شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی و کاهش وزن


رژیم غذایی و کاهش وزن
در این مقاله برای کاهش وزن و داشتن بدن خوش فرم و سلامتی نکاتی ارائه می شود. به امید اینکه مورد رضایت شما قرار گیرد.
۱) از کجا شروع کنیم؟
واضح است که باید بیاموزیم چگونه و چه بخوریم. آیا شما از افرادی هستید که مشکلات روحی روانی و فشارهای زندگی در نحوه غذا خوردن خود وارد کرده اید مثلاً بعضی افراد وقتی عصبانی می شود وعده های غذایی خود را حذف می کنند و بعضی در برابر مشکلات به خوردن پناه می برند. پس ابتدا باید خود را از نظر روحی آماده کنید تا بتوانید یک برنامه منظم برای رژیم فذایی و فعالیت بدنی خود داشته باشید و در هر شرایط روحی آنرا حفظ کنید.
بدانید که همه افرادی که رژیم می گیرند از لحاظ روحی تمایل به ترک آن دارند. بنابراین هر بار که رژیم را ترک کردید از آن به عنوان یک تجربه برای آینده استفاده کنید.
۲) آیا برای رژیم آماده اید؟
رژیم ما را با حربه کاهش وزن سریع فریب می دهد! اما تمرکز بر رژیم سخت و کاهش وزن سریع منجر به تغذیه غیر سالم و غیر علمی و موفقیت کوتاه مدت و گذرا می شود.
بیشتر رژیم هایی که منجر به کاهش سریع وزن می شوند، اغلب سبب کند شدن متابولیسم بدن شما هم می شوند. که نتیجه این فرآیند این است که برای کاهش وزن شما باید مرتباً وعده های غذایی خود را کمتر کنید، تا باز هم وزن از دست بدهید و شما خیلی زود دلسرد شده و از رژیم غذایی منصرف می شوید و مجدداً شروع به خوردن می کنید. اما این بار با این متابولیسم کند شما دوباره شروع به افزایش وزن می کنید و حتی بیش از گذشته چون بدن شما دیگر به اندازه سابق کالری نمی سوزاند. بنابراین خود را بر روی تغذیه صحیح متمرکز کنید آنگاه بدنی سالم و خوش تراش خواهید داشت.
۳) کنترل چیزی را که می خورید داشته باشید.
ما بر روی کارهای مختلفی کنترل کامل داریم و یکی از آنها کنترل خوردن است. همیشه به خاطر داشته باشید کنترل خود را در یک رستوران یا مهمانی از دست ندهید. چربیها طعم غذا را به خود می گیرند بنابراین رستورانها غذای خود را پرچرب می کنند تا مشتری بیشتری جذب کنند.
۴) در وعده های مختلف و به آرامی بخورید.
بسیار مهم است بدانیم وقتی یک وعده غذایی حذف می شود یا رژیم سنگین گرفته شود چه اتفاقی می افتد. وقتی که یک وعده غذایی را حذف می کنید، متابولیسم بدن کند می شود تا انرژی را ذخیره کند. و زمانیکه رژیم سختی می گیرید تا به سرعت وزن کم کنید بدن فکر می کند که یک دوره قحطی شروع شده است و با از دست رفتن چربی بدن مبارزه می کند و هر کاهش وزنی نتیجه از دست دادن آب و عضله خواهد بود.
هیچگاه یک وعده غذایی بخصوص صبحانه را حذف نکنید و در بین وعده های غذایی از میان وعده های سالم و کم حجم استفاده کنید. چنین رژیمی سبب جلوگیری از پدیده مذکور می شود و باعث می شود متابولیسم بدن در کاهش وزن نقش خود را ایفا کند.
خوردن به آهستگی به بدن فرصت می دهد تا به ما اخطار بدهد که سیر شده است و دیگر احتیاج به خوردن غذای اضافی نیست.
۵) از میوه ها، سبزیها و غلات کامل بیشتر استفاده کنیم.
دیده شده است که افرادی که تغذیه سالم دارند کمتر از غذاهای حاضری استفاده می کنند. آنهایی که از میوه ها و سبزیجات و پروتئین های حیوانی به طور کنترل شده استفاده می کنند استعداد چاقی کمی دارند، یعنی می توانند به اندازه ای که می خواهند بخورند بدون اینکه وزن اضافه کنند.
تمدن همیشه پیشرفت را به ارمغان نیاورده است. بازگشت به غذاهای طبیعی تر و غذاهایی که مقدار زیادی طعم دهنده و مواد نگهدارنده ندارند وضعیت سلامتی و دور کمر ما را بهنود می بخشد.
۶) از فیبر بیشتر استفاده کنید.
استفاده از غذاهای دارای فیبر باعث می شود هنگام غذا خوردن زودتر احساس سیری کنیم و چون سبب کند شدن روند هضم می شود بنابراین بعد از صرف غذا مدت بیشتری احساس سیری می کنید. یک نان سبوس دار می تواند شما را به اندازه دو نان سفید سیر کند. نکته دیگر اینکه فیبرها و چربیها را از دستگاه گوارش سریعتر عبور می دهند بنابراین فرصت کمتری برای جذب آنها وجود دارد.
غلات بدون سبوس (سبوس گرفته) مانند برنج سفید و آردی که با آن نان سفید و کیک های مختلف پخته می شوند بیشتر فیبر و مواد مغذی خود را از دست داده اند. آنها در بدن خیلی زود به قند خون (گلوکز) تبدیل می شوند به همان سرعتی که شکر قند خون را بالا می برد. که نتیجه بالارفتن انسولین می شود این پیغامی برای بدن است بدین معنا که مقدار زیادی انرژی آماده است و باید ذخیره شود. خوردن غذاهای با فیبر بالا کمک می کند که قند خون در سطح متعادلتری باشد.
۷) کم کردن مصرف قند و شکر
مواظب قندی که با چای یا قهوه خود صرف می کنید باشید. چون اثر آن فوری است ولی معمولاً نادیده گرفته می شود.
مراقب موادی قندی پنهان باشید! در خوراکیهایی مانند انواع بیسکویت، سس کچاب (سس گوجه فرنگی)، سس سالاد، میوه های کنسرو شده و ... هم مقدار قابل توجهی شکر وجود دارد. و همینطور در غذاهایی بدون چربی آماده شکر جایگزین چربی شده است تا حامل طعم ماده خوراکی باشد.
نکته جالب توجه اینکه در اثر مصرف مواد قندی بعد از افزایش ناگهانی سطح انسولین کاهش سطح انسولین را داریم که سبب خستگی و گرسنگی شده و یک وعده مجدد را در پی خواهد داشت. قسمت غم انگیز این سناریو تمایل فرد به خوردن یک خوراکی با شیرینی بالاست و این چرخه ادامه دارد.
تنظیم قند خون یک روش مؤثر برای افزایش میزان سوخت چربی است.
۸) یک کار مشکل (رژیم چربی)
غذاهایی مانند پنیر می توانند به ذخایر چربی بدن اضافه کنند به خصوص پنیر پیتزا و پنیر خامه ای که مقدار زیادی چربی دارند. چربی موجود در خوراکیها یکی از عوامل اصلی چاقی است بنابراین آشنایی بیشتر با غذاها و تأثیر نحوه طبخ غذا بر میزان چربی آن بسیار مهم است.
غذاهای سرخ شده بخصوص آنهایی که برای پختن در روغن فرو می روند(مانند چیپس) حاوی مقدار زیادی روغن هستند. همانطور که می دانید گوشت مرغ و ماهی نسبت به گوشت قرمز چربی کمتری دارند در حالیکه اگر در روغن پخت شوند چربی آنها می تواند از گوشت قرمز هم بیشتر شودمراقب باشید سس سالاد، مایونز و طعم دهنده های دیگری که برای سالادها استفاده می شوند حاوی مقدار زیادی چربی هستند و می توانند کالری وعده غذایی را تا حد زیادی بالا ببرند و رژیم شما را خنثی کنند. طعم دهنده هایی مانند سس مایونز را می توانید با گزینه های بدون چربی، سس خردل، سس گوجه فرنگی یا سس کباب جایگزین کنند.
۹) کمی کارهای خوب
چربی را از غذای خود حذف نکنید چون چربی به اندازه کافی برای تأمین سلامتی بدن لازم است. مواد چربی برای ساخت بافتها و سلولهای بدن و کمک به جذب ویتامین ها و مواد مغذی دیگر حیاتی است. بسیاری افراد در خوردن چربی های بد زیاده روی می کنند، ولی به اندازه کافی از چربیهای مفید استفاده نمی کنند تا سلامت بدن را در شرایط بهینه نگه دارند.
۱۰) نرمش منظم
کسانیکه نرمش منظم و مداوم انجام می دهند. نه تنها راحتتر وزن از دست می دهند بلکه می توانند وزن خود را در حد مناسب نگه دارند. نرمش به شما این امکان را می دهد تا یک کالری را بدون گرسنگی دادن به بدن و کند کردن متابولیسم بدنتان بسوزانید.
فعالیت بدنی چه از نوع هوازی و چه از نوع قدرتی ولی به صورت منظم نه تنها سبب سوختن کالری در هنگام فعالیت می شود بلکه سبب می شود بدن شما در حالت استراحت هم کالری بیشتری بسوزاند.
اگر راه رفتن تنها فعالیت بدنی شماست پس سعی کنید راه بروید چون بهترین ورزش است.
منبع : سایت یاد بگیر


همچنین مشاهده کنید