ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ / Saturday, 23 August, 2014 /
QFD چیست؟

QFD چیست؟در این مقاله، خواهیم دید که مباحث مهم مطرح در حوزه QFD با توجه به گذشته آن چیستند. برای تحقیق در این مورد، از روش پیمایشی با استفاده از ابزار بررسی اسناد و مدارک موجود استفاده کرده‌ایم. کار جدید و جالب توجه در این تحقیق، این است که با توجه به صعوبت انتخاب و تشخیص مقاله‌های معتبرتر، برخی مقاله‌ها براساس اینکه چقدر در جهان و یا توسط مجلات معتبر تخصصی به آنها ارجاع شده است، انتخاب شده‌اند و این یعنی جمعی از منابع این تحقیق از پرارجاع‌ترین متون این حیطه تخصصی هستند. QFD ابزار تبدیل نیاز مشتری به ظهور آن نیاز در محصول است، اما برای تجزیه و تحلیل در حیطه‌های غیر از کیفیت نیز مفید خواهد بود.
QFD چیست؟ انواع مختلف تکنیک‌های آن که در گوشه و کنار مطرح شده‌اند، چیستند؟ مهمترین تکنیک در میان این تکنیک‌های دوگانه کدام است؟
با توجه به اهداف و سوالات مطرح شده، ابتدا به تاریخچه QFD و سپس به موضوع QFD می‌پردازیم و درباره انواع تکنیک‌های آن توضیحاتی ارائه می‌دهیم و بعد با تفصیل بیشتری «روش جدول اولویت‌بندی» و «روش فرایند سلسله مراتبی تحلیلی» را توضیح داده و این دو روش مشهورتر را با هم مقایسه می‌کنیم. گفتنی است که این مقاله در صدد تبیین تمامی اجزا و ریز موارد مربوط به QFD نیست.
● تاریخچه
Yoji Akao مبدع اولیه QFD و کسی است که از بعد علمی و گسترش عمومی این شیوه تلاش کرد. ابداع ابتدایی QFD، هنگامی رخ داد که در ذهن آکائو سوالی به این مضمون ایجاد شد: «ما در بحث کیفیت، به برخی اجزای محصول یا فرایند بسیار توجه می‌کنیم و درصدد آنیم که بدانیم کیفیت در مورد آنها رعایت شده است یا خیر. چرا این نقاط و نکات مهم کیفیت را که «نقاط تضمین کیفیتی» نام دارند، به عنوان نقاط کنترل و بازرسی در طراحی اولیه محصول و فرایند خود قرار ندهیم؟ در این صورت، از ابتدای طراحی محصول در راستای اولویت‌های خود گام برداشته‌ایم.» (Akao ص۱).
اولین کتاب در این مورد توسط «آکائو» و «میزونو» نوشته شده است. این دو دانشمند ژاپنی هنگامی اقدام به این کار کردند که ژاپن تازه به استقلال اقتصادی- صنعتی در برابر امریکا رسیده بود. در آن روزگار، کنترل آماری کیفیت به ژاپن معرفی شده و علاوه بر درک اهمیت کیفیت طراحی، به نقص چارت فرایند کنترل کیفیت به دلیل ایجاد آن پس از تولید کالا، پی برده شده بود.
QFD در آغاز تکامل خود با نام «نقطه نظرات طراحی» [۱] مطرح شد. سپس در ادامه تکامل خود توسط جداول «کوبه» کشتی سازی صنایع سنگین میتسوبیشی، جنبه عمومی یافت. این جداول نه تنها نیازهای مشتری را با وظایفی که باید انجام می‌شد، تعادل‌سازی می‌کردند بلکه روابط بین این وظایف را مشخص می‌ساختند. باید به این نکته توجه کرد که همین امر باعث اشتباه کسانی شده است که منشاء پیدایش QFD را میتسوبیشی می‌دانند. در حالی که دو سال قبل از آن، خود آکائو مقاله‌ای با همین عنوان نوشته بود.
با تکامل ایده‌های مرتبط با QFD و یکپارچگی آنها نام Quality Deployment بر آنها نهاده شد. هدف از QD تبدیل خواسته‌های مشتریان به شاخص‌های کیفیت بود.
در ادامه، از مهندسی ارزش مفهومی دیگر به QD افزوده شد و راهی گشوده شد تا بتوانیم کارکردهای کالا را بشناسیم.
در ادامه روند تکامل، کارکردهای فرایند کسب و کار [۲] به‌وجود آمد و سپس QFD ایجاد شد. از این رو تعریف QFD عبارت است از: «استقرار و به‌کارگیری گام‌به‌گام یک شغل و عملی که کیفیت را با جزئیاتش در راستای سیستم‌های اهداف و ابزار در بر دارد».
از این‌رو QFD مفهومی مشتق شده از برخی مفاهیم شناخته دیگر است که عبارتند از:
▪ جریان اولیه نمایش نقاط کنترل تضمین کیفیت (استفاده از جدول فعالیت تضمین کیفیت نیز در آن وجود دارد که جزیی از استنادات سیستمی گسترش کیفیت است).
▪ مفاهیمی از QD و مهندسی ارزش
▪ جدول کیفیت
با معرفی QFD به امریکا و اروپا، این ابزار در جهان توسعه و شهرت یافت (مقاله آکائو ۱۹۸۳). در ۱۹۹۶ موسسه و جایزه کیفیت آکائو توسط «گلن ماژور» تاسیس شد.
در مورد معادل فارسی Quality Function Deployment این نکته قابل ذکر است که خود عبارت انگلیسی برگرفته از معادلی ژاپنی است که در آن بویژه در واژه Deployment اختلاف نظر وجود داشت. تا مدتی بجای این واژه از واژه‌های Development یا Evolution استفاده می‌شد. هدف، استفاده از لفظی بود که واجد مفاهیم توسعه، تغییر و خلاقیت باشد. در هر صورت، آن چه هم‌اکنون به عنوان معادل فارسی برگزیده شده «گسترش» ناقص به‌نظر می‌رسد و شاید واژه «ارتقا» برای آن بهتر باشد.
● QFD چیست؟
به زبانی ساده، هدف QFD تبدیل خواسته‌های ارزیابی شده مشتری به مشخصات فنی معادل در محصول است. یعنی ببینیم مشتری چه می‌خواهد و آن را از طریق نظم و جامعیتی که QFD به فرایند طراحی محصول می‌دهد، در محصول بروز می‌دهیم. در صنایع مختلف برای QFD فواید بسیاری را ذکر کرده‌اند. مقالات بسیاری در زمینه توسعه محصول براساس نیازهای بازار با کمک QFD نوشته شده است. بیشترین کاربرد این روش در صنایع ماشینی و الکترونیکی بوده و حتی در صنعت هوا- فضا نیز از آن استفاده می‌شود. در حال حاضر، استفاده از آن به حدی گسترش یافته که ۵/۶۸ درصد از شرکت‌های امریکایی و ۵/۳۱درصد از شرکت‌های ژاپنی فقط در ۱۹۹۷ از این تکنیک استفاده می‌کردند.
● فواید QFD از دیدگاه‌های مختلف:
▪ سادگی و دقت در تصمیم‌گیری‌های چند معیاره
▪ با توجه به لزوم تامین رضایت مشتری در کیفیت بهتر کالا و هزینه کمتر آن، با QFD می‌توان صدای مشتری را به شاخص‌های فیزیکی ترجمه کرد و سود بیشتری به‌دست آورد.
▪ شناسایی عناصر متعارض و متضاد در طراحی انجام شده. این امر منجر به کاهش طراحی مجدد، تغییر در روش‌های سنتی و کاهش لزوم آموزش نیروی کار می‌شود.
▪ کنترل بهتر از مرحله طراحی تا تولید. جمع‌آوری و دسته‌بندی تجربیات مختلف سازمان در ساختاری قابل فهم (این ویژگی زمانی فایده خود را بروز می‌دهد که فردی بخواهد با کوله‌باری از تجربه از سازمان خارج شود).
▪ جمع‌آوری اطلاعات از واحدهای مختلف سازمانی با رویکرد مشتری‌مداری و اولویت‌دهی به انتظارات مشتری. این امر به‌نوبه خود موجب وحدت افقی درون سازمانی و افزایش کارایی و بهره‌وری سازمانی می‌شود.
▪ کاهش زمان موردنیاز برخلاف ظاهر وقت‌گیر. QFD از بسیاری از دوباره‌کاری‌ها، نقصان‌ها و... پیش‏گیری می‌کند.
▪ کاهش هزینه‌های راه‌اندازی یا ایجاد محصولی جدید
▪ کاهش بازه زمانی از طراحی تا عرضه به بازار
▪ کاهش تغییرات گران‌قیمت و ناگهانی مهندسی
▪ ایجاد اهداف کمی برای سازمان
▪ درک نقطه‌نظرات مشتری
▪ ابزاری برای مهندسی همزمان
▪ فروش بیشتر کالا
▪ شناخت نحوه جایگذاری منابع
▪ تاثیر مثبت بر روابط افراد از طریق: لزوم شرکت جمع زیادی از افراد در آن، لزوم ثبت نتایج تعاملات، نمایش آنچه افراد آن را مهم می‌پندارند، نمایش آنچه که بر عوامل موردنظر ما اثر می‌گذارد.
▪ استراتژی واضح در مورد کالا
▪ شناخت خواست مشتری
▪ عدم تغییر نظر مشتری در مورد کالا
▪ ارضای نیازهای اصلی مشتریان
▪ جذب مشتری‌های جدید
▪ فقدان نقص کیفی یا عملکردی کالایی که بموقع تولید شده است
▪ ابزاری هوشمند
▪ وسیله‌ای برای هماهنگی و ارتباط میان تضارب عملکردها
آکائو در تحقیقی از ۸۰ شرکت ژاپنی، دلایل آنها را در استفاده از QFD چنین گزارش داده است:
- الگوبرداری از کالاهای رقابتی
- ایجاد کالایی جدید که فاصله شرکت را از رقبا افزایش می‌دهد
- گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی بازار
- وجود اهداف طراحی در تولید
- سهم بیشتری از بازار
- کاهش مشکلات اولیه کیفیت
توجه داریم که شرایط جهانی بازار تغییر کرده است. امروزه دیگر خریدار، مسئول دقت در وجود نقص درکالا نبوده و فروشنده مسئول است. باید به نیازهای ناگفته مشتریان توجه کرد. تولیدکننده باید مسئولیت‌های زیست‌محیطی را بپذیرد. باید پاسخ‌هایی سریع به تغییرات (بازار، فناوری، اقتصاد) داد، تولید و طراحی چابک اهمیت دارند. هم‌اکنون رویکرد جهانی بهای زیادی به آموزش، حق انتخاب و شکوفایی مشتری می‌دهد. همواره باید توجه خود را به گسترش انعطاف (در مقابل خشکی)، تفکر سیستم‌ها (در مقابل محلی)، بازده در بلندمدت (بجای کوتاه‌مدت) معطوف کنیم. تمامی این موارد در حالتی تأثیرگذارند که رقبای ما نیز در جست‌وجوی هزینه کمتر بوده و ممکن است سریع‌تر عمل کنند. در این جاست که لزوم حضور QFD واضح‌تر می‌شود. باید دقت کنیم که QFD فقط در زمینه تبدیل خواسته مشتری به مشخصات فنی محصول، کاربرد ندارد و در تمام تجزیه و تحلیل‌های دیگری که چندین عامل وابسته به هم را می‌بایستی همزمان در تصمیم گیری مدنظر قرار داد، مفید فایده است. QFD هر جا که مجموعه ای از مسائل و راه حل ها را می‌بایستی بررسی کرد، کاربرد دارد. مثلا می‌دانیم که هزینه‌ها (به تفصیل مکان و زمان) می‌بایستی با نیازهای اهداف متناسب باشند. وقتی می‌خواهیم پروژه یا برنامه‌ای را در سازمان ایجاد کنیم. هزینه‌ها می‌بایستی از ابعاد مختلف حیطه، بودجه و زوایای دیگر یک برنامه، در هر بخش سازمان بررسی شوند. زیرا هر سازمان از بخش‌هایی متعدد تشکیل شده و هر بخشی ملاحظات خاص خود را دارد. در این جا می‌توان از QFD کمک گرفت.
موضوع QFD نیازها و انتظارات مشتری و فراتر از انتظارات اوست. این مسائل شامل موارد زیر است:
- مشتری واقعا چه می‌خواهد؟
- انتظارات مشتری چیست؟
- آیا از انتظارات مشتری برای تعیین نحوه فرایند استفاده می‌شود؟
- تیم طراح، برای جلب رضایت مشتری چه کاری می‌تواند بکند؟
● مراحل QFD
QFD در مراحل مختلف و تکنیک‌های متفاوت، کمابیش به این موارد توجه دارد:
۱) Who (درک مشتری)
۲) What (خواسته مشتری)
که در این جا مباحث زیر مطرح می‌شود؛
لزوم جمع‌آوری اطلاعات از طرق مشاهده، پیمایش، گروه متمرکز، شکایت‌ها، آئین‌نامه‌های دولتی (همگی برای تشریح واقعیت خواسته مشتری)
۳) (Who-What) تعیین وابستگی‌های موجود بین اهمیت خواسته‌های مشتریان
۴) (now) مقدار کنونی ارضای مشتری در کالای موجود (اصلا، کمی، کاملا)
۵) (How) نحوه پاسخ به مشتری (قابل سنجش و کمی باشد،...)
۶) (How to What) روابط خواسته‌ها و پاسخ‌ها
۷) توجه به موارد و اهداف مهندسی
۸) (How on Hows) روابط بین پاسخ فنی
● انواع خواسته‌های مشتریان
خواسته‌های مشتریان که می‌بایستی در محصول بروز یابند در ۸ حیطه اصلی طبقه‌بندی شده‌اند تابتوان براساس آنها تجزیه و تحلیل کرد. به این نکته توجه کنید که با دقت در ۸ حیطه یاد شده می‌توان دریافت که کاربرد QFD صرفا به سطح ظاهری محصول محدود نمی‌شود و می‌تواند شامل موارد درون سازمانی نیز شود.
▪ عملکرد وظیفه‌ای
۱) جریان انرژی
۲) جریان اطلاعات
۳) گام‌های عملیاتی
۴) توالی سلسله عملیات
▪ عوامل انسانی
۱) ظاهری
۲) کنترل اجباری و انگیزشی
۳) تسهیل کنترل و درک موقعیت
ـ خواسته‌های فیزیکی (خصوصیات فیزیکی)
ـ قابلیت اعتماد (امنیت کالا و دیر خراب شدن آن)
▪ موارد مربوط به چرخه عمر
۱) حمل و نقل کالا
۲) قابلیت نگهداری
۳) توانایی درک آن
۴) قابلیت امتحان آن
۵) قابلیت تعمیر آن
۶) قابلیت تنظیف آن
▪ موارد مربوط به منابع
۱) زمان
۲) هزینه
۳) سرمایه
۴) واحد
۵) تجهیزات
▪ ملزومات تولیدی
۱) مواد استفاده شده
۲) کمیت و مقدار آنها
▪ ظرفیت‌های سازمان و شرکت
از میان رویکردها و روش‌های اجرای QFD، روش‌های زیر معروف‌ترند.:
- تحلیل مشترک
- TRIZ
- مدیریت تعارض
- روش‌های تاگوشی
- آزمایش شده
- CFD بر مبنای گسترش موازی چند چرخه عمر «طرح‌ریزی‌های ارزش» استوار بوده و به طرح کیفیتی که قبلا در QFD استفاده می‌شده، اضافه می‌شود. سپس، سعی می‌کند یکپارچگی خود را در خانه‌ای به نام «خانه ارزش‌ها» جلوه دهد.
فرموله شده: همزمان با توجه به نیاز مشتری به هزینه‌های سازمان نیز توجه می‌کند و سعی دارد با حداقل کردن ممکن هزینه‌ها، راه‌حلی بهینه از طریق محاسبات ریاضی پیدا کند. دغدغه این روش آن است که با توجه به اهداف فنی تعیین شده، تخصیص منابع را چگونه انجام دهیم. در این روش، برای مدل‌کردن روابط بین نیازهای مشتری و شاخصه‌های فنی و همچنین روابط بین رابطه‌های فنی با خودشان، ابتدا از رگرسیون خطی فازی با ضریب سه گوش متقارن استفاده می‌شود. سپس، ضریب فازی سه‌گوش متقارن به ضرایب فازی سه‌گوش غیرمتقارن بسط داده می‌شود. اولین بار «کیم و مسکوویتز» نمونه‌ای اولیه از تلفیق فرمول برنامه‌ریزی ریاضی و رویکرد حل مسئله ایجاد کردند. «فونگ و دیگران» مدلی استنباطی را برای تسهیل طراحی تصمیم‌گیری براساس ارزش اهداف مشخصات فنی با استفاده از قوانین فازی را پیشنهاد دادند. در سال ۲۰۰۲، فرمولی فازی براساس رویکرد تعامل ژنتیکی برای برنامه‌ریزی QFD ساخته شد. (چن، تانگ و رن).
● روش جدول اولویت‌بندی (HOQ)
این روش یکی از معروفترین و قدیمی‌ترین روش‌های اجرای QFD بوده و وظیفه آن ایجاد اهمیت‌های مربوط به مشتری است. در این روش، اولویت‌بندی خواسته‌های مشتری از طریق بازاریابی و توسط خود او انجام می‌گیرد. برخی‌ها، HOQ را مبنای QFD می‌دانند و گاهی به آن بهترین تکنیک مدیریت کیفیت جامع و گسترش کارکردهای کیفیت اطلاق می‌کنند. این روش، طرح تکامل‌یافته QFD است و در اغلب موارد QFD را معادل آن در نظر می‌گیرند. برنامه ریزی کالا، گسترش و توسعه عناصر، برنامه‌ریزی فرایند و عملیات تولید، عناصر اصلی آن تلقی می‌شود.
خانه کیفیت، هنگامی مؤثر است که بین چند هدف و چند وسیله دستیابی به اهداف، تجزیه و تحلیل می‌کنیم (وزن دهی و...). برای سادگی کار از خانه هدف استفاده می‌شود که ظرفیت نمایشی زیادی دارد. در HOQ تیم پروژه می‌فهمد که از ظرفیت بالقوه خود تا چه میزان استفاده می‌کند. همچنین، پتانسیل‌های حل مسئله که هنوز با پاسخی فنی به آن پرداخته نشده، روشن می‌شود و پاسخ‌های فنی اضافی و کم کاربرد آشکار می‌شوند. شکل ظاهری این روش مشابه خانه است.
هدف این روش ایجاد اهمیت‌های مربوط به مشتری در محصول است.
▪ نحوه ساختن خانه کیفیت
۱) نیازمندی/خواسته‌های مشتری
۲) اهمیت نیازمندی‌های مشتری
۳) تحلیل‌های قابل مقایسه
۴) هدف نهایی
۵) نسبت بهبود
۶) نقاط فروش
۷) امتیاز
۸) خواص محصول/ ویژگی‌های مهندسی
۹) رابطه ویژگی‌های محصول- نیازمندی‌های مشتری
۱۰) امتیاز رابطه خواص محصول/ ویژگی‌های مهندسی
۱۱) ارتباطات
▪ ایجاد ماتریس‌های پایه QFD
۱) ماتریس طرح‌ریزی محصول
۲) ماتریس طرح‌ریزی قطعه
۳) ماتریس طرح‌ریزی فرایند
۴) ماتریس طرح‌ریزی تولید
الف) ماتریس ۱. خانه کیفیت
▪ هدف:
ـ تعریف/ ارزیابی نیازمندی‌های مشتری
ـ تعریف رابطه نیازمندی‌های مشتری با نیازمندی‌های فنی محصول (PTR)
ـ ارزیابی نیازهای فنی محصول (PTR)
▪ خروجی ها:
ـ نیازمندی‌های مستند شده مشتری
ـ اندازه گیری هدف و نیازمندی‌های فنی
ـ نیازهای بازار
ـ ویژگی‌های محصول
ـ تحلیل‌های مقایسه‌ای
ب) ماتریس ۲. گسترش قطعات
▪ هدف:
ـ تعیین قطعات بحرانی
ـ تعیین مقادیر ویژگی‌های قطعه
ـ شناسایی موارد دارای اهمیت ویژه
▪ خروجی‌ها:
ـ مستندات مربوط به قطعات و اجزای بحرانی
ج) ماتریس ۳. طرح‌ریزی فرایند
▪ هدف:
ـ عملیات ساخت/ فرایند (PMO) را تعیین کرده و ارزیابی کنید
ـ PMOها را برای بهترین تطبیق ارزیابی نمایید
ـ به منظور ایجاد مفهوم قابل ساخت، آنچه را که در ترتیب فرایند نیاز به بهبود یا طراحی مجدد دارد، تعیین کنید
ـ مناسب بودن فرایند را تشخیص دهید
ـ عملیات دارای بیشترین اهمیت را معین سازید
▪ خروجی‌ها:
ـ عملیات ساخت/ فرایند کلیدی
ـ اجزای فرایند بحرانی
د) ماتریس۴. طرح‌ریزی تولید
▪ هدف:
ـ عملیات فرایند را با ویژگی‌های فیزیکی محصول مقایسه کنید
ـ اطمینان یابید که اهمیت هرچیز با یک مشتری بررسی می‌شود
ـ معین سازید کدام‌یک از بازرسی‌های کیفیت، زائد بوده و کدام یک از آنها نیاز به توجه بیشتری دارد
ـ مقادیر هدف را برای ویژگی‌ها تعیین کنید
ـ بررسی‌های داخلی را برای فهم این نکته که آیا فرایند به‌صورت صحیح عمل می‌کند، تعریف نمایید
▪ خروجی‌ها:
ـ ویژگی‌های فیزیکی محصول کلیدی
ـ مقادیر هدف ویژگی‌های محصول کلیدی
ـ بررسی‌های کلیدی داخلی به‌منظور تضمین کیفیت
ـ بسط بیشتر خانه کیفیت و سایر ماتریس‌ها
ـ پایه (ستون‌های) HOQ
▪ هزینه
ـ شاخص ارزش هرینه هدف (%V=I%/C) که در آن I% برابر با درصد اهمیت نسبی و C% برابر با درصد هزینه نسبی است.
ـ گراف (نمودار) ارزش
ـ درجه مشکل بودن
● روش فرایند سلسله مراتبی تحلیلی
این روش، جدیدتر و مبنای آن بسیار ساده است. در این روش، از نمودار درختی و نظمی که در آن وجود دارد استفاده می‌شود. با این روش، از طریق خردکردن کلیات به جزئیات، می‌توان قضاوت تطبیقی بهتری انجام داد و نفوذ و اثر هر عنصر را بهتر نمایش داد. این روش که به AHP [۳] مشهورتر است، تجزیه و تحلیل جزئیات را آسان‌تر ساخته و از این طریق می‌توان درباره کلیات نظر داد. با توجه به خواص AHP هر سطح از جزئیات که قبلا به‌طور مقایسه‌ای وزنی موقتی داده شده‌اند با توجه به معیار سطوح بالاتر (کلیات) و وزن آنها، وزن دهی نهایی می‌شوند. با توجه به مطالب ذکر شده، سه شاخص اصلی وزن‌دهی AHP عبارتند از:
۱) قضاوت تصمیم‌گیران و متخصصین
۲) اهمیت براساس معیارها (توجه مشتری و...)
۳) موازنه‌ای یکپارچه بین تمام موارد در تمام سطوح
با توجه به مزایای AHP، کاربرد و استفاده آن در برخی حوزه‌ها افزایش یافته است. مثلاً سیستم‌های تولید، مدیریت کیفیت، تحلیل‌های سرمایه‌گذاری و... .
▪ گام‌های AHP
۱) تعریف مشکل
۲) بررسی مشکلات به‌صورت سلسله مراتبی از کلیات به جزئیات
۳) قضاوتی تطبیقی با مدنظر داشتن هدف در مورد خواسته‌های مشتریان
۴) قضاوتی تطبیقی با مدنظر داشتن هدف در مورد پاسخ‌های فنی
۵) وزن‌دهی به خواسته‌های مشتریان و پاسخ‌های فنی
۶) بررسی و بازبینی قسمت‌های موردنیاز
● جمع بندی
QFD ابزاری مفید برای تبدیل خواسته‌های مشتری به مشخصات موجود در محصول و نیز تصمیم‌گیری در زمانی است که باید مجموعه‌ای از مسائل را با ملزومات آنها به‌طور همزمان در تصمیم‌گیری مدنظر قرار داد. QFD فرایند گروهی منظم برای برنامه‌ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات/ خدمات از طریق زیراست: تمرکز بر نیازمندی‌های مشتریان، به کاربردن محیط‌های قابل رقابت و نیازمندی‌های بازار برای بالابردن اهداف طراحی، ایجاد کار گروهی و استفاده از فواید آن، تهیه مستنداتی برای تسهیل یکسان‌سازی، تبدیل نیازمندی‌های کیفی مشتری به اهداف قابل‌اندازه‌گیری، به گونه‌ای که محصولات و سرویس‌های مناسب به‌صورت صحیح و در اولین فرصت به بازار معرفی شوند.
روش QFD، فرایند ساختار یافته‌ای است که از ماتریس چندگانه‌ای تشکیل یافته و اهداف زیر را دربرمی‌گیرد: تبدیل نیازهای مشتری به نیازمندی‌های طراحی یا مهندسی، تبدیل نیازمندی‌های طراحی یا مهندسی به ویژگی‌های قطعه یا محصول، تبدیل ویژگی‌های قطعه یا محصول به عملیات ساخت و تولید و تبدیل عملیات ساخت و تولید به عملیات خاص و کنترل‌های آن.
مزایای استفاده از QFD عبارتند از: مشتری مداری، بهبود کیفیت مطابق آنچه که خواسته مشتری است، تشویق و گسترش کار گروهی، کاهش قابل ملاحظه در هزینه‌های راه‌اندازی، کاهش تغییرات در حین فرایند طراحی، افزایش بهره وری، کیفیت و دانش مهندسی و تغییرات کمتر مهندسی.
گرچه تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای QFD وجود دارد، اما یکی از بهترین و قدیمی‌ترین روش‌ها QFD است. تنها کاری که HOQ انجام می‏دهد، نظم‌دهی به ذهن افراد درگیر با پروژه تصمیم‌گیری است که با نوعی انسجام گروهی همراه می‌شود. عناصر تشکیل‌دهنده خانه کیفیت (HOQ) عبارتند از: نیازمندی‌های مشتریان، ویژگی‌های محصول، اهمیت نیازمندی‌های مشتری، ماتریس طرح‌ریزی، ارتباط بین نیازمندی‌های فروش و ویژگی‌های محصول و ارتباط ویژگی با ویژگی، اهداف یا تشریحات فنی اولویت‌بندی شده.
نویسنده : محمدشیخ زاده - علی عبداللهی
منابع:
۱. Yoji Akao, QFD: Past, Present, and future, International Symposium on QFD’ ۹۷-Linkoping, Asahi University
۲. Selimzaim & Mehmet Sevkli, The Methodology of Quality Function
۳. دیگر منابع و مآخذ در دفتر نشریه صنعت خودرو موجود است.
[۱] . Design View Points
[۲] . Business Process Functions
[۳] .Ananlytic Hierarchy Process
منبع : ماهنامه صنعت خودرو

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    محتشم کاشانی    دیوان اشعار    غزلیات   
ارتباطات    رسانه    رسانه های گروهی    رسانه های الکترونیکی ـ شنیداری    رادیو   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    علائم و نشانه های مهم    آنمی و پلی سیتمی    پلی سیتمی   
جامعه شناسی    مبانی و مفاهیم پایه در جامعه شناسی    رخساره ها و سیماهای اجتماعی اقتصاد    رخساره ها و چهره های اجتماعی مصرف ـ سطح خرد (مصرف و خانواده)   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های طبیعی    چشمه ها   
سبک شناسی    نثر در دوره های مختلف    از قرن هشتم تا آغاز قرن دهم    قرن نهم    علمائی که به فارسی کتاب نوشته اند    سبک تازه    صاین الدین علی ترکه    نثر صاین الدین علی ترکه   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    محصول    محصولات کشاورزی - محصولات زراعی    نباتات صنعتی    گیاهان لیفی    پنبه    کاشت   
بانک و بیمه    بیمه    حقوق بیمه    آثار حقوقى بيمه بدنهٔ اتومبيل    شيوهٔ تصفيه خسارت هاى ناشى از حوادث اتومبيل    عمليات مقدماتى تصفيهٔ خسارت   
ارتباطات    اصول خبررسانی    ویراستاری و مدیریت اخبار    ویراستار (سردبیر) و وظایف فنی    عکس در مطبوعات    انواع عکس های مطبوعاتی   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    تپه های باستانی   


کلمات در حال جستجو
نبرد    شیر    تمساح    فیل    چین    جنگنده    آمریکا    داعش    سنگسار    موصل    یگان ویژه    اغتشاش    سردار کرمی    ناجا    ظریف    اشتون    بروکسل    حدادعادل    نجفی    وزارت علوم    استیضاح    امریکا    تالسا    خونین    تغییرات    قوه قضاییه    آملی لاریجانی    صدای پات    پاوندی    موسیقی   



جزئیات بزرگترین سکوی گازی رژیم صهیونیستی که هدف حمله مقاومت قرار گرفت - خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین تنها به استفاده از تونل‌ها متعدد در جنگ زمینی که صهونیست‌ها را متحیر کرده، خلاصه نمی‌شود و این نیروها از ...
اولین گوشی هوشمند با سیستم عامل فایرفاکس - در نهایت اولین گوشی هوشمند با سیستم عامل فایرفاکس روانه بازار شد. هر چند هنوز برای فایرفاکس خیلی زود است که با سیستم عامل هایی نظیر اندروید و iOS یا ویندوز فون رقابت کند، اما همه اینها خیلی زود تغییر خواهد کرد، آنگونه که مشخص است. زیرا فایرفاکس گوشی هوشمند خود را که نام Spice Fire One برا آن گذاشته خیلی جذاب و مخاطب پسند روانه بازار کرده است.
ریشه های اصلی بحران آب ایران و راهکارهای برون رفت از آن - متخصصان، مسوولان و فعالان امور آب و محیط زیست از وجود بحران جدی آب در ایران سخن می گویند. دریاچه ارومیه در غرب و دریاچه هامون در شرق و زاینده رود و گاوخونی در مرکز، همگی درنتیجه برنامه ریزی نامناسب سوء مدیریت در حال نابودی هستند. حتی دولتمردان و مدیران امور آب که روزی مشکلات منابع آب ایران را بر گردن خشکسالی ها و کاهش نزولات جوی می انداختند امروز به این مساله اذعان دارند که بحران منابع آب در ایران جدی است؛ اما همچنان سخنی جدی از ریشه های اصلی بحران و راهکارهای خروج از آن به میان نمی آید.
کواکبیان:معنای درست اصلاح‌طلبی تعطیل نشدن قانون اساسی در کشور است - دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید براین‌که همه اقوام ایرانی در جهت اتحاد و برابری گام بر می‌دارند گفت: هیچ‌کس حق ندارد چنین فکر کند که اقوام ایرانی مثلا قوم ترکمن بخواهد علیه ایران اسلامی حرکتی کند و اینها حاشیه‌سازی برای اقوام نجیب ایران است.
فواد معصوم:عراقی ها خویشتندار باشند/عاملان جنایت مسجد مصعب بن عمیر مجازات می شوند - رئیس جمهوری عراق ضمن شنیع خواندن جنایت مسجد مصعب بن عمیر از مردم کشورش خواست که خویشتندار باشند و در دام فتنه گرفتار نشوند.
مشکلات اقتصادی از اصلی ترین عوامل بحران های خاورمیانه است/ اولویت اصلی مردم منطقه اقتصاد است نه سیاست - مسئول اسبق امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا ضعف اقتصادی را یکی از اصلی ترین ریشه های بحران های منطقه خواند و خواستار کمک آمریکا به رشد اقتصاد کشورهای خاورمیانه ...
تایید شهادت «جمشید دانایی‌فر» و چند سوال بی پاسخ! - اگر خودمان را جای خانواده داغ دیده گروهبان شهید بگذاریم و موج تکذیب ها بر شهادت وی را شنیده و در مقابل هیچ گواهی از سلامت عزیزمان نبینیم، سخت نیست که حال رفته بر ایشان را درک کرده و شدت استیصالی که به آن گرفتار آمده بودند را تصور کنیم. تکیه بر همین موارد کافی است تا اکنون از مسئولان بخواهیم چرایی تکذیب هایشان را بازگو کرده و واکنشی عاجل به اتهام زنندگان نشان دهند.
به زودی از رانت های میلیاردی ارز مرجع پرده برداری می کنیم/ برنامه های حمایتی دولت برای صادرات کالا به روسیه - معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اختصاص ارز مرجع در مقطعی از زمان میلیاردها تومان رانت را در کشور ایجاد کرده است، گفت: به زودی گزارش مفصلی از رانت های اختصاص ارز ...
دشمنان به دنبال نفوذ و اختلاف میان نیروهای انقلابی هستند - دبیر کل جمعیت ایثارگران:آنچه که در 18 تیر و در ادامه در سال 88 اتفاق افتاد این است که دشمنان انقلاب و نظام سلطه توانسته اند در نیروهای نظام نفوذ پیدا کنند.
سکوت آنکارا مقابل تکفیری‌ها، صدای مطبوعات ترکیه را هم درآورد - شدت گرفتن جنایات تروریست های تکفیری در عراق و سوریه طی هفته های اخیر، سبب شده پس از مدت ها سکوت جامعه بین المللی در این زمینه شکسته و تلاش ها برای مهار اقدامات تکفیری ها آغاز شود. با این وجود، دولت ترکیه همچنان در بهترین حالت، راهبرد سکوت را در مقابل تکفیری ها در پیش می گیرد. اما این راهبرد، اکنون در داخل ترکیه نیز با اعتراض مواجه شده است.
مردم به دیدن «امروز» و «فرشته ها با هم می آیند» نشستند - فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی و «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی حامد محمدی روز پنجشنبه 30 و جمعه 31 مرداد همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) اکران ...
مقاومت یک پهپاد اسرائیلی را بر فراز غزه سرنگون کرد - شاهدان عینی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی بر فراز شمال غزه خبر می دهند.
آمریکا حملات خود علیه داعش را به سوریه گسترش می دهد - منابع خبری از بررسی گسترش حملات علیه داعش به داخل خاک سوریه توسط آمریکا خبر دادند.
سریال‌سازی درباره حضرت ابراهیم(ع)، ابوطالب و امام خمینی(ره) - مدیر اداره کل تولیدات الف ویژه معاونت سیما از تولید سریال‌های با موضوع زندگینامه حضرت امام خمینی (ره)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت ابوطالب (ع) و شهید مطهری خبر داد.
اختصاص درآمد مراسم تجلیل از رابین ویلیامز به خيريه - سودهای به دست‌آمده از نمایش «انجمن شاعران مرده» به خیریه‌های سلامت روانی اختصاص می‌يابند.
سامي يوسف باز هم فارسی مي‌خواند/ اجرای جان جانان، ساری گلین و خراسان - سامي يوسف خواننده شناخته شده، آلبوم جديدش به نام «مركز» را به زبان فارسي در وبسايتش معرفي كرد.
نقش تازه هانیه توسلی - تلویزیون - هانیه توسلی به سریال «اَبله» کمال تبریزی پیوست تا نقش پریسا را در این مجموعه بازی کند.
چند تصویر از انیمشین بوعلی سینا - تلویزیون - ایمیشن بوعلی سینا از مجموعه «مشاهیر» به مناسبت روز پزشک و بزرگداشت بوعلی سینا از شبکه پویا پخش می‌شود.
نگاه پنجشنبه با سردبیری سید عبدالجواد موسوی منتشر می‌شود - ادبیات - نشریه خواندنی «نگاه پنجشنبه» که در مدت کوتاهی توانست مخاطبان قابل توجهی برای خود فراهم کند این بار با عنوان «کتاب هفته خبر» روی دکه‌ها خواهد آمد.
مهاجرانی می‌گفت نیازی به ساخت فیلم دفاع مقدسی نیست/ حمایت دولت اصلاحات از فیلم‌های ضد دفاع مقدس - جواد شمقدری با اشاره به اینکه در دوره اصلاحات ساخت فیلم‌هایی که در جهت سیاه‌نمایی دفاع مقدس بود کلید خورد، اشاره کرد: در مراسمی وزیر وقت (مهاجرانی) رسما گفت که اصلا ...
مختاباد «هم‌صدا با تو» می‌شود/ حمایت از مردم غزه در آمریکا با موسیقی ایرانی - عبدالحسین مختاباد خواننده موسیقی ایران حمایت از مردم بی گناه به ویژه کودکان غزه را از جمله وظایف جامعه هنری به ویژه اهالی موسیقی دانست و گفت: کنسرت موسیقی «هم‌صدا با تو» ...
انتشار اسامی بورسیه ها از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است/ سازمان بازرسی ورود کند - نائب رئیس کمیسیون قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت:انتشار این اسامی به حیثیت افراد صدمه وارد کرده است لذا از طریق مراجع قضایی قابل پیگیر است.
جایگزنی رئیسی با اژه ای/ کریمی رئیس دیوان عالی کشور - در احكام جداگانه‌اي كه از سوي آيت الله آملي لاريجاني صادر شد 6 انتصاب جديد در قوه قضاييه صورت گرفت.
آرزو دارم درباره امام هشتم سریال بسازم/ افتخار به گرفتن جایزه‌ از قرائتی - سیروس مقدم تأکید می‌کند بعد از سفر حج با خودش تصمیم گرفته یا سریال نسازد یا اگر سریالی می‌سازد خدمت به مردم و متکی به باورها و اعتقاداتش باشد و آرزو دارد درباره امام رضا ...
غرب آماه همکاری با اسد علیه داعش است/امکان همکاری آشکار یا پنهان آمریکا با سوریه - یک روزنامه امریکایی با اشاره به افزایش احساسات ضد داعش در کشورهای غربی به دلیل انتشار تصویر سربریدن روزنامه نگار آمریکایی، از آمادگی کشورهای اروپایی و آمریکا برای همکاری ...
وعده نامشخص دولت یمن به معترضان/ موافقت رئیس جمهور با تشکیل دولت جدید - دولت یمن با تغییر دولت کنونی و تشکیل دولت جدید موافقت کرده است و این درحالی است که از مشخص کردن سازوکار و مدت زمان تشکیل این دولت جدید امتناع ورزیده است.
«جوجه تیغی» سراغ زندگی جوانان شیفته بازیگری می‌رود - بهرام افشاری قصد دارد به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود نمایش «جوجه تیغی» را بر اساس اتفاقاتی مستند، آبان‌ماه روی صحنه تئاتر ببرد.
ریچارد لینکلیتر برنده جایزه اصلی فستیوال فیلم نروژی - در حالي جايزه اصلي جشنواره فيلم نروژ به ريچارد لينكليتر براي فيلم «كودكي» رسيد كه فیلم‌های «سرآشپز» و «سفر صد فوتی» ديگر برندگان اين جشنواره بودند.
17 داور فیلم‌های مستند جشن سینما را قضاوت می‌کنند - هیات داوری بخش مستند جشن سینمای ایران آثار راه یافته به این بخش را داوری می‌کنند.
برترین‌های «رادیو هفت» معرفی شدند/ از گفتگو با 300 کودک تا شوخی‌های پالت - جشن تولد برنامه «رادیو هفت» جمعه 31 مردادماه با مروری بر بهترین رویدادهای این برنامه از شبكه آموزش پخش و بهترین‌های چهارساله «رادیو هفت» از نگاه بینندگان معرفی شد.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved