پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ابراهیمی دینانی : فلسفه در طول تاریخ ما همواره مهجور بوده است


ابراهیمی دینانی : فلسفه در طول تاریخ ما همواره مهجور بوده است
در تاریخ ما فلسفه وضع ناگواری داشته و همواره مهجور بوده است. اگر ابن سینا، ملاصدرا، فارابی ، سهروردی و خواجه نصیر را از فرهنگ اسلامی بگیریم چیزی جز «صحیح بخاری» باقی نمی ماند.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، عصر پنجشنبه ۲۴ آبان در مراسم بزرگداشت مقام علمی دکتر محسن جهانگیری که به مناسبت روز جهانی فلسفه و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در محل این انجمن برگزار شد.
با بیان مطلب فوق گفت : اگر دکتر جهانگیری در قرن سوم هجری بود، با توجه به این که فلسفه خوانده بود و همچنان مثل کوه مومن و استوار بود و علمای مخالف فلسفه در قرن سوم می دیدند که استاد جهانگیری فلسفه خوانده و بر دیانتش افزوده شده و مثل کوه در دیانتش استوار است ، آن وقت به فلسفه بدبین نمی شدند و فلسفه رواج پیدا می کرد و وضع ما بهتر از این می شد که حالا هست.
وی تاکید کرد: اگر ابن سینا، ملاصدرا، فارابی ، سهروردی و خواجه نصیرالدین طوسی این چهار فیلسوف را از فرهنگ اسلامی بگیریم چیزی جز صحیح بخاری باقی نمی ماند.
از این رو من برای دکتر جهانگیری صفت حجت را انتخاب می کنم ، به این معنا که ایشان حجت است برای مخالفان فلسفه ، به این معنا که فلسفه خوانده است و در فلسفه و عرفان اسلامی نیز علم و توانایی لازم را دارد.
وی ادامه داد: امروزه جوانان فکر می کنند که همیشه فلسفه همین وضعی را داشته که امروز داشته است ؛ در حالی که در تاریخ ما فلسفه وضع ناگواری داشته و همواره مهجور بوده است.
خود بنده در همین عصر شاگرد علامه طباطبایی (ره) بودم که اتفاقا دکتر جهانگیری نیز شاگرد ایشان بوده است و امروز نیز روز بزرگداشت ایشان است ، در زمان ما علامه طباطبایی (ره) در قم درس اسفار می داد که تعطیل شد و پس از سفارش های مکرر و توضیح این مطلب که در پاسخ به مکاتبی مانند ماتریالیسم ما احتیاج به فلسفه داریم ، آن وقت تازه اجازه تدریس شفای ابن سینا داده شد.
لذا فلسفه تا این اندازه ممنوعیت داشت ، به گونه ای که بزرگی چون علامه مجلسی ، ملاصادق اردستانی را به جرم تدریس فلسفه تبعید کرد و فرزند ایشان در این تبعید در سرمای زمستان و بی پناهی اردستانی از دنیا رفت.
وی در ادامه گفت : هدف من این است که بگویم در تاریخ هزار ساله ما فلسفه آزاد نبوده است.
البته فلسفه رهزن است و اگر رهزنی کند، خیلی سخت راهزنی می کند؛ اما اگر تقویت کند هم خیلی سخت تقویت می کند. وی تاکید کرد: فلسفه انسان را دگرگون می کند، یا در اثبات یا در تخریب ، لذا بسیاری حکمت یونانیان را نفی می کردند.
به این دلیل است که می گویم کاش دکتر جهانگیری در قرن سوم بود. در این مراسم که عصر روز گذشته ، ۲۴ آبان امسال از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در محل این انجمن برگزار شد، دکتر غلامعلی حدادعادل ، رئیس مجلس شورای اسلامی ، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ، دکتر غلامرضا اعوانی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، دکتر کریم مجتهدی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دیگر اعضای گروه فلسفه دانشگاه تهران ، اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حضور داشتند، دکتر حدادعادل ، اعوانی ، داوری اردکانی ، دینانی ، مجتهدی ، خوانساری و جهانگیری به ارائه سخن پرداختند. همچنین در پایان مراسم ، جشن نامه ای که شامل ۳۰ مقاله درباره استاد جهانگیری است و توسط دوستان ، همکاران و شاگردان استاد نوشته شده است ، رونمایی و به استاد تقدیم شد.
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید