شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


گذری به کرمان


گذری به کرمان
از آن‌جایی که در کشور چهار فصل قرار داریم، آب و هوا و هر فصلی در تعیین مقصد برای سفرهای داخلی بسیار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. به این ترتیب در آستانهء فصل زمستان سفر به مناطق گرمسیر برایمان لذت بخش است.حضور در کویرهای بی‌نظیر ایران در این فصل حتی گردشگران ایتالیایی را هم به کشورمان کشانده است. به علت آن‌که فرصتی برای سفر به کویر کرمان در این چند روز نبود تا گزارشی مبسوط از این استان داشته باشیم به معرفی بخشی از دیدنی‌های این استان اکتفا شد.
▪ باغ شاهزاده ماهان:
این باغ که در شش کیلومتری ماهان قرار دارد، به دستور حاکم کرمان در اواخر دوره قاجاریه احداث شد. عمارت زیبای این باغ دارای قسمت‌های مختلف از جمله عمارت سردر، عمارت شاه‌نشین و حمام است. از قسمت‌های ارزشمند این باغ نحوهء آبرسانی و حوض‌های آب آن است که به صورت پلکانی است.
▪ چهارسوق گنجعلی‌خان:
محل تقاطع دو راستهء بازار را (چهارسوق) می‌گویند. در گذشته این مکان مهم‌ترین نقطهء شهر محسوب می‌شد. و نقش چهارراه اصلی شهر را ایفا می‌کرده است. چهارسوق مذکور جزیی از مجموعهء گنجعلی‌خان است.
▪ میدان گنجعلی‌خان:
میدان گنجعلی‌خان، نظیر میدان نقش جهان اصفهان و میدان میرچخماغ یزد است که پیرامون خود بعضی از عناصر شهری را به وجود آورده است. به طوری که در سه ضلع آن بازار قرار دارد و در ضلع چهارم مدرسهء گنجعلی‌خان بنا شده است. طول میدان ۱۰۰ متر و عرض آن ۵۴ متر است و ۳۴۶ر۵ متر مربع مساحت دارد. از نقطه نظر نمای ظاهری معماری، وجود طاقنماهای آجری، کاشیکاری، فضای سبز، حوض آب و ... بر زیبایی آن افزوده است.
▪ حمام گنجعلی‌خان:
حمام گنجعلی‌خان برای تمامی جهانگردان و افرادی که از کرمان بازدید می‌کنند به یاد ماندنی است. این حمام مجموعه‌ای از تلفیق هنر معماری و کاربرد مصالح گوناگون با فضایی متناسب است. بنای حمام با کاشیکاری، نقاشی، گچبری، مقرنس‌کاری و کاربندی‌های زیبا بسیار ظریف است. سر در ورودی این حمام نیز با نقاشی‌های زیبای عصر صفوی تزیین شده است. معمار این مجموعه و حمام، استاد محمد سلطانی یزدی بوده است. این حمام دارای دو بخش رختکن و گرمخانه است. در غرفه‌های رختکن با ایجاد قرینه‌سازی در ایوان‌ها، ایوانچه‌ها و ستون‌های سنگی، فضای مناسب و زیبایی را به وجود آورده‌اند. بخش گرمخانه شامل یک حوض آب سرد است با طاقی شبیه خیمه که هشت ستون حمام بر زیبایی آن می‌افزاید. سیستم کانال کشی آب و فواره‌ها چنان دقیق طراحی و اجرا شده است که از عجایب معماری حمام محسوب می‌شود. یکی دیگر از عجایب حمام (سنگ ساعت زمان) آن است.
▪ حمام یا چایخانهء سنتی وکیل:
اولین بخش از مجموعهء وکیل، بنای حمام قدیمی یا چایخانهء امروزی وکیل است که در سال ۱۲۸۰ به شکل با شکوه و با تاثیرپذیری از سبک معماری عصر زندیه- قاجاریه احداث شده است. این بنا یکی از حمام‌های تاریخی، سنتی و باستانی کرمان بوده و به تقلید از حمام گنجعلی‌خان ساخته شده است. از کف تا دیوار آن کاشیکاری و سرامیک‌کاری شده و به دو بخش رختکن و گرمخانه تقسیم می‌شود. در سال‌های اخیر این حمام به چایخانهء سنتی تبدیل شده و توسط ادارهء کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اداره می‌شود.
▪ کاروانسرای وکیل:
این کاروانسرا در سمت چپ بازار وکیل واقع شده است و بزرگ‌ترین کاروانسرای کرمان و همچنین یکی از کاروانسراهای بزرگ ایران به شمار می‌آید. بنای آن به فرمان محمداسماعیل خان وکیل‌الملک والی کرمان شروع شد و در زمان مرتضی‌ قلیخان در سال ۱۲۸۷ به اتمام رسید.
▪ چشمهء معدنی ته خاتون:
این چشمه در شرق کرمان به فاصلهء ۱۳ کیلومتری جوشان واقع شده است. از آب این چشمه برای استحمام استفاده می‌شود. آب این چشمهء گرم از دسته آب‌های کلروره سدیک و بی‌کربناته کلسیک گازدار است و آرام بخش دردهای مفصلی و عصبی است.
▪ مسجد وکیل:
این مسجد جزیی از مجموعهء وکیل است که به سبک معماری عصر قاجاریه با آجر و گچ تزئین شده است.
▪ مسجد جامع کرمان:
این مسجد جزیی از مجموعهء مظفری است که امیر مبارزالدین‌محمد مظفرمیبدی‌یزدی در سال ۷۵۰ هجری قمری آن را به اتمام رسانده است. سر در رو به مشرق آن از شلیک توپ‌های آغامحمدخان قاجار خراب شد ولی بعدها مرمت و بازسازی شد. ساختمان مسجد بر طبق اصول قرینه‌سازی، دو ایوان بزرگ تابستانی و زمستانی دارد.
▪ آرامگاه شاهزاده حسین جوپار:
شاهزاده جوپار یکی از بقاع متبرکهء بخش جوپار از توابع کرمان است. بنای این زیارتگاه به دورهء صفویه مربوط است که در دورهء قاجاریه تعمیر و تکمیل شد. بنای شاهزاده حسین متشکل از حیاط، حرم، گنبد و رواق است. از تزئینات جالب توجه دورهء صفویه آن کاربندی رواق اطراف حرم را می‌توان نام برد.فراموش نکنید که پیش از سفر ساعات بازدید از این اماکن را از طریق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جویا شوید.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید