سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

صعود المپیاکوس پس از ۹ سال


صعود المپیاکوس پس از ۹ سال
تا به حال اتفاقات عجیب و غریب زیادی در فوتبال رخ داده که حتی خوش بین ترین هوادار نیز تصور چنین روزی را نمی کرده چه برسد به این که به حقیقت نیز بپیوندد، به عنوان مثال کسی فکر نمی کرد وردربرمن آلمان نتواند به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا برسد چرا که تنها یکی دو حریف سرسخت را در کنار خود می دید و هرگز تصور نمی کرد المپیاکوس نیز در حد و اندازه های یک تیم درجه یک اروپایی ظاهر شود. در گروه C رقابت ها تیم رئال مادرید پرآوازه حضور داشت که بازی های فصل را توفانی آغاز کرده ولی در ادامه راه نتوانسته بود شتاب اولیه را به نمایش گذارد.
لاتزیوی ایتالیا، وردربرمن آلمان و المپیاکوس یونان دیگر تیم های این گروه بودند. پیش از دیدارهای پایانی هفته گذشته کهکشانی ها با ۸ امتیاز میزبان لاتزیو بودند و ایتالیایی ها ۵ امتیازی بودند و در قعر جدول این گروه جای داشتند و به امید شکست شاگردان برند شوستر پا به سانتیاگوبرنابئو گذاشتند. المپیاکوس دیگر تیم گروه C بود که آنها نیز ۸ امتیازی بودند و در مکان دوم و امیدهای زیادی به صعود داشتند. این در حالی بود که وردربرمن بوندس لیگایی ۱۶ امتیازی تنها با هدف پیروزی به یونان رفت چرا که پیروزی سبزهای آلمانی حکم صعود آنها را به دور بعد امضا می کرد.
قعرنشین گروه نیز لاتزیوی ۵ امتیازی بود.
● بازی ناامید کننده
گمان می شد وردربرمن یک رقیب جدی برای المپیاکوس است چرا که تنها راه صعود آن ها پیروزی در این مسابقه بود که می توانست حضور در مرحله حذفی را مسجل کند. از طرفی این تیم توماس شاف سرمربی نام آشنایی را روی نیمکت می دید که باعث می شد انتظارات بالا برود. اما تمامی این پیش بینی ها با بازی ناامیدکننده شاگردان شاف نقش بر آب شد. البته بازی در ورزشگاه خانگی المپیاکوس کمی سخت به نظر می رسید و همین امر انگیزه المپیاد را به شکل چشمگیری افزایش داده بود. به همین جهت آنها توانستند با ارایه یک بازی زیبا و جنگنده که نشان از برنامه ریزی دقیق آنها را
می داد، حریف آلمانی خود را با ۳ گل بدرقه کنند و نام خود را به عنوان تیم دوم صعود کرده گروه ثبت کنند.
این امر قطعا موفقیت بزرگی برای آنها محسوب می شود چرا که پس از ۹ سال دوباره طعم صعود را چشیدند. همان طور که پیش بینی می شد میزبان با تمام قوا پا به میدان گذاشته تا کار را یک سره کند و در خانه جشن را به همراه هواداران یونانی برپا کند، در این بین استولیتیدیس نقش مهمی در پیروزی تیمش ایفا کرد و توانست ۲ گل از ۳ گل تیمش را به ثمر برساند و کواکویچ گلزن دیگر المپیاکوس لقب گرفت.
● مرد شماره یک میدان
بدون شک استولیتیدیس با زدن ۲ گل و یک پاس گل مرد شماره یک این دیدار به شمار می آید.
این بازیکن ۳۲ ساله که در غیاب کاپیتان خود فرصت حضور در زمین را پیدا کرده بود با ارایه بازی چشمگیر استعدادهای سرشار خود را ثابت کرد.
وی در مورد صعود تیمش می گوید: در ابتدا پیروزی و صعود به مرحله حذفی را به تماشاگران متحد و المپیاکوس تبریک می گویم و آنها ۹۰ دقیقه ما را تشویق کردند.
سال ها انتظار کشیدند تا یک بار دیگر به مرحله نهایی راه یابیم و در واقع باید گفت این موفقیت متعلق به آنهاست. باید صعود می کردیم چون شایستگی آن را داشتیم و فاکتورهای لازم را با بازی های درخشانمان ثابت کردیم.
● شب به یاد ماندنی برای ما و هواداران بود.
از طرفی نحوه تفکر ما نیز گذشته فرق کرده است و حال ما به موفقیت های بزرگ تری می اندیشیم.
خوشبختانه من توانسته ام شایستگی های خود را به همه ثابت کنم و رضایت کادر فنی را جلب کنم. با شیوه ای که مربیان در پیش گرفتند در مرحله حذفی نیز موفق خواهیم شد.
در آن سوی میدان تیم بازنده وردربرمن قرار داشت که فکر چنین روزهایی را نکرده بودند و بی برنامه در میدان حاضر شدند.
مارکوس روزنبرگ مهاجم برمن، نیز اشتباهات مکرر بازیکنان و عدم برنامه ریزی صحیح را دلیل اصلی شکست می داند. مهاجم سوئدی وردربرمن می افزاید: چندان هم بد بازی نکردیم ولی آنها توانستند از موقعیت ها بهتر استفاده کنند و در فوتبال تیمی که فرصت ها را غنیمت بشمارد و استفاده کند پیروز میدان است.
شوک بزرگی بود ما کنترل بازی را در دست داشتیم ولی به همان اندازه پراشتباه کار کردیم.
همان اشتباهات کافی بود تا فرصت طلبان المپیا ۳ گل به ثمر برسانند در این مسابقه به نکته مهمی پی بردم و آن این که المپیا تیم قدرتمندی است که به خصوص اگر در زمین خود بازی کند.
نمی دانم کدام تیم حریف بعدی آنهاست ولی اطمینان دارم کار دشواری در پیش دارد چرا که اگر جو آتن به گونه ای است که حتی با تجربه ترین بازیکنان را نیز تحت تاثیر می گذارد، هواداران عامل مهمی در پیروزی آنها بودند. به علاوه فوتبال یونان در این چند سال به نحو چشمگیری پیشرفت داشته است و من پیشاپیش به حریف بعدی آنها هشدار می دهم. نکته دیگر این که کادر فنی المپیا می بایست به بازی های خارج از خانه نیز بها دهند چرا که اگر به نتایج آنها توجه کنیم متوجه می شویم آنها در خارج از خانه چندان خوب کار نکرده اند. در پایان مرحله گروهی رقابت ها، رئال مادرید و المپیاکوس با ۱۱ امتیاز به مرحله حذفی صعود کردند و وردربرمن آلمان نیز شانس حضور در جام یوفا را پیدا کرد.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید