شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


پیش بینی صنعت خودرو در جهان


پیش بینی صنعت خودرو در جهان
رکود یا کاهش فروش در بازارهای توسعه‌یافته؛ خودروسازان را بر آن داشته است تا اقدام به کشف بازارهای جدیدتری کنند که از رونق بیشتری برخوردارند. در حالی که توسعه اقتصادی در بازارهای در حال ظهور، از جمله چین و هند موجب افزایش فروش خودرو در این کشورها شده است، برخی خودروسازان با تأکید ویژه بر عرضه خودروهای ارزان‌قیمت که موجب خواهد شد مصرف‌کنندگان بیشتری توانایی خرید این محصولات را داشته باشند، موجب شتاب بخشیدن به این فرایند می‌شوند.
پیش‌بینی می‌شود در تلاش برای "خودرودارکردن جمع زیادی در سراسر جهان"؛ برنامه عرضه خودروی ارزان‌قیمت موجب افزوده شدن ۴ میلیون دستگاه خودرو دیگر به تعداد خودروهای موجود در جهان طی ۵ سال آینده شود. در بازارهای اشباع شده؛ رقابتی تنگاتنگ بین خودروسازان بزرگ و خودروسازانی همچون "چری" و "تاتا" درخواهد گرفت که سعی دارند بر مصرف‌کنندگانی که در حال گذار از استفاده از خودروهای دوچرخ به‌سوی خودروهای چهار چرخ هستند، تسلط یابند. اگرچه، عرضه چنین خودروهایی احتمالاً بیانگر کمبود زیرساختارها و اختلافات اقتصادی- اجتماعی در چنین بازارهایی خواهد بود، اما در نهایت به منزله وزنه تعادل و پتانسیل کامل رشد، عمل خواهد کرد.
▪ پیش بینی می‌شود تولید جهانی طی ۵سال آینده، ۵/۹میلیون دستگاه افزایش یابد که این مسئله بیانگر ۵/۱۴درصد رشد خواهد بود. همزمان، اضافه ظرفیت نیز در این صنعت همچنان تداوم یافته و ۶۵هزار دستگاه به میزان آن افزوده خواهد شد.
▪ رشد بازارهای در حال ظهور ادامه خواهد یافت، به‌طوری که طی سال گذشته (۲۰۰۶) ۳۳ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده و تا سال ۲۰۱۱ نیز به ۴۰درصد افزایش خواهد یافت. کشورهایBRIC (برزیل، روسیه، هند و چین) رقبای خود را در بازارهای در حال ظهور تحت‌الشعاع قرار داده و افزون‌بر ۵۰درصد از رشد جهانی در زمینه تولید را به خود اختصاص خواهند داد.
▪ بازارهای در حال ظهور جدید، از جمله اندونزی، فیلیپین، پاکستان، ویتنام و مصر، طی ۵ سال آینده با رشد ترکیبی ۵۶درصد، توازن و بالانس جدیدی را رقم خواهند زد.
▪ رنو- نیسان با وجود کاهش مقطعی طی سال ۲۰۰۶، پیشتاز رشد تولید جهانی (۲۹درصد) خواهد بود. گرچه بیشتر این رشد را می‌توان مدیون استراتژی تهاجمی عرضه خودروی ارزان‌قیمت دانست که بازارهای در حال ظهور متعددی را نشانه رفته است.
▪ لوگان رنو، توجهات زیادی را در بخش خودروی ارزان‌قیمت جلب کرده است، به‌طوری که طی ۵ سال آینده شاهد رقبای زیادی (از تاتا گرفته تا تویوتا) خواهیم بود که با محصولاتی مشابه وارد بازار خواهند شد.
▪ بسیاری از خودروسازان امریکای شمالی به منظور حفظ حاشیه سود، در حال انتقال خط تولید محصولات خود بویژه خودروهای کوچک به مکزیک هستند. پیش بینی می‌شود این سرمایه‌گذاری جدید بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ موجب رشد ۲۶درصدی تولید شود. با این حال، انتقال تولید از محیط عملیاتی امریکا که به‌دلیل هزینه‌های بر جای مانده تحمیل شده است، احتمالاً برای مذاکرات با اتحادیه کارگران امریکا UAW نیز موضوعی مستمر خواهد بود.
▪ پیش بینی می‌شود اتحادیه اروپا پس از منطقه آسیا- پاسفیک، دومین منطقه بزرگ و تأثیرگذار در رشد تولید جهانی باشد که این مسئله را می‌بایستی مرهون توسعه (۳/۲میلیون دستگاه خودرو) در اروپای مرکزی دانست.
▪ آلمان نیز به عنوان چهارمین پایگاه بزرگ تولید خودرو در جهان، طی سال‌های آتی به‌دلیل بیانیه‌ای که اوایل سال ۲۰۰۷ توسط کشورهای اروپایی مبنی بر تصویب قانون به‌منظور تطابق با کاهش آلاینده‌های CO۲ منتشر شد، با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد شد. تاکنون، آلمان نیز با بالابردن تولید به پشتوانه افزایش تقاضای جهانی برای برندهای گرانتر، به مقابله با این موضوع پرداخته است.
▪ تصویب این قانون، موجب ایجاد تنش‌های زیادی در میان نمایندگان ACEA- اتحادیه خودروسازان اروپایی- کشورهایی که میزان آلایندگی CO۲ متصاعد از خودروهای تولیدی آنها کم است (از جمله فرانسه و ایتالیا) و خودروسازانی که میزان آلایندگی CO۲ بالایی دارند (از جمله آلمان) شده است.
نویسنده : مریم شهمیرزادی
منبع:
.Price Water House Coopers, May ۲۰۰۷
منبع : ماهنامه صنعت خودرو


همچنین مشاهده کنید