جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


داستان‌هایی از جنس زندگی


داستان‌هایی از جنس زندگی
این نوشتار به معرفی موفق‌ترین و برترین آثار سال ۲۰۰۷ از لحاظ فروش، دیدگاه منتقدان و مخاطبان در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری، سیاسی، موسیقی، تاریخی و... از نگاه نیویورک تایمز پرداخته است
با فرارسیدن آخرین روزهای سال ۲۰۰۷ ، نیویورک تایمز در کنار معرفی پرفروش‌ترین آثار منتشر شده آخرین هفته ماه نوامبر، در روزهای آغازین ماه پایانی سال، اقدام به معرفی ۱۰۰ اثرپرفروش و منتخب سال کرده و از میان این آثار نیز به معرفی موفق‌ترین و برترین آثار از لحاظ فروش، دیدگاه منتقدان و مخاطبان در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری، سیاسی، موسیقی، تاریخی و... پرداخته است. نیویورک تایمز با بررسی ۱۰۰ عنوان کتاب برگزیده در این حوزه _ ۵۴ اثر در حوزه ادبیات و شعر و۴۶ اثر در حوزه‌های غیرادبی شامل موضوعات سیاسی، اجتماعی، موسیقی، تاریخی و... _ مجموعه زیر را به‌عنوان پرفروش‌ترین و موفق‌ترین آثار منتخب خود برگزیده است.
اگرچه قریب به ۱۰ روز از پایان یافتن آخرین ماه سال ۲۰۰۷ باقی است اما به‌نظر می‌رسد، با توجه به بازار نشر و باقی ماندن برخی آثار در فهرست کتاب‌های پرفروش و عدم جایگزینی کتاب‌های تازه منتشر شده در هفته اخیر، شاهد تغییر چندانی در فهرست آثار منتخب نیویورک تایمز به‌عنوان برترین آثار منتشر شده نخواهیم بود، به هر حال این پرونده تا سپری شدن آخرین روزهای سال‌جاری همچنان گشوده خواهد ماند.
● در جست‌وجوی آرزوی از دست رفته
رمان پر فروش «پایان زندگی یک مرد» نوشته مایکل توماس اولین اثر منتخب شده در حوزه ادبیات داستانی است. توماس در این رمان خاطرات پراکنده یک نویسنده سیاه‌پوست را که روزگار سخت و دشواری را می‌گذراند مرور می‌کند و لایه‌های مختلف زندگی او را ورق می‌زند. این رمان ۴۰۰ صفحه‌ای داستان مشکلات و سختی‌های این نویسنده را در طول ۴ روز اقامتش در بروکلین به تصویر می‌کشد. در طول این ۴ روز خواننده با زندگی طاقت‌فرسا و مشکلات او در تأمین مخارج همسر سفیدپوست و فرزندانش آشنا می‌شود. او کاملا ورشکسته و بی‌پول است و به‌طور موقت در یک اتاق در منزل یکی از دوستانش ساکن است و تنها دغدغه او تأمین ۱۲۰ هزار دلار است تا در عرض این ۴ روز خانه‌ای کرایه کند و شهریه مدرسه فرزندانش را بپردازد و... . مایکل توماس در حقیقت با نوشتن این رمان تمامی گرفتاری‌ها و ناممکن‌ها را در زندگی مردم آمریکا به نمایش کشیده و این سؤال را مطرح می‌کند که آمریکایی‌ها چگونه می‌توانند به خواسته‌های قانونی و مشروع خود برسند وقتی هنوز تفاوت‌های طبقاتی و نژادی در این کشور وجود دارد و موجبات کمرنگی قوانین را فراهم می‌سازد.
پایان زندگی یک مرد اگر چه این قابلیت را داشت که در حجم کمتری در دسترس خوانندگان قرار بگیرد، اما به لحاظ داستانی بسیار موفق عمل کرده و پایان فوق‌العاده موفق و گیرایی دارد به حدی که پایان این رمان خواننده را شگفت زده می‌کند.رمان پایان زندگی یک مرد در ۴۴۰ صفحه توسط انتشارات آتلانتیک منتشر شده است.
● زمانی برای تنها زیستن
«افسارگسیخته» نوشته پیر پترسون نروژی و ترجمه آن برون، دومین رمان برگزیده در آثار منتخب سال ۲۰۰۷ است. داستان این رمان در مورد زندگی مردی است که به تازگی خواهر و همسرش را از دست داده و روزگارش را در خلوت و تنهایی به سر می‌برد. این پیرمرد امیدوار است که دلتنگی و اندوهی را که به‌دلیل از دست دادن عزیزانش بر او غالب شده با تنهایی و مرور خاطرات آنها در خلوتش برطرف کند. او تمامی موضوعات هیجان‌انگیز را از زندگی اش حذف می‌کند، پانسیونی راکه مدت‌ها در آن سکونت داشته ترک می‌کند و نسبت به برقراری ارتباط با دیگران بی‌میل می‌شود. او با مرور خاطرات گذشته و قرار گرفتن در فضاهایی که خاطرات گذشته را برایش به همراه دارد در سراسر رمان جسم و روح خود را مورد آزار و رنجش قرار می‌دهد.
رمان افسارگسیخته در حقیقت سیر درونی و تحولات روحی شخصیت اصلی رمان را مطرح می‌کند و پیچیدگی‌های شخصیت و نقاط عطفی که او را به اطرافش مرتبط می‌سازد را به خوبی به خواننده ارائه می‌دهد.
پیر پترسون خلق شخصیت این رمان را _ چه در طول زندگی با همسرش و چه در زمان مرگ او _ با حساسیت زیاد و دقت فراوان انجام داده است. این شخصیت کاملا برای خواننده قابل لمس و باور پذیر بوده و جدایی طلبی و روحیه ضدسانتی‌مانتال این شخصیت موجبات باورپذیری و موفقیت این رمان را فراهم آورده است.
این رمان از نظر منتقدین رمانی موفق است که گرفتار پرگویی‌ها و درازگویی‌های اغلب رمان‌نویس‌های آمریکایی نشده. افسار گسیخته به قلم پیر پترسون و توسط انتشارات گری‌ولف پرس منتشر شده است.
● ناگفته‌های جنگ ویتنام
«درخت سیگار» یکی دیگر از آثار ادبی منتخب سال ۲۰۰۷ است که به قلم دنیس جانسون روانه بازار شده است. این رمان درباره مشقت‌ها و سختی‌های جانفرسای سربازان آمریکایی در طول جنگ ویتنام است.
فراز و فرودها و نقاط اوج متعدد این رمان، آنچنان خواننده را با خود همراه می‌کند که اگر حجم زیاد آن مانع نمی‌شد خواننده در یک نشست این رمان را به پایان می‌رساند. داستان‌های تو در تو، عجیب و دلهره‌آور این رمان سرگرم‌کننده‌اند و جریانی سریع دارند و همانند حقله‌های یک زنجیر پیوستگی خاصی میان آنها حاکم است. در عین حال این پیوستگی و انسجام به حدی با زیرکی لحاظ شده که وقایع بعدی و اتفاقاتی را که شخصیت‌های رمان در آینده با آن مواجهه خواهند شد را غیرقابل‌پیش‌بینی کرده است.
این رمان در کنار خلق لحظات تلخ و دردآور به مسائل ماوراءالطبیعه نیز پرداخته و در مورد جنبه‌های الهامی و سروشی جنگ مواردی را مطرح کرده است.
غالب داستان‌ها و رمان‌های جانسون حول و حوش همین موضوعات تکرار می‌شود. او همیشه ویژگی سیری‌ناپذیر آمریکایی‌ها را در جهان و نگاه مات و تیره مردم دنیا نسبت به آنها را در آثارش به خوبی به تصویر می‌کشد.
هر چند که خوانش این رمان وقت زیادی از مخاطب خواهد گرفت، اما بعد از تمام شدن آخرین سطر، این احساس در خواننده ایجاد می‌شود که‌ ای کاش این داستان همچنان ادامه داشت.
● زندگی درون حباب
« زندگی مجلل مردمان شهر سبز» یکی از آثار غیرادبی برگزیده توسط منتقدین در سال ۲۰۰۷ است که با نگاهی نقادانه به وضعیت زندگی و معیشت مردم عراق بعد از جنگ می‌پردازد. این اثر به قلم راجیو شاندراسکاران، نویسنده و خبرنگار روزنامه واشنگتن پست به بررسی گردن‌کشی و خودبینی و نادانی دولتمردان ایالات متحده آمریکا در عراق پرداخته است.
در مقدمه این کتاب آمده است: نباید خود را به فراموشی بزنیم و از عراق ویتنامی دیگر بسازیم. تنها نکته‌ای که در نوشته‌های بسیاری از خبرنگاران که جنگ ویتنام را دیدند و بعد از آن مقالات، یادداشت‌ها و آثار خود را منتشر کردند، ‌ قابل درک بودکابوس وهم‌آلود و شرایط غم‌افزا و توصیفات دلخراش از وضعیت مردمان جنگ زده بود. اما امروز حقیقت جنگ عراق و وضعیت مردمان آن بسیار وخیم‌تر از آن زمان است و نوشتن در مورد این سوژه علاوه بر تشریح حوادث و صحنه‌های دلخراش مرور شکست مفتضحانه دولت آمریکا را نیز به همراه خواهد داشت.
شاندر اسکاران در کتاب زندگی مجلل مردمان شهر سبز با سعی و دقتی زیاد تلاش کرده است تا با نگاهی بی‌طرف، منصفانه و همه‌جانبه این جریان را بررسی کرده و به نقد بکشد. در این اثر وضعیت سیاسی و اجتماعی عراق یک سال بعد از سقوط صدام حسین و اشغال این سرزمین به دست آمریکایی‌ها را به تصویر کشیده است.
نویسنده بارها در اثرش این گونه اشغال‌گری‌ها را که به قصد تأمین منافع سیاسی توسط قدرت‌های بزرگ دنیا صورت می‌گیرد، کاملا بی‌رحمانه توصیف کرده و معتقد است همین قدرت‌ها هستند که در جهان با قدرت و ثروت خود مسیر فکری و دیدگا‌ه‌های روزنامه‌نگاران را در جهان دستخوش تغییر و تحریف قرار می‌دهند. زندگی مجلل مردمان شهر سبز توسط انتشارات آلفرد.ا.نوف منتشر شده است.
● ملاقات با بزرگان
« اسرار نهان دادگاه عالی» نوشته جفری توبین یکی دیگر آثار غیرادبی است که جزو پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار برگزیده سال بوده است. این کتاب به قلم توبین و بر اساس استدلالات و داده‌های شفاهی و اطلاعاتی مستندی که توسط او گردآوری شده نوشته شده است. مقالات ارائه شده در این کتاب اطلاعات و نمایه‌های روشن و باارزشی را از سامانه دادگستری ایالات متحده آمریکا در اختیار خواننده قرار می‌دهد.
توبین با مهارت و نکته‌بینی از زوایای مختلف ‌ ‌ به حضور دست‌های پیدا و نهان مؤثر در این سامانه پرداخته است. در این مجموعه او مصاحبه‌هایی با بسیاری از افراد صاحب‌نظر در این حوزه انجام داده که مشروح آن را در این کتاب خواهید دید. او با دقت زیاد و به قصد روشنگری تمامی مصاحبه‌ها را به‌طور کامل و بدون حذف و تغییر در اختیار خوانندگانش قرار داده است. توبین نویسنده این اثر تمامی انرژی‌اش را به کار گرفته تا حقیقتی از زیر نگاه تیزبینش پنهان نماند. اسرار نهان دادگاه عالی توسط انتشارات دوبلی دی منتشر شده و روانه بازار شده است.
● زندگی بدون روزمرگی من
« زندگی‌نامه الیزابت مارش، بانوی‌ قرن ۱۸» به قلم لیندا کلی شرح حالی در مورد زندگی دوره‌گردی، فعالیت‌ها و برنامه‌های الیزابت مارش در طول قرن ۱۸ است. کلی در این کتاب با شرح وقایع و اتفاقات زندگی مارش از دوران کودکی، نوجوانی، بزرگسالی، ازدواج، سفرهای متعدد وی به همراه خانواده و... شرح حال کاملی از زندگی، سفرها و فعالیت‌های وی در اختیار خواننده قرار می‌دهد و مخاطب خود را با تصورات، اندیشه‌ها، ابهامات و مفاهیم عمیق زندگی مارش و در عین حال سختی‌ها و مشقت‌هایی که برای پیمودن مسیرها و دسترسی به اهدافش به جان خریده، به خوبی و با نگاهی دقیق به خواننده منتقل می‌کند.
این سفرنامه به شرح نمودار سفرها، از لحاظ توالی زمانی و مکانی می‌پردازد و از این لحاظ همانند تنها نسخه کپی از سفرنامه مارش که در کتابخانه ملی انگلیس موجود است حایز اهمیت و در خور توجه است.
در حقیقت لیندا کلی با ارائه این اثر به جامعه فرصتی را برای مخاطبانش فراهم کرده تا زندگی و فعالیت‌های این بانوی از یاد رفته را دوباره مرور کنند.در این اثر خواننده با تحقیقات و دانش تاریخی مارش که حاصل سفرهای متعدد و بی‌وقفه و در عین حال ناخواسته اوست آشنا ‌شده و از لایه‌های پنهان و شخصیت چندبعدی و فعالیت‌های مارش به‌عنوان یک محقق، روزنامه‌نگار و مفسر در زمینه‌های مختلف مطلع می‌شود. مارش در طول زندگی سخت و پر سفر خود، در بیش از ۱۲ شهر بزرگ و کوچک جهان زندگی کرده است.
کلی در این کتاب شرح سفرهای او به اسپانیا، ایتالیا، آمریکای مرکزی، سواحل چین، جنوب شهر ولز، جاوا، فیلیپین و... را مورد شرح و بررسی قرار داده و سؤالات بی‌جواب بسیاری را در ذهن خواننده به سامان می‌رساند.کتاب زندگی‌نامه الیزابت مارش، بانوی قرن ۱۸ توسط انتشارات پنتون‌بوک منتشر شده است.
● نوازندگان قرن
« طنین سکوت مرور موسیقی قرن بیستم» یکی دیگر از آثار پرفروش و پر خواننده بود که توسط منتقدین نیویورک‌تایمز به‌عنوان برترین آثار سال انتخاب و گزینش شد. این اثر به قلم الکس رز توسط انتشارات استارز منتشر شده و حاوی رساله‌ها و مقالاتی نقادانه و کارشناسانه درخصوص موسیقی و مردان موسیقی است.الکس رز در حقیقت در این کتاب به بررسی بازتاب موسیقی آمریکا در جهان و تأثیر پذیری آن از موسیقی کلاسیک پرداخته است.
هدف از این کتاب بررسی قلمرو موسیقی و جاه‌طلبی‌های اهالی موسیقی در این قلمرو و معرفی هنرمندان زبردست در حوزه موسیقی به ویژه موسیقی جاز است. علاوه بر آثار برگزیده فوق، نیویورک تایمز بهترین آثار ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را معرفی کرده است که در میان آنها صندل طلایی نوشته پائول فلش‌من، هری‌پاتر و قدیسان مرگبار به قلم رولینگ، زیادی‌ها نوشته اسکات وست‌فیلد و چگونه کودکی کنم؟ به قلم سالی لوید‌جونز جزو برترین و پرفروش‌ترین آثار منتشر شده ادبی در حوزه کودک و نوجوان در سال ۲۰۰۷ هستند.
آمنه فرخی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید