پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

احمدی‌نژاد هیچ خدمتی به ایران نکرد


احمدی‌نژاد هیچ خدمتی به ایران نکرد
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی پس از بازدید از خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی مشروح به سوالات خبرنگار ما درباره عملکرد مجلس ششم، پرونده هسته ای، ارزیابی عملکرد دولت نهم، پیش بینی ترکیب مجلس هشتم و آخرین ائتلاف‌ها و انشعاب‌ها در جبهه دوم خرداد پاسخ گفت.
حسین مرعشی سخنگو و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است، حزبی که جمعی از منسوبان و مدیران هاشمی رفسنجانی در آستانه انتخابات مجلس پنجم تشکیل دادند تا بتوانند با حضور خود در مجلس، یاریگر برنامه‌ها و خط مشی اقتصادی رئیس جمهور وقت شوند، چرا که برنامه‌های اقتصاد باز هاشمی را اکثریت نمایندگان مجلس چهارم برنمی‌تافتند.
کارگزاران موفق به تشکیل فراکسیونی قدرتمند در مجلس پنجم شد به گونه‌ای که برخی تحلیلگران، ریشه ظهور و بروز دوم خرداد را از این مجلس می‌دانند. گرچه در ماه‌های ابتدایی پس از دوم خرداد، یاران هاشمی نقش پررنگی در کابینه خاتمی ایفا کردند اما رفته رفته گسست‌ها نمایان شد، چنانچه انتخابات مجلس ششم به میدان رویارویی هواداران و نزدیکان محمد خاتمی با هاشمی که اورا «پدر معنوی» کارگزاران می‌خوانند بدل شد. شش سال پس از انتخابات مجلس ششم و در هنگامه انتخابات ریاست جمهوری نهم این اختلافات عیان تر و مشخص تر شد و نشان داد گذر ایام نتوانسته است گرد کدورتها را از بین ببرد.
مرعشی که فردی صریح و گشاده رو است به ما می‌گوید که زمانه همه را ادب کرده است! با آنکه در حین بازدید حسین مرعشی از خبرگزاری فارس یا در بخش‌هایی از مصاحبه با شوخی‌ها و بذله گویی‌های مکرر او خندیدیم اما در گوشه‌هایی از مصاحبه آن چنان عصبانی شد و از کوره در رفت که هیچ نشانی از آن چهره همیشه بشاش نبود. مرعشی در جاهایی از اظهاراتش بخصوص در باره احمدی نژاد و دولت نهم قضاوت‌های تندی دارد که مخاطبان خود در باره آن قضاوت خواهند کرد، در هر حال مشروح گفتگوی ۹۰ دقیقه‌ای ما را با سخنگوی کارگزاران بخوانید.
▪ از آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان پدر معنوی کارگزاران نام برده می‌شود، آیا شما این عنوان را قبول دارید؟
ـ مرعشی: ما اجازه شروع کارمان را از هاشمی گرفتیم،چون ایشان قبل از آن تشکیل حزب را منع کرده بودند. ما افکار هاشمی را به عنوان افکار سازنده و مفید برای کشور تعقیب کرده و می‌کنیم اما هیچ گاه هاشمی خود مسئولیتی در مورد مواضع حزب نداشته و ندارند و این ما هستیم که خود را بی نیاز از مشورت هاشمی نمی‌دانیم.
▪ چه میزان حزب کارگزاران تحت تاثیر سیاست گذاری‌های آقای هاشمی رفسنجانی است؟
ـ مرعشی:در ۱۲ سال گذشته حتی در یک مورد آقای هاشمی در تصمیم گیری‌های حزب دخالت نکرده‌اند، نه ما انتظار داشتیم و نه ایشان شان خود می‌دانستند. اشتراک، اشتراک هدف است. استراتژی هاشمی، سازندگی و توسعه ایران است و ما نیز همین استراتژی را داریم.
▪ حتی به عنوان یک مشاور امین در سیاست‌های حزبی از ایشان نظر نخواستید؟
ـ مرعشی:در کارهای حزبی نه اما در سیاست‌های کلی کشور ما خود را بی نیاز از مشورت با ایشان نمی‌دانیم.
▪ آیا مثلثی به نام کروبی، هاشمی و خاتمی را قبول دارید؟
ـ مرعشی: مثلث که وجود دارد البته اگر به معنای همکاری باشد. این همکاری در یک فرآیند وجود دارد اما نه به صورت یک اتفاق سیاسی و ائتلاف سیاسی. هاشمی،کروبی و خاتمی هر سه درفرآیندی که منجر به یک انتخاب با شکوه، عادلانه و آزادانه باشد هم نظر هستند. هر کدام اما در نقش جداگانه اما مکمل یکدیگر. هاشمی به عنوان فردی که حفظ نظام جمهوری اسلامی برای ایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است حساسیت دارد و نظام را به نوعی فرزند خود و نظام را جزئی از وجود خود، و خود را جزئی از نظام می‌داند. برداشت شان این است که برگزاری یک انتخابات باشکوه، مثل همه دوران گذشته پشتوانه‌ای برای نظام است و از زاویه دفاع از نظام به یک انتخابات آزاد و عادلانه می‌اندیشند و اینکه فرصت برای همه وفاداران به انقلاب داده شود که در این انتخابات شرکت کنند.
خاتمی عملاً در نقش یک رهبر برای بخش وسیعی از گروه‌های سیاسی اصلاح طلب که در قالب ائتلاف با راهنمایی و هدایت خود شکل گرفته و علاقمند است اصلاح طلبان به عنوان همراهان ایشان در انتخابات فعال باشند و به پیشبرد امور کشور کمک کنند.جناب آقای کروبی هم به عنوان یکی از شخصیت‌های سیاسی پرسابقه و هم به عنوان دبیر کل یک حزبی که در دوران اخیر متولد شده علاقمند هستند و به انتخابات می‌اندیشند. این سه بزرگوار دارای یک اشتراک هدف هستند که حالا شاید در بیرون این اشتراک هدف که در حرف‌ها و سخنان بیان می‌شود عده‌ای فرض را بر هماهنگی سیاسی می‌دانند اما این به مفهوم یک ائتلاف استقرار یافته نیست این در واقع یک هم جهتی است.
▪ اما روزنامه‌های جبهه دوم خرداد، هاشمی را به نفع خود در جریان اصلاح طلب مصادره کردند و بنا به برخی خبرها این مصادره موجب ناراحتی آقای هاشمی هم شده است.
ـ مرعشی: آنچه من همواره بر آن تاکید کرده‌ام و در جبهه دوم خرداد نیز که من عضو آن هستم این وضعیت پذیرفته شده است،هاشمی به هیج کدام از جناحها تعلق ندارد در عین اینکه تعلق نیز دارند. یعنی هم موید حرکتهای معقول و منطقی جناح اصلاح طلب هستند و هم طرفدار حرکتهای معتدل جناح اصول‌گرا،و به معنای واقعی یک شخصیت فراجناحی است.این موضوع پذیرفته شده‌ای است، حالا شاید یک سردبیر و نویسنده برداشت غلیظ تری داشته باشد.
▪ در مصاحبه‌ای گفتید که مجلس ششم را مجلس رادیکال می‌دانم، مصادیق این رادیکالیسم چه بود؟
ـ مرعشی: مجلس ششم مجلس پر تحرکی بود، افکار جدیدی آمده بود و وارد عرصه سیاستهای کشور شده بود و جوانترهایی که تازه وارد عرصه سیاسی شده بودند به دنبال راهی می‌گشتند برای ابراز وجود و علاقمند به نو آوری‌هایی در مسائل مدیریتی و سیاسی کشور بودند.
▪ یعنی معتقدید آنها به دنبال نوآوری بودند نه حرکت‌های رادیکال؟
ـ مرعشی: من در مجلس ششم و به عنوان عضوی از آن، ممکن است اختلافهایی در روش‌ها با دوستانی که مدیریت مجلس را به عهده داشتند، داشتیم ولی کسی که قصد حرکتی خارج از چارچوب‌های نظام را داشته باشد ندیدم.
▪ نظر شما درباره مواضع همه نمایندگان مجلس ششم اینگونه است؟
ـ مرعشی: مواضع فردی همواره وجود داشته و نطق‌های پیش از دستور هیچ مجلسی قابل پیشگیری نیست اما آنچه خود را در طرح‌ها و لوایح نشان می‌داد و بعضا هم محل اختلاف می‌شد مثل حذف نظارت استصوابی که یکی از مسائلی بود که در طی عمر مجلس ششم همواره مطرح بود. حتی در یک دوره‌ای من و آقای سلیمانی نماینده کنگاور و آقای محتشمی نماینده کروبی شدیم و از از طرف شورای نگهبان هم آقای مومن و عزیزی و علیزاده دیدار و مفصل صحبت کردیم، در مجلس کسی نبود که بگوید نظارت شورای نگهبان نباید نظارت موثری باشد اما اختلاف این بود که ما می‌گفتیم نظارت موثر در چهارچوب قانون، و حتی آقای مومن و عزیزی هم پذیرفتند، ولی بعد شورای نگهبان آن را نپذیرفت و رد کرد و می‌گفت حتما باید کلمه استصوابی بیاید، ما به عنوان معتدلین مجلس می‌گفتیم که بالاخره این نظارت استصوابی چون متکی به تفسیر شماست حدش کجاست؟ بعضی‌ اقوال از شورای نگهبان این بود که دامنه نظارت استصوابی حتی مشمول نمایندگان حاضر در مجلس نیز می‌شود. یعنی اگر نماینده‌ای از نظر شورای نگهبان هنجار شکن بود، می‌تواند او را از مجلس اخراج کنند.مجلس ششم نظارت استصوابی را بر نمی‌تافت یا در قضیه مطبوعات خوب اختلاف نظر بود که آیا با قوانین جرایم و نا امنی‌های اجتماعی می‌توان با مطبوعات برخورد کرد یا نه؟
● تحصن نمایندگان را یکی از جلوه‌های حرکتهای رادیکال می‌دانم
▪ آیا شما تحرکاتی چون تحصن را از مصادیق رادیکال بودن نمی‌دانید؟
ـ مرعشی: من تحصن را نمی‌پذیرفتم و آن را یکی از جلوه‌های حرکتهای رادیکال می‌دانم. به نظر من در جمهوری اسلامی نباید چنین روش‌هایی را انجام می‌دادیم.
▪ آیا شما به عنوان حزب کارگزاران با حزب مشارکت در اهداف مجلس ششم مشترک بودید؟
ـ مرعشی: ما، یعنی هم دوستان کارگزاران و هم اکثر هم پیمانانمان در جبهه دوم خرداد، ما همین امروز هم اگر قرار باشد که رفراندومی برگزار شود که چه نظامی در ایران برقرار شود باز هم معتقد به همان جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر هستیم. اگر بحث شود که آیا قوانین باید اسلامی باشد؟ می‌گوییم حتما باید قوانین با اسلام منطبق باشد،اگر بگویند این اسلامی بودن هم باید تحت نظارت فقهای شورای نگهبان باشد می‌گوییم بسیار عالی باید باشد.
در مجلس ششم در سطح طرح‌ها و لوایح اختلاف نظر عمده‌ای نداشتیم،البته مجلس با شورای نگهبان خیلی دچار اختلاف بود. طبیعی هم بود بالاخره نظرات کارشناسی متفاوت بود، تقدم و تاخر در اولویت‌ها برایمان مهم بود، اما آنچه مجلس ششم با آن مواجه بود این مسئله بود که حتی حرفهای حسابی که مجلس ششم داشت( مورد توجه نبود). ببینید در واقع یک تصمیم در شورای نگهبان گرفته شده بود که نباید قانونی در مجلس ششم به نتیجه برسد. من یک شب با آقای مومن هم صحبت کردم و به دوستان شورای نگهبان هم گفتم. اکنون می‌ر‌سیم به اینکه اکثر نمایندگان شورای اسلامی قانونی تصویب کردند که مثلا صدا و سیما بابت پخش مسابقات حرفه‌ای باشگاه‌ها باید بخشی از درآمد خود را به این باشگاهها بدهد. مثلاً بازی استقلال و پیروزی، چون در واقع این باشگاه‌ها هستند که این برنامه را تولید کردند و مشتری جلب کردند، اما شورای نگهبان می‌گوید چون صدا و سیما وابسته به رهبری است این خلاف شرع است. من به آقای مومن گفتم که دین خدا را صرف دعوای لاریجانی و فدراسیون فوتبال نکنید. کما اینکه مردم را نباید صرف این دعواها کرد. یعنی ما اصلاح طلبان هم نباید بیاییم بگوییم همه مردم مال ما،یعنی در جناح مقابل ما هیچ کس معتقد به مردم نیست؟ هیچ کس مردمی نیست؟
▪ پس به نظر شما شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس نظر سیاسی می‌داد تا فقهی؟
ـ مرعشی: قطعا اینطور است، وقتی شورای نگهبان در جایگاهی است که این مسند تشخیص مغایر و موافق اسلام است نباید تفکیک کند،نباید بگویند صدا و سیما وابسته به رهبری است ولی باشگاه‌ها نیستند همه نظام متعلق به رهبری است.اگر ولایت را منشا مشروعیت بدانیم، این ولایت در تمام ارکان نظام بخش دولتی و غیر دولتی ندارد،درجه یک و دو ندارد، صرف اینکه صدا و سیما منصوب مستقیم رهبری است اما دولت منصوب رئیس جمهور است،من فکر می‌کنم ما دعواهای شخصی و گروهی خود را باید داشته باشیم، کشمش‌ها و رقابت‌ها را داشته باشیم برای حداکثر کردن منافع خود و حداکثر کردن منافع کشور. خوب این طبیعی است که من رقابت‌ می‌کنم و آقای باهنر هم رقابت می‌کند هر دو برای اینکه رای بیشتری کسب کنیم تلاش می‌کنیم خدمت بیشتری کنیم و طبیعی است که کشور در مجموع نفع می‌برد.اما نه من حق دارم چون مردم گرایش بیشتری به من دارند مردم را چماق کنم بر سر رقیب و نه رقیب حق دارد اسلام را چماق کند بالای سر من. اینها موضوعات اصلی مورد اختلاف ما در مجلس ششم بود.
▪ واقعا شما می‌گوید دراین قضیه صدا و سیما برخورد شورای نگهبان سیاسی بوده؟
ـ مرعشی: شما بگویید؟ شما قضاوت کنید! ما به عنوان نمایندگان ملت تشخیص دادیم که باشگاه ورزشی که باعث جذب بیننده برای صدا و سیما شده بر اساس عرف دنیا، اگر پولی خواست صدا وسیما باید به آنها بدهد این کجایش مغایر اسلام است؟
▪ من هم می‌توانم این اتهام را بزنم که چون مجلس با صدا وسیما مشکل سیاسی داشت می‌خواست بودجه صدا و سیما را کاهش دهد.
ـ مرعشی: اگر می‌خواستیم که بودجه اش را کم می‌کردیم.
▪ که بودجه شورای نگهبان و صدا و سیما را کاهش هم دادید؟
ـ مرعشی: نه، وقتی که صدا و سیما اطلاعیه بدهد علیه مجلس ، مردم می‌فهمند که نمایندگانشان بودجه‌اش را کاهش داده‌اند.
● زمانه همه را ادب کرده است
▪ در یکی از مصاحبه‌های اخیرتان گفته اید خودخواهی‌ها سرمایه‌ تحول خواهی در ایران را نابود کرد، مصادیق آن خودخواهی‌ها چه بود؟
ـ مرعشی: رقابت‌های درون گروهی و انشقاقی بود که در انتخابات ریاست جمهوری نهم رخ داد. در مجلس اختلاف چندانی نداشتیم اما در انتخابات نهم انشقاق ایجاد شد، در مجلس همه با هم صمیمی بودیم.
▪ این خودخواهی که می‌گویید الان هم وجود دارد؟
ـ مرعشی: نه،بالاخره زمانه همه را ادب کرده است.
▪ ولی برخی از اصلاح‌طلبان که عضو ستاد ائتلاف نیستند شما را متهم به انحصار‌طلبی و خودخواهی می‌کنند.
ـ مرعشی:نه اینگونه نیست همه با یکدیگر دوباره صمیمی شدیم.
● نباید در برابر تندروی‌های شورای نگهبان سکوت می‌کردیم
▪ جایی گفته بودید که عدم ایستادگی بر شعار اعتدال و میانه روی و سکوت در برابر تندروی‌ها بزرگترین اشتباه حزب کارگزاران بود، کجا بر شعار اعتدال نایستادید وکجا در مقابل تندروی‌ها سکوت کردید؟
ـ مرعشی:این جمله را قبول دارم و روی حرفم هستم، اما الان خیلی خاطرم نیست، الان هم که قرار نیست بر علیه حزب خودمان مصاحبه کنم.
▪ آیا واقعا عدم ایستادگی بر شعار اعتدال در حزب کارگزاران بوده یا در جریان اصلاح طلبی بوده؟
ـ مرعشی: نه در خصوص حزب کارگزاران گفتم.
▪ یعنی در حزب کارگزاران هم تندروی بوده که شما بر پای شعار اعتدال نایستادید؟
ـ مرعشی: نه اینکه در حزب ما تندروی بوده ،به هر حال ما باید از اعتدال دفاع بیشتری می‌کردیم.
▪ کجاها سکوت کردید؟
ـ مرعشی: ما نباید در برابر تندروی‌های شورای نگهبان برای رد صلاحیت‌های وسیع سکوت می‌کردیم، باید اعتراض جدی‌تری می‌کردیم.
▪چرا در مقابل برخی اظهارات تند افراد واکنش نشان ندادید؟
ـ مرعشی: چه اظهاراتی مشخصا بگویید؟
▪ سخنان ساختار شکنانه‌ای چون رفراندم و عبور از خاتمی به دلیل تفسیر جامعه مدنی به مدینه النبی و ...
ـ مرعشی: عبور از خاتمی که در مجلس طرح نشد، هیچ نطقی در مجلس نداریم که بگوید بیایید از خاتمی عبور کنیم، حتی عبور از خاتمی که برای ما اصل نیست. خاتمی برای ما اصالت به این مفهوم ندارد که کسی اگر از او عبور کرد علیه او موضع بگیریم،نظرشان است.
▪ آنها می‌گفتند چون خاتمی در چارچوب نظام کار می‌کند و در خدمت نظام است باید از او عبور کرد.
ـ مرعشی:نه آنها انتقادشان به روش‌های خاتمی بود، خود آقای خاتمی هم تصور نمی‌کنم که عبور از خود را عبور از نظام بداند، من هم که مسئول حرف آنها نیستم.
▪ ولی آنها در جبهه شما بودند؟
ـ مرعشی: نه، جبهه ثبت شده رسمی که نداشتیم، افراد مختلف بودند و اظهار نظر می‌کردند اظهار نظر مردم از نظر ما آزاد است.
▪ یعنی در مقابل هر اظهار نظری...
ـ مرعشی: ما که در خصوص هر صحبتی نباید اظهار نظر کنیم.
▪ شما در روز‌های اخبر در مصاحبه‌ای گفتید که در مجلس ششم دچار فرصت‌سوزی شدید ، بالاخره مصادیق آن را باید تعیین کنید.
ـ مرعشی: قرار نیست که شما گفته‌های چند سال پیش من را بیاورید و بگویید. انسان در طول ۲۰ سال ممکن است حرفهای متفاوت زده باشد من که همه آنها خاطرم نیست.
▪ این صحبت اخیر شماست. حالا آیا واقعا در مجلس ششم شما دچار فرصت سوزی شدید؟
ـ مرعشی:خوب باید در این مورد فکر کنم، الان چیزی خاطرم نیست و صحبتی نمی‌کنم.
▪ برخورد آقای هاشمی بعد از مناظره شما با آقای کلهر(در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری نهم) چگونه بود اظهار نظری، سخنی..
ـ مرعشی:برخورد خاصی نبود هیچ صحبتی نشد و به سکوت برگزار شد. من هنوز هم مدافع مناظره با کلهرم،‌از صدا و سیما هم تقاضا می‌کنم آن مناظره را یکبار دیگر پخش کنند.
● احمدی‌نژاد هیچ خدمتی به ایران نکرد
▪ آیا پیش‌بینی به دور دوم کشیدن انتخابات ریاست جمهوری را داشتید؟
ـ مرعشی: طبیعی بود بالاخره این یکی از گزینه‌ها بود.
▪ و پیش‌بینی‌تان از رقبا که بود؟
ـ مرعشی: فرضمان این بود که به طور قطع‌ هاشمی نفر اول می‌شود البته فکر نمی‌کردیم احمدی‌نژاد به دور دوم بیاید.
▪ کدام کاندیداها را احتمال می‌دادید؟
ـ مرعشی:کروبی را فکر نمی‌کردیم اما معین و قالیباف را پیش‌بینی می‌کردیم.
▪ دوست داشتید با کدام کاندیداها رقابت کنید؟
ـ مرعشی: با احمدی‌نژاد
▪ خوب بازنده می‌شدید.
ـ مرعشی: خوب معلوم نبود بازنده شویم فکر نمی‌کردیم مردم ایران این‌ همه بدشانس باشند.
▪ چرا ؟ مردم رای دادند.
ـ مرعشی: آقای احمدی‌نژاد هیچ خدمتی به ایران نکرد.
▪ هیچکدام از اقدامات احمدی‌نژاد را ...
ـ مرعشی‌: هیچکدام را که نمی‌توان گفت اما آنجایی که احمدی‌نژاد تصمیم‌ گرفت خدمتی به مردم نکرد.
▪ در بحث انرژی هسته‌ای چه؟
ـ مرعشی: پروسه انرژی هسته‌ای خارج از تصمیمات شخصی احمدی‌نژاد است.
▪ ولی در دولت احمدی‌نژاد ما تعلیق را شکستیم و جهش در فناوری هسته‌ای پیدا کردیم.
ـ مرعشی: انرژی هسته‌ای متعلق به نظام است و دانش‌ آن هم نتیجه سرمایه گذاری طولانی مدت نظام و فراتر از دولت‌هاست دانش آن هم قبل از دولت احمدی‌نژاد به دست آمده بود و تنها جایی را هم که احمدی‌نژاد مدیر آن را تغییر نداد و تجربه آنجا را از بین نبرد سازمان انرژی اتمی بود. اگر بقیه مدیران را هم تغییر نمی‌داد وضع کشور این نبود.
▪ اگر بحث هسته‌ای تصمیم سران نظام است، پس چرا شما به تصمیمات هسته‌ای نظام در برهه کنونی مدام انتقاد می‌کنید؟
ـ مرعشی: در بخش هسته‌ای انتقاد ما این است که احمدی‌نژاد با باز کردن جبهه‌های متعدد در عرصه‌های سیاست خارجی و اصلی‌کردن موضوعات فرعی، پیشروی کشور در سیاست‌های هسته‌ای را کند کرد. مثلا طرح‌ بی‌جای مسله هولوکاست که نه موضوع کشورماست و نه موضوع روز ماست یا ده‌ها حرف مختلف مثل اینکه ایشان می‌گویند به همه کشورهای دنیا دانش انرژی هسته‌ای را ارایه می‌کنیم، بگذارید فعلا کار خودمان را بکنیم! بعد شما...
▪ به نظر شما اگر شما دربرابر غرب تهاجمی عمل کرده و روی نقاط ضعف آن فشار بیاورید یک دستاورد مثبت نیست.
ـ مرعشی: تحریک کردن و متحد کردن دشمن پشت مرزهای کشور در حالی که پرونده‌ هسته‌ای روی میز است هنر مدیریت نیست. احمدی‌نژاد در عرصه سیاست خارجی کمکی به انرژی هسته‌ای نکرد. می‌توانید از لاریجانی که نیروی ارزشی است بپرسید که چه به روزش آورد. اینکه لاریجانی به عنوان نماینده رهبری در بحث هسته‌ای و مسئول مذاکره کنند چه‌اندازه به وسیله مواضع سیاست خارجی دولت پشتیبانی شد.
▪ ولی لاریجانی در سخنرانی‌های اخیر خود در دانشگاه شریف، اصفهان و مشهد از سیاست‌های دولت حمایت کرد.
ـ مرعشی: شما که از مسایل پشت پرده بهتر از من آگاهید.
▪ شما شکستن تعلیق را به صلاح می‌دانستید؟
ـ مرعشی: در سطح تصمیم‌گیری ما نبود، تصمیم‌گیری نظام بوده و از آن دفاع می‌کنیم.
▪ آیا معتقدید که باید در پای شکستن تعلیق می‌ایستادیم حتی اگر پرونده به شورای امنیت برود ...
ـ مرعشی: این دیگر نظر کارشناسی است،نظام هم در مقاطع مختلف نظرات کارشناسی متفاوت داشته است. یک زمان نظر این بود که به شورای امنیت نرود، و یک زمان نظر این بود که این خط قرمز را نداشته و گفتند اگر رفت هم مشکلی نیست .اما باید حتما مدیریت سیاسی کشور از رفتن پرونده به شورای امنیت پیشگیری می‌کرد چون رفتن پرونده به شورای امنیت هیچ کمکی به نظام و انقلاب نمی‌کند.‌ ما باید فناوری هسته‌ای را که حق ماست حفظ کنیم و تمام توان کارشناسی را به خدمت بگیریم که پرونده به شورای امنیت نرود و قطعنامه صادر نشود. اینکه قطعنامه‌های متعدد علیه ما صادر شود که موفقیت نیست. شما می‌گویید راهی نبود، اما ما می‌گوییم راه حل داشت ما می‌توانستیم دنیا را علیه خود تحریک نکنیم اگر این اندازه تحریک نمی‌کردیم اینهمه قطعنامه صادر نمی‌شد.حفظ فن‌آوری هسته‌ای برای ایران با هزینه‌های کمتر از آنچه در دولت احمدی‌نژاد رخ داد مقدور بود، ما نمی‌توانیم در دنیا سیبل باشیم. این همان چیزی است که غربی‌ها می‌خواهند، ما مسئول و عضوی از سازمان ملل هستیم .قوانین بین‌المللی را رعایت می‌کنیم نباید مقامات مسئول به گونه‌ای حرف بزنند که یک جریان تهدید‌کننده برای دیگران است.
▪ آیا شما برخورد غرب در خصوص مساله هسته‌ای را سیاسی نمی‌دانید؟
ـ مرعشی: حتما سیاسی است. این سیاسی‌ترین و شیطنت‌آمیز ترین برخورد غربی‌هاست منتها این نه جدید است و نه آخرین است. غربی‌ها از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده با ما برخورد غیرمسولانه داشتند، غربی‌ها قرارداد رسمی که با آلمان داشتیم و میلیاردها دلار ضرر به کار زدند و برای همین ما رفتیم و دانش را به دست آوردیم، اولا این اتفاق هیچ ربطی به احمدی‌نژاد ندارد، روزی که احمدی نژاد آمد این دانش بود. ممکن است بگویید که سانتریفیوژها این اندازه نبود، بله سه سال پیش طبیعی است دانش تازه تولید شده بود. در خصوص تدابیر، ما معتقدیم که غربی‌ها به ما زور می‌گویند ولی این زورگویی چیز جدیدی نیست. ما درزمان جنگ هم با غرب مشکل داشتیم ولی هیچ وقت مدیریت سیاسی کشور، اجازه نداد که حتی در دوران دفاع مقدس قطعنامه‌هایی علیه ایران صادر شود.
▪ اتفاقا در زمان جنگ و تا مقطع قبول قطعنامه ۵۹۸ ، قطعنامه‌های متفاوتی علیه ما صادر شد.
ـ مرعشی: نه، به خود دروغ نگوییم. انقلاب با احمدی‌نژاد شروع نشده و با احمدی‌نژاد هم تمام نخواهد شد،‌هزار تا احمدی‌نژاد فدای نظام جمهوری اسلامی و انقلاب. یک رئیس‌جمهور آمده ۴ تا شعار همراه با صد تا دروغ می‌گوید و شما باورتان شده می‌گویید ارزشی است، کی می‌گوید دروغ ارزش است؟ جمهوری اسلامی در زمان جنگ از خود دفاع کرد و هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت علیه ایران صادر نشد. ممکن است قطعنامه‌هایی که برای پایان جنگ صادر شد مورد تایید ما نبود و نمی‌پذیرفتیم تا قطعنامه ۵۹۸ که تا موردی موردتایید ما بود گر چه برای احقاق حقوق ما کفایت نمی‌کرد. تفاوت این است که در انرژی هسته‌ای نباید کشور را به سمتی ببریم که قطعنامه‌های الزام آوری صادر شود و احمدی‌نژاد هم می‌گوید کاغذ پاره است او دروغ می‌گوید. کاغذ پاره نیست اینها الزام‌آور است به لحاظ حقوقی اینها در آینده برای رفع آن مصوبه شورای امنیت می‌خواهد و زمان و انرژی و امتیاز برای رفع آنها از ما می‌خواهند. معتقدیم در سیاست‌های هسته‌ای باید به گونه‌ای حرکت کنیم که محکومیت‌های بین‌المللی نگیریم و می‌توانستیم با اعتمادسازی این کار را بکنیم. و معنی اش هم این نیست که غرب هم دروغگو نیست و یا برخوردهای دوگانه ندارد، اما برخوردهای آنها دلیل نمی‌شود که کاری که آنجا می‌خواهند انجام بدهیم. اتفاقا برخلاف شعارهای امروز معتقدم و تاریخ هم اثبات خواهد کرد که متاسفانه بر اثر یک خدای نکرده خیانت یا اشتباه در دوران اخیر راهی را رفتیم که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواهند. الان هم باید تدبیر کنیم، همانگونه که طی ماه‌های اخیر لاریجانی تمام تلاش خود را کرد که قطعنامه سوم صادر نشود و موفق بود، همین امروز هم باید بتوانیم جلوی قطعنامه سوم را بگیریم، ما به عنوان شهروند ایرانی و عضوی از نظام حق داریم سوال کنیم که لغو این قطعنامه‌ها بعدها چه هزینه‌ای را بر کشور تحمیل خواهد کرد و آیا ما خواهیم توانست بر موضعمان بمانیم یا نه؟
▪ اگر در دوران جنگ، شورای امنیت قطعنامه صادر می‌کرد که باید به جنگ پایان دهید آیا باید می‌پذیرفتیم؟
ـ مرعشی: در جای خود قابل بحث است، ولی بهر حال...
▪ وقتی صحبت از حق ملت است،همانگونه که در جنگ ایستاده‌ایم اینجا هم می‌ایستم.
ـ مرعشی: در ایستادگی آن بحثی نیست،بحث این است که می‌گویم کم هزینه تر می‌شد حالا کردند ببینیم چه می‌شود،صبر می‌کنیم ببینیم چی از توش در میاد.
▪ ظاهراً شما روند تصمیم گیری‌های هسته‌ای فعلی را در چهارچوبهای کلی نظام نمی‌دانید؟
ـ مرعشی: ما در بحث هسته‌ای معتقدیم نباید بحث جناحی شود، هر دو جناح کشور دستیابی این دانش را افتخار برای کشور می‌دانند، در مساله هسته‌ای ما باید همه تلاشمان این باشد که یک مجموعه متحد ملی در برابر تهدیدات غربی باشیم و آنرا هم مدیریت کنیم تا موجب محکومیت‌های بین‌المللی نشود چون این محکومیت‌ها به سادگی قابل حل نیست.انتقادمان به احمدی‌نژاد این است که این موضوع را دارد خرج سیاست‌های داخلی خود می‌کند، چه در برابر رقیب که ما باشیم، یا دوست که علی لاریجانی باشد.
▪ پس موفقیتی هست، چون شکست را که خرج خود نمی‌کنند.
ـ مرعشی: نه موفقیت نیست، احمدی‌نژاد فعلا سوار است، می‌تواند در کار لاریجانی اخلال کند ، لاریجانی دارد بحث می‌کند،می گوید این پیشنهاد را قابل بررسی می‌دانیم، ولی احمدی‌نژاد می‌آید می‌گوید تا آخر مرداد پیشنهادی نمی‌دهیم اخلال می‌کند. به هر حال تاریخ قضاوت خواهد کرد که چه ضررهایی به کشور وارد شد.
▪ برخی اسامی را می‌گوییم بگویید چه به ذهنتان می‌آید؟
-حداد عادل: آدمی نجیب
-علی لاریجانی: هوای تازه
-ناطق نوری: سمبل مردانگی
-خاتمی: نجابت و اخلاق
- هاشمی‌رفسنجانی: سیاست و شجاعت
- حسین شریعتمداری: پاسبان بد اخلاق دفاع از ارزشها
-رحیم مشایی: چون جانشین خودم است چیزی نمی‌گویم
- حسن حبیبی: وقار و متانت و هوش
- فائزه هاشمی: زنی شجاع
- میردامادی : مردی قد کوتاه
- محمدرضا خاتمی : پزشکی سیاست‌پیشه
- بهزاد نبوی: جوان قدیمی
- مهدی کروبی: شیخ اصلاحات
- تاج‌زاده : کسی که ما را به ۱/۱/۵۸ برگرداند
- ‌غلامحسین کرباسچی: شهردارنوآور
- احمدی‌نژاد: معجزه هزار سوم و چهارم چون در هزاره چهارم هم مانند او به وجود نخواهد آمد
-غلامحسین الهام: کسی که خدا چیزی به او الهام نکرده
- فاطمه رجبی: فرزند ناخلف پدر
- حسن روحانی: مدیر لایق و قدری متکبر
- قالیباف: پلیس ۱۱۰
- محسنی‌اژه‌ای: چیزی به ذهنم نمی‌آید
- قاضی مرتضوی: الان دادستان است جرات نمی‌کنم چیزی بگویم
- محمدهاشمی: کارگزار اصولگرا
- مهاجرانی :معاون پارلمانی موفق
- احمد جنتی: هم قد احمدی‌نژاد.● در اداره مباحثمان با شورای نگهبان دچار اشکال بودیم
ـ گفتید اراده‌ای در شورای نگهبان بود که نگذارند هیچ مصوبه ی مجلس ششم به نتیجه برسد، با این تلقی به چه امیدی دوباره می‌خواهد در انتخابات شرکت کنید؟
مرعشی: مفهوم این نیست که ضعف در درون جبهه خودی را نادیده بگیریم، همانگونه که در قضیه انرژی هسته‌ای نمی‌توانیم بگوییم مشکل فقط از غرب است هر امری همیشه دوطرفه است. اگر شورای نگهبان مخالف مصوبات ما بود ما هم قادر به اداره بحثمان با شورای نگهبان نبودیم. فکر می‌کنم مجلس هشتم ضمن گرایش بارز اصلاح طلبی که باید داشته باشد،باید بالاخره بتواند با همین شورای نگهبان و همین واقعیت‌های موجود، کشور را به جلو ببرد.منصفانه این است که ما هم در اداره مباحثمان با شورای نگهبان دچار اشکال بودیم من اگر مجلس ششم را اداره می‌کردم اجازه نمی‌دادم که سطح روابطمان با شورای نگهبان قفل شود، ما به جایی رسیده‌ بودیم که روابطمان قفل شده بود، باید مدیریت مجلس در رابطه با آن فکری می‌کرد.
▪ با این پیش فرض که مجلس هشتم، مجلسی اصلاح‌طلب باشد مجلس ششم چه درس‌هایی برای مجلس هشتم دارد؟
ـ مرعشی: من فکر می‌کنم باید برگردیم مجلس بزرگان نظام را تشکیل دهیم، چه از جناح اصولگرا و چه اصلاح‌طلب، مجلس جای جوانان کم تجربه مثل من، حداقل من دیروز نیست، باید سطح مجلس و پختگی آن افزایش یابد، من مجلس هفتم و ششم را از لحاظ کارشناسی برای کشور مفید نمی‌دانم، مجلس نباید با یک غوره سردی بگیرد و با یک کشمش گرمی، به نظر من چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان هر کدام برنده شدند اگر مجلس بزرگان باشد، کشور دچار مشکل نخواهد شد، شورای نگهبان هم باید خود را اصلاح کند،مثلاً یک وقت آقای حبیبی و زواره‌ای حقوقدانان شورای نگهبان بودند.یک وقت الهام و کدخدایی می‌شوند، می‌توانید براحتی تفاوت تجربه‌های الهام و حبیبی را بدانید، می‌توانید تفاوت‌ عزیزی و زواره‌ای را ببینند.من فکر می‌کنم آنچه در شکل‌گیری مجلس ششم و هفتم رعایت نشد این بود که تجربه نظام در خدمت کشور قرار نگرفت مجلسی نیاز داریم از افراد وزین و پخته آن مجلس می‌تواند با شورای نگهبان تعامل بهتری داشته باشد.
▪ جالب آنکه به همین آقایان الهام، عزیزی و کدخدایی مجلس ششم رای داد.
ـ مرعشی: رای دادن به.... از اشتباهات حزب مشارکت بود، او به مشارکت گفته بود با شما هستیم آنها هم قبول کردند وگول خوردند اینها را ننویسید آبروی هر دو می‌رود! هر چه ما گفتیم ... را من می‌شناسم مشارکت قبول نکرد.(خنده)
▪ پیش‌بینی شما از انتخابات آتی؟
ـ مرعشی: انسان‌ها پیچیده‌اند ایرانی‌ها پیچیده‌ترند ‌و وقتی که جمع می‌شوند، آراء شهر ستانها هم که جمع شود، هیچ کس نمی‌تواند بگوید که چه می‌شود، اما ترکیبی که اکنون اصولگرایان دارند قابل دوام نیست، شاید جای اقلیت و اکثریت عوض نشود اما حتی اقلیت، اقلیت قدرتمندی خواهد بود.چون وضع این اقلیت امروز مرهون یک شرایط بحرانی سیاسی است یعنی وضعی که اصلاح‌طلبان دچار یک گسست در سیاست‌ها و استراتژی‌ها شدند، مرهون یک شرایط ویژه است،چون آن شرایط ویژه از بین رفته این مشکل نیز حل می‌شود. اینکه عده‌ای میگویند مجلس هشتم همانند هفتم است، سیاست را نمی‌فهمند ولی علاقمندم که یک مجلس وزین تشکیل ‌شود چون مجلس وزین خیلی می‌تواند به کشور کمک کند و کشور را از این مسایل سطحی رها کند و می‌تواند عمق بیشتری به مباحث کارشناسی دهد حتی به حل و فصل همین موضوع جاری هسته‌ای.
▪ شما خود کاندیدا می‌شوید؟
ـ مرعشی: قرار شد جوان‌های نا پخته مثل من نیایند!
▪ شما نه تنها پخته‌اید،‌در مرز سوختگی هستید!
ـ مرعشی: خنده..
یکی از اشتباهات انتخابات مجلس ششم تقابل غیر ضروری و غیرمنصفانه علیه هاشمی بود
▪ آیا قبول دارید مجلس ششم خاستگاهش در تعارض با هاشمی شکل گرفت یعنی با نقد دوران هاشمی به سر کار آمدند و هنوز هم بسیاری از اصلاح طلبان به صراحت می‌گویند به خاطر ناکامی‌های دوران ۸ ساله سازندگی بود که جبهه دوم خرداد در انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مجلس به پیروزی رسید.آیا شما این را قبول دارید که مجلس ششم در تعارض با هاشمی شکل گرفت؟
مرعشی: نه، در برخی حوزه‌های انتخابیه مثلا کمتر از ۲۰ درصد اینگونه بود، در تهران هم ۲۰ نفر از آنها در لیست کارگزاران بودند، جبهه‌ای هم که شکل گرفته بود درست است نام هاشمی در لیست آنها نبود و علیه هاشمی موضع می‌گرفتند اما لیست، لیستی علیه هاشمی نبود.
▪ اما برای دو قطبی کردن انتخابات و رای آوردن، نقدهای تندی علیه هاشمی انجام می‌دادند.
ـ مرعشی: بله، یکی از اشتباهات انتخابات مجلس ششم تقابل غیر ضروری و غیرمنصفانه علیه هاشمی بود اما مجلس ششم آشکارا در تقابل با هاشمی نبود.
▪ به نظر می‌رسد که در طیف حامیان هاشمی برخی افراد می‌خواهند که انتخابات دو قطبی شود، آیا شما خود به دنبال دو قطبی شدن انتخابات با محوریت‌ هاشمی نمی‌روید؟
ـ مرعشی: نه، محور ما در انتخابات هاشمی نیست و خاتمی است؛ هاشمی هم در این خصوص اظهار نظر رسمی نخواهد کرد.
▪ شما پرچمدار اصلاحات را چه کسی می‌دانید؟
ـ مرعشی:‌آقای خاتمی
▪ برخی سران اصلاح‌طلب عامل ناکامی اصلاح‌طلبان را تندروی‌ و در مقابل برخی فرصت سوزی را عامل شکست اصلاحات می‌دانند شما قایل به کدام نظریه هستید؟
ـ مرعشی: من قایل به هیچکدام نیستیم، الان وقت این حرفها در میان جبهه دوم خرداد نیست، به عنوان جبهه‌ای که متعهد به حفظ و پایداری نظام جمهوری اسلامی هستیم معتقدیم که باید به مشترکات فکر کنیم، مشترکات هم تشکیل مجلسی نیرومند است که بتواند از نظام دفاع کند این هدف را نباید تحت شعاع این حرفها قرار بدهیم که حالا در گذشته چه کسی مقصر بود، هر کسی مقصر بود فرقی نمی‌کند، الان وظیفه ما این است که با اتحاد در انتخابات شرکت کنیم و به تشکیل یک مجلس نیرومند کمک کنیم، ازجناح رقیب هم همین را خواستیم که متحد و نیرومند وارد شوند، تا برآیند انتخابات هر کدام شد آنکه نفع اصلی را می‌برد مردم و نظام باشند.
▪ این اتحادی که می‌گویید میان اصلاح‌طلبان است تا چه‌اندازه محقق شده است؟
ـ مرعشی: کامل است و هیچ مشکلی ندارد.
▪ ولی تا الان سه لیست از سوی اصلاح‌طلبان ارایه شده و تعدادی از سران اصلاح طلب هم به صراحت اعلام کرده‌اند ما با حداقل ۵ لیست مواجه خواهیم بود.
ـ مرعشی: نه چنین چیزی نیست، این به جز اینکه دوستان بد سلیقه ما در جناح رقیب که این را بی خودی بزرگ می‌کنند نیست، واقعی نیست.
▪ آقای راه چمنی در مصاحبه با فارس از وجود ۵ لیست خبر داد و یا شما می‌خواهید بگویید ستاد ائتلاف مردمی وجود ندارد؟
ـ مرعشی: وجود داشته باشد یا نه، اصلاح طلبان یک لیست خواهند داشت.
▪ لیست اعتماد ملی آقای کروبی چه؟
ـ مرعشی: نه آقای کروبی اعلام کرده‌است که ۹۰ درصد لیست مشترک خواهد بود.
▪ حزب اعتماد ملی بدون هماهنگی لیست خود را اعلام و گفته ۱۵ نفر آن اختصاصی این حزب خواهد بود. سرلیست اعتماد ملی هم در تهران منتجب‌نیاست . ستاد ائتلاف قرار است چه کسی را به عنوان سرلیست انتخاب کند؟
ـ مرعشی: هنوز به لیست نرسیده‌ایم، فعلا بر ضوابط ومعیارها کار می‌کنیم.
▪ نحوه تقسیم‌بندی کاندیداهای احزاب چگونه است؟
ـ مرعشی: همه احزاب توافق کردند که سهمی نخواهند. ممکن است لیستی ارایه شود که هیچ کاندیدایی از کارگزاران در آن نباشد اما چون توافق جمع است آن را قبول می‌کنیم.
▪ و کمیته‌ای که باید آنها را انتخاب کند؟
ـ مرعشی:یک کمیته‌ای است که انتخاب می‌کند، لیست تهران را هم ستاد مرکزی تعیین می‌کند که ۱۱ نفر هستند.
▪ از همه احزاب و گروه‌ها هستند؟
ـ مرعشی: نه ،‌متعلق به احزاب نیست، احزاب در فرآیند انتخابات آنها نقش داشتند، اما ترکیب حزبی ندارد.
▪ هزینه ستاد را کدام حزب پرداخت می‌کند.
ـ مرعشی: به تناسب، هر کس هر چقدر بتواند کمک می‌کند.
▪ این تناسب چگونه است؟
ـ مرعشی: توانایی آنهاست. هر کس بیشتر کمک کند بیشتر در کار خیر مشارکت می‌کند.
▪ کاندیداهایشان بیشتر می‌شود؟
ـ مرعشی: نه بحث کاندیداها نیست، سبقت در انجام کار خیر است.
▪ مایه دارترین آنها کارگزاران است؟
ـ مرعشی: نه ما جزء ضعیف‌ترین هستیم.
▪ یک تلقی که در جامعه وجود دارد این است که حزب کارگزاران علائق اقتصادی دارد و افرادی متمول هستند.
ـ مرعشی: حالا که بیشتر از همه ما داریم حرف سیاسی می‌زنیم، واقعی نیست این ذهنیت بیشتر در سیاسیون وجود دارد.
▪ اصلا مگر داشتن ثروت عار است؟
ـ مرعشی: داشتن ثروت عار نیست، اما واقعا اینگونه نیست .کارگزاران ممکن است از اقتصاد آزاد دفاع کند، ما از تولید ثروت در جامعه دفاع می‌کنیم فکر نمی‌کنیم تولید ثروت امری مذموم است، بلکه مقدس است، هر ایرانی که ثروتمند شود، همزمان جامعه هم ثروتمند می‌شود و پشتوانه می‌شوند برای اقتصاد کشور و نظام جمهوری اسلامی، شاید چون ما قبل از دیگران این گرایش را تبلیغ کردیم و از آن دفاع کردیم این در اذهان باشد، والا به طور معمول اعضای حزب کارگزاران در حد متوسط مردم ایران هستند. اگر کسی نتوانست زندگی خود را اداره کند آدم خوبی نمی‌دانیم بالاخره انسان اول مسئول زندگی خود است اگر حزبی نتواند اول مسئله اقتصادی خود را حل کند به چه دردی می‌خورد؟ اینکه هی بیاییم بگوییم نداریم البته ما هم واقعا نداریم یعنی الان کارگزاران حتی در انتشار روزنامه خود مانده است و این اصلا خوب نیست و یک خصلت منفی است.
▪ و هیچ کس هم باور نمی‌کند! چرا مردم نمی‌توانند باور ‌کنند که اوضاع کارگزاران اینقدر خراب است که نمی‌تواند روزنامه داشته باشد؟
ـ مرعشی نمی‌دانم شما نظر سنجی کنید، حتما از بس دروغ شنیده‌اند.
▪ چرا مردم در سوم تیر بین هاشمی و احمدی نژاد به سمت احمدی نژاد رفتند؟ تحلیل شما چیست؟
ـ مرعشی:موضوع قدیمی است حالا ما که در خصوص اصل انتخاب ایشان تردید داریم، ولی از این موضوع بگذریم موضوع گذشته است.

احمدی‌نژاد بابت بی‌توجهی به نظرات کارشناسان اقتصادی باید از مردم ایران عذرخواهی ‌کند
▪ نقطه مثبت و منفی احمدی نژاد را در چه می‌دانید؟
ـ مرعشی: احمدی نژاد به کارشناسی اعتنای جدی ندارد هر کس در کشور مدیریت را بر عهده می‌گیرد وظیفه دارد کشور را براساس اصول علمی و واقعی اداره کند. اصول کارشناسی واقعی هستند، یک وقتی یک استانداری رفیق ما بود می‌گفت:فلانی من کارشناس نیستم اما من هر چه می‌گویم کارشناسان تصدیق می‌کنند، گفتم آنها می‌خواهند نان بخورند ولی تو استانداری، نقطه قوت احمدی نژاد را هوادارانش بگویند،من چرا بگویم؟ احمدی نژاد به عنوان مدیر، تصمیم گیری‌های مدیریتی را که البته مدیر باید قاطعیت داشته باشد این را بگیرید وجه مثبت، اما این قاطعیت در مسائل کارشناسی نیست، در تصمیم گیری است که یک تصمیم کارشناس را با قاطعیت بگیرد نه اینکه بگوید یک ساختمان ده طبقه باید بسازید ولی کارشناسان بگویند خاک زمین اجازه نمی‌دهد و او قاطعانه دستور دهد. این بی توجهی هم خودش را گرفتار کرده هم کشور را، صریح بگویم که احمدی نژاد بابت بی توجهی به نظرات کارشناسان اقتصادی باید از مردم ایران عذر خواهی ‌کند و دیر یا زود این کار را باید بکند او مدیون مردم است. احمدی نژاد در یک شرایط اقتصادی بسیار مطلوب دولت را بر عهده گرفت و خوشبختانه پس از آن هم شرایط مطلوب ادامه پیدا کرد.

من خودم در دولت‌های متعدد از زمان دولت میر حسین موسوی یا استاندار بودم یا در مجلس و یا در نهاد ریاست جمهوری، به عنوان یک آدم مطلع می‌گویم در زمانی که احمدی نژاد دولت را تحویل گرفت کشور جز دغدغه تعدیل نرخ سوخت هیچ دغدغه دیگری نداشت و کشور کاملا تجهیز بود برای یک توسعه اقتصادی و شکوفایی اقتصادی، ببینید ما دو دغدغه اساسی داشتیم یکی وضع ارز بود که حدود ۷ میلیارد دلار هزینه از حساب ذخیره ارزی در مجلس ششم دادیم تا تک نرخی شود، و دوم نرخ مالیتها به عنوان یک موضوع بسیار مهم در اقتصاد از نرخ شکننده ۵۴ به ۲۵ درصد تقلیل پیدا کرد یعنی روزی که احمدی نژاد دولت را به عهده گرفت، ایران به لحاظ نرخ مالیت‌ها بهشت کشورها بود. یعنی از نرخ همه کشورهای آسیایی و اروپایی کمتر است، البته شما چند کشور حاشیه خلیج فارس را در نظر نگیرید چون آنها در دسته بندی‌های معمول طبقه بندی نمی‌شوند، در اروپا بالای ۳۲ درصد است و در آمریکا ۳۵ درصد در ایران ۲۵ درصد است. قانون حمایت از سرمایه گذاری تدوین و تصویب شده بود کشور سه برنامه موفق توسعه را پشت سر گذاشته بود و یک ذخیره بسیار مطلوبی از نیروی انسانی فنی در کشور وجود داشت بالاخره ما سد ساز شده بودیم و الان پیمان کاران ما در مناقصه‌های بین المللی می‌روند و پروژه‌ها را می‌گیرند، در بخش نیروی انسانی مدیران پرورش یافته بودند مدیران ما مثلا در دوران میر حسین موسوی مدیر کل صنایع آن وقت تمام عشق او این که یک ساندویچی که ۵ تومان گران می‌فروشید او را جریمه کنیم. اما در پایان خاتمی همان مدیر ما قادر بود یک پروژه یک میلیارد دلاری را تعریف، مدیریت و اجرا کند کشور واقعا تجهیز شده بود.
مسیر هم کاملا مشخص شده بود سیاستهای کلان برنامه مشخص بود، به این ذخیره بسیار مطلوبی که احمدی نژاد تحویل گرفت شما دو مطلب اساسی را اضافه کنید بالا رفتن مدام قیمت نفت و رسیدن به بالای ۵۰ دلار و الان که حدود صد دلار شده و ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ را نیز اضافه کنید. ببنید آقای جهانگیری یک وزیر ارزشی دولت خاتمی بود و برادر دو شهید است. چند بار رفت کسب اجازه کند برای واگذاری ذوب آهن اصفهان یا فولاد مبارکه در بورس ولی در آن مقطع ارجاع داده شد به کارشناسان تا این کارشناسی انجام شد. دوره خاتمی تمام شده بود، اینکه شما امروز می‌توانید بروید در بورس بانکهای دولتی را در بورس بفروشید شرکتهای بزرگی مثل فولاد را بفروشید این برای یک دولت امکانات کمی نیست،یک نکته که فراموش کردم در بخش تجهیز کشور بگویم ببینید ما در اول انقلاب تمام بانکهای خصوصی را دولتی کردیم ما در برنامه سوم اجازه فعالیت بانکهای جدید و بیمه‌های جدید را دادیم بالاخره زمانی که احمدی نژاد آمد، بانک پارسیان هر سهامش ۱۳۰۰ تومان می‌ارزید حالا احمدی نژاد یک اشتباه خیلی خیلی ساده انجام داد که چه؟ که ما پول داریم خرج می‌کنیم بله پول را باید هزینه کرد اما نباید آنرا خورد کرد و به ریال تبدیل کرد و در ادارات دولتی هزینه کرد.
احمدی نژاد یادش رفت که نظام دیوان سالاری اداری ایران، مثل همه جای دنیا هر چه به آن بدهید سیر نمی‌شود ما در بحث مدیریت در کارشناسی می‌گوییم سیری اشتها ناپذیر، شما به سیستم اداری هر چه بیشتر بدهید بیشتر طلب می‌کند احمدی نژاد یک مرتبه آمد فکر کرد که بقیه عقلشان نمی‌رسید که ۱۰ میلیارد دلار پول بیشتر به ریال تبدیل کنند و بدهند به دستگاه‌های دولتی، همه کارشناسان گفتند این بیماری هلندی می‌شود احمدی نژاد اصرار کرد و بر مواضع خود، مجلس هم موافق نبود قدری ایستادگی کرد اما نتوانست، احمدی نژاد در دو سال نقدینگی را به دو برابر تبدیل کرد و شد وضع موجود که هم دامن خودش را گرفت هم کشور. مهمترین نقطه قوت احمدی نژاد قاطعیت در تصمیم گیری است اما ضعف احمدی نژاد این است که قاطعیت در مدیریت را با قاطعیت در کارشناسی اشتباه گرفت و خود را کارشناس همه چیز می‌داند از انرژی هسته‌ای گرفته تا اقتصاد و غیره .
▪ کارشناسان به سیاست‌های اقتصادی دولت سازندگی هم انتقادات زیادی داشته و دارند ولی ورود به مباحث اقتصادی و نقد عملکرد دولت سازندگی، توسعه سیاسی و دولت نهم مجال وسیعی می‌طلبد که ما آماده ایم در فرصتی نزدیک مصاحبه‌ای در این باره با شما داشته باشیم.
ـ هاشمی در مقاطعی که نیاز به پشتوانه‌های سیاسی اجتماعی داشت پشتش خالی بود
▪ نقاط ضعف و قوت آقای خاتمی چه بود؟
ـ مرعشی: نقطه قوت آقای خاتمی توجه به حرف کارشناسان بود یعنی ایشان فوق العاده به کارشناسی و اصول علمی اهمیت می‌دانند اما ضعف اگر بخواهیم بگوییم آقای خاتمی باید یک جاهایی در مدیریت قاطع تر عمل می‌کرد.
▪ و آقای هاشمی؟
ـ مرعشی: آقای‌ هاشمی انصافا هم خوب گوش می‌داد و هم خوب تصمیم می‌گرفت.
▪ و نقطه منفی؟
ـ مرعشی: مشکل آقای‌ هاشمی این بود که هیچ یک از دو جناح اصلی سیاسی کشوری را با خود نداشت و تنها بود اشتباهش اتکای بیش از حد به خود بود.
▪ و شاید هم اتکای بیش از حد به یک جناح
ـ مرعشی: اصلا اینطور نیست، آقای هاشمی مدل سیاسی‌اش بالانس بین جناحها بود نه کار نکردن با آنها.
▪ ولی وزرای یک جناح عملا در دولت ایشان حذف شدند
ـ مرعشی: نه، مدل کارکرد هاشمی بالانس بود که در یک مقطعی جواب نداد. در مقاطع زیادی البته جواب داد، اما هاشمی در مقاطعی که نیاز به پشتوانه‌های سیاسی اجتماعی داشت پشتش خالی بود.
▪ با این تفاوت عمیقی که بین اصلاح طلبان و دولت نهم وجود دارد اگر مجلس هشتم به دست اصلاح طلبان بیفتد آیا مردم شاهد کشاکش زیادی نخواهند بود؟
ـ مرعشی: نه، ما مجلس را هدایت خواهیم کرد و دولت را هم هدایت می‌کنیم که به امور کارشناسی احترام بگذارد. اگر تمکین کند موانع بسیاری از روی کشور بر داشته می‌شود از جمله این فشار تورمی که بر ملت است.
▪ و اگر تمکین نکند؟
ـ مرعشی: نمی‌تواند! دولت در موضعی نیست که بتواند تمکین نکند حیات دولت دست مجلس است. مجلس هفتم بی‌خودی در قبال مواضع غیر کارشناسی دولت مماشات کرد و مجلس هم باید از مردم عذر خواهی کند.
▪ آقای عبد الله ناصری سخنگوی ائتلاف در مصاحبه‌ای شعار ائتلاف را "نجات ملی" عنوان کرده بود،واقعیت دارد؟
ـ مرعشی: نه در ستاد چنین صحبتی نشد.
▪ و حرفهای ارزشی که قرار بود در خبرگزاری فارس بزنید؟
ـ مرعشی: حرفهای ارزشی من یک جمله بیشتر نیست. آنچه من از جامعه درک می‌کنم، مجموع نیروهای حاضر در نظام و دو جناح حد معقول و نصاب خوبی از پایبندی به ارزش‌ها را دارند و هم حد معقولی از پایبندی به مردمسالاری را و همانطور که حق نمی‌دهیم دوستان اصلاح طلب، رقیب را ضد مردمی تلقی کنند از رقیب هم گله داریم که می‌خواهد اسلام را و ارزشهای اسلامی و انقلابی را به نفع خود مصادره کند و ما را یک مشت آدم‌های غیر ارزشی بداند.
ما فکر می‌کنیم که در واقع ارزشهای دینی متعلق به همه است و نباید وجه المصالحه اختلافات جناحی قرار بگیرد، معقول این است که جناح‌ها در مورد توانایی‌های خود و در خصوص ضعف‌های کارشناسی رقیب حرف بزنند. اجازه بدهیم ارزشها متعلق به همه باشد سپاه و بسیج متعلق به همه است، در دفاع مقدس همه از کشور دفاع کردند در همین شرایط که ما نسبت به دولت نقد داریم اگر خدای ناکرده اتفاقی برای کشور بیفتد من خودم اولین کسی هستم که برای دفاع از کشور لباس رزم می‌پوشم ،بگذاریم ارزشها محترم بماند نهادهای موثر و مهمی مثل سپاه و بسیج همانگونه که همیشه محترم بودند باز هم محترم بمانند، فکر می‌کنم این سوء استفاده از ارزشها و نهادهای ارزشی کشور است که یک عده‌ای بیایند این نهادها را به نفع خود مصادره کنند، فکر می‌کنم اگر کسی بخواهد خود را در عمل پایبند ارزش‌ها بداند او کسی است که خود را فدای ارزش‌ها می‌کند نه ارزش‌ها را فدای خود، خود را فدای نهادهای اساسی و ماندگار نظام می‌کند نه آن نهادها را فدای خود، برداشتمان این است که آماده بودیم و هستیم برای فدا کردن خود برای ارزش‌ها و فکر می‌کنم با این موضوع باید نگاهی جدی‌تر و جدیدتری داشته باشیم در اداره کشور ، نمی‌توانیم کسی را ارزشی‌ بدانیم که بگوید به جز مقام رهبری بقیه افراد کشور همه فاسد هستند .
اینکه بگویم قوه قضائیه مشکل دارد، مجلس مشکل دارد، شما بعضی از نوشته‌ها را می‌بینید اینها هیچ چیز برای کشور نگه نمی‌دارند یعنی جز یک آقای احمدی نژاد را که حسب ظاهر قبول دارند و رهبری را هم به نظر من چاره‌ای ندارند جز اینکه احترام گذارند می‌گویند همه فاسد هستند. اصلا اینطور نیست نظام ما با اشکالاتی که دارد و هر نظامی از آن مبرا نیست اما نظام، نظام پاکی است بالاخره ما نسلی از نیروهای انقلابی و پاکدامن را پرورش دادیم حتما در حدی هم خلل در آن هست اما بدنه نظام ما فراتر از اینکه افراد آن متعلق به کدام جناح باشند نظام پاک و سالم و قابل احترامی است. دلیلی ندارد یک عده بیایند با ادعای حمایت از نظام همه واقعیت‌ها را خراب کنند. هم تاریخ انقلاب را زیر سوال ببرند و هم احیای ارزش‌ها را با یک فرد تلقی کنند. به نظر من شما که لباس دفاع از ارزش‌ها را پوشیده‌اید باید هوشیارتر باشید که با یک سخنرانی، شعار و موضع گیری ظاهری فکر نکنید همه چیز درست می‌شود. هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست، ما ارزشی بودیم هستیم و خواهیم بود و وفادار به جمهوری اسلامی نه یک کلمه نه یک کلمه زیاد.
▪ فوریت مجلس هشتم را در چه می‌دانید؟
ـ مرعشی:فقط رفع فتنه!
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید