پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


‌گرسنگان زمستان ۲۰۰۸


‌گرسنگان زمستان ۲۰۰۸
اساس گزارش سازمان خواروبار جهانی، فائو افزایش قیمت مواد غذایی جان بسیاری از مردم را در فقیرترین کشوهای درحال توسعه در معرض خطر قرار داده است.
براساس گزارش فائو در حال حاضر ۳۷ کشور جهان به دلیل مواجه با جنگ‌های منطقه‌ای و مصائب متعدد طبیعی با خطر بحران مواد غذایی روبه رو هستند. سازمان خواربار ملل متحد فائو در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده، قیمت جهانی غلات تا پایان سال ۲۰۰۷ بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
شرایط نامساعد آب و هوا در برخی از مناطق جهان و رشد تقاضا، مهم‌ترین علل افزایش قیمت غلات ارزیابی شده است. براساس این گزارش، ۸۲ کشور در حال توسعه تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی بیش از ۳/۹۰ میلیون تن انواع غلات وارد خواهند کرد که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۶ با رشد سه میلیون تنی روبرو خواهد شد و این مساله فشار زیادی را به قیمت جهانی غلات وارد خواهد کرد. بر این اساس، در حال حاضر ۲۸ کشور جهان از کمبود شدیدمواد غذایی رنج می‌برند. رییس سازمان خوار و بار ملل متحد فائو اعلام کرده، بیش از ۵۰۰ میلیون گرسنه در کشورهای آسیایی زندگی می‌کنند.
ژاک دیوف می‌گوید در حال حاضر بیش از ۸۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشورهای در حال توسعه (معادل ۱۷ درصد کل جمعیت جهان ) از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. وی تصریح کرد: «تلاش‌های زیادی برای کاهش گرسنگی و سوء‌تغذیه در سطح جهان صورت گرفته است و تلاش‌های کشورهای آسیایی کاملا موثر بوده است. نرخ گرسنگی در هند از ۳۹ درصد به کم‌تر از ۲۰ درصد رسیده است و این رقم در چین نیز از ۴۶ به کم‌تر از ۱۲ درصد کاهش یافته است.» دیوف می‌گوید: «با وجود موفقیت‌های کسب شده، بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از مردم آسیا در گرسنگی به سر می‌برند که این رقم بیش از دو سوم کل گرسنگان جهان است.»
در آفریقا نیز برنامهء جهانی‌غذا وابسته‌به‌سازمان‌ملل‌متحد اعلام‌کرده ۳۱۵میلیون‌یورو‌ظرف‌پنج‌سال‌برای‌تغذیهء مردم‌در جنوب‌آفریقا هزینه‌کرده‌است‌‌. برنامهء‌جهانی‌غذا بیش‌از دو میلیون‌تن‌مواد غذایی‌از بازارهای‌محلی‌برای‌توزیع میان‌مردم‌کشورهای‌فقیر منطقه‌خریداری‌کرده‌است‌.‌ برنامهء جهانی‌غذا، غلات‌،‌سبزیجات‌خشک‌، نمک‌و‌شکر از آفریقای‌جنوبی‌، زامبیا،‌مالاوی‌و موازمبیک‌خریداری‌کرده‌است. منطقهء جنوب‌آفریقا از سال‌۲۰۰۲ تاکنون‌شاهد بحران‌‌های‌غذایی‌متعدد بوده‌است.‌‌»
در افغانستان نیز مشکل قحطی و گرسنگی همچنان بسیاری از مردم را در آستانهء سال ۲۰۰۸ تهدید می‌کند به گونه‌ای که دولت مجبور شده مراکز استراتژیک مواد غذایی برای پیشگیری از کمبودهای احتمالی، بروز قحطی در کشور تاسیس کند.
دولت می‌گوید احداث مراکز مزبور، برای پیشگیری از بروز مشکلات، است. هم‌اکنون ‌ ۲۱۰‌تن مواد غذایی از طریق سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد در کابل موجود است. سال گذشته افغانستان با کمبود دو میلیون تن گندم روبه‌رو بود. ناامنی، فساد اداری، اعلام حالت اضطراری در پاکستان و اخذ مبالغ خارج از ضوابط قانونی از رانندگان و اقتصاد مبتنی بر تجارت آزاد باعث کاهش قدرت خرید مردم در تامین نیازهای خود شده است.
در حال حاضر افغانستان سالانه به شش میلیون و ‌ ۱۱۰ ‌هزار تن غلات نیاز دارد که امسال‌ ۵/۶ ‌میلیون تن آن تولید شده است. این کشور غلات مورد نیاز را از کشورهای آسیای جنوبی و آسیای میانه تامین می‌کند.
در سوریه نیز صدها هزار عراقی که از جنگ فرار کرده و به کشور همسایه پناه برده‌اند، در انتظار کمک‌های غذایی هستند زیرا دولت سوریه نیز خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست مدیر اجرایی سازمان جهانی غدا وعده داد که این نهاد بین‌المللی، بر تلاش خود برای تامین نیازهای اصلی غذایی شماری از پناهجویان عراقی مقیم سوریه خواهد افزود: «جوزت شیران» همچنین جامعهء بین‌المللی را به حمایت فوری از اقدامات امدادرسانی غذایی به پناهندگان عراقی نیازمند فراخوانده است. برنامهء جهانی غذا مهم‌ترین سازمان بین‌المللی فعال در امور انسانی به شمار می‌رود. حدود ‌۹۰ ‌میلیون نفر بزرگسال، همچنین ‌ ۵۸‌ میلیون کودک گرسنه در ‌ ۸۰‌ کشور جهان از کمک‌های غذایی این نهاد برخوردار هستند.
شمار عراقی‌های ناتوان از تامین نیازهای اساسی غذایی خود، به علت فشارهای ناشی از افزایش جمعیت مهاجران عراقی در سوریه رو به ازدیاد است. به گفتهء شیران، بررسی برنامهء جهانی غذا که با همکاری صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف»، کمیساریای امور پناهندگان و سازمان هلال احمر سوریه، صورت گرفت، نشان داد که بالغ بر ‌ ۱۱۴‌هزار پناهجوی عراقی در سوریه نیازمند دریافت کمک‌های اساسی غذایی هستند. به گفتهء مقامات سوری، کمساریای عالی امور پناهندگان و برنامهء جهانی غذا با همکاری سازمان هلال احمر سوریه هر ماه، کمک‌های غذایی در اختیار هزاران پناهجوی عراقی می‌گذارند. تولید جهانی غلات سال گذشته با ۳/۵ درصد رشد به بیش از دو میلیارد تن رسید. فائو تخمین‌زده است که در سال جاری شاخص نرخ مواد غذایی ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در سال جاری قیمت غله در مقایسه با سال‌های قبل بسیار افزایش یافته است و این افزایش بی‌سابقه بر زنجیرهء عرضهء غله در سطح جهان تاثیر خود را خواهد گذاشت.
از دههء ۸۰ به بعد قیمت مواد خوراکی با رشد بیش‌تری افزایش داشته و این مساله باعث افزایش نرخ تورم شده است. در کشورهای بسیار فقیر، سیل و خشکسالی که با تغییرات آب و هوایی در ارتباطند، به کشاورزان خسارات زیادی زده است. افزایش قیمت نفت و تقاضای بیش‌تر برای سوخت‌های زیستی ( bio-fuels ) از دیگر دلایلی است که موجب خسارات کشاورزان شده است.
ژاک دیوف، مدیرکل فائو گفته است، در حال حاضر این خطر جدی وجود دارد که مردم کشورهای درحال توسعه نه تنها به دلیل افزایش قیمت‌ها بلکه همچنین به دلیل ارسال کم‌تر کمک‌های غذایی برای این کشورها با فقدان مواد خوراکی روبه‌رو شوند. در سطح جهانی دولت‌ها تعرفه‌های گمرکی برای واردات محصولات عمده کشاورزی را کاهش داده‌اند تا از از تاثیر این افزایش قیمت‌ها بکاهند اما این تدابیر برای کشورهای بسیار فقیر جهان کارساز نیست.فائو خواستار اقدام فوری برای کمک به کشاورزان کوچک در این کشورها شده است. فائو می‌گوید که برای افزایش سطح تولیدات کشاورزی محلی کشاورزان کوچک باید به بذر، کود و دیگر کمک‌ها دسترسی داشته باشند.
رییس فائو گفته است، بدون این حمایت‌ها کشاورزان فقیر و خانوادهء آن‌ها در کشورهایی که بیش‌ترین خسارات را دیده‌اند، قادر به مقابله با مشکلات نخواهند بود.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید