شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پرواز لیورپول و پورتو به مرحله حذفی لیگ قهرمانان


پرواز لیورپول و پورتو به مرحله حذفی لیگ قهرمانان
مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به پایان رسیده و چهره تمامی تیم های صعود کننده به دور بعدی یعنی مرحله حذفی مشخص شده است. در این میان در گروه A رقابت ها وضعیت جالب و بعضا نگران کننده برای یک تیم مطرح انگلیسی وجود داشت که تقریبا نگاه همگان را به بازی میان لیورپول و المپیک مارسی جلب کرده بود. پیش از این دیدار امتیاز تیم های حاضر در این گروه به گونه ای بود که هر ۴ تیم حاضر شانس صعود داشتند. پورتو ۸ امتیازی و صدرنشین بود. المپیک مارسی و لیورپول ۷ امتیاز و بشیکتاش هم ۶ امتیاز از دیدارهای نخست خود اندوخته بودند. در این گروه حتی بشیکتاش قعرنشین نیز با پیروزی بر پورتو می توانست امید به صعود داشته باشد. در این بین تنها لیورپول بود که خطر حذف و متعاقبا برخورد تند و کوبنده سران باشگاه، هواداران و منتقدین را حس می کرد چرا که سرخ پوشان می بایستی المپیک مارسی را در خانه شکست می دادند تا سرنوشتشان به دست دیگر تیم ها نیافتد. این در حالی بود که لیورپول در دیدار رفت در ورزشگاه خانگی خود شکست یک بر صفر را مقابل المپیک مارسی متحمل شدند که هنوز از خاطر هواداران نرفته است. لیورپول تنها یک امتیاز از ۳ امتیاز بازی اول خود اندوخته بود اما به یک باره تحول اساسی در تیم ایجاد شد که متعاقب آن پیروزی ۸ بر صفر برابر بشیکتاش ترکیه را به همراه داشت و شکست خانگی ۴ بر یک پورتو بر روند رو به رشد لیورپول صحه گذاشت. سرانجام نیز پیروزی پرگل و مقتدرانه ۴ بر صفر لیورپول در دیدار برگشت برابر المپیک مارسی کار را یک سره کرد و راه را برای قرار گرفتن آنها در میان ۱۶ تیم هموار ساخت تا با روحیه ای مضاعف به دیدار رقیب دیرینه خود منچستر یونایتد بروند.
● مشکلات متعدد
لیورپول پیش از این دیدار با چند معضل بزرگ دست و پنجه نرم می کرد. در وهله اول شکست ابتدای هفته آنها برابر ریدینگ را می توان ذکر کرد که اولین شکست فصل آنها نیز بوده ،از طرفی جدال دو تیم مطرح لیگ جزیره یعنی لیورپول و منچستر انرژی زیادی می طلبد و شاگردان بنیتس می بایست حسابی روی این بازی تمرکز می کردند. اما مهم ترین حاشیه ای که این روزها گریبان گیر این تیم است، اختلاف نظر
رافائل بنیتس، سرمربی و سران امریکایی باشگاه است که به مشکلات دامن زده است. همین امر سبب شده بود که مخالفان او هر لحظه برای برکناری او لحظه شماری کنند. اما نتیجه جوری رقم خورد که حکم ابقای او را داشت. چنان شب باشکوهی در آنفیلد رقم خورد که کمتر کسی حتی فکر اخراج بنیتس به مغزش خطور کند. از طرفی به گفته خود رافا بنیتس او مطمئن بوده که در سمت خود ابقا خواهد شد چرا که این هواداران و بازیکنان هستند که همواره حمایت بی چون و چرای خود را از او اعلام کرده اند. بد نیست چند جمله ای از مصاحبه اش را بخوانید:« تازه امشب به من ثابت شد که هدایت چه تیم قدرتمندی را برعهده دارم و واقعا به شاگردانم بالیدم چرا که مرا سربلند کردند و این نتیجه تمامی مخالفان من را به شکل عجیبی ساکت خواهد کرد. یکی از بهترین بازی های ما بود که انجام دادیم و نشان دادیم اگر متحد باشیم و عزم خود را جزم کنیم ، تیمی را حتی در خانه اش در هم می کوبیم. شگفت زده ام که چرا فقط ۴ گل به ثمر رساندیم و اگر با دقت فیلم بازی را ببینید، متوجه موقعیت های بی شمار ما می شوید. در هر جای زمین که خواستیم حضور پیدا می کردیم و صاحب توپ و میدان بودیم. در حال حاضر فقط به پیروزی تیم در مرحله بعد فکر می کنم و کاری به حریف ندارم چرا که اگر از پیش بخواهیم حریفی را محک بزنیم، چندان نمی توان به این گونه پیش بینی ها و اظهارنظرها اکتفا کرد. مهم این است که وقتی پا به میدان می گذاریم حریف را طوری در منگنه بگذارید که جای هیچ حرکتی نماند. خدا را به خاطر این موفقیت شاکرم و به شاگردانم اعتماد صد درصد دارم. اگر هم کسی با نظر من مخالف است می تواند روند رو به رشد ما را زیر نظر بگیرد تا متوجه شود لیورپول واقعی یعنی چه.»
۴ گل این دیدار توسط جرارد در دقیقه ،۴ تورس ،۱۱ کریت ۴۸ و بابل ۹۰ به ثمر رسید. فرناندو تورس نیز از اتحاد و یکپارچگی تیم سخن می گوید و رمز موفقیتشان را اعتماد به نفس هم تیمی هایش عنوان می کند: می دانستم اگر بخواهیم کاری نشدنی برای ما وجود ندارد. لیوپول تیمی است که در سال های اخیر ثابت کرده چالش های سخت و دشوار را به راحتی و با درایت کادر فنی به سلامت پشت سر می گذارد. از طرفی ما شناخت خوبی از المپیک مارسی داشتیم و می دانستیم با خیل عظیمی از هواداران پرشور فرانسوی مواجه هستیم که حتی یک لحظه هم دست از تشویق تیم محبوبشان بر نمی دارند. اما گل نخست چنان در روحیه ما تاثیرگذار بود که تا آخرین دقیقه نیز عقب ننشستیم و عطش گلزنی داشتیم.
● لیورپول و رکوردی تازه
با کسب این پیروزی سرخ پوشان به عنوان نخستین باشگاه انگلیسی لقب گرفتند که توانستند المپیک مارسی را در ورزشگاه خانگی اش شکست دهند آن هم تیمی که هواداران پرشورش زبانزد است. لیورپول فاتح لیگ قهرمانان سال ،۲۰۰۵ چهارمین تیم انگلیسی است که به مرحله حذفی صعود کرد پیش از این چلسی، منچستر یونایتد و آرسنال صعود خود را مسجل کرده بودند. این سومین بار پیاپی است که هر ۴ تیم حاضر در این رقابت ها در مرحله حذفی نیز حضور می یابند.
● شوک بزرگ برای مارسی
مارسی در حالی به دیدار لیورپول رفت که انتظار داشت همانند مسابقه رفت از تیمی بی انگیزه و پراشتباه پذیرایی کند که البته چنین اتفاقی نیفتاده و فرانسوی ها در برابر دیدگان تماشاگران خودی ۴ گل ناقابل را از انگلیسی ها دریافت کردند. اریک گرتس سرمربی مارسی با لحنی مایوس کننده پس از بازی، تیمش را دور از انتظار توصیف کرد: شاگردانم مرا ناامید کردند و نمی دانم چرا فقط در زمین راه می رفتند و عکس العملی به حملات آنها نشان نمی دادند. این اولین باری بود که کم کاری آنها را می دیدم. فکر کنم با دریافت اولین گل شیرازه تیم از هم پاشید و دیگر نتوانستیم خودمان را در زمین پیدا کنیم. به صراحت می گویم که لیورپول از ما بهتر بود و من به کادر فنی آنها تبریک می گویم. با این حال ما هنوز شانس حضور در جام یوفا را داریم و امیدواریم بتوانیم این ناکامی را در آنجا جبران کنیم.
● پورتو، شگفتی باز گروه A
پورتو با ۲ گل کار بشیکتاش ترکیه را یک سره کرد تا دیگر کمترین شانسی برای آنها وجود نداشته باشد. پورتو با ۲ گل گونزالس و کارسما، موفق شد در نهایت با ۱۱ امتیاز به عنوان صدرنشین بی چون و چرای این گروه صعود کند و لیورپول پرآوازه را نیز پشت سر بگذارد، گونزالس کاپیتان پورتو پس از این دیدار با تمجید از هم تیمی هایش افزود:« از پیش همه چیز مشخص بود و می دانستیم چه هدفی داریم. بازی را به خوبی کنترل کردیم و به رغم این که ترک ها نیز بازیکنان خوبی داشتند، ۳ امتیاز را از آن خود کردیم. خوشحالم که تیم اول گروه شدیم و در این راه سخت، فشارهای زیادی را تحمل کردیم اما چون بازی را خوب آغاز کردیم، نتیجه لازم را گرفتیم تا دیگر باشگاه های پرتغالی را دست کم نگیرد.»
در نهایت تیم پورتو با ۱۱ امتیاز و لیورپول با ۱۰ امتیاز به عنوان تیم های اول و دوم به مرحله بعدی صعود کردند و المپیک مارسی نیز شانس خود را در جام یوفا آزمایش خواهد کرد. بشیکتاش ترکیه نیز با ۶ امتیاز قعرنشین گروه لقب گرفت.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید