جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

احکام نکاح (ازدواج )


احکام نکاح (ازدواج )
● احکام نکاح (ازدواج ).
بـواسـطـه عقد ازدواج , زن به مرد و مرد به زن حلال می شود , و آن بر دو قسم است : دائم و غیر دائم (ازدواج مـوقـت ) عقد دائم آن است که مدت زناشوئی در آن معین نشود و همیشگی باشد , و زنـی را که به این قسم عقدمی کنند دائمه گویند , و عقد غیر دائم آن است که مدت زناشوئی در آن معین شود ,مثلا زن را به مدت یک ساعت یا یک روز یا یک ماه یا یک سال یا بیشتر عقدنمایند , ولـی بـاید مدت ازدواج از مقدار عمر زن و شوهر یا یکی از آنها زیادتر نباشدکه در این صورت عقد باطل خواهد بود , وزنی را که به این قسم عقد کنند متعه وصیغه می نامند.
● احکام عقد.
ـ مساله ۱۱۲۲ ـ در زناشوئی چه دائم و چه غیر دائم بایدصیغه خوانده شود , و تنها راضی بودن زن و مرد و همچنین نوشتن کافی نیست , وصیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند یا دیگری را وکیل می کنند که از طرف آنان بخواند.
ـ مـسـالـه ۱۱۲۳ ـ وکـیل لازم نیست مرد باشد , زن هم می تواند برای خواندن صیغه عقد از طرف دیگری وکیل شود.
ـ مـسـالـه ۱۱۲۴ ـ زن و مـرد تـا اطمینان نکنند که وکیل آنها صیغه را خوانده است , نمی توانند به یکدیگر نگاه محرمانه نمایند , و گمان به اینکه وکیل صیغه را خوانده است کفایت نمی کند , بلکه اگر وکیل بگوید صیغه راخوانده ام ولی اطمینان به گفته او نباشد , احتیاط واجب آن است که بر آن ترتیب اثرندهند.
ـ مساله ۱۱۲۵ ـ یک نفر می تواند برای خواندن صیغه عقد دائم یا غیر دائم ازطرف دو نفر وکیل شود , و نیز انسان می تواند از طرف زن وکیل شود و او را برای خود به طور دائم یا غیر دائم عقد کند.
● دستور خواندن عقد.
ـ مـسـالـه ۱۱۲۶ ـ اگرصیغه عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند و پس از تعیین مقدار مهر اول زن بـگـویـد((زوجـتـک نـفـسـی عـلی الصداق المعلوم )) یعنی خود را همسر تو نمودم به مهری که مـعـیـن شـده , پس از آن بدون فاصله قابل توجهی مرد بگوید ((قبلت التزویج )) یعنی قبول کردم ازدواج را , عـقـد صـحـیح است , و همچنین اگر فقط ((قبلت )) بگوید , عقد صحیح است و اگر دیگری را وکیل کنند که از طرف آنها صیغه عقد را بخواند , چنانچه مثلااسم مرد ((احمد)) و اسم زن ((فـاطـمـه )) بـاشـد و وکـیل زن بگوید : ((زوجت موکلک احمدموکلتی فاطم علی الصـداق الـمـعـلـوم )) پـس بدون فاصله قابل توجهی وکیل مرد بگوید((قبلت التزویج لموکلی احمد علی الصداق المعلوم )) صحیح می باشد , و احتیاطمستحب آن است لفظی که مرد می گوید با لفظی کـه زن مـی گـویـد مطابق باشد , مثلا اگرزن ((زوجت )) می گوید مرد هم ((قبلت التزویج )) بگوید نه ((قبلت النکاح )).
ـ مساله ۱۱۲۷ ـ اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند , بعد از آنکه مدت و مهر را مـعین کردند , چنانچه زن بگوید ((زوجتک نفسی فی غ تغلابگوید ((زوجت موکلتی موکلک فی الـمد المعلوم علی المهر المعلوم )) پس بدون فاصله قابل توجهی وکیل مرد بگوید ((قبلت التزویج لموکلی هکذا)) , صحیح می باشد.
● شرائط عقد.
ـ مساله ۱۱۲۸ ـ عقد ازدواج چند شرط دارد :.
اول) آنکه بنابر احتیاطواجب به عربی خوانده شود , و اگر خود مرد وزن نتوانند صیغه را به عربی بـخـوانـنـد ,مـی تـوانـند به غیر عربی بخوانند و لازم نیست وکیل بگیرند , اما باید لفظی بگویند که معنی ((زوجت )) و ((قبلت )) را بفهماند.
دوم) مـرد وزن یـا وکـیل آنها که صیغه را می خوانند قصد انشا داشته باشند , یعنی اگر خود مرد وزن صیغه را می خوانند , زن به گفتن ((زوجتک نفسی )))) قصدش این باشد که خود را همسر او قـرار دهـد , و مـرد بـه گفتن ((قبلت التزویج )) همسر بودن او را برای خود قبول بنماید , و اگر وکیل مرد وزن صیغه را می خوانند , به گفتن ((زوجت )) و((قبلت )) قصدشان این باشد که مرد و زنی که آنان را وکیل کرده اند , زن و شوهر شوند.
سـوم) کسی که صیغه را می خواند باید عاقل باشد و اگر برای خود می خواند باید بالغ نیز باشد , بلکه بنابر احتیاط عقد کودک نابالغ ممیز برای دیگری کافی نیست , و اگر خواند باید طلاق دهند یا دوباره عقدبخوانند.
چهارم) اگر وکیل زن و شوهر یا و لی آنها صیغه را می خوانند , در موقع عقد, زن وشوهر را معین کـنند , مثلا اسم آنها را ببرند یا به آنها اشاره نمایند , پس کسی که چند دختر دارد , اگر به مردی بـگـوید ((زوجتک احدی بناتی )))) یعنی همسر تو نمودم یکی از دخترانم را , و او بگوید ((قبلت )) یعنی قبول کردم , چون در موقع عقد دختر رامعین نکرده اند , عقد باطل است .
پـنـجم) زن و مرد به ازدواج راضی باشند , ولی اگرظاهرا کراهت داشته باشند ومعلوم باشد قلبا راضی هستند , عقد صحیح است .
ـ مـسـاله۱۱۲۹ ـ اگر در عقد یک حرف یا بیشتر غلط خوانده شود که معنی آن را عوض نکند, عقد صحیح است .
ـ مـسـالـه ۱۱۳۰ ـ دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد , اگر بخواهد شوهر کند , چنانچه با کره باشد ومتصدی امور زندگانی خویش نباشد , باید از پـدر یـا جـد پـدری خود اجازه بگیرد ,بلکه بنابر احتیاط واجب اگر خود متصدی امور زندگانی خویش باشد نیز باید اجازه بگیرد , و اجازه مادر و برادر لازم نیست .
ـ مـسـاله ۱۱۳۱ ـ اگر دختر با کره نباشد یااینکه با کره باشد ولی پدر یا جد پدری اجازه ندهند که با مـردی کـه هـمتای او شرعا وعرفا می باشد ازدواج کند یا اینکه حاضر نباشند در امر ازدواج دختر بـهیچوجه مشارکت کنند یا آنکه اهلیت اجازه دادن از جهت دیوانگی یا مانند آن را نداشته باشند , در ایـن موارد اجازه آنان لازم نیست , و همچنین اگر اجازه گرفتن از آنان به جهت غائب بودن یا غیر آن ممکن نباشد , و دختر حاجت زیادی در همان وقت به ازدواج داشته باشد , اجازه پدر و جد لازم نیست .
● مواردی که زن یا شوهر می تواند عقد رابهم بزند.
ـ مساله ۱۱۳۲ ـ اگر مرد بعد از عقد بفهمد که زن یکی از این شش عیب را که ذکر می شود در حال عقد داشته است , می تواند بواسطه آن عیب , عقد را بهم بزند :.
اول) دیوانگی , هر چند گاهگاهی باشد.
دوم) مرض خوره .
سوم) مرض برص .
چهارم) کوری .
پنجم) فلج بودن , هر چند به حد زمین گیری نباشد.
ششم) آنکه گوشت یا استخوانی در رحم او باشد , خواه مانع نزدیکی یا آبستن شدن او شود , یانه و اگر مرد بعد از عقد بفهمد که زن در حال عقد افضا شده بوده است یعنی راه بول و حیض و یا راه حیض و غائط او , یا هر سه یکی شده است , در اینکه بتواند عقد رابهم بزند اشکال است , و احتیاط لازم آن است که چنانچه عقد را بهم بزند طلاق نیزبدهد.
ـ مـسـالـه ۱۱۳۳ ـ اگـر زن بعد از عقد بفهمد که شوهر او آلت مردی نداشته , یابعد از عقد پیش از نـزدیـکـی یـا پس از آن آلت او بریده شود , یا مرضی دارد که نمی تواند نزدیکی نماید , هر چند آن مرض بعد از عقد و پیش از نزدیکی یا پس از آن عارض شده باشد , در تمام این موارد , بی طلاق می تـوانـد عـقد را بهم بزند و اگر زن بعد از عقد بفهمد که شوهرش پیش از عقد دیوانه بوده است یا ایـنـکـه پس از عقد ـخواه بعد از نزدیکی یا قبل از آن ـ دیوانه شود , یا اینکه بفهمد که او در هنگام عقدتخمهایش کشیده یا کوبیده شده بوده است , یا اینکه در آن هنگام مرض خوره یابرص یا کوری داشـته است , در تمام این موارد احتیاط واجب آن است که زن عقد رابهم نزند , و اگر چنین کرد احـتـیـاط آن اسـت کـه اگـر بخواهند به زندگی زناشوئی ادامه دهند دوباره عقد کنند , واگر بـخـواهند جدا شوند طلاق داده شود و در صورتی که شوهر نمی تواند نزدیکی نماید وزن بخواهد عقد را بهم بزند , لازم است که اول رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید و حاکم شوهر را یک سال مـهـلـت می دهد , و چنانچه شوهر نتوانست با آن زن یا زنی دیگر نزدیکی کند , پس از آن زن می تواند عقد رابهم بزند.
ـ مساله ۱۱۳۴ ـ اگر بواسطه آنکه مرد نمی تواند نزدیکی کند , زن عقد را بهم بزند , شوهر باید نصف مهر را بدهد , ولی اگر بواسطه یکی از عیبهای دیگری که گفته شد , مرد یا زن عقد را بهم بزند , چـنـانـچه مرد با زن نزدیکی نکرده باشد , چیزی بر اونیست , واگر نزدیکی کرده باشد , باید تمام مهر را بدهد.
ـ مـسـالـه ۱۱۳۵ ـ اگـر زن یامرد بهتر از آنچه هست به دیگری معرفی شود تا به ازدواج با او رغبت نماید ـ چه درضمن عقد باشد یا پیش از آن در صورتی که عقد بر اساس آن واقع شود ـ چنانچه پس از عـقـد این امر بر طرف دیگر معلوم شود , او می تواند عقد رابهم بزند , و تفصیل احکام این مساله در رساله ((منهاج الصالحین )) بیان شده است .
● عده ای از زنها که ازدواج با آنان حرام است .
ـ مساله ۱۱۳۶ ـ ازدواج با زنهائی که به انسان محرم هستندمثل مادر و خواهر و دختر وعمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادر زن , حرام است .
ـ مساله ۱۱۳۷ ـ اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید اگر چه با او نزدیکی نکند , مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم می شوند.
ـ مساله ۱۱۳۸ ـ اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی نماید , دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پائین روند , چه در وقت عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند , به آن مرد محرم می شوند.
ـ مساله ۱۱۳۹ ـ اگر با زنی که برای خود عقد کرده نزدیکی نکرده باشد , تا وقتی که آن زن در عقد اوست ـ بنابر احتیاط واجب ـ با دختر اوازدواج نکند.
ـ مـسـالـه ۱۱۴۰ ـ عمه و خاله انسان , و عمه و خاله پدر , و عمه و خاله پدر پدر یا مادر پدر , و عمه و خاله مادر , و عمه و خاله مادر مادر یا پدر مادر هر چه بالا روند به انسان محرمند.
ـ مـساله ۱۱۴۱ ـ پدر و جد شوهر هر چه بالا روند , و پسرو نوه پسری و دختری او هر چه پائین آیند , چه در موقع عقد باشند یا بعدا به دنیابیایند , با همسر او محرم هستند.
ـ مـسـالـه ۱۱۴۲ ـ اگر زنی را برای خود عقد کند ,دائمه باشد یا صیغه , تا وقتی که آن زن در عقد اوست نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.
ـ مـساله ۱۱۴۳ ـ اگر زن خود را به ترتیبی که در کتاب طلاق گفته می شود , طلاق رجعی دهد , در بـین عده نمی تواند خواهر او را عقد نماید , ولی در عده طلاق بائن می تواند با خواهر او ازدواج نماید , و در عده متعه احتیاط واجب آن است که ازدواج نکند.
ـ مساله ۱۱۴۴ ـ انسان نمی تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده و برادر زاده او ازدواج کند , ولی اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نماید و بعدا زن اجازه نماید , اشکال ندارد.
ـ مـسـالـه ۱۱۴۵ ـ اگـر زن بـفهمد شوهرش برادر زاده یاخواهر زاده او را عقد کرده وحرفی نزند , چنانچه بعدا رضایت بدهد , عقد صحیح است , و اگر رضایت ندهد عقد آنان باطل است .
ـ مساله ۱۱۴۶ ـ اگر انسان با خاله یاعمه خود قبل از عقد دختر او زنا کند , دیگر بنابر احتیاط واجب نـمـی تـواند با دختر او ازدواج نماید ولی اگر با زنی دیگر زنا کند دختر او حرام نمی شود گرچه احتیاطمستحب این است که با او ازدواج نکند.
ـ مساله ۱۱۴۷ ـ زن مسلمان نمی تواند به عقدکافر در آید , چه دائم باشد چه موقت , چه کافر کتابی بـاشـد چه غیر کتابی , مردمسلمان هم نمی تواند با زنهای کافره غیر اهل کتاب ازدواج کند , ولی صـیـغه کردن زنهایی که یهودی یا نصرانی هستند مانعی ندارد , وبنابر احتیاط لازم عقد دائمی با آنـهـاننماید , و اما زن مجوسیه بنابر احتیاط واجب حتی بطور موقت نیز نباید مسلمان با اوازدواج نماید.
ـ مـساله ۱۱۴۸ ـ اگر با زنی که در عده طلاق رجعی است زنا کند , آن زن ـ بنابر احتیاط واجب ـ بر او حرام می شود , و اگر در عده متعه یا طلاق بائن , یاعده و فات یا عده وطی شبهه باشد بعدا می تـوانـد او را عـقد نماید , و معنای طلاق رجعی و طلاق بائن وعده متعه و عده و فات و عده و طی شبهه در احکام طلاق گفته خواهد شد.
ـ مساله ۱۱۴۹ ـ اگر با زن بی شوهری که در عده نیست زنا کند , بنابراحتیاط واجب نمی تواند پیش از آنـکـه او تـوبـه کـنـد با او ازدواج نماید , ولی شخص دیگری اگر بخواهد با آن زن پیش از توبه کـردنش ازدواج کند اشکالی ندارد , مگر درصورتی که آن زن مشهور به زنا باشد که بنابر احتیاط واجـب ازدواج با او قبل ازتوبه اش جائز نیست , وهمچنین است ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آنـکـه توبه کند و احتیاط مستحب آن است که اگر شخص بخواهد با زن زنا کار ازدواج کند ,صبر نماید تا آن زن حیض ببیند بعد او را به عقد خود در آورد , خواه خود با او زناکرده باشد یا دیگری .
ـ مساله ۱۱۵۰ ـ اگر زنی را که در عده دیگری است برای خودعقد کند , چنانچه مرد وزن یا یکی از آنـان بـدانـند که عده زن تمام نشده و بدانند عقدکردن زن در عده حرام است , آن زن بر او حرام ابدی می شود , اگر چه مرد بعد ازعقد با آن زن نزدیکی نکرده باشد , و اگر هر دو جاهل باشند به اصـل عـده یـا بـه حـرمـت ازدواج در آن , عـقـد باطل است , پس اگر نزدیکی کرده باشند حرام ابدی است و گرنه حرام نیست و می توانند پس از پایان عده دوباره عقد کنند.
ـ مـسـالـه ۱۱۵۱ـ اگـر انـسـان بـداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند , باید از او جدا شود و بعدا هم نباید او را برای خود عقد کند , و همچنین است بنابر احتیاط واجب اگر نداند که آن زن شوهر دارد ولی بعد از ازدواج با او نزدیکی کرده باشد.
ـ مـساله ۱۱۵۲ ـ زن شوهردار اگر زنا کند , بر مرد زنا کننده ـ بنابر احتیاط واجب ـ حرام ابدی می شـود , ولـی بـرشـوهـر خود حرام نمی شود , و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد , بهتر است که شوهر , او را طلاق دهد ولی باید مهرش را بدهد.
ـ مـسـالـه ۱۱۵۳ ـ زنـی را کـه طلاق داده اند و زنی که صیغه بوده و شوهرش مدت او را بخشیده یا مـدتـش تمام شده ,چنانچه بعد از مدتی شوهر کند و بعد شک کند که موقع عقد شوهر دوم عده شوهر اول تمام بوده یا نه , به شک خود اعتنا نکند.
ـ مساله ۱۱۵۴ ـ مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده , بر لواط کننده ـ در صورتی که بالغ بوده ـ حـرام می شود , هر چندکمتر از ختنه گاه داخل شود , و همچنین است بنابر احتیاط لازم اگر لـواط دهـنـده مـردباشد و یا آنکه لواط کننده بالغ نباشد , ولی اگر گمان کند که دخول شده یا شک کندکه دخول شده یا نه , بر او حرام نمی شوند , وهمچنین مادر و خواهر و دختر لواطکننده بر لواط دهنده حرام نیست .
ـ مـسـالـه ۱۱۵۵ ـ اگـر با زنی ازدواج نماید , و بعد ازازدواج با پدر یا برادر یا پسر او لواط کند , بنابر احتیاط واجب آن زن بر او حرام می شود.
ـ مساله ۱۱۵۶ ـ اگر مرد یا زن طواف نسا را که یکی از کارهای حج و عمره مفرده است , بجا نیاورند , استمتاع جنسی بر آنها حلال نمی شود تا طواف نسا راانجام دهد , ولی اگر ازدواج کند چنانچه با حـلـق یا تقصیر از احرام خارج شده باشد ,ازدواجش صحیح است , هر چند طواف نسا انجام نداده باشد.
ـ مـسـالـه ۱۱۵۷ ـ اگـرکسی دختر نا بالغی را برای خود عقد کند , حرام است پیش از آنکه نه سال دخـتـرتـمـام شود با او نزدیکی کند , ولی اگر نزدیکی بکند , بعد از بلوغ دختر نزدیکی با اوحرام نـیـست اگر چه افضا نموده باشد (معنای افضا در مساله ۱۱۲۰ گذشت ) ولی درصورت افضا باید دیه او را بدهد که دیه کشتن یک انسان است , و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق بلکه بنابر احتیاط واجب حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید.
ـ مـساله ۱۱۵۸ ـ زنی را که سه مرتبه طلاق داده اند که در میان آنها دو بار رجوع یا عقد شده است , بـر شوهرش حرام می شود , ولی اگر باشرائطی که در احکام طلاق گفته می شود با مرد دیگری از دواج کند , بعد از مرگ یاطلاق شوهر دوم و گذشتن مقدار عده او , شوهر اول می تواند دوباره او را برای خودعقد نماید.
● احکام عقد دائم .
ـ مساله ۱۱۵۹ ـ زنی که عقد دائم شده , حرام است بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود , هر چند با حـق شـوهـر هـم مـنـافات نداشته باشد, مگر اینکه ضرورتی ایجاب کند یا ماندن در خانه برای او حـرجی باشد یا مسکن مناسب او نباشد , و باید خود را برای لذتهای جنسی که حق همسر است هر وقـت که او می خواهد تسلیم نماید و بدون عذر شرعی از نزدیکی کردن او جلوگیری نکند وتهیه غذا و لباس و منزل زن و تهیه احتیاجاتش بر شوهر واجب است , و اگر تهیه نکندچه توانائی داشته بـاشد یا نداشته باشد مدیون زن است , و همچنین از حقوق زن است که مرد او را مورد اذیت و آزار قرار ندهد و با او بدون و جه شرعی تندی و خشونت نکند.
ـ مـساله ۱۱۶۰ ـ اگر زن به و ظائف زناشوئی خود در برابر شوهر هیچ عمل نکند, حق غذا و لباس و منزل بر او ندارد , هر چند نزد او بماند , و اگر گاهی از تسلیم دربرابر خواسته های جنسی مشروع او سـربـاز زنـد به احتیاط واجب نفقه اش ساقط نمی شود , واما مهر او با عدم تمکین به هیچ و جه ساقط نمی شود.
ـ مساله ۱۱۶۱ ـ مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.
ـ مساله ۱۱۶۲ ـ مخارج زن در سفر اگربیشتر از مخارج او در وطن باشد , چنانچه با اذن شوهر سفر رفته باشد بر عهده شوهر است , ولی پول ماشین و یا هواپیما و مانند اینها و بقیه مخارجی که سفر کـردن اومـتوقف بر آنهاست , بر خودش می باشد , ولی اگر شوهر مایل باشد که زن را سفر ببرد, باید خرج سفر او را هم بدهد , و همچنین اگر سفر ضروری از نظر شئون زندگی باشد مانند سفر برای معالجه .
ـ مـسـاله ۱۱۶۳ ـ زنی که خرج او بر عهده شوهر است وشوهر خرج او را نمی دهد , می تواند خرجی خـود را بـدون اجـازه از مـال او بـر دارد ,و اگر ممکن نیست چنانچه ناچار باشد که با کار کردن مـخـارج خـود را تهیه کند و نتواندبه حاکم شرع شکایت برد تا او را مجبور به پرداخت مخارج زن نماید , در موقعی که مشغول تهیه مخارج است , اطاعت شوهر بر او واجب نیست .
ـ مساله ۱۱۶۴ ـ مرد اگرمثلا دو زن دائمی داشته باشد و نزد یکی از آنها یک شب بماند , واجب است نـزددیـگـری نـیز یک شب در ضمن چهار شب بماند , و در غیر این صورت , ماندن نزد زن واجب نـیست , بلی لازم است او را بطور کلی متارکه ننماید واولی و احوط این است که مرد در هر چهار شب یک شب نزد زن دائمی خود بماند.
ـ مـسـالـه ۱۱۶۵ ـ شـوهر نمی تواند بیش از چهار ماه با زن جوان خود نزدیکی را ترک کند مگر آنکه نزدیکی برای او ضرر یا مشقت زیاد داشته باشد , یا آنکه زن خود راضی به ترک آن باشد , و یاآنکه در ضـمن عقد ازدواج ترک آن را بر زن شرط کرده باشد , و در این حکم ـ بنابراحتیاط واجب ـ فرقی نـیست میان اینکه شوهر حاضر باشد یا مسافر , پس بنابراحتیاط جایز نیست سفر غیر لازم را بدون عذر و بدون رضایت همسر بیش از چهارماه ادامه دهد.
ـ مـسـالـه ۱۱۶۶ ـ اگـر در عـقـد دائم مهر را معین نکنند , عقد صحیح است , و چنانچه مرد با زن نزدیکی کند باید مهر او را مطابق مهر زنهائی که مثل او هستندبدهد , و اما در متعه چنانچه مهر را معین نکنند , هر چند از روی جهل یا غفلت یافراموشی باشد , عقد باطل می شود.
مـسـالـه ۱۱۶۷ ـ اگر موقع خواندن عقد دائمی برای دادن مهر مدت معین نکرده باشند , زن می تـواند پیش از گرفتن مهر از نزدیکی کردن شوهر جلوگیری کند , چه شوهر توانائی دادن مهر را داشـتـه بـاشد چه نداشته باشد ,ولی اگر پیش از گرفتن مهر به نزدیکی راضی شود و شوهر با او نزدیکی کند , دیگرنمی تواند بدون عذر شرعی از نزدیکی شوهر جلوگیری نماید.
● متعه (ازدواج موقت ).
ـ مـساله ۱۱۶۸ ـ ازدواج موقت اگر چه برای لذت بردن هم نباشد , صحیح است , ولی نمی شود زن شرط کند که مرد از او هیچ لذت جنسی نبرد.
ـ مـسـالـه ۱۱۶۹ ـ احتیاطواجب آن است که شوهر بیش از چهار ماه با همسر موقت خود اگر جوان باشدنزدیکی را ترک نکند.
ـ مـسـاله ۱۱۷۰ ـ زنی که متعه می شود , اگر در عقد شرط کندکه شوهر با او نزدیکی نکند , عقد و شـرط او صـحـیـح است , و شوهر فقط می تواندلذتهای دیگر از او ببرد , ولی اگر بعدا به نزدیکی راضی شود , شوهر می تواند با اونزدیکی نماید , و همچنین است حکم در عقد دائم .
ـ مساله ۱۱۷۱ ـ زنی که متعه شده است اگر چه آبستن شود حق خرجی ندارد.
ـ مـساله ۱۱۷۲ ـ زنی که متعه شده است حق همخوابی ندارد , و از شوهر ارث نمی برد وشوهر هم از او ارث نـمـی بـرد , وچـنـانـچه ارث بردن را ـ از یک طرف یا از هر دو طرف ـ شرط کرده باشند , صحت این شرط محل اشکال است ولی مراعات احتیاط ترک نشود.
ـ مـسـالـه ۱۱۷۳ ـ زنـی که متعه شده است اگر چه نداند که حق خرجی و همخوابی ندارد , عقد او صحیح است ,و برای آنکه نمی دانسته است , حقی بر شوهر ندارد.
ـ مـسـاله ۱۱۷۴ ـ زنی که متعه شده است می تواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود , ولی اگر بـواسـطـه بـیـرون رفـتن ,حق شوهر از بین می رود , بیرون رفتن او حرام است , و بنابر احتیاط مستحب درصورتی که حق شوهر از بین نرود , بدون اجازه او از خانه بیرون نرود.
ـ مـسـاله ۱۱۷۵ـ اگر زنی مردی را وکیل کند که به مدت و مبلغ معین او را برای خود صیغه نماید ,چـنـانچه مرد او را به عقد دائم خود در آورد , یا به غیر از مدت یا مبلغی که معین شده او را عقد کند , وقتی آن زن فهمید , اگر اجازه نماید آن عقد صحیح و گرنه باطل است .
ـ مساله ۱۱۷۶ ـ اگر برای محرم شدن ـ مثلا ـ پدر یا جد پدری , دختر یا پسرنابالغ خود را برای مدت کـوتـاهی به عقد کسی در آورد , در صورتی که بر آن مفسده ای بار نشود , عقد صحیح است , ولی اگـر در مـدت ازدواج پسر بطور کلی قابلیت تلذذ نداشته باشد یا دختر بطور کلی قابل تلذذ از او نباشد , صحت عقد محل اشکال است .
ـ مـساله ۱۱۷۷ ـ اگر مرد مدت ازدواج زن را ببخشد , چنانچه با اونزدیکی کرده باید تمام مهری را که قرار گذاشته است به او بدهد , و اگر نزدیکی نکرده واجب است نصف مهر را بدهد.
مـساله ۱۱۷۸ ـ مرد می تواند زنی را که متعه اوبوده و هنوز عده اش تمام نشده است , به عقد دائم خود در آورد یا اینکه دوباره متعه نماید , ولی اگر هنوز مدت ازدواج موقت تمام نشده است و عقد دائم کند , عقد باطل است مگر اینکه مدت باقیمانده را به او ببخشد سپس عقد کند.
● احکام نگاه کردن .
ـ مـسـالـه ۱۱۷۹ ـ نـگـاه کردن مرد به بدن زنان نا محرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان , چه با شـهوت باشد چه بدون آن , چه با ترس از و قوع در حرام چه بدون آن , حرام است , و نگاه کردن به صورت آنان و دستها یشان تا مچ , اگر با شهوت یا با ترس از وقوع در حرام باشد , حرام است , بلکه احـتیاط مستحب آن است که بدون شهوت وترس از وقوع در حرام هم به آنها نگاه نکند و نیز نگاه کـردن زن به بدن مرد نا محرم با شهوت وترس از و قوع در حرام , حرام می باشد , بلکه به احتیاط واجـب بـدون آن نـیز نباید نگاه کند مگر به جاهائی از بدن که معمولا مردها نمی پوشانند مثل سر ودسـتـها و ساق پاهاکه نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و خوف و قوع درحرام باشد , اشکال ندارد.
ـ مساله ۱۱۸۰ ـ نگاه کردن به بدن زنهای بی باک که اگرکسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی کـنـنـد , اشـکال ندارد , مشروط به آنکه بدون شهوت و ترس و قوع در حرام باشد , و در این حکم فـرقـی میان زنهای کفار و دیگر زنهانیست , و همچنین فرقی نیست میان دست و صورت و دیگر جاهای بدن که معمولا آنهانمی پوشانند.
ـ مساله ۱۱۸۱ ـ زن باید موی سر و بدن ـ غیر از صورت و دستهای ـخود را از مرد نا محرم بپوشاند , و احـتـیـاط لازم آن اسـت که بدن و موی خود را ازپسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و احتمال می رود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود , بپوشاند , ولی زن می تواند صورت و دستهایش را تا مچ از مرد نا محرم نپوشاند مگر در صورتی که بترسد به حرام بیفتد یا به قصدمبتلا کردن مرد به نگاه حرام باشد که پوشانیدن در این دو صورت واجب است .
ـ مـسـاله ۱۱۸۲ ـ نگاه کردن به عورت مسلمان بالغ حرام است , اگر چه از پشت شیشه یا درآئینه یا آب صاف و مانند اینها باشد , و همچنین است بنابر احتیاط لازم نگاه کردن به عورت کافر و بچه نا بالغ که خوب و بد را می فهمد , ولی زن و شوهر می توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.
ـ مـسـالـه ۱۱۸۳ ـ اگر مرد زن نا محرمی را بشناسد , چنانچه اززنهای مبتذله نباشد , بنابر احتیاط واجـب نباید به عکس او نگاه کند , بجز صورت ودستها که نگاه بدون لذت و خوف و قوع در حرام جایز است .
ـ مـساله ۱۱۸۴ ـ اگر زن ناچار به معالجه از مرضی باشد و مرد نا محرم برای معالجه نمودن او بهتر بـاشـد , می تواند به مرد نا محرم مراجعه نماید , و چنانچه آن مرد ناچار باشد که برای معالجه اورا نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد , ولی اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند نباید دست به بدن او بزند , و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند نباید او را نگاه کند.
ـ مـسـالـه ۱۱۸۵ ـ اگـر انسان برای معالجه کسی ناچار شود که به عورت او نگاه کند, بنابر احتیاط واجب باید آئینه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه کند , ولی اگرچاره ای جز نگاه کردن به عورت نباشد , اشکال ندارد , و همچنین است اگر مدت نگاه کردن به عورت کوتاهتر از مدت نگاه کردن در آئینه باشد.
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت


همچنین مشاهده کنید