پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شبیه ترین سیاستمدار به پوتین


شبیه ترین سیاستمدار به پوتین
سرانجام پس از گذشت چند ماه حدس و گمان های مختلف، دوشنبه شب ولادیمیر پوتین، حمایت خود را از یک نامزد خاص برای جانشینی خود، اعلام کرد و گفت: «من مدودوف را حدود ۱۷ سال است که از نزدیک می شناسم و او را تأیید می کنم.» حمایت پوتین از «دیمیتری مدودوف» که معاون اول نخست وزیر به شمار می آید، پس از آن صورت گرفت که چهار حزب روسیه که حزب روسیه واحد در رأس آنان دیده می شود، دوشنبه شب نامزد انتخابی خود را به پوتین معرفی کردند. حزب روسیه واحد که پوتین رهبر معنوی آن است، در انتخابات پارلمانی یکشنبه گذشته با ۶۴‎/۳ درصد آرا به پیروزی رسید.
پوتین حتی قبل از دوران ریاست جمهوری خویش نیز «دیمیتری مدودوف» را در حلقه اصلی دوستان و نزدیکان خود قرار داده بود. مدودوف زمانی توانست در این حلقه جای گیرد که ولادیمیرپوتین عهده دار سمت شهرداری سنت پترزبورگ بود و او معاونت وی را بر عهده داشت. او بعدها یک سال قبل از اینکه پوتین به ریاست جمهوری برسد، وارد کرملین شد و د ر همان زمان مسئولیت حساس اداره ستاد تبلیغاتی وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ را در دست گرفت. بعد از کامیابی پوتین در انتخابات که نشانه کامیابی مدیر انتخاباتی او (مدودوف) بود این دستیار پوتین توانست در حساس ترین پست اقتصادی سیاسی روسیه یعنی مسند ریاست شرکت گاز پروم بنشیند. شرکتی که نام امپراتوری انرژی روسیه را دارد و اهرم قدرتمند پوتین در فشردن گلوی حریفان اروپایی اش بوده است. مدودوف در دور دوم ریاست جمهوری پوتین نیز به عنوان معاون اول نخست وزیر ایفای نقش می کند و در حلقه سیاستمداران مشهور روسیه وارد می شود.
مدودوف در این منصب دوشادوش دیگر دستیار پوتین، ایوانف به سوی فتح قله های رهبری سیاسی خیز برداشته است. اغلب محافل سیاسی روسیه از کارنامه رئیس ۴۲ ساله گازپروم به عنوان برگ برنده او در پیشی گرفتن از همتایانش یاد کرده اند.
پوتین در شرایطی نگاه ها را به سمت این سیاستمدار جوان برگرداند که به نظر می آمد دیگر نخبگان کرملین نیز حول توانایی او اجماع یافته بودند. تحلیل هایی که در نخستین ساعت های معرفی مدودوف برای جانشینی در مطبوعات روسیه و اروپا ارائه شد هر کدام رگه هایی از واقعیت ها را دارند. برحسب این تحلیل ها مدودوف در بین سیاستمداران روسیه بیش از دیگران محبوب است و این تنها به دلیل ویژگی های شخصی و فردی اوست. سیاستمداران روسیه مدودوف را برگزیده اند زیرا وی در مأموریت های پرخطر موفق عمل کرده و از جهت بازیگری و اداره بحران ها بیش از همه به پوتین شباهت دارد. به لحاظ خصوصیات شخصی گفته می شود او این تفاوت بارز را با ایوانف دارد که آدمی سازگار است و بیشتر از آنکه دشمن داشته باشد، دوستان او را احاطه کرده اند. از این رو گمان می رود انتخاب «دیمیتری مدودوف» به احتمال بسیار با استقبال رهبران خارجی نیز مواجه خواهد شد و رهبری کرملین در انتخاب خویش توجه ویژه به این خصوصیات دستیارش داشته است.
محافل غرب دیروز و در ایامی که روابط مسکو با آمریکا و اروپا به سردی گراییده استقبالی احتیاط آمیز به مدودوف نشان دادند آنها اظهار امیدواری کردند که خلق سازگارانه وی بتواند منشأ گشایش در رابطه با غربی ها باشد. اما از نکات جالب توجه در مسیر حرکت این سیاستمدار، صعود بدون حاشیه او به پلکان قدرت است. مدودوف نشان داد که رقابت های معمول و آرام را بر پرمناقشه و برخوردهای شدید ترجیح می دهد. مدودوف در راه انتخاب خود برای نامزدی ریاست جمهوری رقیبانی هم داشت که توانست آنها را کنار بزند. «ویکتور زوبکوف» یکی از این افراد بود که رقیبی خوب برای مدودوف بود اما رقیب قدر او در این راه سرگی ایوانف بود. کسی که همان طور که گفته شد گرایش های کاملاً ضدغرب دارد.
احتمالاً انتخاب مدودوف به عنوان یکی از کاندیداها مقبول مردم روسیه نیز خواهد بود. آخرین نظرسنجی که در ماه نوامبر برگزار شد حاکی از آن است که اندک اندک توجه مردم به سمت این مرد آرام جلب شده است. در حالی که در نظرسنجی ماه آگوست ۳۴ درصد مردم اظهار داشته بودند به مدودوف رأی خواهند داد و ۳۶ درصد ایوانف را ترجیح می دادند، در نظرسنجی ماه نوامبر فاصله دو درصدی این دو رقیب به یک درصد کاهش یافت.
در نهایت می توان با اطمینان گفت که «دیمیتری مدودوف» در صورت کاندیدا شدن، پیروز انتخابات ریاست جمهوری روسیه که اسفندماه برگزار خواهد شد، می شود. زیرا هرگز حزب حاکم نمی تواند دو نامزد را معرفی کرده و همزمان از هر دو حمایت کند و اگر احزاب و یا سازمان های غیردولتی نیز فردی را معرفی کرده و به عنوان نامزد خود روانه انتخابات سازند، نمی توانند امید چندانی به پیروزی نامزد خود در برابر نامزدی که در زیر چتر حمایت پوتین به صحنه آمده داشته باشند.
بنفشه غلامی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید