سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


شب ٣٠ روزه ۳۰ Days of Night


شب ٣٠ روزه   ۳۰ Days of Night
▪ کارگردان: دیوید اسلید.
▪ فیلمنامه: استیو نیلز، استوارت بیتی، برایان نلسون بر اساس داستان مصوری از استیو نیلز و بن تمپل اسمیت.
▪ موسیقی: برایان ریتزل.
▪ مدیر فیلمبرداری: جو ویلیامز. ▪ تدوین: آرت جونز.
▪ طراح صحنه: پل دنهم آستربری.
▪ بازیگران: جاش هارتنت[کلانتر ایبن اولسون]، ملیسا جورج[استلا اولسون]، دنی هیوستون[مارلو]، بن فاستر[غریبه]، مارک بون جونیور[بیو بروور]، امبر سینسبوری[دنیس]، مانو بنت[معاون کلانتر بیلی کیتکا]، مگان فرانیش[آیریس]، جوئل توبک[داگ هرتز]، الیزابت هاوثورن[لوسی ایکاس]، مارک رندال[جک اولسون].
▪ ١١٣ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ نیوزیلند، آمریکا.
▪ ژانر: ترسناک، مهیج.
باروو، شهرکی دور افتاده در آلاسکا و نزدیک به قطب که در زمستان هر سال شبی ٣٠ روزه را تجربه می کند. در آخرین روزی که خورشید آسمان شهر را برای یک ماه ترک خواهد کرد، شهر مورد حمله گروهی خون آشام به رهبری مارلو قرار می گیرد.
کلانتر ایبن اولسون جوان که همکار و همسرش استلا در آستانه جدایی از اوست، ابتدا حرف های غریبه ای را که خبر از آمدن آنان می دهد جدی نمی گیرد. اما کشته شدن همه سگ های دهکده، نابودی موبایل ها و تنها هلی کوپتر شهر و سپس قتل مسئول نیروگاه برق و به دنبال آن قطع تمامی خطوط تلفن باعث می شود تا کلانتر از مردم شهر بخواهد تا به خانه های خود پناه ببرند.
با آغاز تاریکی مارلو و افرادش حمله ای گسترده را شروع کرده و دست به کشتن اهالی دهکده می زنند. کلانتر و استلا نیز پس از کشته شدن مادر کلانتر به همراه چند نفر از بازماندگان کشتار در زیر شیروانی خانه ای پناه می گیرند. اما مارلو و گروهش قصد دارند تا همه ساکنان شهر و از جمله کلانتر را با توسل به هر حیله ای از پناهگاه ها بیرون بکشند...
● چرا باید دید؟
پس از آخرین زمستان و در میان طبیعت وحشی، باز هم فیلم دیگری که در آلاسکا می گذرد و بدیهی است که قهرمانان ما باید در کنار مهاجمان تشنه خون با طبیعت و برف و سرمای منطقه بجنگند. فیلمی که قرار بود سام رایمی آن را بسازد، اما در آخرین لحظات قرعه به نام دیوید اسلید متولد ١٩٦٩ افتاد که دو سال قبل تریلر مستقل و خوش ساخت آب نبات سفت را کارگردانی کرده بود.
اسلید که سابقه خوبی در ویدیو کلیپ سازی دارد، با آب نبات سفت نشان داد که از پس کار در مکان های بسته با شخصیت های محدود برمی آید. اما تولید فیلمی ترسناک با هزینه بالای ٣٠میلیون دلار چیز دیگری است.
برگردان بعضی کتاب ها به فیلم واقعاً سخت است. برخی نیز غیر ممکن و گاهی هم غیر لازم و اطمینان دارم که هر کسی خاطره ای از کتابی خوب که تبدیل به فیلمی بد شده، در ذهن خود دارد. این موضوع درباره داستان های مصور نیز صدق می کند که شب ٣٠ روزه یکی از آنهاست که در میان دوستداران آمریکایی این نوع کتاب ها جایگاهی خاص دارد.
بزرگ ترین ضعف فیلم پرداخت ناکافی رابطه عشق-نفرت میان ایبن و استلاست که فداکاری ایبن و در نتیجه مرگش در مین بازوان استلا هنگام طلوع مجدد آفتاب را کم رمق می سازد. از طرف دیگر صحنه های پناهگاه زیر شیروانی نیز که قسمت عمده ای از فیلم را به خود اختصاص داده، به دلیل انتخاب شخصیت های غلط فاقد جذابیت است.
نمونه خوب این صحنه ها را سال قبل در فیلم ٢٨ روز دیگر دیدیم و طبیعی است که فیلم های تازه تر باید پرداخت بهتری نسبت به پیشینیان خود داشته داشته باشند و نه بالعکس!
اما اسلید ترجیح داده تا دل دوستداران اکشن را به دست آورد و صحنه های قصابی شدن خونبار ساکنان ده در میان برف و بوران را نقطه ثقل فیلم خود قرار دهد. شب ٣٠ روزه تاکنون ٣٩ میلیون دلار عایدی در اکران آمریکا داشته و درکارنامه اسلید شکست محسوب نمی شود. اما پیروزی درخشانی هم نیست!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید