جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پرواز با بال‌هایIT


پرواز با بال‌هایIT
تصور اینکه فناوری اطلا‌عات صدها کلیومتر دورتر از زمین نیز باز هم تاثیرگذار باشد اندکی عجیب به‌نظر می‌رسد، اما گفته می‌شود که امروزه شرکت‌هوایی اتحاد امارات(Etihad) همه خدمات خود را به واسطه دستاوردهای نوین فناوری به مردم ارایه می‌دهد و به همین خاطر توانسته در چند سال اخیر موفقیت‌های فراوانی را به‌دست آورد. کلوز گیسمن(Klaus Giesemann) مدیر بخش فناوری این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۹۹۱ در این مرکز آغاز کرده و هم‌اکنون به عنوان یکی از موفق‌ترین مدیرانIT جهان محسوب می‌شود. گیسمن در این باره می‌گوید: زمانی که ۱۵ سال پیش وارد شرکت اتحاد شدم، هنوز هیچ شخصی به عنوان مدیر واحد فناوری اطلا‌عات در آنجا کار نمی‌کرد. در این زمان شرکت اتحاد گروهی از کارشناسان را استخدام کرده بود که وظیفه پشتیبانی از کامپیوترها، ‌شبکه و تجهیزات جانبی را برعهده داشتند، اما هیچ‌کس وجود نداشت که فناوری اطلا‌عات را به عنوان پوششی مفید برای کل شرکت ببیند. بر این اساس هر یک از ادارات وابسته به این شرکت مراکزی را برای خود داشت که به کمک آن تمامی‌کارهای کامپیوتری را انجام می‌کرد و بر این اساس اصلا‌ احساس نیاز به کارشناسان جدید نمی‌کرد. امروزه ما تلا‌ش می‌کنیم تمام ابزارها و تجهیزات کامپیوتری که برایمان مفید است را در تمامی‌بخش‌های مختلف به کار بندیم. این یکی از مهم‌ترین کارهایی است که من باید در ماه‌های پایانی از سال جاری میلا‌دی و سال‌های آتی آن را انجام دهم. من همواره از کار کردن در این شرکت لذت برده‌ام. به هر حال باید توجه داشت که اتحاد یک شرکت هوایی است و تنها در عرضه خدمات هوایی و پرواز هواپیما فعالیت می‌کند، به ‌همین خاطر این مرکز هرگز تلا‌ش نکرده تا یک اداره مستقل و بزرگ مربوط به فناوری اطلا‌عات تاسیس کند. علا‌قه اصلی من مدیریت فناوری اطلا‌عات است و تمایل چندانی به اجرای دستاوردهایIT ندارم. من تمایل دارم که به عنوان یک نیروی خارجی، فعالیت‌های خود را در این مرکز انجام دهم. اما باید توجه داشت که این کار نیاز به پایه و اساس مستحکم و ما در شرایط کنونی توانایی اجرای این کار را نداریم. هیچ یک از کارمندان غیرحضوری ما نمی‌توانند فعالیت‌های خود را با کیفیتی مشابه آنچه که کارمندان حضوری انجام می‌دهند به مرحله اجرا برسانند. ما هم‌اکنون تلا‌ش می‌کنیم با کمک فناوری ارتباطات و اطلا‌عات بیشتر کارمندان تعداد کارمندان حضوری خود را به حداقل ممکن برسانیم و از این طریق سود اقتصادی خود را بالا‌ بریم. این طور که آخرین بررسی‌ها به ما نشان داده است، ‌سرعت دست‌یابی شرکت اتحاد به آخرین دستاوردهای فناوری در سال‌های اخیر تا چندین برابر افزایش یافته و این نشان می‌دهد که ما مدتی دیگر تمامی‌اهداف خود در این زمینه را محقق خواهیم ساخت. مدیر بخش فناوری شرکت هوایی امارات در ادامه می‌گوید: ما امروزه وظایف فراوانی برای تمام کارمندان خارجی و غیرحضوری خود درنظر گرفته‌ایم. با وجود اینکه دامنه این فعالیت‌ها بسیار وسیع است، تمام کارمندان غیرحضوری ما می‌توانند از طریق یک کامپیوتر شخصی و یک چاپگر تمام وظایف خود را به ‌درستی انجام دهند. در حال حاضر ما ۵۰ سایت خارجی داریم که به ‌صورت مستمر تمام نیازهای ما را از راه دور انجام می‌دهند. از زمان افتتاح این سایت‌های کاری، کارمندان ما سعی کردند که هرچه سریع‌تر نحوه استفاده از دستاوردهای فناوری را بیاموزند. با توجه به بخش‌های مختلفی که شرکت اتحاد دارد، امروزه ما مجبوریم که از سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و شریک‌های مختلف استفاده کنیم. هدف بعدی ما راه‌اندازی دفاتر بین‌المللی در سراسر دنیا است تا آنها نیز از فواصل دور کارهای روزانه ما را انجام دهند.
امروزه بخش قابل‌توجهی از کارشناسان معتقدند که هرچه تعداد مراکز غیرحضوری وابسته به یک شرکت بیشتر شود، به همان اندازه بازده آن شرکت نیز کمتر خواهد شد. در این میان مردم تمایل دارند خطوط هواییDelta Airlines که زیر نظر شرکت اتحاد کار می‌کند، کنترل بخش‌های مربوط به فناوری اطلا‌عات خود را کمتر کند. این نکته را باید به خاطر سپرد که راه‌اندازی واحد‌های غیرحضوری برای انجام کارهای روزانه همواره امری مفید و موثر است. اگر نگاهی اجمالی بهGulf Air بیاندازید درخواهید یافت که امروزه بخش اعظم کارهای این شرکت توسط کارمندانی انجام می‌شود که اصلا‌ حضور فیزیکی در آن مکان ندارند. اما مشکلی در این زمینه وجود دارد و آن هم نحوه مدیریت مراکز و نیروهایی است که از فواصل دور با هم همکاری می‌کنند. امروزه شرکت‌های مختلف دنیا اهمیت چندانی به این کار نمی‌دهند. قراردادهایی که با مراکز خارجی بسته می‌شود بسیار پیچیده است، به همین خاطر در بسیاری از موارد دیده می‌شود که شرکت‌های این پیچیدگی را درک نمی‌کنند و پس از انعقاد قرارداد با مشکلا‌ت عدیده‌ای مواجه می‌شوند. در کل می‌توان گفت کارکردن با نیروها و واحدهای خارجی فعالیت مناسبی است.
مدیر بخش فناوری این شرکت درباره تغییر در سیستم مرکزی شرکت اتحاد و اصلا‌حات اساسی در آن می‌گوید: برای رسیدن به این هدف باید هرکاری انجام دهیم. اگر شما به سیستم‌های کنترلی هواپیما‌ها و کارکنان در شرکت اتحاد توجه کنید در خواهید یافت که هر واحد به صورت مجرد و جداگانه به‌خوبی کار می‌کند، اما ما امروزه نیازمند آن هستیم که سیستم‌های مرکزیمان با همه واحدها تعامل داشته باشد، روی آنها تاثیر بگذارد و از آنها تاثیر بپذیرد. ما امروزه نیاز مبرم به فناوری‌های واسطه‌ای داریم، زیرا تجربه ثابت کرده که انسانها به‌خوبی نمی‌توانند این فناوری‌ها را انجام دهند. آنچه که من برای سیستم مرکزی شرکت اتحاد درنظر گرفته‌ام معماری صحیح خدمات و کنترل آنها برای رسیدن به دست مشتری است. در این میان فناوری‌های واسطه‌ای نیز باید در جای خود تولید شده و پشتیبانی شود. این امر می‌تواند امکان معماری صحیح اطلا‌عات و خدمات را برای ما فراهم آورد. فناوری‌های واسطه‌ای معمولا‌ هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کنند، زمان زیادی باید به آنها اختصاص یابد و می‌توانند خطاهای زیادی را در پی داشته باشند. ولی توجه داشته باشید که اجرای آنها امری لا‌زم و ضروری است. ما می‌کوشیم که هرچه سریع‌تر سرویس سبک معماری نوین اطلا‌عاتیSOA را راه‌اندازی کند. اما باید اعتراف کرد که رسیدن به این هدف تنها به توانایی واحد ما در بخش فناوری اطلا‌عات برنمی‌گردد. فناوری اطلا‌عات تنها ابزار لا‌زم برای رسیدن بهSOA را در اختیار ما قرار می‌دهد که پس از آن ما باید از این ابزارها به‌خوبی استفاده کنیم. امروزه شرکت‌های فراوانی در بازار رقابتی وجود دارند که می‌کوشند سرویس‌های مشابهی را راه‌اندازی کنند. تحقق این اهداف بیش از اهداف تجاری است که برای یک شرکت درنظر گرفته می‌شود. من پس از مدت‌ها بررسی این طرح را به مدیران ارشد شرکت اتحاد ارائه دادم و آنها با اجرای آن موافقت کردند. به هر حال، هم‌اکنون بر این باورم که اجرای سرویس‌های مبتنی برSOA تنها در صورتی عملی خواهد شد که واحد فناوری اطلا‌عات شرکت موردنظر بسیار فعال باشد. من این روزها در حال طراحی یک طرح تجاری جامع هستم تا به واسطه آن بتوانم اهداف تعیین شده برای شرکت را محقق سازم. به‌نظر شما اجرای این طرح‌ها و رسیدن به این اهداف تا چه‌اندازه می‌تواند غیرقابل دسترس باشد؟ باید بگویم که این اتفاق‌ها به ‌یکباره نمی‌افتد و با گذشت زمان طولا‌نی عملی خواهد شد. این یک فرآیند طولا‌نی مدت‌است که با گذر زمان محقق می‌شود. ما برای آنکه بتوانیم در این زمینه موفق باشیم، در مرحله نخست تنها دو ابزار کاربردی را مورد استفاده قرار دادیم و پس از آنکه جایگاه این ابزارها به طور کامل در سیستم‌ما تثبیت شد سراغ ابزارهای دیگر رفتیم.
● BCP، پیش‌بینی وقایع بازرگانی مربوط‌به‌آینده
کلوز گیسمن در ادامه می‌گوید: در کنار طرحSOA پروژه دیگری را با نام «برنامه پیش‌بینی وقایع بازرگانی مربوط به آینده»(BCP) آغاز کرده‌ایم. اگر تنها دو سال و نیم از آغاز طرح‌های این‌چنینی در شرکت اتحاد می‌گذرد، همچنان مشکلا‌ت فراوانی در اجرای پروژه‌هایIT برای شرکت ما وجود دارد. صحبت شما درست است. شما در وهله اول باید خود را برای هرگونه مشکلی که به واسطه ورود دستاوردهای نوین فناوری ایجاد می‌شود، آماده کنید. شما در هر شرکت یا مرکز تجاری که کار می‌کنید نیازمند آن هستید که سیستم مرکزی کنترل خود را تقویت کنید. تمام ابزارهای وابسته به این امر باید از قبل آماده شده باشند تا در هنگام نیاز هیچ مشکلی بروز نکند. ما امروزه در حال بررسی این مسئله هستیم که اگر تمام طرح‌ها در زمینه فناوری اطلا‌عات در شرکت هواپیمایی اتحاد به‌طور کامل اجرا شود چه تاثیراتی در سازمان به ‌وجود خواهد آمد. آیا این تاثیرات مثبت خواهد بود؟ آیا کارمندان این تغییرات را خواهند پذیرفت؟ آیا بستر لا‌زم برای ایجاد تغییرات بیشتر و بهتر فراهم خواهد شد یا خیر؟ این‌ها سئوالا‌تی هستند که پاسخ به آنها می‌تواند موفقیت ما در آینده را تضمین کند. ما امروزه به این نتیجه رسیده‌ایم که اجرای پروژهBCF امری اجتناب‌ناپدیر است و تنها در سایه وجود این سیستم می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیق برای آینده خود داشته باشیم. برای آنکه این پروژه به خوبی انجام شود باید واحد جدیدی را بیابیم تا کارهای ما را به‌صورت غیرحضوری از فاصله دور انجام دهد. ما امروزه سیستم‌های توانمندی داریم که از تمام اطلا‌عاتمان نسخه‌های پشتیبان تهیه می‌کنند، اما ما این سیستم‌ها را برای مواقع بروز فجایع و اتفاقات غیرمترقبه آماده نکرده‌ایم. زیرا معتقدیم که فناوری اطلا‌عات به تنهایی قادر است در هر شرایطی ما را پشتیبانی کند و جلوی بروز هرگونه مشکلی را بگیرد. با این وجود من فکر می‌کنم که هرچه سریع‌تر باید یک سیستم پشتیبان راه‌اندازی کنیم تا احتمال وقوع هرگونه مشکل در سیستم مرکزی شرکت هواپیمایی اتحاد از بین برود.ما برای کنترل، پشتیبانی و نگهداری از بخش‌های مختلف شرکت خود طرح عظیمی را با نامGuest را به مرحله اجرا رسانده‌ایم. این طرح تنها از طریق فناوری اطلا‌عات و تجهیزات وابسته به آن اجرا می‌شود، اما مردم در حالت عادی از وجود این طرح مطلع نمی‌شوند و تاثیرات آن را نمی‌بینند. من معمولا‌ سعی کرده‌ام که در اجرای طرح‌های مختلف شخصا وارد عمل نشوم، اما باید اعتراف کنم که همکاران من در اجرای این طرح بسیار موفق بوده‌اند و هم‌اکنون می‌تواند بگویم که اگر شرکت اتحاد به عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه محسوب می‌شود به خاطر اجرای طرحGuest است. باید توجه داشت، اگر ما در سال‌های اخیر از فناوری اطلا‌عات کمک نگرفته بودیم هنوز هم در پله اول بودیم، اما این صنعت نوظهور و توانمند به ما کمک کرده تا بتوانیم همه موانع را از سر راه خود برداریم و نشان دهیم که حتی در خدمات هوایی نیزIT می‌تواند کارآمد باشد و تاثیرات شگرفی را برجای بگذارد.
مترجم: میثم لطفی
منبع : روزنامه حیات نو


همچنین مشاهده کنید