جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هیلاری به روایت بیل کلینتون


هیلاری به روایت بیل کلینتون
تصویری که بسیاری از رای دهندگان امریکایی از هیلاری کلینتون در ذهن خود دارند تصویر زنی جاه طلب و خودخواه است. این تصویر می تواند تلاش های هیلاری کلینتون را در مبارزات انتخاباتی اش بر باد دهد. اما چندی پیش شوهر هیلاری، بیل کلینتون، در یکی از سخنرانی های همسرش در ایالت آیوا در کنارش حضور یافت و او هم در سخنانی سعی کرد رای دهندگان را متقاعد کند که همسرش زنی است با حس همدردی بسیار که از پول، مقام و قدرت به خاطر عشق به خانواده اش گذشته است.
کلینتون در سخنان خود درباره هیلاری گفت همسرش درست زمانی که آینده سیاسی وی بسیار تیره و تار می نمود فرصت دوباره یی به او داده است. او همچنین گفت که هیلاری در سال ۱۹۷۵ درست زمانی با او ازدواج کرد که او به تازگی مبارزات انتخاباتی کنگره را باخته بود و تنها یک استاد ساده حقوق در دانشگاه آرکانزاس بود.
ظاهراً حضور بیل کلینتون در مبارزات انتخاباتی همسرش با هدف جذب آرای بیشتر برای هیلاری انجام شده است. چرا که نتیجه برخی از نظرسنجی ها نشان می دهد برخی از رای دهندگان در مقایسه با دیگر کاندیداها اعتماد کمتری به هیلاری دارند. اما بیل کلینتون سعی کرد در سخنانش این تصورات را به هم بریزد. او از همسرش به عنوان فردی یاد کرد که جاذبه یی مغناطیسی دارد و تنها کسی است که قادر است تغییرات حقیقی را در قدرت عملی سازد. بیل کلینتون در سخنرانی خود در دانشگاه ایالت آیوا امریکا گفت؛ هیلاری درست زمانی که می توانست کارهای دیگری انجام دهد تمام وقت خود را صرف تغییر دادن برخی سیاست های غلط کرد.
نتایج نظرسنجی اخیری که از سوی موسسه «دس موین» انجام شده نشان می دهد هیلاری کلینتون در مقایسه با دیگر رقبای اصلی اش باراک اوباما و جان ادواردز در میان رای دهندگان کمتر دوست داشتنی است و به طور کلی دید منفی رای دهندگان نسبت به او بیشتر از بقیه کاندیداها است. با توجه به نتایج این نظر سنجی بیل کلینتون وارد میدان شد تا بلکه بتواند اندک خلاء ارتباطی موجود میان رای دهندگان و همسرش را جبران کند. او دوشنبه هفته گذشته در چهار برنامه انتخاباتی همسرش حضور پیدا و از محبوبیتش میان رای دهندگان دموکرات به نفع همسرش استفاده کرد. بیل کلینتون با این کارش نشان داد که مدافع تمام عیار همسرش در مبارزات انتخاباتی است. برای مثال در یکی از سخنرانی هایش در ماه گذشته صراحتاً اعلام کرد از همان اول با جنگ عراق مخالف بوده است. البته این سخن او بی درنگ با اعتراضاتی نیز مواجه شد. دستیاران بوش که پیش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ در ملاقاتی خصوصی با کلینتون گفت وگو کرده بودند در واکنش به سخنان کلینتون اعلام کردند که وی در آن زمان چنین حرفی بر زبان نیاورده و با حمله به عراق مخالفت نکرده بود.
بیل کلینتون در سخنرانی خود در دوشنبه هفته گذشته بار دیگر با تکرار سخنان همسرش اعلام کرد که امریکا نیاز دارد به جست وجوی واقعی برای یافتن راه حل مشکلاتش بپردازد. کلینتون همچنین سعی کرد چهره یی بشردوستانه از همسرش برای رای دهندگان امریکایی تصویر کند. کاندیدایی که گفته می شود علاقه کمی دارد چیزی درباره خودش و زندگی اش به مردم بگوید.
بیل کلینتون گفت؛ من هیلاری را به اندازه همان سال هایی که شما می شناسید، می شناسم. هرگز کسی را ندیده ام که او را بشناسد و از او خوشش نیاید، برایش احترام قائل نباشد و از او تبعیت نکند. البته حضور بیل کلینتون در مبارزات انتخاباتی همسرش باعث شد برخی از روزنامه های مخالف با استفاده از این موضوع این مساله را طرح کنند که حتی ازدواج هیلاری کلینتون با بیل کلینتون نیز تنها برای رسیدن به پیشرفت های احتمالی در عرصه سیاست صورت گرفته است. بیل کلینتون اما سعی می کند چنین ذهنیتی را از ذهن رای دهندگان امریکایی پاک کند. او می گوید؛ هیلاری به آرکانزاس آمد تا در کنار من باشد. زمانی که او به آرکانزاس آمد و ما ازدواج کردیم من بازنده مبارزات انتخاباتی کنگره بودم. با حقوق ۲۶ هزار دلار در سال و بدهی ۴۲ هزار دلاری که به مبارزات انتخاباتی ام مربوط می شد. با این اوصاف اگر هیلاری تنها به اندازه نیمی از آنچه که دیگران ادعا می کنند زن حسابگری بود آیا خود را در آن شرایط قرار می داد؟ آیا آن شرایط برای زنی که می خواهد روزی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا شود شرایط مناسبی بود؟ فکر می کنم کاری که هیلاری کرد این بود که به ایالتی رفت که هرگز آن را ندیده بود و با مردی بازنده ازدواج کرد که با حقوق ۲۶ هزار دلار در سال می بایست ۴۲ هزار دلار بدهی اش را بپردازد. بیل کلینتون همچنین بدون اینکه از هیچ کدام از کاندیداهای دیگر دموکرات انتقاد کند صراحتاً اعلام کرد که همسرش بیش از دیگران توان دستیابی به اهداف تعیین شده را دارد. البته در برخی از سخنان خود بیل کلینتون در دفاع از همسرش در برابر اظهارات تند باراک اوباما که به سخنوری زبانزد است، گفت؛ من می توانم بایستم و بهترین سخنرانی را که تا به حال شنیده اید برایتان ایراد کنم. اما آنچه که اهمیت دارد این است که بدانم چگونه قصد و نیت خوب خود را به نتیجه مورد نظر تبدیل کنم.
آرمین منتظری
منبع؛ لس آنجلس تایمز
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید