‌کنید و این مساله چه‌قدر برای شما اهمیت دارد؟ زمانی که با افراد داخل سازمان ارتباطی قوی برقرار می‌کنید، درخواست اطلاعات در مورد مصاحبه‌ شیوه خوبی برای کسب اطلاعات در مورد کارفرما است.
فقط از حسن نیت مصاحبه‌کننده سوءاستفاده نکنید و در پایان گفت‌وگو از دهانتان نپرد که «می‌توانید من را استخدام ‌کنید؟» اگر سازمان برای استخدام شخصی با مهارت شما برنامه داشته باشد، شما از طریق شبکه متمرکز خود، تحقیق در مورد کارفرما و کمک آنلاین به افراد درون‌سازمان و آشنایان آنها، به مرحله مذاکره وارد خواهید شد.
● راه آسانی نیست
تحقیق و پیگیری برای جویندگان شغل رویایی بسیار مهم است، اما شما نسبت به جویندگانی که فعالیت کمتری دارند، برتری دارید.
شما می‌دانید چه می‌خواهید و می‌توانید شرح دهید که چرا یک کارفرمای خاص برای شما مناسب است.
این چیزی که اکثر جویندگان شغل نمی‌توانند انجام دهند به خصوص کسانی که روزانه ۲۰ سابقه شغلی به هر شرکتی که شغلی را در بزرگ‌ترین سایت‌های شغلی اعلام کند، می‌فرستند.ممکن است شش ماه یا یک سال طول بکشد تا شغل رویایی خود را به دست آورید و ممکن است نیازمند تغییر مکان باشید.
برای به دست آوردن شغل رویایی ممکن است مجبور به تغییر صنعت و یا عملکرد خود شوید. یافتن شغل رویایی مستلزم ساعت‌ها تحقیق و پیگیری به صورت آنلاین یا از طریق تلفن است. اگر اینها برایتان دلهره‌آور است می‌توانید اولین شغلی را که پیش می‌آید انتخاب کنید. اما آیا استحقاق یک شغل رویایی را در حرفه خود ندارید؟
مترجم: رفیعه هراتی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید