جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


خودروهای هیبریدی یا دیزلی؛ کدام را انتخاب کنیم؟


خودروهای هیبریدی یا دیزلی؛ کدام را انتخاب کنیم؟
خودروهای هیبریدی یکی از جدیدترین فناوری های عرضه شده به بازار هستند که با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، مصرف سوخت را به میزان زیادی کاهش می دهند.
یکی از کارشناسان برجسته خودرو به بررسی خودروهای هیبریدی پرداخته که در این گزارش به آن اشاره می کنیم.
این کارشناس خودرو می گوید:من تمام نمونه های کنونی خودروهای هیبریدی جهان را سوار شده ام و حتی این فرصت برای من به وجود آمده تا نمونه های اولیه این خودروها را نیز سوار شوم، با توجه به تجربیاتی که من در مورد خودروهای هیبریدی دارم بسیاری از دوستان و آشنایان از من می پرسند که آیا خودروهای هیبریدی بخرند یا دیزلی؟
من در پاسخ از آنها یک سوال می پرسم.
میزان رانندگی شما در خیابان های درون شهری چقدر است و چقدر از خودروی خود برای مسافرت های برون شهری استفاده می کنید؟
این نکته واضح است که استفاده از خودروهای هیبریدی در کاهش مصرف سوخت بسیار راهگشا و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.
هنگامی که شما پشت چراغ قرمز هستید یا درترافیکی سنگین قرار گرفته اید با استفاده از سیتم های هیبریدی می توانید مصرف سوخت خود را به صفر برسانید حتی هنگامی که خودروی شما با سرعت های کمتر از ۳۵ مایل در ساعت کار می کند این سیستم جوابگوی نیاز شماست و سیستم هیبریدی بدون مصرف کردن سوخت ،خودروی شما را با نیروی الکتریکی به جلو می راند.
اما هنگامی که خودروی شما دارای شتاب و سرعت بالایی است خودروهای هیبریدی از موتورهای بنزینی خود استفاده می کنند و حتی در برخی از سیستم های نوین برای افزایش شتاب علاوه بر استفاده از موتورهای بنزینی از موتور الکتریکی نیز کمک گرفته می شود.
موتور بنزینی خودروهای هیبریدی در مقایسه با موتورهای فقط بنزین سوز کوچک تر هستند و در نتیجه قدرت این موتورها کمتر از مدل های بنزین سوز آن است. همچنین به دلیل کوچک بودن موتور،حجم بنزین ورودی به موتورهای بنزینی خودروهای هیبریدی کمتر است.
اما پیشنهاد من به کسانی که مسافرت های برون شهری زیادی دارند و ساعات زیادی را در بزرگراه ها سپری می کنند استفاده از خودروهای دیزلی و بنزینی است.
هم اکنون خودروهای دیزلی و بنزینی هیچ شباهتی به نسل های پیشین خود ندارند و ساختار آنها به کلی تغییر کرده است.
در موتورهای جرقه ای گازوئیلی علاوه بر پیشرفت های زیاد در ساختار، میزان انتشار آلاینده های سولفوری آنها نیز به شدت کاهش یافته است اما موتورهایی که احتراق درون سیلندر توسط افزایش فشار صورت می گیرد هنوز در ابتدای توسعه و پیشرفت هستند.
سوخت های فرآوری شده کنونی و تکنولوژی های نوین کاهش آلودگی، با پیشرفت های خیره کننده ای که داشته اند گازهای آلاینده را به شدت کاهش و میزان کارایی خودروها را نیز افزایش داده اند.
من اخیرا با خودروی هیبریدی LexusRX۴۰۰ برای یک مدت زمان معین در بزرگراه ها رانندگی کردم و با یک گالن بنزین توانستم ۲۴ مایل مسیر را طی کنم اما طی همین مدت مشابه و در همان بزرگراه ها با اتومبیل Mercedes-Benz E۳۲۰ Bletec turbodiesel به رانندگی پرداختم و توانستم با یک گالن گازوئیل ۳۴ مایل حرکت کنم.البته ناگفته نماند که خودروی بنز ۵۰۰ پوند سبک تر از خودروی هیبریدی بود (تقریبا ۱۳درصد) اما میزان صرفه جویی در سوخت بنز ۴۰ درصد بیشتر از خودروی هیبریدی بود.
خودروهای دیزل-الکتریکی یا همان خودروهای هیبریدی تکنولوژی هایی هستند که در آینده فراگیر خواهند شد و خودروهای بنزینی را به حاشیه خواهند راند.هم اکنون خودروهایی نیز با استفاده از سوخت های گیاهی به بازار آمده اند و با پیشرفت تکنولوژی و تکمیل این خودروها، خودروهای بنزینی به تاریخ خواهند پیوست.
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید