شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لاغر ماندن سخت نیست


لاغر ماندن سخت نیست
رژیم گرفتن چندان هم کار سخت و دشواری نیست، اما نکته مهم این است که پس از قطع رژیم، وزن کم شده دوباره به حالت قبل برنگردد.
این توصیه ها می تواند به شما کمک کند تا پس از دوران رژیم، باز هم تناسب اندام خود را حفظ کنید:
۱) کاهش وزن در طولانی مدت
سعی نکنید به یک باره وزن خود را کم کنید، زیرا هر چه کاهش وزن در مدت کوتاه تری باشد، وزن به همان سرعت به حالت قبل باز می گردد. طوری برنامه ریزی کنید که حداکثر یک کیلوگرم در هفته وزن کم کنید.
پس از کاهش ۳ تا ۴ کیلوگرم، وزن را متعادل نگه دارید، زیرا این بهترین روش برای جلوگیری از چاقی مجدد است. اگر می خواهید بیش از ۵ کیلوگرم وزن خود را کم کنید، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
۲ ) تحمل نکردن گرسنگی
تحمل گرسنگی در یک روز یا حذف وعده های غذایی، کار بیهوده ای است. این حالت موجب محدودیت بسیار شدید کالری می شود. در این صورت اندام های بدن، برای تأمین نیاز خود در آینده و جلوگیری از گرسنگی، حجم زیادی از غذا را ذخیره می کنند.
۳) انتخاب مکمل های مناسب
مصرف مکمل های غذایی در طول دوران رژیم توصیه می شود. مکمل های جذب کننده خصوصاً در حذف مواد سمی بدن، بسیار مفید است. استفاده از ویتامین های اضافی نیز در تأمین آب بدن، تأثیرگذار است.
۴) فعالیت بدنی
انجام فعالیت های ورزشی یکی از موارد بسیار مهم در برنگشتن وزن است.
مطالعات نشان می دهد که کسانی که علاوه بر رژیم گرفتن، ورزش نیز می کنند، کمتر احتمال دارد که وزنشان به حالت قبل برگردد. انجام فعالیت های بدنی را همیشه، حتی پس از اتمام دوران رژیم نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید.
۵) مصرف میوه ها و سبزیجات
خود را عادت دهید که با خوراکی های کم کالری سیر شوید. مواد کم کالری در واقع موجب سیری می شوند اما انرژی چندانی ندارند.
بهترین این مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات هستند، زیرا علاوه بر تأثیر مثبت در کاهش وزن، برای سلامتی نیز بسیار مفیدند.
۶) تغذیه متنوع
شکر، نمک، چربی یا هر نوع موادغذایی دیگری را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف نکنید. هیچ ماده غذایی را نمی توان کاملاً بی فایده تصور کرد. درواقع دوران رژیم باید به شما کمک کند تا تغذیه خود را متعادل کنید و به صورتی باشد که پس از پایان رژیم نیز بتوانید این شیوه غذایی را ادامه دهید.
۷) افزایش انگیزه به کمک دیگران
رژیم گرفتن به تنهایی در یک خانه کار مشکلی است. بخصوص اگر دیگر اعضای خانواده اهل خوردن خوراکی های شور و شیرین و پرخوری باشند.
حتماً لازم نیست که دیگران را وادار به رژیم گرفتن کنید، بلکه اصول تغذیه صحیح و متنوع را در خانه حاکم کنید.
۸ ) زنگ تفریح
رژیمی که طی آن از خوردن بسیاری از مواد غذایی محروم شوید، بهترین زمینه را برای خوردن تنقلات و ابتلا به بیماری جوع به وجود می آورد که در نهایت تمام تلاش های شما را از بین می برد. پس گاه گاهی این فرجه را به خود بدهید که خوراکی لذیذ و خوشمزه مثل شکلات و دسر میل کنید.
۹) غذا خوردن صحیح
رژیم گرفتن فقط به معنای انتخاب بعضی از مواد غذایی نیست، بلکه روش غذاخوردن باید اصلاح شود. به آرامی غذا بخورید، هر لقمه را بجوید، خوراکی های مختلف را بلافاصله پشت سر هم نخورید. درواقع به بدن خود فرصت بدهید که به شما نشان دهد چه زمانی سیر می شود. پس از مدتی ناخودآگاه متوجه خواهید شد که کالری کمتری دریافت می کنید و عادات صحیح غذایی برای جلوگیری از افزایش وزن را رعایت می کنید.
۱۰) رعایت زمان مناسب بین غذا خوردن
فاصله در غذا خوردن را رعایت کنید. به این معنا که اگر در وعده ناهار غذای سنگین خورده اید، شام را سبک بخورید. درواقع به تعادل غذایی در یک روز یا یک هفته توجه کنید. حتماً روز بعد از یک میهمانی، تغذیه متعادل را رعایت کنید. به این ترتیب پس از مدت رژیم نیز، غذاخوردن خود را مدیریت می کنید.
مریم سادات کاظمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید