جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


میزبان افسانه ای


میزبان افسانه ای
تا «شب یلدا» چند روزی بیشتر نمانده و حتما شما نیز به مانند تمام ایرانیان در حال آماده شدن برای برگزاری هرچه بهتر مراسم بلندترین شب سال، هستید. بطور معمول و مرسوم در چنین شبی، اکثر ایرانی ها یا مهمان دارند یا به مهمانی می روند و خلاصه اینکه بازار مهمان و مهمان بازی گرم گرم است. و البته تردیدی نداریم که شما نیز مانند بقیه ایرانی ها فرد مهمان نوازی هستید و مطمئنا درباره اینکه ایرانی ها به این خصوصیت مثبت شهره عالم هستند، مطالب مختلفی شنیده و یا خوانده اید. همچنین بعید به نظر می رسد کسی در ایران زندگی کند و عبارت «مهمان حبیب خداست» را نشنیده باشید. اینکه چرا و چگونه ایرانی ها به این خصلت معروف شده اند و ریشه تاریخی و فرهنگی آن چیست و یا اینکه این خصلت هنوز در فرهنگ ما پایدار مانده است یا نه و... بحثی مفصل است که در این مقال نمی گنجد. اما چنانچه تمایل دارید دوستان و آشنایان برای آمدن به منزل شما انگیزه پیدا کنند، به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با همراه باشید و به پیشنهادات ما فکر کنید. زیرا برای رسیدن به چنین مقصودی باید تلاش کنید و منزل خود را به وسایلی مجهز کنید که مهمانان تصور کنند در منزل خودشان هستند و کاملا راحت باشند. البته منظور ما این نیست که خانه خود را به هتل تبدیل کنید، بلکه با ایجاد تغییراتی کوچک، مهمان شما چه ۵ دقیقه در منزل شما باشد، چه ۵روز و ۵هفته، متوجه مهمان نوازی شما خواهد شد.
● در اتاق نشیمن
▪ مجله و روزنامه:
در اتاق نشیمن وجود چیزی برای خواندن که جالب، قابل فهم و متدوال باشد، ضروری است. می توانید مجله هایی که بی طرف بوده و نسبتا جذاب هستند را بر روی میز قرار دهید. به عنوان مثال یک روزنامه که مهمانان بتوانند اخبار روزانه را مطالعه کنند و مجله ای که بتواند آن ها را سرگرم کند.
▪ کتاب رومیزی:
بیشتر افراد شاید اصلا به این کتاب توجهی نکنند، اما اگر شما چنین کتابی را بر روی میز قرار ندهید میز خالی به نظر می رسد. موضوع کتاب می تواند هر چیزی باشد و بهتر است پر از عکس باشد. اینطوری مهمان ها، شما را بهتر می شناسند. اگر کتاب در مورد سرگرمی مورد علاقه شما باشد که چه بهتر. این امر باعث می شود که بتوانید به راحتی با هم در مورد آن به صحبت بنشینید.
▪ پتو:
یک پتو بر روی مبل راحتی بگذارید. برای یک شب سرد، یک چرت کوتاه و تماشای فیلم های مهیج و ترسناک مفید است.
▪ بالشتک (کوسن):
یک مبل باید اول راحت باشد و بعد ظاهر زیبایی داشته باشد. مبل راحتی شما باید هر دوی این موارد را دارا باشد، و بالشتک به انجام این کار کمک می کند. یا این کار به مهمانان خود نشان می دهید که هم سلیقه خوبی دارید و هم به نوعی مبل شما برایشان راحت تر جلوه می کند.
▪ موزیک های متفاوت:
این برای مجموعه شخصی شما نیست، تنها برای ایجاد یک حال و هوای دیگر در خانه است. کمی سنتی، کلاسیک، موسیقی های محلی و آهنگ های ملایم به شما در انجام این کار کمک می کند.
در اتاق مخصوص مهمان
▪ یک جعبه دستمال کاغذی:
همه مردم عطسه می کنند، آب دهان خود را بیرون می ریزند و حشرات موذی را می کشند. اما در چنین مواقعی که نمی خواهید به دنبال دستمال بگردند. پس لطفا آن ها را در دسترس قرار دهید.
▪ ملحفه های تمیز:
شما باید قبل از اینکه مهمان ها از راه برسند تمام ملحفه ها را تعویض کنید. در غیراینصورت این کار شما ممکن است به عنوان نوعی بی ادبی تلقی شود.
▪ حوله های تمیز:
مثل ملحفه در مورد حوله نیز نمی توان بحث کرد. اگر می خواهید با این قضیه برخورد فوق العاده ای داشته باشید می توانید چند دست حوله تمیز بیرون بگذارید تا مهمانان بتوانند هر روز از یک حوله تمیز استفاده کنند.
▪ تلفن:
درست است که بیشتر افراد این روزها از تلفن همراه استفاده می کنند، اما اشکالی ندارد که یک گوشی تلفن در اتاق آن ها قرار دهید. زیرا ممکن است سرویس دهی گوشی آن ها در محل زندگی شما چندان رضایت بخش عمل نکند.
▪ ساعت رومیزی:
کمتر اتفاق می افتد که افراد در مسافرت با خود ساعت حمل کنند. اما همیشه روزهایی هست که باید سر موقع در جایی حاضر شوند (به ویژه روز آخر) ساعت رومیزی زحمت بیدار کردن آن ها را از دوش شما بر می دارد.
● در آشپزخانه
▪ آب یخ:
بیشتر مردم دوست ندارند از شیر آب بخورند. شما باید آب تصفیه شده به آن ها بدهید. اگر دستگاه تصفیه ندارید، می توانید از شیر آب پر کنید و آنرا در یخچال قرار دهید یا از آب های معدنی استفاده کنید.
▪ نوشیدنی:
زمانی که برای شما مهمان می آید اولین چیزی که به آن ها تعارف می کنید، یک لیوان نوشیدنی است. اما اگر یک منوی کامل از نوشیدنی های مختلف را به آن ها ارائه دهید مسلما احساس بهتری پیدا می کنند. لازم نیست همه نوشیدنی ها در یخچال شما پیدا شود، اما نوشیدنی های اساسی را داشته باشید: آب میوه، نوشابه های گازدار(رژیمی و معمولی).
▪ ظروف تمیز:
هیچ کس دوست ندارد زمانی که به منزل شما می آید شروع به شستن ظرف ها نماید و یا منتظر بنشیند تا شما این کار را انجام دهید. بشقاب و قاشق چنگال باید در قفسه های مخصوص به خودشان قرار داشته باشند نه در سینک ظرفشویی.
▪ سطل زباله (همراه با کیسه زباله):
این مورد بیشتر به درد خودتان می خورد تا مهمان ها. آن ها زباله تولید می کنند. اگر نمی خواهید که همه چیز بر روی زمین ریخته شود، پس بهتر است از سطل زباله استفاده کنید. اگر نمی خواهید وقت زیادی را صرف تمیز کردن سطل بکنید، داخل آن یک عدد کیسه زباله قرار دهید.
● در دستشویی
▪ حوله های تمیز:
حتی اگر مهمان ها فقط سالی یک بار به خانه شما می آیند، داشتن یک دست حوله تمیز ضروری است. هیچ کس دوست ندارد با دست های خیس از دستشویی بیرون آید. شلوار جایگزین مناسبی برای حوله به شمار نمی رود.
▪ صابون مایع:
شستن دست ها نشان دهنده رعایت پاکیزگی است و انجام آن ضروری می باشد. شستن دست ها در پیشگیری از بیماری ها نیز موثر است. با مقدار کمی صابون می توانید خود و مهمان هایتان را پاکیزه و سلامت نگاه دارید.
▪ مسواک باز نشده جدید:
آیا تا به حال اتفاق افتاده که در زمان مسافرت رفتن مسواک خود را در خانه جا گذاشته باشید؟ مطمئنا مهمان ها می توانند بروند از مغازه برای خودشان یک مسواک بخرند، اما اگر شما یک مسواک باز نشده داشته باشید، نشان می دهد که برای آن ها ارزش قائل بوده و از قبل به فکرشان بودید.
▪ خوشبوکننده هوا:
دستشویی مکانی پر از بوهای متعفن است. اما بهتر است مهمان شما از این بوها به مشامش نرسد. اسپری های خوشبوکننده هوا می توانند در این مورد به شما کمک کنند.
▪ دستمال کاغذی:
هیچ چیز شرم آورتر از نداشتن دستمال کاغذی نیست. مقدار زیادی از آن را در دستشویی، جاییکه کاملا قابل رویت باشد، قرار دهید.
▪ سشوار:
اگر کسی در مسافرت بوده و چند روزی برای استراحت به خانه شما آمده، سشوار یکی از نیازهای اساسی او است. پس اگر کچل هم هستید یکی از آن ها را در دسترس مهمان تان قرار دهید.
▪ دارو:
در مورد شکم و سر فکر کنید. در جعبه داروها حتما قرص های سردرد، دل درد و قرص ضداسهال داشته باشد.
▪ گوش پاک کن:
اگر مهمان ها مسافت زیادی را برای رسیدن به خانه شما طی کرده باشند، قطعا گوش آنها هوا و گرد به خود گرفته، پس وسیله مورد نیاز برای تمیز کردن را در اختیارشان قرار دهید.
▪ کرم مرطوب کننده:
این ماده استفاده های متفاوتی دارد. از چرب کردن لب ها گرفته تا مراقبت از پوست و...، بنابراین به مهمان هایتان لطف کنید و آن را در معرض دید قرار دهید.
سایر ملزومات
▪ جوراب و دمپایی روفرشی:
این دو مورد مثل شکر و تخم مرغی که برای درست کردن کیک لازم هستند جز» ضروریات به شمار می روند. کمتر کسی آن ها را در اختیار مهمانانش قرار می دهد، اما اگر شما این کار را انجام دهید تبدیل به یک میزبان افسانه ای می شوید.
▪ لباس های اضافه:
در این مورد هر کاری که از دست تان برمی آید انجام دهید. لازم نیست که بروید بیرون و آن ها را از نو خریداری کنید چراکه همه ما لباس هایی داریم که دیگر از آن ها استفاده نمی کنیم. پس بهتر است آن ها را برای مهمانی که چمدان لباس هایش را گم کرده کنار بگذارید.
● نکته پایانی
اجازه دهید مهمان ها احساس کنند که در خانه خودشان هستند. شاید شما هم متوجه این مسئله شده اید که شاید برخی از مواردی که ذکر شد واجب و ضروری هستند و مابقی می تواند نباشد، اما فراموش نکنید که مردم برای جزئیات اهمیت بسیاری قائل هستند. کسی نمی تواند شما را مجبور به انجام چنین کارهایی بکند، اما اگر می خواهید از خود خاطره خوشی در ذهن آن ها به یادگار بگذارید، ارزش کمی تلاش اضافه را دارد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید