جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دلائل باخت چاوز درهمه پرسی اصلاح قانون اساسی


دلائل باخت چاوز درهمه پرسی اصلاح قانون اساسی
رهبران هوادار چاوز دلائل باخت در همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی را بررسی می کنند
مریدا، ۶ دسامبر ۲۰۰۷- در پی همه پرسی روز یکشنبه برای اصلاح قانون اساسی، رهبران مختلف هوادار چاوز دلائل قصور خود در کسب پیروزی در همه پرسی یکشنبه گذشته را بررسی می کنند. اکثر رهبران در این نکته توافق دارند که در میان جمعیت تردید و سردرگمی وجود داشت زیرا کارزار چاوز نتوانسته بود محتوای اصلاحات را برای مردم توضیح دهد و با تحریکات رسانه ها مقابله نماید. آنها خواهان انتقاد از خود و تامل در درون دولت و در درون حزب سوسیالیست متحد شده اند.
لوئیس تاسکون یکی از نمایندگان هوادار چاوز در پارلمان گفت: «اگر انتقاد وجود نداشته باشد، اگر انتقاد از خود وجود نداشته باشد، ما نخواهیم توانست انقلاب را پیش ببریم. «چاویزمو» یک نیروی اساسی در ونزوئلاست، و «چاویزمو» به ساختن این کشور ادامه خواهد داد، اما ما نیاز به ارزیابی دوباره از خود داریم، ما باید با فروتنی باخت مان را جبران کنیم.»
تاسکون گفت که رد پیشنهاد اصلاح قانون اساسی نتیجه رای مخالف هواداران چاوز به آن نبود، بلکه به دلیل قصور در بسیج رای دهندگان هوادار چاوز بود. او خواهان تغییر تشکیلاتی در حزب تازه تاسیس «حزب سوسیالیست متحد» شد، به نظر او آن حزب از مشکلات درونی بسیاری رنج می برد و برای پیروزی در انتخابات کارآیی لازم را ندارد. او افزود در حالیکه ۶ میلیون رای دهنده عضو حزب هستند، فقط کمی بیش از ۴ میلیون نفر به اصلاحات رای دادند.
خوزه ویسنته رانگل، معاون پیشین رییس جمهور نیز خواهان آن شد که دولت فعالیت های اجرایی خود را مورد بازبینی قرار داده و روند «پاکیزه کردن» بوروکراسی دولتی را پیش ببرد.
به نظر رانگل روند اصلاح قانون اساسی بسیار پیچیده بود و موجب سردرگمی در میان جمعیت شد. او گفت مجلس ملی نمی باید تغییرات مورد نظر خود را همراه با اصل پیشنهادات چاوز به رای گیری می گذاشت. او گفت: «همان ۳۳ ماده ای که چاوز پیشنهاد کرده بود، کافی به نظر می رسید، در همان ماده ها هم چیزهایی وجود داشت که بسیار پیچیده بود، مانند ساختار جدید قدرت.» اما معاون پیشین رییس جمهور برگزاری همه پرسی را موفقیت آمیز ارزیای کرد و گفت «علیرغم حملات رسانه ها و با آن همه تبلیغات منفی و دروغ پراکنی، که تاکنون در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است» نزدیک به ۵۰ درصد رای دهندگان رای به حمایت از پروژه سوسیالیستی دادند.
دیگر فعالین نیز انتقادات مشابهی را مطرح کرده و شکست انتخاباتی را ناشی از ترس و سردرگمی جمعیت در باره اصلاحات می دانند. آنها به قصور حزب سوسیالیست متحد، قصور در کارزار انتخاباتی، و مطلع نکردن مردم از اصلاحات، و عدم مقابله با حملات رسانه ها اشاره می کنند.
آلفردو آرسیلا، معاون کمیته بولیواری برای دفاع از اصلاح قانون اساسی گفت: « بطور کلی، ما نتوانستیم ترسی که آپوزیسیون در بخش قابل توجهی از جمعیت کاشته بود را شکست دهیم.» او گفت که کارزار رسانه ای آپوزیسیون با دروغ پراکنی در باره محتوای اصلاحات و با استفاده از شیوه گوبلزی «یک دروغ را هزار بار تکرار کنید تا به حقیقت تبدیل شود» ترس ایجاد کرده بود.
او به برخی از متداولترین تحریکات کارزار آپوزیسیون اشاره کرد که شامل این ادعاها می شد که دولت مالکیت خصوصی را لغو خواهد کرد، اینکه اصلاح قانون اساسی چاوز را «رییس جمهور مادام العمر» خواهد کرد، و اینکه همه کودکان به مالکیت دولت درخواهند آمد. او گفت: «آپوزیسیون به دروغ گویی، به کاشتن بذر شک و تردید در میان جمعیت برای ایجاد سردرگمی وابسته است.»
اما آرسیلا اطمینان داد که آنها مسئولیت را به گردن کسی نخواهند انداخت، بلکه «انتقاد از خود را بعنوان گام اول برخواهند داشت.» او خواهان یک روند ژرف تأمل از طرف افراد در حزب سوسیالیست متحد و در همه مقام های دولتی شد تا معلوم شود چه کسی واقعاً به انقلاب متعهد است.
او همچنین شکست را به سطح بالای غیبت نسبت داد. او گفت: «افزایش غیبت شامل سه میلیون از هواداران چاوز می شد که هرگز به همه پرسی «نه» نمی گفتند، اما آنها می ترسیدند و مردد بودند، و ترجیح دادند در خانه بمانند.» دو حزب هوادار چاوز یعنی «حزب میهن برای همه» و حزب کمونیست ونزوئلا با این ارزیابی موافقتند و می گویند جمعیت در باره اصلاحات دچار سردرگمی شده بود.
خوزه آلبورنوز دبیر کل «حزب میهن برای همه» گفت: « آپوزیسیون بیشتر با احساسات مردم بازی کرد تا با محتوای واقعی اصلاحات. جمعیت درک نمی کرد که اصلاحات چه چیزی را پیشنهاد می کند.» آلبورنوز همچنین به قصور در آگاه کردن رای دهندگان نسبت به اصلاحات و به قصور در برطرف کردن تردید مردم نسبت به پیشنهادات اصلاحی اشاره کرد. او افزود: «باید تلاش بیشتری برای رفتن به محلات، به مدارس، و محل های کار صورت می گرفت. ما باید مشخص می کردیم مردم را از چه ترسانده اند. آپوزیسیون به دروغ های بسیاری متوسل شد، مانند دروغ از دست دادن کنترل فرزندان. آن در بین جمعیت، نقطه حساسی بود.»
● تبدیل شکست به پیروزی
اکثر رهبران هوادار چاوز توافق نظر دارند که شکست در همه پرسی از جوانبی برای روند انقلاب یک پیروزی بوده است. لوییس تاسکون گفت که این شکست به یک «انقلاب در انقلاب» مبدل خواهد شد و آپوزیسیون را مجبور به پذیرش این خواهد کرد که ونزوئلا یک دموکراسی است. او گفت :«فکر می کنم ما بتوانیم این شکست را به یک پیروزی تبدیل کنیم زیرا یک انقلاب در درون انقلاب را تضمین خواهد کرد. برای انقلابی کردن ونزوئلا ما باید چاویزمو را انقلابی کنیم»
او در ادامه افزود: «من ازاینکه پیروز نشدیم ناراحتم، اما جدای از آن، ما چیزهای زیادی به دست آوردیم. ثابت شد نظام انتخاباتی ما شفاف است، آپوزیسیون سرانجام مجبور شد قانون اساسی ۱۹۹۹ را بپذیرد، و بخش های افراطی آپوزیسیون تضعیف شدند.» او در خاتمه گفت: «ونزوئلا خوشحال است، گرچه چیزهای زیادی وجود دارد که ما باید در باره آنها صحبت کنیم.»
کریس کارلسون
venezuelanalysis.com
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید