شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چگونه لاغر شویم؟


چگونه لاغر شویم؟
امروزه به دلیل عادات غلط تغذیه ای و گسترش شهرنشینی و ... بشر با مشکلات بسیار دست به گریبان است که بیماری های تمدن نامیده می شوند. یکی از آنها چاقی است که دارای علل و عوامل مختلفی بوده، ولی نوعی از آن نیز مربوط به کاهش تحرک افراد و نداشتن برنامه غذایی صحیح است.
در واقع اضافه وزن و چاقی که از مشکلات جوامع امروز به شمار می آیند، در ارتباط مستقیم با بروز بسیاری از بیماری ها از جمله : بروز فشارخون بال ا، کلسترول و تری گلیسیرید خون بالا، بیماری های قلب و عروق ، بیماری های تنفسی و بیماری های فرسایشی مفاصل (که به وضوح شیوع آن را در افراد چاق بیشتر می بینیم) است.
وقتی که ذخایر سلول های چربی اشباع می شود، بدن شروع به افزایش تعداد سلول های چربی می کند که تعداد این سلول ها هیچ گاه کم نخواهد شد؛ بنابراین لاغر شدن دراین حالت بسیار دشوار است.
۸۰ درصد افرادی که به بیماری قند یا دیابت غیروابسته به انسولین مبتلا می شوند چاق هستند. بروز انواعی از سرطان ها نیز در هر دو جنس ارتباط مستقیمی با چاقی دارد، به عنوان مثال در مردان چاق امکان ابتلا به سرطان پروستات و سرطان های دستگاه گوارش و در خانم های چاق سرطان سینه و رحم در مقایسه با سایر افراد بیشتر است.
همچنین بسیاری از بیماری های روانی در نتیجه چاقی عارض می شود تا جایی که یکی از دلایل عمده ابتلا به افسردگی (که شیوع آن در خانم ها بیشتر است) چاقی عنوان شده است.در تمام موارد بالا کاهش وزن در بهبود علائم بیماری نتایج مثبتی را در پی داشته است. به عنوان مثال کاهش حتی ۵ کیلوگرم از وزن نقش بسزایی در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید دارد.
● تعریف چاقی
به طور کلی چاقی عبارت است از عدم تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی، که با ذخیره بیش از حد چربی نمایان می شود. در حقیقت برای تجمع چربی در بدن هیچ ظرفیت محدود و معینی وجود ندارد و وقتی که ذخایر سلول های چربی اشباع می شود (هر سلول چربی قادر به ذخیره کردن ? میکروگرم چربی است) بدن شروع به افزایش تعداد سلول های چربی می کند که تعداد سلول ها هیچ گاه کم نخواهد شد، بلکه فقط پُر و خالی می شوند.
به همین دلیل لاغر شدن فردی که فقط ظرفیت سلول هایش افزایش یافته است، یعنی از چربی اشباع شده است خیلی ساده تر است از کسی که تعداد سلول های چربی در بدن او اضافه شده است .
جالب است بدانید که نه تنها مقدار چاقی بلکه محل توزیع و تجمع چربی در بدن نیز می تواند در مشخص کردن خطر ابتلا به بیماری های وابسته به چاقی مؤثر باشد.
● انواع چاقی :
۱) نوعی از آن چربی زیرپوستی در ناحیه تنه یا شکم جمع می شود که به آن چاقی آندروئید یا چاقی مردانه می گویند و نام دیگر آن "چاقی سیب شکل" است.
۲) نوع دوم چاقی، چربی زیرپوستی در ناحیه باسن و ران به مقدار زیاد تجمع می یابد که به آن چاقی ژینوئید یا چاقی زنانه می گویند و نام دیگر آن "چاقی گلابی شکل" است.
چاقی مردانه با افزایش خطر فشارخون بال ا، بیماری های قلب و عروق و دیابت غیروابسته به انسولین ارتباط دارد.
وزن ایده آل عبارت است از وزنی که در این حالت، شرایط ابتلا به بیماری ها وجود ندارد، چه بیماری های وابسته به چاقی و چه اختلالات ناشی از لاغری بیش از حد (مانند سرگیجه، ضعف جسمانی و ریزش مو ) و در این وضعیت حداکثر طول عمر برای افراد پیش بینی می شود. این وزن را اصطلاحاً وزن سالم بدن می گویند.
● وزن ایده آل ؛
وزنی است که فرد در آن احساس سلامتی کند و دچار بیماری های ناشی از چاقی یا لاغری نباشد.
از آنجایی که هر کدام از افراد جامعه در شرایط خاص از نظر تفاوت های فردی نظیر سن، جنس، قد، مراحل رشد و بلوغ، وراثت و... قرار دارند، وزن ایده آل نیز برای هر فرد نسبت به شرایط مخصوص همان فرد در نظر گرفته می شود و به طور قطع نمی توان گفت وزن خاصی وزن ایده آل است.در حقیقت تعیین وزن ایده آل با روش های مختلفی انجام می پذیرد که یکی از این روش ها استفاده از جداول معروف متروپلیتن است.
روش دیگر استفاده از نمایه توده بدن یا BMI ( BODY MASS INDEX ) است. نمایه توده بدن را با یک محاسبه ساده ریاضی می توان به دست آورد:
نمایه توده بدن برابر است با وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور طول قد بر حسب واحد متر.
منبع : ایرانیان انگلستان


همچنین مشاهده کنید