جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نفت تاریخ را ورق زد


نفت تاریخ را ورق زد
در هفته هفدهم لیگ برتر نفت آبادان برای نخستین بار در تاریخ لیگ، استقلال را در تهران و مقابل تماشاگران خود شکست داد. استقلال و نفت نخستین بار در سال ۱۳۵۲ در لیگ به مصاف هم رفتند و در ۳۴ سال گذشته دو تیم ۱۳ بار در تهران با هم بازی کرده بودند که نفت ۸ بار موفق به کسب تساوی از استقلال شده بود اما در چهاردهمین رویارویی دو تیم در تهران، آبادانی ها با پیروزی ۳-۲ یک برد تاریخی را در لیگ به نام خود ثبت کردند.
● ششصدمین بازی آبی ها در لیگ
استقلال تهران در هفته هفدهم لیگ برتر ششصدمین بازی خود در تاریخ لیگ را با شکست از نفت آبادان جشن گرفت! استقلال پس از پرسپولیس دومین تیم تاریخ لیگ است که ۶۰۰ بازی در لیگ انجام داده است. این تیم که به جز فصل ۷۲ در تمام ادوار لیگ حاضر بوده، در ۶۰۰ بازی ۲۹۸ برد، ۱۹۱ تساوی و ۱۱۱ باخت به دست آورده است. استقلال نخستین بار در سال ۴۹ مقابل آریا مشهد در لیگ به میدان رفت.
● خلافی جوانترین گلزن نفت
سعید خلافی با گلزنی مقابل استقلال جوانترین گلزن تاریخ نفت در لیگ برتر شد. خلافی که فرزند حمید خلافی مهاجم اسبق تیم های اهوازی در دهه ۷۰ است، در نخستین بازی ثابت خود برای نفت در حالی که ۱۷ سال و ۲۳۵ روز سن داشت، دو بار دروازه استقلال را گشود و نام خود را به عنوان جوانترین گلزن نفت در لیگ برتر ثبت کرد.
● نفت ۴۰۰ امتیازی شد
پیروزی نفت مقابل استقلال باعث شد تا شمار امتیازات این تیم در تاریخ لیگ از مرز ۴۰۰ امتیاز بگذرد. زردپوشان صنعت نفت آبادان که از سال ۱۳۵۲ وارد لیگ شده اند، طی ۱۶ دوره حضور در لیگ و انجام ۳۸۶ بازی موفق به کسب ۱۱۴ برد و ۱۳۱ تساوی شده و در مجموع ۴۰۲ امتیاز از لیگ کسب کرده اند.
● اولین پیروزی در کرج
تیم سایپا در هفته هفدهم لیگ برتر نخستین برد خانگی خود را جشن گرفت. سایپا که قبل از این بازی تنها تیم بدون برد در خانه لیگ بود، در هفتمین بازی خانگی خود در این فصل پیکان را شکست داد. سایپا در ۶ بازی قبلی خود مقابل تیم های ذوب آهن، مس و استقلال اهواز مساوی کرده بود و در ۳ بازی نیز مقابل سپاسی، برق و پگاه شکست خورده بود.
● گلزنی شیرین فراز
تیم شیرین فراز کرمانشاه پس از ۵ هفته موفق به گلزنی شد. این تیم که آخرین بار مقابل صباباتری گلزنی کرده بود، در بازی مقابل راه آهن در دقیقه ۸۸ از نقطه پنالتی گلزنی کرد و طلسم گل نزدن های این تیم پس از ۵۷۴ دقیقه شکسته شد. در فصل جاری رکورد بیشترین دقایق بدون گل زده با ۴۴۷ دقیقه توسط پگاه ثبت شده بود که شیرین فراز این رکورد را افزایش داد.
● دویستمین گل سایپا در لیگ برتر
سایپا پس از هفته ها ناکامی در بازی مقابل پیکان ضمن کسب یک برد و ۳ امتیاز موفق به ثبت دویستمین گل خود در لیگ برتر نیز شد. دویستمین گل نارنجی پوشان سایپا را میثم آرمیان به ثمر رساند. سایپا در ۱۸۴ بازی خود در لیگ برتر ۲۰۱ گل به ثمر رسانده و ۲۰۱ گل نیز دریافت کرده است و بدین ترتیب تراز گل این تیم به صفر رسید.
● مس با سومین مربی
تیم مس کرمان در هفته هفدهم با یک مربی جدید به میدان رفت. مهدی محمدی که سومین مربی مس در تاریخ لیگ برتر محسوب می شود، برای نخستین بار مقابل سپاسی هدایت نارنجی پوشان کرمانی را بر عهده داشت. نادر دست نشان در ۲۳ بازی و فرهاد کاظمی در ۲۲ بازی رهبری مس را در لیگ برتر بر عهده داشتند.
● سپاسی ناموفق مقابل مس
تیم سپاسی در سومین مصاف متوالی خود با مس کرمان باز هم موفق به گشودن دروازه این تیم نشد. مس تنها تیم لیگ برتری است که سپاسی هنوز موفق به گلزنی مقابل آن نشده است و رکورد ۲۷۰ دقیقه بدون گل زده برای تیم سپاسی ثبت شده است. دو بازی این دو تیم به تساوی بدون گل انجامیده و در یک بازی هم مس ۲ - صفر حریف را شکست داده است.
● رکورد تغییرات نیمکت
تیم شیرین فراز در هفته هفدهم برای سومین بار در طول فصل سرمربی خود را عوض کرد تا نیمکت این تیم متزلزل ترین نیمکت لیگ برتر باشد. ادموند یونانپور سومین سرمربی شیرین فراز در این فصل لیگ برتر محسوب می شود که در نخستین بازی خود یک امتیاز برای این تیم کسب کرد. میودراگ یسیچ و محمود فکری دو مربی قبلی این تیم بودند. با احتساب فراز کمالوند و اصغر شرفی، شیرین فراز در تاریخ یکساله خود تاکنون ۵ سرمربی داشته است که یک رکورد در فوتبال ایران محسوب می شود!
● اپیدمی گل به خودی در سپاهان
تیم سپاهان در بازی معوقه خود با ذوب آهن، با گل به خودی مدافع خود یک شکست سخت را پذیرا شد. این دومین بار بود که ذوب آهن همشهری خود را با گل به خودی شکست داد. در فصل ۸۳ نیز هادی عقیلی دروازه تیم سپاهان را باز کرد تا ذوب آهن پیروز شود. سپاهانی ها تاکنون ۶ بار در لیگ برتر به اشتباه دروازه تیم خود را گشوده اند که پس از تیم برق در این زمینه رکورددار هستند. نکته جالب اینکه این سومین بازی متوالی سپاهان بود که مدافعان زردپوش دروازه تیم خودی را گشودند که در تاریخ سپاهان بی سابقه است. هادی عقیلی در دو بازی جام باشگاه های جهان دروازه سپاهان را گشوده بود.
اصغر زارعی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید