جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رشد مهارت های حرکتی ماهیچه های بزرگ در کودک سه ساله


رشد مهارت های حرکتی ماهیچه های بزرگ در کودک سه ساله
کودکان سه ساله از فعالیت هایی که ماهیچه های بزرگ دست ها و پاها را به کار وامی دارد، لذت زیادی می برند. ورزش آثار مسلم و واضحی در افزایش قدرت، هماهنگی و انعطاف پذیری ماهیچه ها دارد. مشاهده کارکردهای جدید بدن درضمن ورزش و بازی به افزایش اعتماد به نفس و غرور کودکان کمک می کند. آنان زمانی را که قادر به دوچرخه سواری یا حفظ تعادل خود بر روی یک پا نبوده اند، به خاطر می آورند. در طول این دوره بسیار مهم از رشد فیزیکی، مهارت های جدید، نقش تعیین کننده ای در موقعیت های پی در پی کودک دارند.
● هیجان حرکت
حالت عمومی بدن، تمایز واضحی را بین کودک نوپا و کودک سه ساله نشان می دهد. کودک سه ساله صاف تر می ایستد. برجستگی شکم او کمتر است که درنتیجه او را لاغرتر نشان می دهد.
راه رفتن کودک سه ساله موزون و زیباست. او به بزرگسالی با شانه های مستقیم و حرکات موزون و هماهنگ دست ها شباهت دارد. او می تواند به جلو، عقب و طرفین قدم بردارد و حتی قادر است روی پنجه های پایش بایستد.
برای او دویدن بیش از راه رفتن جاذبه دارد. کودک سه ساله ، در مقایسه با راه رفتن خشک کودک دوساله، به نرمی می دود. او هرلحظه که اراده کند قادر است بدود، بایستد یا بچرخد. کودک سه ساله به یورتمه رفتن علاقه دارد. یورتمه نوعی حرکت است که درآن، همیشه یک پا جلو و پای دیگر عقب قرار می گیرد.
کودکان سه ساله قادرند با دوپای خود بجهند. به طور کلی آنها می توانند تا ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر از سطح زمین بپرند و عاشق پریدن از آخرین پله پلکان هستند که به محض مهارت یافتن در این مرحله، پریدن ازدو، سه یا چهار پله را آزمایش می کنند.
بالا رفتن از پله مهارتی است که در این دوره از زندگی افزایش می یابد. این کودکان هنگام بالارفتن از پله قادرند از پاهای خود به صورت متناوب استفاده کنند. باوجود این هنوز ممکن است هنگام بالارفتن ازپله، هردو پا را روی یک پله قراردهند. مهارت های بالارفتن از پله، هنگام بازی با وسایل پارک ها مانند سرسره ووسایل دیگر مشخص می شود.
راندن سه چرخه یکی از افتخارآمیزترین دستاوردهای کودک سه ساله است. سه چرخه بیش از هراسباب بازی چرخدار دیگر(مانند روروک که موردعلاقه کودکان دوساله است) به یک دوچرخه واقعی شباهت دارد. کودک سه ساله می تواند سه چرخه اش را رکاب بزند و اغلب موانعی را که برسر راهش قرار دارد، به صورتی ماهرانه پشت سر بگذارد. در بازی های تخیلی کودکان، سه چرخه ها به عنوان ماشین آتش نشانی یا ماشین های بستنی فروشی، اهمیت زیادی دارند.
● حفظ تعادل
در این گروه سنی، حفظ تعادل به سرعت پیشرفت می کند. کودک سه ساله برای مدت کوتاهی قادر است روی یک پای خود بایستد و ممکن است بتواند چندبار لی لی کنان بپرد. با رسیدن به چهار سالگی، او به سادگی می تواند لی لی کند. نیمی از کودکان سه ساله می توانند بدون انحراف، از روی خطی به پهنای ۵/۲ سانتیمتر، یک مسیر ۵/۳ متری را بپیمایند. کودک سه ساله می تواند تا مسافت کوتاهی روی میله تعادل راه برود.
● من را برای توپ بازی بیرون ببر
بازی با توپ یکی از سرگرمی های مورد علاقه است. مهارت های جدید کودک سه ساله بر جذابیت این سرگرمی برای او می افزاید. او می تواند توپ را با دست تا ارتفاع ۵/۳ متر پرتاب کند. همچنین با نیروی قابل توجهی توپ را با پا پرت می کند و توپ پرتاب شده به طرف خود را با دست های کاملا" باز می گیرد. او درگرفتن توپی که به طرفش پرتاب می شود، بیش از توپی که به هوا پرتاب می گردد، موفق است.
● فعالیت ها
کودکان سه ساله به طور طبیعی راه هایی برای استفاده از ماهیچه های بزرگ بدنشان می یابند. پیشنهادهای زیر به منظور سرگرم شدن کودکان ارایه می شوند.
کودکان عاشق رقصیدن هستند و ازهمه نوع موسیقی پاپ، محلی و کلاسیک لذت می برند. آنان را با سازهای مختلف و انواع ضرب آهنگ ها آشنا کنید. با حرکت کردن مانند آدم آهنی، خرس، موش یا سایر حیوانات مورد علاقه خودشان اجازه دهید نیروی تخیل کودکان رشد کند. حرکت خنده دار جدیدی نشان دهید و از کودک بخواهید آن را تقلید کند. این نوع فعالیت، مشاهده، پیروی از جهت ها و حرکت کردن رابه کودک می آموزد.
کودکان عاشق پرتاب کیسه های شن به سوی هدف هستند. می توانید کیسه های شن را درمنزل تهیه کنید و یک کارتن مقوایی را به عنوان هدف درنظر بگیرید. این بازی، سرگرمی خوبی برای روزهای بارانی است که در منزل می مانید.
فعالیت ماهیچه های بزرگ، راه بسیار خوبی برای تخلیه انرژی بی پایان کودک سه ساله است.
نویسنده: دکتر سوزان ای.گاتلیب/برگرفته از کتاب کلیدهای رفتار با کودک سه ساله - انتشارات صابرین
منبع : مؤسسه مادران امروز


همچنین مشاهده کنید