شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آتش بازی در سرمای همدان


آتش بازی در سرمای همدان
اگر برف و سرمای شدیدی که اکثر نقاط کشور را در برگرفته است و طبعا فشار و وسعت آن در همدان از بسیاری نقاط کشور بیشتر است، اجازه بدهد، امروز بازی پرسپولیس تهران با پاس همدان در این شهرستان برگزار می شود و تیم برنده راهی مرحله یکچهارم نهایی جام حذفی باشگاه های ایران خواهد شد.
هر دو تیم انگیزه های فراوانی دارند. پرسپولیس نه تنها در لیگ برتر کشور یکه تازی کرده، بلکه قهرمانی در جام حذفی را هم می خواهد و بی شکست ماندن در تمامی ۱۸ مسابقه اش در این فصل (۱۶ تا در لیگ و دو بازی در جام حذفی) نشان می دهد که تا چه حد در خواست و حرکتش به سمت هدف خود جدی و موفق بوده و تا چه میزان محکم و صاحب برنامه جلوه کرده است. اگر استحکام و نوار توفیق های پرسپولیس پس از گذراندن پنج فصل توام با ناکامی و تلخی های آن حیرت انگیز و اسباب تحسین بوده، پاس را هم باید از بابت برخی مسایل ستود و مهمترین آن ارتقای تیم در جدول رده بندی لیگ در همان اولین فصل حضور این تیم در لیگ برتر است. درست است که پاس همدان اصلا یک تیم خلق الساعه نیست و همان پاس تهران است که به شهرستان انتقال یافته، اما ۹۰ درصد نیروهای سابقش را از دست داده و به واقع در محیطی تازه و بدون آشنایی و تطابق قبلی از نو تشکیل شده و حالت یک باشگاه تازه را دارد و انگار که تیم جدیدی به لیگ کشور پیوسته و شکی نیست که با شرایط خاص خود مجبور بوده است همه چیز را از نو شروع کند و دقیقا به همین خاطر است که باید به سردمداران پاس همدان تبریک گفت که چنان تیمی را در پایان نیم فصل اول لیگ در رده پنجم جدول نشانده اند و تا این مقطع بیش از چهار باخت در ۱۷ بازی خود نداشته اند ولی تا همین لحظه استقلال تهران ۶ شکست را متحمل شده و بالاتر از هشتمی جایی در جدول رده بندی ندارد.
● ده ها ایراد
البته پاس اصلا بی نقص نیست. زدن فقط ۱۷ گل در کل نیم فصل اول که معدلی ضعیف برابر با یک گل برای هر بازی را به دست می دهد، حکایت از ضعف برنامه های تهاجمی تیم می دهد، اما به جبران آن پاس همدان همپا با پرسپولیس و صباباتری بهترین خط دفاعی فصل را به نمایش نهاده است. هنوز می توان به وینکوبگوویچ ده ها ایراد گرفت زیرا تیم های او هرگز تضمینی را به دست نمی دهند و پرنوسانند و با این که او ۷ سال است در ایران کار می کند و همه از خدمات او به فوتبال کشورمان می گویند وی طی این مدت حتی یک جام درجه دوم نیز نبرده است تا آن را سند موفقیت خود بیانگارد.
با این حال آشنایی تام و تمام پاس فعلی با شرایط همدان و سختی سفر قرمزهای تهرانی به آن جا در چله زمستان و هوای سرد و یخ زننده همدان در آن منطقه مواردی است که پرسپولیس را به شدت تهدید می کند و اگر بگوییم این خطرناک ترین مسابقه این تیم تا این مقطع از فصل است حرفی به گزاف نگفته ایم. از یک سو حذفی بودن این مسابقات و به تبع آن نبودن فرصتی برای جبران بر حساسیت و استرس سرخ ها می افزاید و درست است این وضعیت برای تیم بگوویچ هم صادق است، اما پاسی ها چیزی برای از دست دادن ندارند و می توانند ریسک کنند و با تمام وجود بازی کنند، ولی مردان پرسپولیس از ترس نباختن و تن دادن به اولین شکست شان در این فصل، احتمال دارد که دقیقا به همین وضع دچار شوند و آن قدر از باختن بترسند که ببازند!
● بازی با مهره ها
افشین قطبی تا به حال با مهره هایش خوب بازی کرده و این به جام حذفی هم بسط یافته و در دیدار چندی پیش سرخ ها با صنعت نفت در آبادان محسوس بود، اما در مرحله یک هشتم نهایی در برابر رقیبی کوچک تر در تهران با این که پرسپولیس ظاهرا با نتیجه یکطرفه یک-۴ برنده شد، اما در خط دفاعی اش چنان بد و پراشتباه بازی کرد که یک گل به پتروشیمی تبریز بخشید و اگر حریف خودباوری داشت، سه گل دیگر نیز به یاران باقری می زد. تکرار چنان اشتباهاتی در همدان می تواند برای سرخ ها غیرقابل جبران و تمام کننده کارشان باشد، زیرا اگر توانستند در آبادان در ازای هر گل صنعت نفت یک گل و سرانجام یکی هم بیشتر بزنند و برنده و صعودکننده شوند، نظر به سرسختی و توان دفاعی بیشتر پاس همدان بعید است که در صورت مثلا خوردن دو و حتی یک گل به جبران نایل شوند و بازی در محیطی بسیار دور از تهران و در هوای بسیار سرد آن جا به دشواری چنین کاری به شدت می افزاید.
● ناکامی دوگانه؟
قطبی و مردانش اگر می خواهند از این مسابقه هم جان سالم به در ببرند، باید در این روز کم اشتباه ترین نمایش خود را ارایه بدهند و بسیار کم بلغزند و در سرمای همدان کم نیاورند و به یاد داشته باشند که باخت احتمالی و حذف شدن محتمل به دست پاس در جام حذفی آنها را ناگزیر با روحیه ای بد به مصاف با سپاهان در اصفهان خواهد فرستاد و امکان دارد آن جا نعمت قهرمانی در نیم فصل اول لیگ را هم از دست بدهند و به واقع یک ناکامی دوگانه در انتظارشان باشد. همین مساله می تواند اهمیت فراوان مسابقه دوشنبه را به همگان گوشزد کند و به این دیدار حساسیتی بسیار بیشتر از یک بازی (حتی مهم در جام حذفی) ببخشد.
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید