چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


راهبردهای جدید پژو/سیتروئن تا سال ۲۰۱۵


راهبردهای جدید پژو/سیتروئن تا سال ۲۰۱۵
۱) سیستم جدید تولید منعطف؛ افزایش خودروهای سفارشی
کریستین استریف مدیرعامل پژو/سیتروئن، در بیان استراتژی تولید این شرکت طی چارچوب زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ گفت: "پژو/سیتروئن قصد دارد "سیستم تولید" جدیدی را با هدف انعطاف‌پذیرتر کردن کارخانه‌های خود به‌منظور رسیدگی و اداره پلتفرم‌های نسل جدید تولیدات پژو، پی‌ریزی کند." همزمان، PSA تأمین خودروهای سفارشی را بعد از خروج آنها از کارخانه، افزایش خواهد داد. مدیر عمومی خودروهای پژو می‌گوید: "سفارشات، مطابق با خواست و سلیقه مشتری در نمایندگی‌ها انجام نمی‌شود، اما کارخانه‌های کوچکی در پایگاه‌های توزیع، راه‌اندازی خواهند شد که اینکار را انجام می‌دهند. این امر موجب بهبود کیفیت می‌شود زیرا کارخانه‌ها قادر خواهند بود خودروهایی با حداکثر استانداردسازی تولید کنند و این در حالی است که کارگران در مراکز توزیع، موارد سفارشی را به خودرو خواهند افزود که مطابق با خواسته‌ها و سلایق مشتریان باشد. PSA اعلام کرده است طی ۴سال آینده، مدل‌های بیشتری را در کارخانه‌های اروپایی در ۵ بخش (segment) جدید عرضه خواهد کرد. به‌طور همزمان، این شرکت قصد دارد مدل‌های facelift را حذف کند که این امر به مفهوم بروزآوری مدل در نیمه راه عمر آن است. همچنین، چرخه عمر برخی مدل‌های خاص همان ۶سال باقی خواهند ماند. زیرا عمر ۵/۴ یا ۵سال، برای این مدل‌ها بسیار کوتاه به‌نظر می‌رسد. به‌طور کلی، تیراژ تولید طی ۲سال اول تولید این مدل‌ها، در بازار افزایش و سپس، کاهش می‌یابد. اگر عرضه این خودرو موفقیت‌آمیز باشد، مدت زمان فروش آن طولانی‌تر خواهد شد. طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ شرکت پژو/سیتروئن، ۷مدل از خودروهای خود را با استایل جدید عرضه کرد، اما برای سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ تنها یک مدل را بازسازی خواهد کرد. استریف، معتقد است که PSA می‌تواند تعداد مدل‌های قابل عرضه به بازار را با کاهش زمان تکوین آنها افزایش دهد. وی می‌گوید: "میانگین زمانی که برای تکوین یک محصول از شروع آن در نظر گرفتیم، ۵سال بود، ولی قصد داریم اینکار را به ۴سال کاهش دهیم." او به پلتفرمی جدید برای Entry Level اشاره می‌کند، ولی Geours معتقد است که تا قبل از سال ۲۰۱۰ آماده نخواهد شد. PSA دارای ۵ کارخانه مونتاژ در فرانسه، ۴ کارخانه در اروپا، ۲ کارخانه در امریکای جنوبی به اضافه کارخانه‌هایی به صورت همکاری مشترک با سیستم‌های تولیدی خود در فرانسه؛ ایتالیا، جمهوری چک و چین است.
۲) روابط با سازندگان؛ محرکی استراتژیک
از سوی دیگر، پژو/سیتروئن (PSA) در ۸ سپتامبر جاری بیش از ۵۰۰ تأمین‌کننده را که حدود ۷۵درصد از خریدهای گروه از آنها انجام می‌شود، از ۲۵ کشور جهان دور هم جمع کرد. طی این جلسه، پژو/سیتروئن از تأمین‌کنندگان خود خواست پذیرای تغییری عمیق در روابط خود با گروه در زمینه‌های کیفیت، هزینه‌ها و نوآوری باشند که موجب همکاری نزدیک و مؤثری بیش از گذشته خواهد شد. این موضوع، به‌عنوان بخشی از رابطه کاری در مورد تأمین‌کنندگانی که بیشترین رقابت‌پذیری را دارند، راهبردی‌تر خواهد شد و نیازمند کار بیشتر در مراحل بالادستی، توسعه مشترک بیشتر و رعایت استانداردهای عملکردی سختگیرانه‌تر طرفین است. این تغییرات در روابط تأمین‌کنندگان گروه، می‌بایستی مزیت‌های رقابتی را برای تمامی ذینفعان ایجاد کند که می‌توان آنها را مرهون نتایج حاصله در کیفیت، هزینه‌ها و رهبری دانست. علاوه بر آن، هدف گروه که فروش ۴ میلیون دستگاه خودرو تا سال ۲۰۱۰ است، موجب ایجاد پتانسیل رشد عمده تأمین‌کنندگان بویژه در خارج از اروپا خواهد شد. همچنین از تأمین‌کنندگان خواسته شد تا با گسترش و توسعه بین‌المللی فعالیت‌های خود، از توسعه و گسترش گروه در بازارهای جهانی حمایت کرده و پایگاه‌های تولیدی خود را در کشورهای ارزان‌قیمت، توسعه دهند. استراتژی گروه در زمینه خرید، نقش مهم و مؤثری را در دستیابی به هدف این شرکت که همانا تبدیل شدن به رقابت‌پذیرترین خودروساز اروپایی تا سال ۲۰۱۵ است، ایفا خواهد کرد. امروزه PSA بزرگترین شرکت متحد خریدار فرانسوی بین تمامی صنایع فرانسه است که پیش‌بینی می‌شود خرید کل آن طی سال ۲۰۰۷ به ۳۰میلیارد یورو افزایش یابد.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو


همچنین مشاهده کنید