جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


اندر فواید ازدواج سالم


اندر فواید ازدواج سالم
● اندر فواید ازدواج سالم
موفقیت در ازدواج تنها در تامین مادیات خلاصه نمی شود، بلکه باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم. تحقیقات گویای این مطلب هستند که تمام افراد خانواده در یک زندگی مشترک سالم، سعادتمند و کامل از مزایای آن بهرمند خواهند شد. در این جا نتیجه تحقیقاتی را که در مورد داشتن یک ازدواج سالم به عمل آمده را از نظرتان می گذرانیم. همه ما می دانیم که خداوند به مزایای زندگی مشترک آگاه است و به همین دلیل بوده که زن ها و مردها را تشویق به ازدواج کرده و نتیجه این تحقیق چیزی جز سخنان خداوند نیست. تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که در آغوش گرم خانواده بزرگ می شوند برتری های بیشتری نسبت به سایرین دارند که از جمله آنها می توان به; «احتمال ورود آنها به دانشگاه بالاتر است»، «از نظر آکادمیک بچه های موفق تری هستند»، «از نظر جسمی سالم تر هستند»، «از نظر عاطفی سالم تر هستند»، «احتمال خودکشی در آنها کمتر است»، «ناآرامی ها و ناهنجاری های کمتری را در مدرسه از خود نشان می دهند»، «احتمال کمتری وجود دارد که قربانی سو»استفاده های جنسی شوند»، «کمتر به سراغ الکل و موادمخدر می روند»، «کمتر مرتکب جنایت می شوند»، «ارتباط بهتری با پدر و مادر خود دارند»، «وقتی ازدواج کردند احتمال طلاق کمتر است» و «در فقر بزرگ نمی شوند.» در همین راستا; تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که در یک ازدواج سالم هستند نسبت به خانم هایی که در ازدواج های ناموفق روزگار سپری می کنند: «از ارتباط خود راضی تر هستند»، «از نظر احساسی و جسمانی سالم تر هستند»، «از نظر مالی غنی تر هستند»، «کمتر قربانی خشونت، سو» استفاده های جنسی و یا سایر جرم ها می شوند»، «تلاش کمتری برای خودکشی انجام می دهند»، «از الکل و موادمخدر استفاده نمی کنند»، «کمتر دچار بیمارهای آمیزشی می شوند»، «زیر خط فقر به سر نمی برند» و «با فرزندان خود ارتباط بهتری برقرار می کنند.» همچنین «ازدواج سالم و موفق» برای آقایان هم سبب; «عمر طولانی تر»، «سلامت جسمانی»، «تامین مالی»، «اشتغال بلندمدت»، «دستمزد بالاتر»، «ریسک کمتر در روی آوردن به موادمخدر و مشروبات الکلی»، «داشتن ارتباط بهتر با فرزندان»، «داشتن ارتباط جنسی رضایت بخش تر»، «احتمال کمتر به ارتکاب جرم و جنایت» و «احتمال کمتر خودکشی» را به همراه دارد. خلاصه اینکه اجتماع نیز از مزایای ازدواج سالم بهره می برد. مزایای ازدواج سالم برای اجتماع عبارت است از: «داشتن شهروندان سالم از نظر فیزیکی»، «دارا بودن شهروندان سالم از نظر احساسی»، « بالا رفتن درصد افراد تحصیلکرده»، «کاهش خشونت های خانوادگی»، «کاهش آمار جرم و جنایت»، «کاهش میزان ارتکاب به جرم در جوانان و نوجوانان»، «بالا رفتن میزان مالکیت ملکی»، «کاهش میزان مهاجرت»، «افزایش ارزش دارایی های افراد» و «کاهش نیاز به خدمات مشاوره خانوادگی.»
● زمین در حال رشد است:
این که زمین در قطب هایش به آرامی هموار می گردد یک مساله شناخته شده است، ولی یک مطالعه در آمریکا نشان می دهد که کروی بودن زمین حتی از سال۱۹۹۸ کمتر است. دانشمندان با تجزیه و تحلیل های داده های لیزری ماهواره ای اخیر، از اینکه یک جابجایی عظیم در انتقال جرم از قطبین به سمت استوا مشاهده کردند، شگفت زده شدند. پژوهشگران فکر می کنند که تکانی که در میدان مغناطیسی زمین یا اثرقوی «ال نینو» در سال ۱۹۹۸ رخ داد، باعث این جهش در پهن شدگی قطبین شده است. چرخش زمین و جریان همرفتی در گذشته آن، سیاره ما را حدود ۰/۳درصد حول استوا پهن تر از نصف النهارش نموده است. تغییرات در این توزیع جرم که می تواند به صورت میدان گرانی محلی نشان داده شود، به وسیله استفاده از برد و محدوده لیزری ماهواره ای برای چند دهه دنبال شده است. در این روش، علائم لیزری به وسیله یک ماهواره به زمین بازتابنده می شوند.زمانی که صرف این کار می گردد و برای محاسبه مکان ماهواره ای که به میدان محلی زمین وابسته است بکار برده می شود. «ژئوفیزیکدانان» از اندازه گیری های انجام شده می دانند که زمین درحال بیشتر کروی شدن بوده، نتیجه ای که تصور شده بود که برخاسته از واکنش دوره پس از عصر یخبندان باشد. این امر در پایان یک دوره یخبندان بوقوع می پیوندد، هنگامیکه یخ آب می شود و به دریا و جو بازمی گردد.
چنین فرآیندی فشار وارد بر زمین زیرتوده یخ را کاهش می دهد و بخش مذکور به آرامی توسط گوشته زمین به جای پیشین خود بازمی گردد. اما بررسی داده های برد لیزری را بین سال های ۱۹۷۹ تا۲۰۰۱ نشان داد که در سال ۱۹۹۸ این روند آشکارا وارونه گردید.
یعنی این که جرم از قطبین به سمت استوا حرکت کند و هر فرآیند اینچنینی بایستی شامل جو، اقیانوس و گذشته زمین باشد. پژوهشگران می گویند که «ال نینو» کاندیدای خوبی برای این سلسله از فعل و انفعالات است. «ال نینو» و «لانینا» دو چرخه گرم و سرد تناوبی در اتمسفر و اقیانوس آرام هستند که هر کدام حدود ۶ ماه بطول می انجامند. گرچه اثرهای این پدیده ها روی الگوهای جریان در اقیانوس بخوبی درک نشده است، اما نیرومندترین «ال نینو»ی قرن، با تغییر ناگهانی در پدیده پهن شدگی قطبین سال۱۹۹۸، مطابقت داشت. شاید یک دلیل دیگر تغییر ناگهانی در میدان مغناطیسی زمین است که بر جریان مایع هسته بیرونی اثر می گذارد.
چنین رخدادی در سال۱۹۹۹ مشاهده گردید. دانشمندان حدس می زنند که تغییرات این لایه، مقدم بر تکان ناگهانی، توانسته است همواری قطبین را موجب شود. پژوهشگران نسبت دادن این مساله به پدیده گرم شدن جهانی ، که در ابتدا آنها فکر می کردند که سطح دریا را بوسیله ذوب شدن یخ قطبی بطور قابل توجهی بالا برده است را غیرمحتمل دانسته اند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید