جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تا به حال دقت کردید!!


تا به حال دقت کردید!!
عشق های امروزی به دو دسته تبدیل می شوند البته عشق که نه همین دوست داشتن ها که یک عده از بزرگترها قبولش ندارند و بهش می گویند. «دوستی خاله خرسه» قصد جسارت ندارم کلی گفتم.
اما گفتم دو دسته. چرا؟
یک دسته هستند که بی نهایت همدیگر را دوست داشته وبه هزار زور و زحمت هم که باشد به هم می رسند اما بعد از ازدواج تازه متوجه می شوند که ای دل غافل لقمه همدیگر نیستند و ای کاش از روز اول همدیگر را نمی دیدند و با هم آشنا نمی شدند.
اما دسته دوم: تازه بعد از ازدواج کم کم به یکدیگر علا قه پیدا کرده و شعله عشق آنها آهسته آهسته روشن شده، اما هیچ گاه خاموش شدنی نیست.
گذشته از این دو حالت یک عده دیگر نیز هستند که اگر اولین فرد مورد نظر نشد دیگر تن به ازدواج نداده ودر واقع زده می شوند یا به قول خودشان و بقیه جوان های نسل سومی مان: «عشق، عشق اول». بگذریم، قبل از این که بروم سراغ اصل مطلب می خواهم یک یادآوری بکنم، امروز که می دانید چه روزی است؟
بله درست است امروز روز ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) است. روزی که ملا ئک برای پیوندی که در زمین انجام می شد آسمان را ستاره باران کردند. نمی دانم تا به حال هیچ دقت کرده اید به مهریه ها؟
هر کس یک اندازه خاص دارد! یکی ۱۴ سکه به نیت ۱۴ معصوم، یکی یک ملک زمین، دیگر ۸۵۰ سکه، دیگری ۱۰۰۰سکه و ... در این سال های اخیرهم که انگار مد شده برحسب سال تولد انتخاب می کنند.
یک عده معتقدند که: مهریه پایه واساس زندگی است و عده ای دیگر هم می گویند: ای بابا کی برده و کیآورده و اصلا قبول ندارند. شاید در درصد زیادی از طلا ق ها علا وه بر ناسازگاری، مهر زیاد هم نقش داشته باشد.
نمی دانیم چرا و روی چه حسابی بعضی از خانواده ها آن قدر اصرار و پافشاری برای مهر بالا دارند یا بر عکس حتما تاکید دارند که پسر حتما باید خانه، ماشین، باغ و... داشته باشد.
چرا؟ واقعا فکر می کنید خوشبختی دختر و پسر در مادیات است؟ نه به خدا این طور نیست. آن قدرها هم که فکر می کنید سخت نیست چرا به جوان ها استقلا ل بیشتری نمی دهیم و نمی گذاریم خودشان برای آینده شان تصمیم بگیرند؟ عجب همه راضی هستند با همان ۱۴ سکه با زهم بزرگترها سنگ می اندازند. از طرفی شما جوانها هم نباید سو» استفاده کنید و فکر نکنید «صلا ح مملکت خویش خسروان دانند» اگر نمی شود حتما حکمتی در کار است.
چرا این قدر اصرار داری که مهریه ات باید بیشتر از خواهرت باشد، چرا آن قدر دوست داری که طبق سال تولدت باشد مگر مبنای زندگی بر این چیزها است؟ نه به خدا این طور نیست. بیائیم دیدمان را عوض کنیم، بیائیم از این به بعد به معنویات توجه بیشتری داشته باشیم تا مادیات. اگر مهربانی و صداقت را در زندگی خود جای دهیم مطمئنا مابقی اش را خودش درست می کند. از روی عقل تصمیم بگیریم نه احساس.
گفتم که امروز سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) است. تا حالا نزد خودت فکر کرده ای که مهریه حضرت فاطمه چه بود؟ یا حضرت علی هنگامی که به خواستگاری حضرت زهرا می رود چه داشتند؟
حضرت علی (ع) هنگامی که به خواستگاری حضرت زهرا (س) می رود تمام دارائی اش یک شتر، یک شمشیر و یک زره بود که رسول خدا (ص) به ایشان می فرمایند: شمشیر را نگه دار و جهاد کن شتر را نگه دار و برای مردم بار بیاور اما زره را به فاطمه ببخش. حضرت علی هنگامی که زره را به رسول خدا (ص) می دهند، پیامبر نیز با فروش آن زره جهیزیه حضرت زهرا (س) را تهیه می کنند و با فراهم کردن چندین تکه وسایل اولیه زندگی خویش را شروع می کنند و بی همتاترین زوج نیز بوده اند. نه خانه شیک و مجلل نه مهریه آنچنانی نه ماشین فلا ن قیمت و نه ... هیچ یک از این ها خوشبختی نمیآورند. درسته که باید باشد اما به اندازه. نه افراط، نه تفریط. یادتان که نرفت نمی گوئیم عینا حضرت زهرا (س) زندگی تان را شروع کنید دربسته! قبول داریم که از آن زمان به این ور شرایط خیلی عوض شده خیلی تغییر کرده اما اگر بخواهی، می توانی حداقل ذره ای که شده مانند آنها باشی.
بد نیست ما، جوون های نسل سومی هراز چند گاهی با یادآوری
حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) یک تلنگری هرچند کوچک به خود بزنیم.
نویسنده : مهدیه یزدی فر
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید