پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


زیان های خود را کم کنید و به سود های خود اجازه رشد دهید


زیان های خود را کم کنید و به سود های خود اجازه رشد دهید
به منظور کسب درآمد در طول زمان برای یک سبد سرمایه گذاری، گزینشهای بد نمی­توانند بیشتر از گزینشهای مناسب، زیان آور باشد. این بدان مفهوم است که سرمایه گذاران زمانی که به این نتیجه می­رسند که انتخاب آنها می­تواند جایگزین یک انتخاب بهتر شوند، بهتر است که با فروش به معامله زیان آور پایان دهند. این گفته به نظر ساده می رسد، اما بسیاری از سرمایه گذاران با فروش سهامی که سود آورند خود را از دریافت سود مناسب محروم می­سازند و در همان حال با نگهداری سهام زیان ده در این اندیشه هستند که با بازگشت قیمت سود کسب کنند. بدیهی است که نتیجه این خط مشی سبدی را با افزایش پول نقد و سهام زیان ده شکل می­دهد.
نائب رئیس پژوهشها در موسسه سرمایه گذاری شافر آقای "تاد سالامون" جهت هوشیار نمودن سرمایه گذاران به این نکته اشاره کرده است که: "شما باید نسبت به نرخ بازده انتظاری خود هوشیار باشید." سالامون در میان سوداگران حرفه ای و مدیران صندوق های مشترک سرمایه­گذاری بیان داشته که : "بهترین بازده از میان شمار محدودی گزینش مناسب و پذیرش اشتباه بدست می­آید." در واقع این گفته به سادگی بیان می­کند که باید به سودآوری اجازه حرکت داد و گزینشهای بد را با گرفتن زیان کم از سبد سرمایه گذاری خارج کرد. برخی پژوهشها نشان می دهد که اکثر سرمایه گذاران نرخ بازدهی کمتر از ۵۰% دارند، که این مساله از آنجایی ناشی می­شود که بیشتر انتخاب های آنها با زیان همراه بوده است. باید این مطلب را بیاموزیم که کلید موفقیت این است که اجازه ندهیم انتخابهای بد بیش از اندازه زیان کنند. سالامون می گوید: "اگر به عنوان سرمایه گذار نرخ بازدهی کمتر از ۵۰% دارید، برای تغییر این وضعیت بایستی نرخ بازده میانگین از نرخ زیان میانگین بیشتر شود." به منظور اینکه متوجه شوید که سبد سرمایه گذاری چه میزان می­تواند گزارشهای بد را تحمل کند، نرخ بازده میانگین خود را در نرخ بازده انتظاری ضرب کنید. پس از آن، این رقم را از نرخ زیان متوسط ضرب شده در نرخ زیان انتظاری، کسر نمایید.
به عنوان نمونه، نرخ بازده انتظاری سرمایه گذاری ۴۰ درصد و بازده میانگین انتخابهای مناسب وی ۷۰ درصد می­باشد. همچنین نرخ زیان انتظاری و نزخ میانگین زیان در سرمایه گذاری وی به ترتیب ۶۰ و ۳۵ درصد است. به این ترتیب وی به ازای هر دلار سرمایه گذاری تنها ۷ سنت سود بدست می­آورد.
۰.۲۸ = (نرخ بازده میانگین) ۰.۷ Í (نرخ بازده انتظاری) ۰.۴
۰.۲۱ = (نرخ زیان میانگین) ۰.۳۵ Í(نرخ زیان انتظاری) ۰.۶
۰.۰۷$ = ۰.۲۱ – ۰.۲۸
آشکار است که ۷۰ درصد بازده گزینشهای مناسب و خوب آنقدر بالا نیست تا بتوان روی آن حساب کرد، و بازده نهایی تا اندازه زیادی کاهش نشان می­دهد. این سرمایه گذار بایستی پیش از این زیان های خود را کاهش می­داد تا با بازدهی بالایی روبرو می­شد. برای کسب سود مناسب بایستی بازده میانگین از زیان متوسط بیشتر باشد و به طور نمونه نسبت ۲ به ۱ داشته باشد.
برای آنکه یک سرمایه گذار به نرخ بازدهی مناسب دست یابد، نیاز به گذر زمان و کسب تجربه دارد. برخی از تحلیلهای مدیریت سرمایه باید شامل تجزیه و تحلیل دادوستدهای گذشته و بررسی روند سودآوری است. یکی از روشهای مناسب برای سرمایه گذاران تازه وارد آن است که برای آشنایی با توانایی های خود در انتخاب سهام به معامله روی کاغذ و تشکیل سبدهای آزمایشی بپردازند.
برخی از سرمایه­گذاران فروش سهام زیان ده را دشوار می­دانند. آنها چنین تصمیم را برابر با شکست توصیف می­کنند. چنانچه به زیان سهام نامناسب در سبد افزوده شود، بازده بدست آمده از گزینشهای خوب را از بین خواهد برد.
منبع : رهنمون سرمایه


همچنین مشاهده کنید