جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خرید سهام به شرط چاقو


خرید سهام به شرط چاقو
سرانجام ایرالکو هم به سرنوشت فولاد مبارکه دچار شد و حتی عرضه بلوکهای ۱۰ درصدی این سهام هم خریداری پیدا نکرد تا شکست در عرضه سهام این شرکت و فولاد مبارکه کامل شده و پیش بینی های کارشناسان درست از آب درآید.
به طور قطع کسانی که دست اندرکار بازار سرمایه هستند به خاطر دارند که بلوک ۲۰ درصدی ملی مس چگونه و با آن همه حرف و حدیث به شبه دولتی ها فروخته شد و تازه چند روز بعد بودکه مشخص شد چه کلاهی سر آنها رفته، اما حداقل این بود که عرضه اقساطی این سهام، پاسخگوی خسارتهای وارده در معامله به طرف خریدار بود.
اما در این عرضه قرار بود که رکورد عرضه سهام برای بار دیگر شکسته شده و بزرگترین عرضه ۴۰ سال اخیر انجام شود که البته به دلایلی که به آن خواهیم پرداخت عملاً ممکن نشد.
شاید بتوان اولین دلیل فروش نرفتن ۱۶/۳ میلیارد سهم فولاد مبارکه به ارزش هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان و ۲۰ درصد سهام ایرالکو به ارزش هر سهم ۱۶۹۰ تومان را در زمان عرضه این سهام جستجو کرد. این سهام در شرایطی به صورت نقد عرضه شد که هنوز سه ماه از عرضه سهام ملی مس نگذشته بود و شرایط سیاسی و منطقه ای کشور و همین طور نیمه دوم سال زمان مناسبی برای عرضه ای به این بزرگی نبود.
این در حالی بود که مسؤولان صف فروش این سهام را در بازار بورس شاهد بودند و از طرفی می دانستند که شرایط برای جمع آوری نقدینگی لازم حتی از سوی چند کنسرسیوم هم مهیا نیست . دومین دلیل به قیمت پایه عرضه سهام مربوط می شود. مسأله ای که در عرضه سهام ملی مس هم به چشم خورد اما حداقل فروش اقساطی توانست تفاوت قیمت سهام را جبران کند. سهام فولاد در شرایطی با قیمت پایه ۳۹۰ تومان به صورت نقد عرضه شد که می شد این سهام را با قیمت بسیار پایین تر در بورس خریداری کرد.
از طرفی خریداران می دانستند در صورتی که در دور اول و دوم عرضه برای سهام مشتری پیدا نشود قطعاً در دورهای بعدی عرضه تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد و به همین جهت منتظر ارایه تسهیلات باقی ماندند.
در همین حال می توان به ارایه نشدن تسهیلات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دولت برای خریداران بلوکی سهام هم اشاره کرد.
سازمان خصوصی سازی از چندین ماه قبل نوید داده بود که بزودی تسهیلاتی به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت برای خریداران بلوکی سهام اختصاص می یابد. این در صورتی بود که در زمان عرضه بزرگترین بلوک سهام تاریخ بورس، چنین تسهیلاتی در کار نبود.
نه تنها این تسهیلات عرضه نشد که شرایط برای جمع آوری نقدینگی در صورت وجود مشتری، برای خرید هم فراهم نبود.
رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای بلوک ۲۰ درصدی و ۳۰۰ میلیارد تومانی برای بلوک ۵ درصدی رقمی نبود که جمع آوری آن برای خریداران، حتی در صورت تشکیل کنسرسیوم در شرایط فعلی ممکن باشد و این مسأله ای بود که مسؤولان عرضه کننده نسبت به آن واقف بوده و شاید بتوان گفت به همین دلیل از قبل پیش بینی فروش نرفتن این سهام را کرده بودند.
اما از دیگر دلایل فروش نرفتن سهام فولاد مبارکه می توان به نامشخص بودن سیاستهای دولت در قبال این شرکتها اشاره کرد.
دولت حاضر به عرضه سهام مدیریتی نیست، خریدار عمده هندی را پس می زند و ممکن است ماجرایی چون آنچه برای شرکت صدرا پیش آمد را پس از این معامله هم شاهد باشیم.
تمام این موارد دست به دست هم داد تا بزرگترین عرضه تاریخ بورسی رقم نخورد و مسؤولان عرضه کننده برای رفع این ابهامها و ایجاد تسهیلات جدید طی امروز و فردا تشکیل جلسه دهند.
اما ذکر این نکته ضروری است که در صورت در نظر نگرفتن این موانع و مشکلات، عرضه های بعدی نیز دچار مشکل خواهد شد.
سعید کوشافر
منبع : انتخاب


همچنین مشاهده کنید