پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نفس Soom


نفس  Soom
▪ نویسنده و کارگردان: کیم کی دوک.
▪ موسیقی: کیم میئونگ جونگ.
▪ مدیر فیلمبرداری: جونگ مو سونگ.
▪ تدوین: کیم و سو آن وانگ.
▪ طراح صحنه: هوانگ این جون.
▪ بازیگران: چن چانگ[جانگ جین]، جونگ وو ها[شوهر]، جی آ پارک[یئون]، کیم کی دوک.
▪ ٨٤ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ کره جنوبی.
▪ نام دیگر: Breath. نامزد نخل طلای جشنواره کن.
▪ ژانر: درام.
یئون که متوجه خیانت شوهرش شده، دچار افسردگی می شود. اما تماشای خبری از تلویزیون باعث ایجاد نقطه عطفی در زندگی یئون می شود. جانگ جین یک محکوم به اعدام دست به خودکشی زده است.
زن جوان که از این خبر به شدت متاثر شده، به زندانی که جانگ جین در آنجا محبوس است می رود و با این ادعا که دوست دختر سابق اوست موفق می شود تا به داخل زندان راه پیدا کند. و به زودی در میان دیوارهای زندان رابطه ای غیر عادی میان زنی فریب خورده و زندانی محکوم به اعدام شکل می گیرد....
● چرا باید دید؟
نفس چهاردهمین فیلم کیم کی دوک افتخار سینمای کره جنوبی است. یک مولف به تمام معنا که در آینده تبدیل به یکی از فیلمسازان مهم آسیا خواهد شد. بنابر این بدیهی است که منتقدان چهار گوشه دنیا با علاقه کارنامه وی دنبال کنند و بشارت باد بر آنها و تماشاگران فیلم های او که نفس نیز مانند تمامی فیلم های قبلی او کاری تماشایی و منحصر به فرد در سینمای کیم کی دوک از کار در آمده است.
کیم کی دوک این بار قهرمان فیلم خانه خالی را روانه زندان کرده و نفس نیز همچون فیلم قبلی حول محور یک قهرمان زن و مشکل ایجاد ارتباط دور می زند. تقریباً تمامی فیلم در زندان سدائمون سئول می گذرد و کل فیلم در طول ١٠ روز فیلمبرداری و با بودجه ای معادل ٣٧٠ میلیون وون کره جنوبی معادل ٤٠٠ هزار دلار تولید شده است[یعنی یک رکورد فوق العاده برای سینمای مستقل که کیم کی دوک یک چهارم آن را خود تقبل کرده است].
او درباره فیلمش و هدفش از ساخت آن می گوید: می خواستم رابطه میان انسان و جامعه که معضلات آن که حتی نفس کشیدن را به آدمی سخت می کند و فقدان روابط اجتماعی و شخصی را در کره جنوبی نشان بدهم. همزمان می خواستم چیزی را روایت کنم که روایت آن غیر ممکن به نظر می رسید.
توفیق او بلافاصله در نگاه اول به فیلم نفس مشخص می شود.
بازیگرانی اندک، فضایی محدود و دیالوگ های بسیار کم که به درستی در بدنه فیلم جای گرفته اند. کیم کی دوک که همواره ترجیح می داده با بازیگران کره ای کار کند، این بار هنرپیشه ای تایوانی-چن چانگ، راهزن جذاب فیلم بیر کمین کرده، اژدهای پنهان را برای ایفای نقش اول فیلم خود برگزیده و خود نیز در نقش نگهبان زندان ظاهر شده است.
نفس تا این لحظه فقط در چند کشور مانند ایتالیا و ترکیه به نمایش در آمده و هنوز اکران جهانی آن آغاز نشده است. بدون شک پخش جهانی آن[همچون نمایش افتتاحیه اش در جشنواره کن] با تحسین و ستایش های فراوان روبرو خواهد شد. به این مرد و سینمایش دقت کنید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید