پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


پولشویی چیست؟


پولشویی چیست؟
اگر در خصوص پولشویی از مردم نظرسنجی کنید، بیشتر آن ها اطلاع کافی از این موضوع ندارند. این بی اطلاعی مردم یکی از مشکلات دولت در مقابله با این جرم است. به نظر می رسد جرمی بدون قربانی است. پولشویی هیچ یک از وضعیت های ناگواری که همواره با دزدی یا هرگونه ترس از جنایت خشونت آمیز، که بر اذهان اثر می گذارد را ندارد. اما می توان گفت پولشویی فقط پس از ارتکاب جرم های مشهوری از قبیل دزدی، سرقت یا معامله قاچاق مواد مخدر روی می دهد. عدم اطلاع مردم از پولشویی عادی است، که همین امر مساله را به مشکلی نامحسوس و در نتیجه صعب العلاج مبدل می سازد.
پولشویی فرآیندی است که از طریق آن مبلغ زیادی پول را که به صورت غیرقانونی از قاچاق مواد مخدر، فعالیت های تروریستی یا جرایم سنگین دیگر کسب شده، به صورت قانونی جلوه می دهند. پولشویی در تسهیل دستیابی به اهداف قاچاقچی مواد مخدر، تروریست، جرایم سازمان یافته، دلالان داخلی، مالیات گریزان و همچنین افراد بسیار دیگری که می خواهند توجه مقامات را از چگونگی کسب ثروت های بادآورده خود از فعالیت های غیرقانونی دور کنند، نقش اساسی دارد.
● مراحل پولشویی:
▪ سرمایه گذاری
اولین مرحله در چرخه پولشویی، سرمایه گذاری است. پولشویی تجارتی نقدینگی است که مبالغ عظیمی پول را از فعالیت های غیرقانونی ایجاد می کند (برای مثال: خرید و فروش خیابانی مواد مخدر که پرداخت ها به صورت نقد در مبالغ کم صورت می گیرد) این پول ها وارد سیستم مالی یا اقتصاد خرد شده یا به صورت قاچاق از کشور خارج می شوند.
هدف پول شویان، خارج کردن پول از محل کسب شده است تا بدین وسیله از ردیابی مقامات رسمی دور بماند و در نتیجه آن را به صورت های دیگر همانند چک های مسافرتی، سفارشات پستی و غیره تبدیل می کنند.
▪ لایه بندی کردن
در روند لایه بندی کردن، اولین تلاش برای پنهان سازی یا تغییر شکل منبع مالکیت سرمایه ها از طریق ایجاد لایه های پیچیده معاملات مالی بوده که مانع ردیابی حسابرسی می شود و نوعی بی هویتی ایجاد می کند. هدف لایه بندی، جدا کردن پول های غیرقانونی از منبع جرم است که با ایجاد شبکه ای پیچیده از معاملات مالی با قصد پنهان سازی از هرگونه روند حسابرسی همچون منبع و مالکیت وجوه صورت می گیرد.
نمونه بارز این مساله این است که با جابه جایی پول ها به داخل و خارج حساب های بانکی خارج از کشور که متعلق به سهام بی نام شرکت های سوری است لایه بندی هایی از طریق انتقال سرمایه به طور الکترونیکی صورت می گیرد. با این فرض که بیش از پانصد هزارتومان انتقال الکترونیکی صورت می گیرد و این نمایانگر بیش از یک تریلیون دلار انتقال وجوه به طور روزانه از طریق الکترونیکی است که اغلب آن قانونی است. اطلاعات واضح و کافی در مورد هر یک از انتقالات الکرونیکی مبنی بر این که دریابیم پول رد و بدل شده کثیف است یا تمیز وجود ندارد.
بنابراین روشی عالی برای پول شویان تلقی می شود که می توانند پول کثیف خود را جابه جا نمایند. سایر روش هایی که از سوی پول شویان مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از معاملات پیچیده با سهام، کالا و معاملات کارگزاران بازارهای آتی با فرض حجم خالص معاملات روزانه و میزان بالایی از منابع بی نام موجود شانس ردیابی معاملات بسیار ناچیز است.
▪ ادغام کردن
آخرین مرحله در چرخه پولشویی، ادغام است. مرحله ای که پول با سیستم مالی و اقتصادی قانون ادغام شده و با تمامی دارایی های دیگر در این سیستم یکسان می شود. پولشویان پول پاک شده را در اقتصاد ادغام و وانمود می کند که از راه قانونی به دست آمده است. با انجام این مرحله، تشخیص قانونی بودن ثروت بسیار مشکل است. روش های متداول پولشویان در این مرحله از عملیات بدین صورت است.
تاسیس شرکت های سوری در کشورهایی که حق پنهان کردن در آن ها تضمین می شود. پس آن ها قادر هستند طی یک معامله قانونی آتی از پول شسته شده به خودشان وام بدهند. به علاوه، برای افزایش سود خود، خواستار کاهش مالیات با بازپرداخت های وام هستند و در ازای وامی که می گیرند برای خود بهره قائل می شوند.
فرستادن فاکتورهای غلط صادراتی- وارداتی که کالاها را بیش از قیمت واقعی نشان می دهد، به پولشویان اجازه می دهد پول را از یک شرکت یا کشور به جای دیگری جابه جا کنند، در حالی که فاکتورها که ظاهرا منبع پول را نشان می دهند، در موسسات مالی گنجانده می شود.
روش ساده تر این است که پول (به وسیله انتقال الکترونیکی) از بانک پولشویان به یک بانک قانونی انتقال داده شود، زیرا از بانک های در دسترس به سادگی می توان به عنوان پایگاه های مالیاتی استفاده کرد.
سمیه توکلی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید