ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ / Friday, 1 August, 2014
QFD چیست؟

QFD چیست؟در این مقاله، خواهیم دید که مباحث مهم مطرح در حوزه QFD با توجه به گذشته آن چیستند. برای تحقیق در این مورد، از روش پیمایشی با استفاده از ابزار بررسی اسناد و مدارک موجود استفاده کرده‌ایم. کار جدید و جالب توجه در این تحقیق، این است که با توجه به صعوبت انتخاب و تشخیص مقاله‌های معتبرتر، برخی مقاله‌ها براساس اینکه چقدر در جهان و یا توسط مجلات معتبر تخصصی به آنها ارجاع شده است، انتخاب شده‌اند و این یعنی جمعی از منابع این تحقیق از پرارجاع‌ترین متون این حیطه تخصصی هستند. QFD ابزار تبدیل نیاز مشتری به ظهور آن نیاز در محصول است، اما برای تجزیه و تحلیل در حیطه‌های غیر از کیفیت نیز مفید خواهد بود.
QFD چیست؟ انواع مختلف تکنیک‌های آن که در گوشه و کنار مطرح شده‌اند، چیستند؟ مهمترین تکنیک در میان این تکنیک‌های دوگانه کدام است؟
با توجه به اهداف و سوالات مطرح شده، ابتدا به تاریخچه QFD و سپس به موضوع QFD می‌پردازیم و درباره انواع تکنیک‌های آن توضیحاتی ارائه می‌دهیم و بعد با تفصیل بیشتری «روش جدول اولویت‌بندی» و «روش فرایند سلسله مراتبی تحلیلی» را توضیح داده و این دو روش مشهورتر را با هم مقایسه می‌کنیم. گفتنی است که این مقاله در صدد تبیین تمامی اجزا و ریز موارد مربوط به QFD نیست.
● تاریخچه
Yoji Akao مبدع اولیه QFD و کسی است که از بعد علمی و گسترش عمومی این شیوه تلاش کرد. ابداع ابتدایی QFD، هنگامی رخ داد که در ذهن آکائو سوالی به این مضمون ایجاد شد: «ما در بحث کیفیت، به برخی اجزای محصول یا فرایند بسیار توجه می‌کنیم و درصدد آنیم که بدانیم کیفیت در مورد آنها رعایت شده است یا خیر. چرا این نقاط و نکات مهم کیفیت را که «نقاط تضمین کیفیتی» نام دارند، به عنوان نقاط کنترل و بازرسی در طراحی اولیه محصول و فرایند خود قرار ندهیم؟ در این صورت، از ابتدای طراحی محصول در راستای اولویت‌های خود گام برداشته‌ایم.» (Akao ص۱).
اولین کتاب در این مورد توسط «آکائو» و «میزونو» نوشته شده است. این دو دانشمند ژاپنی هنگامی اقدام به این کار کردند که ژاپن تازه به استقلال اقتصادی- صنعتی در برابر امریکا رسیده بود. در آن روزگار، کنترل آماری کیفیت به ژاپن معرفی شده و علاوه بر درک اهمیت کیفیت طراحی، به نقص چارت فرایند کنترل کیفیت به دلیل ایجاد آن پس از تولید کالا، پی برده شده بود.
QFD در آغاز تکامل خود با نام «نقطه نظرات طراحی» [۱] مطرح شد. سپس در ادامه تکامل خود توسط جداول «کوبه» کشتی سازی صنایع سنگین میتسوبیشی، جنبه عمومی یافت. این جداول نه تنها نیازهای مشتری را با وظایفی که باید انجام می‌شد، تعادل‌سازی می‌کردند بلکه روابط بین این وظایف را مشخص می‌ساختند. باید به این نکته توجه کرد که همین امر باعث اشتباه کسانی شده است که منشاء پیدایش QFD را میتسوبیشی می‌دانند. در حالی که دو سال قبل از آن، خود آکائو مقاله‌ای با همین عنوان نوشته بود.
با تکامل ایده‌های مرتبط با QFD و یکپارچگی آنها نام Quality Deployment بر آنها نهاده شد. هدف از QD تبدیل خواسته‌های مشتریان به شاخص‌های کیفیت بود.
در ادامه، از مهندسی ارزش مفهومی دیگر به QD افزوده شد و راهی گشوده شد تا بتوانیم کارکردهای کالا را بشناسیم.
در ادامه روند تکامل، کارکردهای فرایند کسب و کار [۲] به‌وجود آمد و سپس QFD ایجاد شد. از این رو تعریف QFD عبارت است از: «استقرار و به‌کارگیری گام‌به‌گام یک شغل و عملی که کیفیت را با جزئیاتش در راستای سیستم‌های اهداف و ابزار در بر دارد».
از این‌رو QFD مفهومی مشتق شده از برخی مفاهیم شناخته دیگر است که عبارتند از:
▪ جریان اولیه نمایش نقاط کنترل تضمین کیفیت (استفاده از جدول فعالیت تضمین کیفیت نیز در آن وجود دارد که جزیی از استنادات سیستمی گسترش کیفیت است).
▪ مفاهیمی از QD و مهندسی ارزش
▪ جدول کیفیت
با معرفی QFD به امریکا و اروپا، این ابزار در جهان توسعه و شهرت یافت (مقاله آکائو ۱۹۸۳). در ۱۹۹۶ موسسه و جایزه کیفیت آکائو توسط «گلن ماژور» تاسیس شد.
در مورد معادل فارسی Quality Function Deployment این نکته قابل ذکر است که خود عبارت انگلیسی برگرفته از معادلی ژاپنی است که در آن بویژه در واژه Deployment اختلاف نظر وجود داشت. تا مدتی بجای این واژه از واژه‌های Development یا Evolution استفاده می‌شد. هدف، استفاده از لفظی بود که واجد مفاهیم توسعه، تغییر و خلاقیت باشد. در هر صورت، آن چه هم‌اکنون به عنوان معادل فارسی برگزیده شده «گسترش» ناقص به‌نظر می‌رسد و شاید واژه «ارتقا» برای آن بهتر باشد.
● QFD چیست؟
به زبانی ساده، هدف QFD تبدیل خواسته‌های ارزیابی شده مشتری به مشخصات فنی معادل در محصول است. یعنی ببینیم مشتری چه می‌خواهد و آن را از طریق نظم و جامعیتی که QFD به فرایند طراحی محصول می‌دهد، در محصول بروز می‌دهیم. در صنایع مختلف برای QFD فواید بسیاری را ذکر کرده‌اند. مقالات بسیاری در زمینه توسعه محصول براساس نیازهای بازار با کمک QFD نوشته شده است. بیشترین کاربرد این روش در صنایع ماشینی و الکترونیکی بوده و حتی در صنعت هوا- فضا نیز از آن استفاده می‌شود. در حال حاضر، استفاده از آن به حدی گسترش یافته که ۵/۶۸ درصد از شرکت‌های امریکایی و ۵/۳۱درصد از شرکت‌های ژاپنی فقط در ۱۹۹۷ از این تکنیک استفاده می‌کردند.
● فواید QFD از دیدگاه‌های مختلف:
▪ سادگی و دقت در تصمیم‌گیری‌های چند معیاره
▪ با توجه به لزوم تامین رضایت مشتری در کیفیت بهتر کالا و هزینه کمتر آن، با QFD می‌توان صدای مشتری را به شاخص‌های فیزیکی ترجمه کرد و سود بیشتری به‌دست آورد.
▪ شناسایی عناصر متعارض و متضاد در طراحی انجام شده. این امر منجر به کاهش طراحی مجدد، تغییر در روش‌های سنتی و کاهش لزوم آموزش نیروی کار می‌شود.
▪ کنترل بهتر از مرحله طراحی تا تولید. جمع‌آوری و دسته‌بندی تجربیات مختلف سازمان در ساختاری قابل فهم (این ویژگی زمانی فایده خود را بروز می‌دهد که فردی بخواهد با کوله‌باری از تجربه از سازمان خارج شود).
▪ جمع‌آوری اطلاعات از واحدهای مختلف سازمانی با رویکرد مشتری‌مداری و اولویت‌دهی به انتظارات مشتری. این امر به‌نوبه خود موجب وحدت افقی درون سازمانی و افزایش کارایی و بهره‌وری سازمانی می‌شود.
▪ کاهش زمان موردنیاز برخلاف ظاهر وقت‌گیر. QFD از بسیاری از دوباره‌کاری‌ها، نقصان‌ها و... پیش‏گیری می‌کند.
▪ کاهش هزینه‌های راه‌اندازی یا ایجاد محصولی جدید
▪ کاهش بازه زمانی از طراحی تا عرضه به بازار
▪ کاهش تغییرات گران‌قیمت و ناگهانی مهندسی
▪ ایجاد اهداف کمی برای سازمان
▪ درک نقطه‌نظرات مشتری
▪ ابزاری برای مهندسی همزمان
▪ فروش بیشتر کالا
▪ شناخت نحوه جایگذاری منابع
▪ تاثیر مثبت بر روابط افراد از طریق: لزوم شرکت جمع زیادی از افراد در آن، لزوم ثبت نتایج تعاملات، نمایش آنچه افراد آن را مهم می‌پندارند، نمایش آنچه که بر عوامل موردنظر ما اثر می‌گذارد.
▪ استراتژی واضح در مورد کالا
▪ شناخت خواست مشتری
▪ عدم تغییر نظر مشتری در مورد کالا
▪ ارضای نیازهای اصلی مشتریان
▪ جذب مشتری‌های جدید
▪ فقدان نقص کیفی یا عملکردی کالایی که بموقع تولید شده است
▪ ابزاری هوشمند
▪ وسیله‌ای برای هماهنگی و ارتباط میان تضارب عملکردها
آکائو در تحقیقی از ۸۰ شرکت ژاپنی، دلایل آنها را در استفاده از QFD چنین گزارش داده است:
- الگوبرداری از کالاهای رقابتی
- ایجاد کالایی جدید که فاصله شرکت را از رقبا افزایش می‌دهد
- گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی بازار
- وجود اهداف طراحی در تولید
- سهم بیشتری از بازار
- کاهش مشکلات اولیه کیفیت
توجه داریم که شرایط جهانی بازار تغییر کرده است. امروزه دیگر خریدار، مسئول دقت در وجود نقص درکالا نبوده و فروشنده مسئول است. باید به نیازهای ناگفته مشتریان توجه کرد. تولیدکننده باید مسئولیت‌های زیست‌محیطی را بپذیرد. باید پاسخ‌هایی سریع به تغییرات (بازار، فناوری، اقتصاد) داد، تولید و طراحی چابک اهمیت دارند. هم‌اکنون رویکرد جهانی بهای زیادی به آموزش، حق انتخاب و شکوفایی مشتری می‌دهد. همواره باید توجه خود را به گسترش انعطاف (در مقابل خشکی)، تفکر سیستم‌ها (در مقابل محلی)، بازده در بلندمدت (بجای کوتاه‌مدت) معطوف کنیم. تمامی این موارد در حالتی تأثیرگذارند که رقبای ما نیز در جست‌وجوی هزینه کمتر بوده و ممکن است سریع‌تر عمل کنند. در این جاست که لزوم حضور QFD واضح‌تر می‌شود. باید دقت کنیم که QFD فقط در زمینه تبدیل خواسته مشتری به مشخصات فنی محصول، کاربرد ندارد و در تمام تجزیه و تحلیل‌های دیگری که چندین عامل وابسته به هم را می‌بایستی همزمان در تصمیم گیری مدنظر قرار داد، مفید فایده است. QFD هر جا که مجموعه ای از مسائل و راه حل ها را می‌بایستی بررسی کرد، کاربرد دارد. مثلا می‌دانیم که هزینه‌ها (به تفصیل مکان و زمان) می‌بایستی با نیازهای اهداف متناسب باشند. وقتی می‌خواهیم پروژه یا برنامه‌ای را در سازمان ایجاد کنیم. هزینه‌ها می‌بایستی از ابعاد مختلف حیطه، بودجه و زوایای دیگر یک برنامه، در هر بخش سازمان بررسی شوند. زیرا هر سازمان از بخش‌هایی متعدد تشکیل شده و هر بخشی ملاحظات خاص خود را دارد. در این جا می‌توان از QFD کمک گرفت.
موضوع QFD نیازها و انتظارات مشتری و فراتر از انتظارات اوست. این مسائل شامل موارد زیر است:
- مشتری واقعا چه می‌خواهد؟
- انتظارات مشتری چیست؟
- آیا از انتظارات مشتری برای تعیین نحوه فرایند استفاده می‌شود؟
- تیم طراح، برای جلب رضایت مشتری چه کاری می‌تواند بکند؟
● مراحل QFD
QFD در مراحل مختلف و تکنیک‌های متفاوت، کمابیش به این موارد توجه دارد:
۱) Who (درک مشتری)
۲) What (خواسته مشتری)
که در این جا مباحث زیر مطرح می‌شود؛
لزوم جمع‌آوری اطلاعات از طرق مشاهده، پیمایش، گروه متمرکز، شکایت‌ها، آئین‌نامه‌های دولتی (همگی برای تشریح واقعیت خواسته مشتری)
۳) (Who-What) تعیین وابستگی‌های موجود بین اهمیت خواسته‌های مشتریان
۴) (now) مقدار کنونی ارضای مشتری در کالای موجود (اصلا، کمی، کاملا)
۵) (How) نحوه پاسخ به مشتری (قابل سنجش و کمی باشد،...)
۶) (How to What) روابط خواسته‌ها و پاسخ‌ها
۷) توجه به موارد و اهداف مهندسی
۸) (How on Hows) روابط بین پاسخ فنی
● انواع خواسته‌های مشتریان
خواسته‌های مشتریان که می‌بایستی در محصول بروز یابند در ۸ حیطه اصلی طبقه‌بندی شده‌اند تابتوان براساس آنها تجزیه و تحلیل کرد. به این نکته توجه کنید که با دقت در ۸ حیطه یاد شده می‌توان دریافت که کاربرد QFD صرفا به سطح ظاهری محصول محدود نمی‌شود و می‌تواند شامل موارد درون سازمانی نیز شود.
▪ عملکرد وظیفه‌ای
۱) جریان انرژی
۲) جریان اطلاعات
۳) گام‌های عملیاتی
۴) توالی سلسله عملیات
▪ عوامل انسانی
۱) ظاهری
۲) کنترل اجباری و انگیزشی
۳) تسهیل کنترل و درک موقعیت
ـ خواسته‌های فیزیکی (خصوصیات فیزیکی)
ـ قابلیت اعتماد (امنیت کالا و دیر خراب شدن آن)
▪ موارد مربوط به چرخه عمر
۱) حمل و نقل کالا
۲) قابلیت نگهداری
۳) توانایی درک آن
۴) قابلیت امتحان آن
۵) قابلیت تعمیر آن
۶) قابلیت تنظیف آن
▪ موارد مربوط به منابع
۱) زمان
۲) هزینه
۳) سرمایه
۴) واحد
۵) تجهیزات
▪ ملزومات تولیدی
۱) مواد استفاده شده
۲) کمیت و مقدار آنها
▪ ظرفیت‌های سازمان و شرکت
از میان رویکردها و روش‌های اجرای QFD، روش‌های زیر معروف‌ترند.:
- تحلیل مشترک
- TRIZ
- مدیریت تعارض
- روش‌های تاگوشی
- آزمایش شده
- CFD بر مبنای گسترش موازی چند چرخه عمر «طرح‌ریزی‌های ارزش» استوار بوده و به طرح کیفیتی که قبلا در QFD استفاده می‌شده، اضافه می‌شود. سپس، سعی می‌کند یکپارچگی خود را در خانه‌ای به نام «خانه ارزش‌ها» جلوه دهد.
فرموله شده: همزمان با توجه به نیاز مشتری به هزینه‌های سازمان نیز توجه می‌کند و سعی دارد با حداقل کردن ممکن هزینه‌ها، راه‌حلی بهینه از طریق محاسبات ریاضی پیدا کند. دغدغه این روش آن است که با توجه به اهداف فنی تعیین شده، تخصیص منابع را چگونه انجام دهیم. در این روش، برای مدل‌کردن روابط بین نیازهای مشتری و شاخصه‌های فنی و همچنین روابط بین رابطه‌های فنی با خودشان، ابتدا از رگرسیون خطی فازی با ضریب سه گوش متقارن استفاده می‌شود. سپس، ضریب فازی سه‌گوش متقارن به ضرایب فازی سه‌گوش غیرمتقارن بسط داده می‌شود. اولین بار «کیم و مسکوویتز» نمونه‌ای اولیه از تلفیق فرمول برنامه‌ریزی ریاضی و رویکرد حل مسئله ایجاد کردند. «فونگ و دیگران» مدلی استنباطی را برای تسهیل طراحی تصمیم‌گیری براساس ارزش اهداف مشخصات فنی با استفاده از قوانین فازی را پیشنهاد دادند. در سال ۲۰۰۲، فرمولی فازی براساس رویکرد تعامل ژنتیکی برای برنامه‌ریزی QFD ساخته شد. (چن، تانگ و رن).
● روش جدول اولویت‌بندی (HOQ)
این روش یکی از معروفترین و قدیمی‌ترین روش‌های اجرای QFD بوده و وظیفه آن ایجاد اهمیت‌های مربوط به مشتری است. در این روش، اولویت‌بندی خواسته‌های مشتری از طریق بازاریابی و توسط خود او انجام می‌گیرد. برخی‌ها، HOQ را مبنای QFD می‌دانند و گاهی به آن بهترین تکنیک مدیریت کیفیت جامع و گسترش کارکردهای کیفیت اطلاق می‌کنند. این روش، طرح تکامل‌یافته QFD است و در اغلب موارد QFD را معادل آن در نظر می‌گیرند. برنامه ریزی کالا، گسترش و توسعه عناصر، برنامه‌ریزی فرایند و عملیات تولید، عناصر اصلی آن تلقی می‌شود.
خانه کیفیت، هنگامی مؤثر است که بین چند هدف و چند وسیله دستیابی به اهداف، تجزیه و تحلیل می‌کنیم (وزن دهی و...). برای سادگی کار از خانه هدف استفاده می‌شود که ظرفیت نمایشی زیادی دارد. در HOQ تیم پروژه می‌فهمد که از ظرفیت بالقوه خود تا چه میزان استفاده می‌کند. همچنین، پتانسیل‌های حل مسئله که هنوز با پاسخی فنی به آن پرداخته نشده، روشن می‌شود و پاسخ‌های فنی اضافی و کم کاربرد آشکار می‌شوند. شکل ظاهری این روش مشابه خانه است.
هدف این روش ایجاد اهمیت‌های مربوط به مشتری در محصول است.
▪ نحوه ساختن خانه کیفیت
۱) نیازمندی/خواسته‌های مشتری
۲) اهمیت نیازمندی‌های مشتری
۳) تحلیل‌های قابل مقایسه
۴) هدف نهایی
۵) نسبت بهبود
۶) نقاط فروش
۷) امتیاز
۸) خواص محصول/ ویژگی‌های مهندسی
۹) رابطه ویژگی‌های محصول- نیازمندی‌های مشتری
۱۰) امتیاز رابطه خواص محصول/ ویژگی‌های مهندسی
۱۱) ارتباطات
▪ ایجاد ماتریس‌های پایه QFD
۱) ماتریس طرح‌ریزی محصول
۲) ماتریس طرح‌ریزی قطعه
۳) ماتریس طرح‌ریزی فرایند
۴) ماتریس طرح‌ریزی تولید
الف) ماتریس ۱. خانه کیفیت
▪ هدف:
ـ تعریف/ ارزیابی نیازمندی‌های مشتری
ـ تعریف رابطه نیازمندی‌های مشتری با نیازمندی‌های فنی محصول (PTR)
ـ ارزیابی نیازهای فنی محصول (PTR)
▪ خروجی ها:
ـ نیازمندی‌های مستند شده مشتری
ـ اندازه گیری هدف و نیازمندی‌های فنی
ـ نیازهای بازار
ـ ویژگی‌های محصول
ـ تحلیل‌های مقایسه‌ای
ب) ماتریس ۲. گسترش قطعات
▪ هدف:
ـ تعیین قطعات بحرانی
ـ تعیین مقادیر ویژگی‌های قطعه
ـ شناسایی موارد دارای اهمیت ویژه
▪ خروجی‌ها:
ـ مستندات مربوط به قطعات و اجزای بحرانی
ج) ماتریس ۳. طرح‌ریزی فرایند
▪ هدف:
ـ عملیات ساخت/ فرایند (PMO) را تعیین کرده و ارزیابی کنید
ـ PMOها را برای بهترین تطبیق ارزیابی نمایید
ـ به منظور ایجاد مفهوم قابل ساخت، آنچه را که در ترتیب فرایند نیاز به بهبود یا طراحی مجدد دارد، تعیین کنید
ـ مناسب بودن فرایند را تشخیص دهید
ـ عملیات دارای بیشترین اهمیت را معین سازید
▪ خروجی‌ها:
ـ عملیات ساخت/ فرایند کلیدی
ـ اجزای فرایند بحرانی
د) ماتریس۴. طرح‌ریزی تولید
▪ هدف:
ـ عملیات فرایند را با ویژگی‌های فیزیکی محصول مقایسه کنید
ـ اطمینان یابید که اهمیت هرچیز با یک مشتری بررسی می‌شود
ـ معین سازید کدام‌یک از بازرسی‌های کیفیت، زائد بوده و کدام یک از آنها نیاز به توجه بیشتری دارد
ـ مقادیر هدف را برای ویژگی‌ها تعیین کنید
ـ بررسی‌های داخلی را برای فهم این نکته که آیا فرایند به‌صورت صحیح عمل می‌کند، تعریف نمایید
▪ خروجی‌ها:
ـ ویژگی‌های فیزیکی محصول کلیدی
ـ مقادیر هدف ویژگی‌های محصول کلیدی
ـ بررسی‌های کلیدی داخلی به‌منظور تضمین کیفیت
ـ بسط بیشتر خانه کیفیت و سایر ماتریس‌ها
ـ پایه (ستون‌های) HOQ
▪ هزینه
ـ شاخص ارزش هرینه هدف (%V=I%/C) که در آن I% برابر با درصد اهمیت نسبی و C% برابر با درصد هزینه نسبی است.
ـ گراف (نمودار) ارزش
ـ درجه مشکل بودن
● روش فرایند سلسله مراتبی تحلیلی
این روش، جدیدتر و مبنای آن بسیار ساده است. در این روش، از نمودار درختی و نظمی که در آن وجود دارد استفاده می‌شود. با این روش، از طریق خردکردن کلیات به جزئیات، می‌توان قضاوت تطبیقی بهتری انجام داد و نفوذ و اثر هر عنصر را بهتر نمایش داد. این روش که به AHP [۳] مشهورتر است، تجزیه و تحلیل جزئیات را آسان‌تر ساخته و از این طریق می‌توان درباره کلیات نظر داد. با توجه به خواص AHP هر سطح از جزئیات که قبلا به‌طور مقایسه‌ای وزنی موقتی داده شده‌اند با توجه به معیار سطوح بالاتر (کلیات) و وزن آنها، وزن دهی نهایی می‌شوند. با توجه به مطالب ذکر شده، سه شاخص اصلی وزن‌دهی AHP عبارتند از:
۱) قضاوت تصمیم‌گیران و متخصصین
۲) اهمیت براساس معیارها (توجه مشتری و...)
۳) موازنه‌ای یکپارچه بین تمام موارد در تمام سطوح
با توجه به مزایای AHP، کاربرد و استفاده آن در برخی حوزه‌ها افزایش یافته است. مثلاً سیستم‌های تولید، مدیریت کیفیت، تحلیل‌های سرمایه‌گذاری و... .
▪ گام‌های AHP
۱) تعریف مشکل
۲) بررسی مشکلات به‌صورت سلسله مراتبی از کلیات به جزئیات
۳) قضاوتی تطبیقی با مدنظر داشتن هدف در مورد خواسته‌های مشتریان
۴) قضاوتی تطبیقی با مدنظر داشتن هدف در مورد پاسخ‌های فنی
۵) وزن‌دهی به خواسته‌های مشتریان و پاسخ‌های فنی
۶) بررسی و بازبینی قسمت‌های موردنیاز
● جمع بندی
QFD ابزاری مفید برای تبدیل خواسته‌های مشتری به مشخصات موجود در محصول و نیز تصمیم‌گیری در زمانی است که باید مجموعه‌ای از مسائل را با ملزومات آنها به‌طور همزمان در تصمیم‌گیری مدنظر قرار داد. QFD فرایند گروهی منظم برای برنامه‌ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات/ خدمات از طریق زیراست: تمرکز بر نیازمندی‌های مشتریان، به کاربردن محیط‌های قابل رقابت و نیازمندی‌های بازار برای بالابردن اهداف طراحی، ایجاد کار گروهی و استفاده از فواید آن، تهیه مستنداتی برای تسهیل یکسان‌سازی، تبدیل نیازمندی‌های کیفی مشتری به اهداف قابل‌اندازه‌گیری، به گونه‌ای که محصولات و سرویس‌های مناسب به‌صورت صحیح و در اولین فرصت به بازار معرفی شوند.
روش QFD، فرایند ساختار یافته‌ای است که از ماتریس چندگانه‌ای تشکیل یافته و اهداف زیر را دربرمی‌گیرد: تبدیل نیازهای مشتری به نیازمندی‌های طراحی یا مهندسی، تبدیل نیازمندی‌های طراحی یا مهندسی به ویژگی‌های قطعه یا محصول، تبدیل ویژگی‌های قطعه یا محصول به عملیات ساخت و تولید و تبدیل عملیات ساخت و تولید به عملیات خاص و کنترل‌های آن.
مزایای استفاده از QFD عبارتند از: مشتری مداری، بهبود کیفیت مطابق آنچه که خواسته مشتری است، تشویق و گسترش کار گروهی، کاهش قابل ملاحظه در هزینه‌های راه‌اندازی، کاهش تغییرات در حین فرایند طراحی، افزایش بهره وری، کیفیت و دانش مهندسی و تغییرات کمتر مهندسی.
گرچه تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای QFD وجود دارد، اما یکی از بهترین و قدیمی‌ترین روش‌ها QFD است. تنها کاری که HOQ انجام می‏دهد، نظم‌دهی به ذهن افراد درگیر با پروژه تصمیم‌گیری است که با نوعی انسجام گروهی همراه می‌شود. عناصر تشکیل‌دهنده خانه کیفیت (HOQ) عبارتند از: نیازمندی‌های مشتریان، ویژگی‌های محصول، اهمیت نیازمندی‌های مشتری، ماتریس طرح‌ریزی، ارتباط بین نیازمندی‌های فروش و ویژگی‌های محصول و ارتباط ویژگی با ویژگی، اهداف یا تشریحات فنی اولویت‌بندی شده.
نویسنده : محمدشیخ زاده - علی عبداللهی
منابع:
۱. Yoji Akao, QFD: Past, Present, and future, International Symposium on QFD’ ۹۷-Linkoping, Asahi University
۲. Selimzaim & Mehmet Sevkli, The Methodology of Quality Function
۳. دیگر منابع و مآخذ در دفتر نشریه صنعت خودرو موجود است.
[۱] . Design View Points
[۲] . Business Process Functions
[۳] .Ananlytic Hierarchy Process
منبع : ماهنامه صنعت خودرو

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
ارتباطات    گاهشماری چند در اطلاع رسانی وارتباطات    بعد از میلادمسیح    از سال ۱۸۰۱ تا سال ۱۸۵۰ میلادی   
دارو و درمان    درمان    چشم پزشکی(افتالمولوژی)    پلک ها و دستگاه اشکی   
شعر و ادب    فردوسی    شاه نامه    پادشاهی اسکندر   
راهنمای بهداشت و سلامت    دستگاه گوارش    اختلالات تغذیه و سوخت و ساز   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    دامپروری    تغذیه نشخوارکنندگان    غذا    غذاهای کنسانتره    دانه غلات   
روانشناسی    مبانی و مفاهیم روانشناسی    یادگیری، به خاطر آوردن و اندیشیدن    حافظه    حافظه های گوناگون برای اطلاعات گوناگون    حافظهٔ کوتاه مدت   
فرهنگ عامهٔ مردم ایران    ترانه های عامیانه    کاربرد ترانه های عامیانه    عاشقانه ها    نمونهٔ عاشقانه ها   
دارو و درمان    درمان    روانپزشکی    اختلالات روانی    اختلالات اضطرابی    درمان    دارودرمانی   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    بازارهای قدیمی   
دارو و درمان    درمان    جراحی    دیوارهٔ قفسهٔ سینه، پلور، مدیاستن و ریه    بیماری های ریه    عفونت های ریوی    سل   


کلمات در حال جستجو
علی دایی    کریمی    فوتبال    جریمه    همسفر    روابط    تجارت    بانک    خرداد    چک    برگشتی    بانک مرکزی    نامه    سردار    سلیمانی    فلسطین    غزه    رییس جمهور    اتریش    ایران    نعمت زاده    انتقاد    دولت    وزیر صنعت   



جایگاه منطقه ای و جهانی ایران در انتقال خون/ وضعیت سنی اهداکنندگان خون - مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اعلام اینکه در سال گذشته 107 میلیون واحد خون در دنیا اهدا شد، سهم کشورمان از این میزان خون اهدایی را، دو میلیون و 100 هزار واحد خون ...
آخرین روند اجرای طرح تحول نظام سلامت/ بستری 1.4 میلیون نفر در بیمارستانهای دولتی - وزیر بهداشت با اعلام اینکه در حدود یک میلیون و۴۰۰ هزار نفر از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت تاکنون در بیمارستانهای دولتی بستری شده اند، تاکید کرد: به طور میانگین مردم ...
هم تیم استقلال ستاره بود، هم طالب‌لو/ ملی‌پوشان‌مان یک ریال نگرفته‌اند - سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران با تمجید از عملکرد بازیکنانش در دیدار برابر راه‌آهن گفت: استقلال چند سال بود که این مدلی بازی نکرده بود اما هنوز با تیم مدنظرمان فاصله ...
آبی‌پوشان تهرانی لیگ را با برد آغاز کردند/ شکست ذوب‌آهن از صبا در قم - تیم فوتبال استقلال تهران در اولین دیدار خود در چهاردهمین دوره مسابقات لیگ برتر شکست برابر تیم راه‌آهن را با پیروزی عوض کرد تا آبی‌پوشان این دوره از رقابتها را با ...
طرح سناتور تندروی آمریکایی برای پیچیده‌تر کردن لغو تحریم‌های ایران - برداشته شدن همه تحریم‌های شورای امنیت، چندجانبه و ملی مرتبط با مسأله هسته‌ای بر پایه یک برنامه تنظیمی مورد توافق طرفین که یکی از تعهدات تعیین شده برای 5+1 در راه حل نهایی مورد توافق با ایران است. طرحی در سنای آمریکا در مراحل اولیه قرار دارد که لغو تحریم‌های ایران در یک توافق احتمالی هسته‌ای را پیچیده‌تر خواهد کرد.
استقلال- راه‌آهن؛ بازی زیر سایه زندانی میلیاردر - سرانجام مشکلات باشگاه‌ راه‌آهن برای برگزاری نخستین بازی لیگ چهاردهم برطرف شد و دادستانی با برگزاری ذیذار این تیم برابر استقلال موافقت کرد تا ببینیم در هفته جاری ماجرای مالکیت میراث بابک زنجانی در لیگ برتر فوتبال ایران به کجا خواهد کشید.
شکست قهرمان لیگ برابر قهرمان جام حذفی/ ادینیو به داد تراکتور رسید - نخستین دیدار از چهاردهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال بین دو تیم تراکتورسازی تبریز و فولاد خوزستان برگزار شد که این مسابقه در نهایت درحالی با برتری تراکتورسازی به اتمام ...
ترافیک در محور چالوس محدوده آدران سنگین است - کرج – خبرگزاری مهر: مدیرکل اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های البرز از ترافیک سنگین در محورچالوس - کرج محدوده آدران خبر داد.
اذعان انگلیس به ضعف ناتو در قبال تهدیدات روسیه - رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس به ضعف ناتو در قبال حملات روسیه اذعان کرد.
حذف عنوان «آیت الله‌» از صدر سایت رسمی آیت‌الله سیستانی - این رفتار مرجع تقلید که پیش از این تاکید کرده بود تصاویرش در اماکن عمومی نصب نشود و از چنین اموری پرهیز شود و دستور جمع آوری تصاویر بزرگش را از نقاط مختلف شهرها داده بود با عمل اخیری که انجام داد، مشی آیت‌الله بهجت را به یاد آورد؛ مشی‌ای که از نشان‌هایی فروتنی و دوری از القابِ به حق ایشان متناسب با دانش، جهان بینی و ایمان‌شان بود.
واکنش عراقچی به ادعای شرمن/ ایران و1+5 هیچ توافقی درباره اراک و فوردو نداشته‌اند - معاون وزیر خارجه کشورمان هرگونه توافق درباره راکتور اراک و تاسیسات غنی سازی فردو را با کشورهای 1+5 تکذیب کرد.
اختلال در زندگی حاشیه نشینان خزر/ پایتخت گردشگری قُفل شد - ساری - خبرگزاری مهر: سفر میلیونی مسافران و گردشگران تابستانه و ترافیک سنگین و آزاردهنده مناطق مختلف مازندران، سبب بروز اختلال در زندگی ساکنان و حاشیه نشینان کرانه خزر ...
عوام‌فریبی اقتصادی دولت قبل/تازه دو سال دیگر به وضعیت سال 90 بازمی‌گردیم - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت قبلی با وجود کاهش 36 درصدی اشتغال وعده تولید 2.5 میلیون شغل را می‌داد که این معنایی جز عوام‌فریبی ندارد.
مکارم شیرازی: عراقی‌ها، کشورشان را از خطر تجزیه نجات دهند - آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید، با صدور بیانیه‌ای درباره اوضاع عراق گفت: بدون شک برای پیشگیری از تجزیه و بیرون راندن دشمنان وحشی و خون‌خوار هیچ راهی جز رسیدن به وحدت ملی از طریق فداکاری و خویشتن‌داری همه گروه‌های سیاسی موجود نیست.
جزئيات ممنوعيت تردد روز جمعه در محورهاي شمال كشور - تردد كليه وسايل نقليه از ساعت 11:00روز جمعه 10 مرداد تا ساعت 03:00 بامداد روز شنبه 11 مرداد از آب اسك به رودهن يكطرفه است و از ساعت 11 و نیم روز جمعه 10 مرداد تا 03:00 ...
گله‌های یک کارآفرین هرمزگانی از مسوولان - کارآفرینی یعنی خطرپذیری و اعتماد به توان فکری خود برای خلق فرصتهای شغلی جدید حتی در شرایطی که کشور در بحرانهای ناخواسته قرار دارد و در این شرایط است که تنها راهکار برون رفت از این بحران اقتصادی اعتماد به تفکر نوینی است که کارآفرین ایجاد می‌کند.
یک نماینده مجلس: بانک‌ها تولیدکنندگان را به خاک سیاه نشانده‌اند - ‌یک نماینده مجلس معتقد است، بانک‌ها مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده و بسیاری از واحدهای تولیدی که از بانک‌ها وام دریافت کرده‌اند ورشکست شده‌اند.
دلایل سکوت غرب در مقابل درگیری‌های خونبار در لیبی - در شرایطی که این روزها، از یک سو جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و از سوی دیگر، ادامه تهاجم نیروهای تکفیری در عراق، بخش عمده توجه محافل رسانه ای و همچنین سیاسی بین المللی را به خود اختصاص داده است، در گوشه ای دیگر از خاورمیانه، یعنی لیبی نیز اوضاع بسیار آشفته است. در این میان، به نظر می رسد قدرت های بزرگ جهانی تمایل خاصی به توجه به این موضوع از خود نشان نمی دهند.
اگر قرار باشد که از رکود خارج شویم باید فکری برای بیکاری بکنیم - اقتصاد کشور پس از گذر از مرحله اول یعنی خروج اولیه از رکود نیاز دارد که این رونق را به بخش‌های دیگر نیز منتقل سازد و بازار سرمایه (بورس)، بازار پولی (بانک‌ها)، بودجه دولت و صنایعی که در دنباله صنایع پیشرو هستند، می‌توانند نقش موثری در انتقال این رونق به سایر بخش‌های کشور داشته باشند.
توقف حمله ارتش اوکراین به مواضع استقلال‌ طلبان/ روسیه درباره نابودی شواهد هواپیمای ساقط شده هشدار داد - توقف یک روزه حمله ارتش اوکراین به مواضع استقلال‌ طلبان و هشدار روسیه درباره نابودی شواهد مربوط به سقوط هواپیمای مالزیایی از جمله تحولات مرتبط با اوکراین به شمار می رود.
واکنش مقاومت فلسطین به نامه سردار سلیمانی - سخنگوی کمیته های مقاومت مردمی فلسطین با تأکید بر اینکه مقاومت هیچ توافقی را در خصوص خلع سلاح نخواهد پذیرفت اعلام کرد که نامه سردار سلیمانی به گروههای مقاومت در غزه ...
آمریکایی‌ها پشت پرده گروه‌های تروریستی هستند/ فلسطین مصداق "بنیان مرصوص" - آمل - خبرگزاری مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جریان متجهر، نفهم و نادان در درون جامعه اسلامی بجای اینکه قدرت اسلامی را تثبیت کند، به جان مسلمان افتاده و ...
نواختن زنگ آیین افتتاح «آرسنیک و تور کهنه» توسط علیرضا خمسه - زنگ آیین افتتاح نمایش «آرسنیک و تور کهنه» به کارگردانی حسین پارسایی روز شنبه 11 مردادماه توسط علیرضا خمسه نواخته می‌شود.
سانس‌های فوق‌العاده «امروز» در سینماهای تهران - فیلم سینمایی «امروز» سیدرضا میرکریمی در پی استقبال مخاطبان طی روزهای گذشته در چند سالن سینمایی شهر تهران سانس فوق‌العاده داشت.
گالری‌های تهران میزبان نقاشی‌های «ننه حسن» تا آثار بزرگان هنرهای تجسمی - بیشتر گالری های تهران اگرچه هنوز در تعطیلات تابستانی و عید فطر به سر می برند اما برخی از آنها این هفته نمایشگاه های متفاوتی را تجربه می کنند، از نمایش آثار نقاشی «ننه ...
چرا مجلس گزارش فساد در فوتبال را ارائه نمی‌دهد؟ - نزدیک به ۱۰ ماه از ورود مجلس شورای اسلامی به پرونده فساد در فوتبال ایران می‌گذرد و علی‌رغم وعده رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مبنی بر قرائت گزارش این پرونده بعد از بازگشت تیم ملی از برزیل هنوز سخنی از آن به میان نیامده است.
نظر آيت الله سيستانى در اختلافات عراق فصل‌الخطاب باشد - قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی ضمن توصیه به گروه‌های سیاسی کشور عراق تصریح کرد: شديداً نگران اختلافات هستيم، فصل الخطاب را براى حل اختلافات نظر ...
جدول قیمت سکه و ارز روز پنج شنبه منتشر شد - جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار روز پنج شنبه منتشر شد.
74 کشته و زخمی در انفجار اخیر عراق/ هلاکت 280 عضو داعش طی 24 ساعت گذشته - کشته و زخمی شدن 74 نفر از شهروندان عراقی در انفجارهای شب گذشته، هلاکت 280 تروریست داعش و آغاز عملیات گسترده ارتش برای پاکسازی منطقه دجله در جنوب تکریت از تحولات امنیتی ...
اسرائیل رژیمی تروریستی است/ لغو قرارداد سفر بدون روادید با بولیوی - رئیس جمهوری بولیوی با اشاره به لغو قرارداد سفر بدون روادید، اسرائیل را رژیمی تروریستی خواند.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved