جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


روابط اقتصادی طلا و نفت


روابط اقتصادی طلا و نفت
به خاطر ویژگی ها و شاخص های خاصی که نفت و طلا دارند بحث و جدل های فراوانی درمحافل اقتصادی و سیاسی چه در مورد افزایش و یاکاهش قیمت آنها انجام می شود. نفت در رشد اقتصادی بسیاری از کشورها اهمیت بالایی دارد. علاوه برآن نفت دارای نقش های متعددی است که باعث ایجاد تنش و بحران در روابط بین الملل می شود.
اما طلا نیز دارای شهرت اقتصادی جهانی است زیرا یکی از مشهورترین فلزات گرانبها به شمار می رود و انسان ها به دلیل احساس افتخار در داشتن این فلز برای دستیابی به آن تلاش می کنند و همچنین آن را برای استفاده در زمان بحران و جنگ ها نگهداری می کنند. بنابراین طلا و نفت از زمانی که کشف شدند با توجه به روابط اقتصادی پیچیده میان آنها و میان اکثر متغیرهای دیگر اقتصادی موردتوجه کارشناسان و متخصصان قرار گرفتند.کارشناسان زیادی در گذشته به روابط میان این دو پرداختند و آنها به این باور رسیدندکه افزایش قیمت طلا با افزایش قیمت انرژی و نفت ارتباط تنگاتنگی دارد . قیمت نفت با تولید کالاهای زیادی مرتبط است زیرا نفت جزئی از مخارج روند تولید را به خود اختصاص می دهد . بنابراین وقوع هرگونه تغییری در قیمت نفت به علت اثرگذاری در قیمت تولید کالاهای داخلی باعث ایجاد تغییراتی در اقتصاد کشورها می شود. طلا نیز یک کالای استراتژیک مهم و حافظ ثروت محسوب می شود و وجود ارتباط میان آن و نفت تصادفی نیست. هرچقدر که قیمت نفت افزایش پیدا کند قیمت طلا نیز افزایش می یابد. از طریق بررسی موارد زیر چگونگی این ارتباط را می توان بهتر درک کرد.
▪ اول :تحقیقات نشان می دهند که در زمان افزایش قیمت نفت، قیمت طلا نیز در جهت افزایش گام برمی دارد. بررسی قیمت نفت و طلا در سال های گذشته این مسأله را روشن تر می کند. در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۵ قیمت نفت به سطوح بالایی رسید و از ۶۰‎/۵۵ دلار در بشکه گذشت. در همین زمان قیمت طلا نیز روبه افزایش نهاد. قیمت نفت در اکتبر گذشته به ۹۳ دلار رسید و قیمت طلا نیز به ۷۷۷دلار در اونس افزایش پیدا کرد.
▪ دوم : افزایش قیمت نفت باعث افزایش درآمد سرانه دولت های تولیدکننده نفت می شود و سطح زندگی مردم بالا می رود. این مسأله باعث می شود تا مردم بخشی از درآمدهای شان را برای رفع نیازهای ضروری هزینه کنند سپس به سمت نیازهای تجملاتی و ازجمله طلا حرکت نمایند. بنابراین تقاضا برای طلا افزایش می یابد که باعث افزایش قیمت آن می گردد علاوه برآن از طلا به عنوان وسیله ای مهم و امن برای سرمایه گذاری و ذخیره آینده استفاده می شود زیرا طلامشکلاتی همانند مشکلات سرمایه گذاری در سهام و غیره را ندارد.
▪ سوم: عامل سوم دراین خصوص نیز عامل کم اهمیتی نیست. در برخی از موارد تاجران بزرگ به علت افزایش قیمت طلا به بورس های جهانی طلا روی می آورند تا از افزایش درآمدهای نفتی که دراثر افزایش قیمت آن عاید آنها می شود بهره مندشوند.باید به این مسأله اشاره کنیم که افزایش و یا کاهش قیمت نفت و طلا با عوامل و مشخصه هایی مرتبط است که خارج از چارچوب عرضه و تقاضا قرار دارد.
اما یکی از عوامل افزایش قیمت طلا در درجه اول به کاهش تولید مربوط می شود که باعث کاهش عرضه می شود. زیرا گاهی از اوقات برخی از کشورهای تولیدکننده بنابر دلایل خاص تولیدات خود را متوقف می کنند. رابطه معکوسی میان عرضه و تقاضای مقدار طلا وجود دارد و با افزایش عرضه قیمت آن کاهش و با کاهش عرضه قیمت آن افزایش می یابد. کاهش نرخ سود نیز بر قیمت طلا تأثیری مستقیم دارد. زمانی که نرخ سودها پائین می آید افراد سرمایه های نقدی خویش را به طلا تبدیل می کنند زیرا طلا از ویژگی ثبات ارزش برخوردار است حتی زمانی که بحران ، جنگ و یا تنش های بین المللی به وجود آید. عواملی که معمولاً بر عملکرد اقتصادی جهان تأثیر می گذارند. افزایش ذخایر کشورهای پیشرفته نیز بر قیمت طلا تأثیرگذار است. اما عللی که در افزایش قیمت نفت مؤثرند عبارتند از: کاهش توانایی تولید، کاهش ذخایر کشورهای خارج از اوپک، تغییرات سیاسی مهم همچون جنگ آمریکا با عراق، توانایی پالایشگاه ها برای تولید مقدار نفت مورد لزوم بازار، وقوع تنش های امنیتی در برخی از دولت های تولید کننده و نگرانی در باره اقدام به حملات نظامی.باید تأکید شودکه ارتباط عمیقی میان نفت و طلا وجود دارد زیرا هردوی آنها کالاهای استراتژیکی اند که سریعاً با وقوع تحولات خصوصاً درمحل تولید دچار تأثیر می شوند.
مترجم: اسد شکورپور
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید