جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نبرد برای بقا


نبرد برای بقا
جام حذفی فوتبال باشگاهی ایران ، همان جامی که در آن هیچ تیمی حق کوچک ترین اشتباهی را ندارد، وارد مراحل حساس خود شده است. تیم هایی که در لیگ برتر اقبال چندانی برای قهرمان شدن ندارند همه توان خود را معطوف این جام کرده اند. فردا از مرحله یک هشتم نهایی این مسابقه ها پنج بازی برگزار می شود، یکی از دیگری حساس تر. تک بازی معوقه هفته یازدهم لیگ برتر نیز بین مس کرمان و سپاهان که فردا انجام می گیرد جذاب است.
اما درجام حذفی استقلال میهمان ذوب آهن اصفهان است ، راه آهن با استیل آذین پیکار می کند. برق شیراز پذیرای پیکان است و صباباتری و آلو مینیوم سازی اراک به ترتیب میزبانی شاهین پارس جنوبی و ابومسلم را برعهده دارند. روز دوشنبه آینده نیز پرسپولیس در همدان با پاس پیکار می کند.بدون شک مهم ترین بازی فردا را ذوب آهن و استقلال در فولادشهر برگزار می کنند. استقلال که پس از شکست خانگی مقابل نفت آبادان در لیگ برتر حواشی زیادی را پیرامون خود دید به این امید مقابل ذوب آهن می ایستد که با پیروزی بر حریف اندکی از مشکلاتش را بکاهد. این در حالی است که ذوبی ها با شکست تیم سپاهان در شهرآورد اصفهان از نظر روحی در بهترین وضعیت به سر می برند و به گفته ذوالفقارنسب از لحاظ تاکتیکی نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند. ذوبی ها در اندیشه انتقام باخت خانگی به استقلال در لیگ برتر هستند.
دو تیم با توجه به بازی رودر رو که دو هفته قبل انجام دادند شناخت کافی از هم دارند اما آنچه مسلم است آبی ها در بدترین شرایط به اصفهان سفر می کنند. کادر فنی و بازیکنان این تیم تحت فشار روانی زیادی قرار دارند و مشخص نیست آیا طالب لو و نوازی در این تک بازی که حکم مرگ و زندگی برای استقلال را دارد به میدان بروند. تیم پیروز این میدان در مرحله یک چهارم نهایی با برنده دیدار راه آهن و استیل آذین پیکار خواهد کرد.
● چشم به پای فرزند
بازی راه آهن و استیل آذین هم در شرایطی انجام می گیرد که به احتمال فراوان فرهاد کاظمی برای نخستین بار روی نیمکت تیم استیل آذین می نشیند. باید دید کاظمی پنج بازیکن اسمی که علی پروین آنها را کنار گذاشت به اردوی تیم باز می گرداند یا خیر رویارویی میثاقیان و کاظمی از آن جهت جالب توجه است که هر دو مربی سبکی مشابه را مدنظر دارند و بازی درگیرانه در همه نقاط زمین را در دستور کار خود قرار می دهند. شاید این مهم ترین آزمایش برای تیم پروین است که تا این جای کار با گلزنی پسرش از چندین باخت در
لیگ یک فرار کرده و در میانه های جدول گروه اول قرار گرفته است. تنها امتیاز استیل آذین در جام حذفی تجربه بالای بازیکنانش است اما از نظر دوندگی این تیم هرگز نتوانسته است خواسته های پروین را فراهم کند. در نقطه مقابل میثاقیان هم دوست ندارد با شکست مقابل یک تیم دسته اولی موقعیت اش را متزلزل کند. وی حتماً برای خوابانیدن مچ کاظمی نقشه هایی دارد.مصاف برق و پیکان در شیراز هم تماشایی است. این دو تیم درنیمه بالایی جدول رده بندی لیگ برتر نیز با یکدیگر رقیب و همسایه اند. پیش بینی بر این است که دو تیم بازی نزدیکی در ورزشگاه حافظیه انجام دهند. در این بین برقی ها روی حمایت طرفدارانشان حساب ویژه ای باز کرده اند اما پیکان تیمی نیست که تا به حال راحت و آسان تسلیم حریفان شده باشد. پیکانی ها این بار هم به زوج ایده آل خط حمله خود (کندو- توره) دل بسته اند و اگر آنها را خوب تغذیه کنند حتی پیروزی بر برق در شیراز هم دور از دسترس نخواهد بود. تیم برنده جدال این دو تیم در مرحله بعد با تیم پیروز مسابقه صباباتری و شاهین پارس جنوبی بازی خواهد کرد.
● خانه نشینی صبا
صباباتری را باید تیمی خوش شانس دانست که میزبان تیم بوشهری شده است؛ چرا که بازی در بوشهر با توجه به حضور پرشمار تماشاگران این بندر در ورزشگاه برای هر تیمی سخت است. صبا که این اواخر با بحران مصدومیت و محرومیت مواجه بوده است حالا با استفاده از اکثر نیروهایش برای پیروزی بر حریف و رسیدن به مرحله بعدی گام به میدان می گذارد. جنوبی ها که از لحاظ پتانسیل وضعیت پائین تری نسبت به میزبان دارند نمی توانند بی محابا به فوتبال تهاجمی بپردازند و باز بازی کنند. شاید آنها با حفظ دروازه خودی روی ضدحملات بتوانند به دروازه حریف برسند و شاید شگفتی هم بیافرینند.تنها بازی مرحله یک شانزدهم نهایی، تیم آلومینیم اراک که در لیگ دسته اول پرنوسان ظاهر شده و حتی فراز کمال وند سرمربی آلومینیوم را نیز به رفت و آمدهایی واداشته است ، پذیرای ابومسلم مشهد است. ابومسلمی ها نمی توانند از قبل خود را برنده بدانند و با تمام قوا پای به این میدان می گذارند. برنده این دیدار در مرحله یک هشتم نهایی با پگاه مصاف خواهدداشت.
● شانس قهرمانی سپاهان درخطر
فردا تیم های مس کرمان و سپاهان نیز در یک بازی معوقه از لیگ برتر به مصاف هم می روند. مصدومیت محمود کریمی در این شرایط بزرگ ترین ضربه به تیم بوناچیچ بوده است و اگر این تیم مقابل مس امتیاز بدهد هیچ بعید نیست شانس قهرمانی در پایان نیم فصل را از دست بدهد. از طرفی تیم مس که همچنان بدون سرمربی باقی مانده است امیدوار است با پیروزی در این دیدار خانگی خود را از رده نوزدهم تا شانزدهم بالا بکشد.
علی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید